Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Ben
Vandaag om 18:50:58
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.  (gelezen 37238 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #75 Gepost op: 22 August 2018, 23:33:12 »
Stille volger hier.. Dat ziet er toch echt al gaaf uit!! (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #76 Gepost op: 22 August 2018, 23:51:09 »
ik treed de vorige spreker (een stille volger) volmondig bij
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17804
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #77 Gepost op: 23 August 2018, 09:05:09 »
Ik ook... was even uit beeld bij mij maar ik volg weer. Mooi Leen! (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #78 Gepost op: 13 September 2018, 08:43:13 »
Ha Leen, geweldig om een stukje Zeeuwse lijn te zien  :) Waarop laat je die modules aansluiten?

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #79 Gepost op: 13 September 2018, 09:19:02 »
De twee modules die er nu zijn (de middelste en de rechter) en de geplande derde zijn voorlopig het enige waar ik over heb nagedacht.



Tegen de tijd dat die drie af zijn (in 2030 of zo) heb ik misschien wat meer ruimte in huis om een en ander op te stellen en dan kan ik verzinnen hoe ik verder ga.

Rijden is dus niet echt mogelijk, alleen een beetje heen en weer roetsjen. Maar scenerybouwen heeft sowieso mijn voorkeur.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #80 Gepost op: 13 September 2018, 09:49:43 »
Ik snap 't. De modules zouden zo bij Fremo kunnen, vandaar. Heb je ws nog wel wat overloopmodules noduig, maar op zich zou het een geweldige inbreng zijn, helemaal als het bovenleiding krijg. Maar goed, dat is mijn idee, he...  :)
Het is ook leuk om t gewoon thuis te houden en aan de keukentafel verder te bouwen.
Het ziet er iig prachtig uit!

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #81 Gepost op: 28 August 2019, 22:14:47 »
Goedenavond,

Lang geleden dat ik iets heb geplaatst, maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gedaan. Alleen waren het steeds minieme dingen die niet vemeldenswaardig waren...

Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in Houten weer wat spullen gekocht en nu heb ik weer zin om grotere stappen te maken.

Als eerste heb ik nu iets aangepakt wat ik al anderhalf jaar had liggen: het station Everskerke bestond tot nu toe uit een aangepaste Kibri "Tubbergen":

IMG_0004

Echt goed gelukt vond ik dit niet: vooral de daken van de zijvleugels die voor de dichte ramen langs lopen.

Anderhalf jaar geleden heb ik van iemand anders een gebouwde "Blankenberge" overgenomen, en die wordt nu opgeofferd om  Everskerke aan te passen. In eerste instantie wilde ik voor een kopie van Waldijk gaan (van Jakop de Bruin), maar dat zou het station zo'n 10 centimeter breder maken, en dan moet het hele stationsgebied aangepast.
Ik heb nu bedacht om er een kleine Waldijk variant van te maken: beide zijvleugels worden ingekort van drie naar twee elementen. De breedte blijft dan gelijk. Het middendeel krijgt wel andere afmetingen voor en achter maar dat is redelijk eenvoudig op te vangen
Grof gepast ziet het er dan zo uit.

IMG_0003

Na een avondje verven en wat snijden en herlijmen is dit nu de situatie

IMG_0001


IMG_0002


IMG_0004

Ik heb nieuwe penselen nodig om het verfwerk wat strakker te krijgen. Tot ik die kan halen ga ik eerst wat extra styreen aanbrengen om het gebouw de nodige stevigheid te geven.

Leen

Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #82 Gepost op: 29 August 2019, 23:07:01 »
Na het slopen van "Blankenberge" heb ik daar de perronplaat nog van liggen. Die kan mooi versneden worden tot verdiepingsvloeren om de losse bouwdelen stevig te maken, en om later genoeg oppervlak te hebben om ze aan elkaar te bevestigen.

IMG_0001

IMG_0002

IMG_0003

De vleugels zijn nu stevig.

IMG_0005

Ik ben ook begonnen met het aanpassen van de daken. Ik zou genoeg dakmateriaal moeten hebben, maar er moet aardig wat versneden worden.

IMG_0008

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #83 Gepost op: 30 August 2019, 22:22:03 »
Zoals gepland past het station nog steeds qua breedte op zijn plek, alleen de diepte is nu totaal anders. Met wat aanpassingen aan de tegels komt dat vast wel weer goed.



Het dak van het dwarsdeel wordt samengesteld uit twee delen.



Een schoorsteenplek te veel, en ook precies waar straks de daken samenkomen.





Met wat dakpantransplantaties is het nu klaar om de punt te gaan fabriceren.

Leen

Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #84 Gepost op: 30 August 2019, 22:39:24 »
Wauw! Knap gedaan Leen, dat dak. Onzichtbaar aanhelen is een moeilijke klus!  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #85 Gepost op: 31 August 2019, 13:38:21 »
Je bouwt m leuk om naar een semi waterstaat :)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #86 Gepost op: 01 September 2019, 08:03:37 »
 (y) Mooi staaltje kitbashing

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #87 Gepost op: 01 September 2019, 10:02:50 »
Bedankt!

Het dak begint vorm te krijgen.



Na bijkleuren en schoorsteengaten opvullen:



Ik overweeg nog wel om de schoorstenen te verplaatsen. Vanwege het gebruik van 1 mal door Kibri krijg je nu een puntsymmetrische plaatsing, terwijl het in een echt gebouw logischer is dat er hooguit lijnsymmetrische plaatsing is.

Leen

Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Zilte

  • Gast
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #88 Gepost op: 01 September 2019, 10:33:50 »
Bij het verplaatsen van de schoorstenen wel goed nadenken, waar ze dan moeten komen. Schoorstenen zitten meestal aan buitenmuren, omdat in binnenmuren vaak deuren of inbouwkasten zitten. De symmetrie is niet altijd een slecht iets. Wat je wel vaak ziet is dat schoorstenen, die ergens in de dakhelling naar buitenkomen, vaak aan de achterkant van het gebouw geplaatst zijn. In een vooraanzicht is het plaatsen op de nok het meest voorkomend.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #89 Gepost op: 01 September 2019, 10:49:49 »
Bedankt voor de tips, Zilte.

Maar wat is de achterkant van een station? Ik neem aan de spoorzijde...

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)