BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Leen Kievit op 02 april 2018, 12:19:16
-
Goedemorgen,
Nadat ik al een tijdje op dit forum rondsnuffel en ook al een kleine anderhalf jaar weer bezig ben met de modelspoorhobby, wilde ik nu mijn baan presenteren.
UItgangspunt waren de NS modeltreinspullen die ik nog uit mijn jeugd heb overgehouden: een Lima hondekop in erbarmelijke toestand, een blauwe metalen Fleischmann 1200, een Lima 1300, een aantal Lima plan E's en wat koelwagons en VAM wagons. In eerste instantie ben ik plannen gaan maken om de hondekop wat te verbeteren, geinspireerd door de Mastica verbouwingen die ik op het forum vond. Na een valse start is het wat verder uit de hand gelopen en heb ik nu inmiddels 5 hondekoppen liggen met masticawandjes, maar ze moeten allemaal nog gespoten en verder afgewerkt worden. Verder heb ik een groen Roco sikje aangeschaft en een groene Mat '46.
Vanwege dit materieel is mijn baan te plaatsen in de jaren '70. Om precies te zijn heb ik gekozen voor de zomer van 1973. Het thema is verder een fictief station genaamd 'Everskerke' aan de Zeeuwse lijn (ik kom zelf van Zuid-Beveland, vandaar). Het station ligt natuurlijk aan de hoofdlijn Roosendaal-Vlissingen, maar is ook beginpunt van een niet geëlectrificeerde zijlijn. Het is een soort mengeling van Kruiningen-Yerseke en 's-Heer Arendskerke. Wat er op de zijlijn aan materieel gaat rijden weet ik nog niet. Misschien een DE-1, of mogelijk loopt de zijlijn wel naar Vlaanderen en rijdt er Belgisch materieel....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan-Everskerke.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan-Everskerke.jpg)
Van de modules zijn de middelste en rechter in opbouw. De linker bestaat nog niet.
Wat zien we? De hoofdlijn loopt door op alle modules. Van links naar rechts zien we het begin van het emplacement van Everskerke met het station (nummer 1). Een overloop loopt verder naar het begin van de zijlijn waar ook het goederenverkeer van Everskerke afgehandeld wordt. Spoor 1 is zowel het reizigersspoor voor de zijlijn als het spoor waar goederentreinen afgekoppeld kunnen worden. In het stationsgebied is het daarom nog wel geëlectrificeerd. Pas na het overloopwissel op de rechtermodule begint het niet-geëlectrificeerde deel. Een stukje uithaalspoor maakt rangeren mogelijk naar de goederenloods (2) en naar een raccordement voor een aardappelhandel of bieten of zoiets. Het station heeft drie sporen voor reizigers. Het middenperron is bereikbaar via aan overpad met een AOB (4). Op de perrons staan betonnen abri's (3).
Naast het station ligt koffiehuis Louwerse (5) met een terras (6) en een parkeerplaats (7). Aan dezelfde weg ligt nog een 'PZEM-hokje' oftewel een transformatorhuisje (8). De stationsweg sluit aan op een doorgaande weg die via een AHOB over het spoor loopt (10). Verder zien we een polderhuisje (9) bij de dijk waar het spoor door een dubbele coupure (11) doorheen loopt.
Voor de rails gebruik ik Piko A Gleis. gemengd met wat tweedehands Roco kruiswissels. Rijden is duidelijk niet mijn eerste prioriteit, dus ik bedien de treinen afwisselend met een simpele Piko Digi 1 of een oude treintrafo. Sowieso heb ik alleen mijn 1200 nog maar gedigitaliseerd, de rest rijdt nog analoog. De wissels worden aangedreven met Conrad aandrijvingen. Het station en de goederenloods zijn verbouwde Kibri gebouwen uit de 'Zevenbergen' serie, in de stijl van de stations Waldijk van Jakop de Bruin en Ermehuizen van Jeroen Water. Het transformatorhuisje is eigenbouw, het koffiehuis is een grondig gerenoveerde Piko supermarkt en het polderhuisje is van Holland Scale. De AHOB en AOB zijn 3D prints van Spoorobjecten met wat jaren '70 aanpassingen. Verder ligt er nog een Bosman weidemolen van Wim Mesu op bouw en plaatsing te wachten...
Wordt vervolgd.
Leen Kievit
-
Vanmiddag maar eens wat overzichtfoto's gemaakt van hoe de modules er nu bijliggen. Ik heb geen plek om ze vast op te stellen, maar wel een grote kast waarin er 6 onder elkaar opgeborgen kunnen worden. De eettafel is daarom de knutselplek.
(https://farm1.staticflickr.com/805/39375491700_b315775108_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ZtFRW)Screen Shot 2018-04-02 at 17.12.09 (https://flic.kr/p/22ZtFRW) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/820/39375488830_c845422a19_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ZtF1s)Screen Shot 2018-04-02 at 17.13.04 (https://flic.kr/p/22ZtF1s) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/876/39375497090_603433e058_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ZtHsS)IMG_0009 (https://flic.kr/p/22ZtHsS) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/820/27312105748_015d7c107b_z.jpg) (https://flic.kr/p/HBtFuY)IMG_0010 (https://flic.kr/p/HBtFuY) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/868/41141665692_50a746c11b_z.jpg) (https://flic.kr/p/25FxMRE)IMG_0012 (https://flic.kr/p/25FxMRE) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/896/27312096458_af859a1f2b_z.jpg) (https://flic.kr/p/HBtCJN)Screen Shot 2018-04-02 at 17.11.06 (https://flic.kr/p/HBtCJN) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/889/27312109368_370a264293_k.jpg) (https://flic.kr/p/HBtGzo)IMG_0006 (https://flic.kr/p/HBtGzo) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/886/39375501110_ac131ae813_z.jpg) (https://flic.kr/p/22ZtJEb)IMG_0005 (https://flic.kr/p/22ZtJEb) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/811/40290258135_9b52ea3d8c_k.jpg) (https://flic.kr/p/24oj742)IMG_0001 (https://flic.kr/p/24oj742) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen Kievit
-
Hoi,
Wat een leuk baanplan en mooie bouwstijl.
Gr Koen.
-
Leen,
Welkom op het forum, ik sluit mij geheel aan bij Koen.
-
Hé Leen, Wat goed van je. Ziet er strak uit (y)
Rob
-
Ik zie dat Kruiningen een redelijke inspiratie bron is geweest voor dit ontwerp. Leuk gedaan (y)
Groeten Arjen
-
Leen, leuk om te zien dat "Zeeland" hier wordt weergegeven; nou ja, gedeelten dan.
Maar wel heel leuk.
Mooie aangepaste gebouwen heb je gemaakt. Het trafohuisje vind ik wel heel erg leuk.
Heb je daar nog een tekeningetje van, of misschien maten? Ben al een poosje op zoek naar zoiets.
Verder, chapeau!
Met vriendelijke groet,
Wim
-
Ik zie dat Kruiningen een redelijke inspiratie bron is geweest voor dit ontwerp.
Ja, het is de situatie rond Kruiningen-Yerseke met de aardappelhandel van Meijer en zo, met wat aanpassingen bij de Zanddijk (geen bunkers, en wat ruimte tussen de weg en de dijk) en als er in plaats van een veerboot een spoorlijn richting Terneuzen zou hebben gelopen. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Yerseke, vandaar dat dit een logisch voorbeeld voor me is.
Leen
-
Mag ik je de Railhobby Special "Raccordementen" warm aanbevelen. Er staan drie lange artikelen in die specifiek de Zeeuwse lijn en nog wel in jou tijdperk behandelen. Veel foto's en tekeningen. DEJVM
-
Zojuist besteld, bedankt Sobat
Leen
-
Het trafohuisje vind ik wel heel erg leuk.
Heb je daar nog een tekeningetje van, of misschien maten?
Dag Wim,
Ik heb nog wel foto's van toen ik het huisje heb gemaakt. De maten zijn daar uit af te leiden. Ik heb me vooral laten leiden door de afmetingen van de steentjes op de profielplaat. De muren zijn ongeveer 3,3 centimeter breed en vier centimeter hoog.
Het huisje is geen van de bestaande varianten, omdat ze allemaal vrij veel verspringende baksteenmuren hebben. Mijn variant is wat simpeler en kleiner maar oogt mijns inziens wel als een echt PZEM trafohuisje. Ik moet nog twee dingen eraan veranderen: een klein groen rooster aan een kant, en op een of andere manier de sierlijst boven de deur met de profielletters 'PZEM' aanbrengen.
(https://farm1.staticflickr.com/886/40469177564_3b329b4b40_z.jpg) (https://flic.kr/p/24E87yL)IMG_0003 (https://flic.kr/p/24E87yL) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De muren zijn tien stenen breed, en ik gebruik als patroon 1,5 steen muur, dan 1 steen nis, 1 steen muur, 3 stenen nis/deur, 1 steen muur, 1 steen nis, 1,5 steen muur.
(https://farm1.staticflickr.com/866/40469175884_15d89f63da_k.jpg) (https://flic.kr/p/24E874N)IMG_0004 (https://flic.kr/p/24E874N) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/896/39371321950_a9fe0b9cd8_z.jpg) (https://flic.kr/p/22Z7jkG)IMG_0006 (https://flic.kr/p/22Z7jkG) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/871/41182117571_53f9cadb7a_k.jpg) (https://flic.kr/p/25K87MR)IMG_0009 (https://flic.kr/p/25K87MR) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/815/41182128111_5714d84e1b_k.jpg) (https://flic.kr/p/25K8aVz)IMG_0011 (https://flic.kr/p/25K8aVz) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Bij deze nis zit bovenin een uitsparing waar ik een luchtroostertje gepland heb.
(https://farm1.staticflickr.com/876/40286080805_a9c664a0a1_k.jpg) (https://flic.kr/p/24nWGh6)IMG_0012 (https://flic.kr/p/24nWGh6) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Twee laagjes baksteenprofiel om de rand onder het dak te maken.
(https://farm1.staticflickr.com/804/41137475932_c49f64c262_k.jpg) (https://flic.kr/p/25Fbjoq)IMG_0014 (https://flic.kr/p/25Fbjoq) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
XPS blokje erin om de boel stevigheid te geven. XPS vastlijmen met houtlijm, dus dat duurt wel een dag voordat het droog is.
(https://farm1.staticflickr.com/871/41182193831_6775f45e6d_k.jpg) (https://flic.kr/p/25K8vsF)IMG_0001 (https://flic.kr/p/25K8vsF) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Een dikker restje styreen als onderkant van het dak. Een piramidetje van XPS en daarop driehoekige stukken styren vormen de bovenkant.
(https://farm1.staticflickr.com/865/40286153785_fa68a4984a_z.jpg) (https://flic.kr/p/24nX4Yn)IMG_0002 (https://flic.kr/p/24nX4Yn) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Kliederen met lijm om de naden dicht te krijgen, Het dak wordt toch nageschuurd en geverfd om het een wat verweerder uiterlijk te geven.
(https://farm1.staticflickr.com/820/39371378910_4fc2201c6f_z.jpg) (https://flic.kr/p/22Z7BgL)IMG_0007 (https://flic.kr/p/22Z7BgL) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Bijna klaar zo.
(https://farm1.staticflickr.com/889/27312109368_370a264293_k.jpg) (https://flic.kr/p/HBtGzo)IMG_0006 (https://flic.kr/p/HBtGzo) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Het dak is hierna nog geverfd, en op de deur zijn nog wat stukjes styreen aangebracht om een paneel en scharnieren weer te geven.
-
Soms is het zo simpel, ziet er geweldig uit.
Hoe maak jij trouwens de 45 graden hoek aan de slater plaat?
Ik maak gebruik van een aluminium hoek profiel en een vijltje, maar blijf het lastig vinden
De manier waarop Peter (Hollandsbouwwerk) dat deed lukte mij niet echt.
-
Zeer gecharmeerd van je trafohuisje. Prachtig.
-
Geinig, op mijn baantje Without heb ik ook zo'n PZEM kotje staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1025-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI1025-800.jpg)
-
Hallo Leen,
de sfeer zit er al goed in... Markenburg had meen ik ook zo'n trafohuisje maar die van jou is net weer wat sierlijker. Als de bovenleidingportalen staan zullen de modules nog beter ogen. Ik was in 1973 veertien en ging met mijn ouders in die jaren op vakantie naar Engeland. Met Mat '46 tot aan Vlissingen en daar op de veerboot. Volgens mij kon dat vanaf Den Bosch nog zonder overstap. Als je de modules gaat aankleden: mijn pa bezat toen een Fiat 127, begin jaren zeventig een van de populairste auto's naast de Opel Kadett. En daar komt Roco nu eindelijk mee (zijn nog handmonsters?):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Varia-2018-15-06-Roco-Starline-Fiat-127-500x231.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Varia-2018-15-06-Roco-Starline-Fiat-127-500x231.jpg)
Bron: H0-Modelautoclub
-
Hi Leen,
Ziet er allemaal mooi uit.
Realistisch.
Je hebt aardig wat materieel, treinstel materieel '46, hondenkoppen, een sik, een 1200 en een 1300 plus bijbehorend rijtuigen.
Wat ik me zo'n module baan echter wel afvraag; geeft het rijden voldoening?
Je hebt een mooi emplacement, maar de rijmogelijkheden zijn vrij beperkt.
Wat je al aangeeft: ruimtegebrek.
Zelf zit ik in een dergelijke situatie en durf de aanleg van zo'n module (tram)baan niet aan omdat ik inschat dat ik er gauw op uitgekeken zal zijn. In het verleden had ik een traditionele spoor baan: rondjes rijden en binnen het 'ringspoor' ruime rangeer en opstelmogelijkheden.
Graag zie ik je reactie tegemoet.
Suk-6!
Ronald
-
Wat ik me zo'n module baan echter wel afvraag; geeft het rijden voldoening?
Je hebt een mooi emplacement, maar de rijmogelijkheden zijn vrij beperkt.
Wat je al aangeeft: ruimtegebrek.
Dag Ronald,
Ik snap heel goed dat alleen 'losse' stukken spoor voor echte rijders niet aantrekkelijk is...
De keuze was tussen een minirondje of modulair beginnen, of in een kleinere schaal gaan werken. Dat laatste heb ik niet echt overwogen. Rijden is voor mij nu eigenlijk geen doel. Het gaat mij om het (ver)bouwen van modellen en aankleding, dus het knutselwerk, en om de (digitale) techniek. Mijn treinen passen nu bijvoorbeeld eigenlijk net niet langs het perron, maar mocht ik ooit wel ruimte hebben, dan breid ik de boel uit met een extra module met een verlenging van de perrons en aansluitende stukken die waarschijnlijk dan wel een ovaal of een hondenbot-rondje gaan vormen, of met een uitbreiding richting raccordement.
Leen
-
Hoe maak jij trouwens de 45 graden hoek aan de slater plaat?
Met een vijltje uit de losse pols. Voor het trafohuisje kwam het niet zo nauw, omdat het blokje XPS de stevigheid gaf, dus als ik iets te schuin afvijlde maakte dat niet veel uit.
Leen
-
(y) Welkom op het forum. Het begin ziet er goed uit, vooral in kombinatie met het verhaal.
Ik hou van de kleutsteloing van je gebouwen komt mooi uit.
Klein vraagje, waarom bouw je het dakje van stzreen met heel dikke klodders lijm. Die delen kunnen zeer precies met de normale plastik lijm geplakt worden.
Ben benieuwdt hoe het verder gaat.
Gr. Joke
-
Klein vraagje, waarom bouw je het dakje van stzreen met heel dikke klodders lijm.
Dag Joke,
Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik dat met opzet heb gedaan of dat er een verstopte tube sekondenlijm is opengebarsten, dat heb ik namelijk regelmatig. Maar als ik de foto zo zie was het dit keer met opzet omdat ik de driehoekjes voor het dak te klein had gemaakt nadat ik een iets steilere hoek had gemaakt dan ik eerst van plan was.
Leen
-
Ziet er mooi uit! Wordt mijns inziens nu al een mooie modelbaan! Ach, als ik dit zie, speelt mijn bouwvirus al weer op! Heb er de laatste tijd weer erg veel last van. Er is geen pil of behandeling die daar wat tegen doet.
-
Ja Klaas, maar jij hebt/had dan ook inside information met betrekking tot de bouw van
zo'n kotje.
Maar misschien kun je met ons delen hoe je aan het element met de naam PZEM bent
gekomen?
Wim
-
Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij
-
Hans, dat wist ik al, maar ik bedoelde hoe Klaas dit heeft gemaakt c.q. laten maken.
-
Die naamsteen heb ik heel simpel gemaakt. Van een echt trafostation een foto gemaakt, op de computer met Paint op de juiste grootte gebracht en geprint op gewoon papier. Uitgeknipt en op het kotje geplakt. Van een afstandje lijkt het heel wat, maar van dichtbij zie je dat het niet echt scherp is.
Ik had niet echt inside information want de trafostations van dit model zijn allemaal gebouwd toen ik nog niet geboren was. Ik had er ook geen tekening van, ben er gewoon met een duimstok naar toe gegaan. Ik heb wel vaak in zo'n hokje gewerkt.
-
Hans, dat wist ik al, maar ik bedoelde hoe Klaas dit heeft gemaakt c.q. laten maken.
Ja Wim maar niet iedereen weet waar die letters voor staan. Zijn niet allemaal hoog begaafde zeeuwen zoals jij en ik ;D
-
Och, je hoeft daar geen cryptoloog voor te zijn de meeste van die (voormalige) elektriciteitsbedrijven hadden PEM of GEM in de afkorting afhankelijk van of de gemeente of de provincie de eigenaar was. Die laatste letter laat zich dan ook wel raden...
-
In de Rotterdamsehaven heeft GEM een heel andere betekenis :angel:
-
Een van de deelprojecten waar ik mee bezig ben is een paar AOB's om het overpad bij het station mee te beveiligen. Bij Mitchell Jetten heb ik 3D prints besteld van AOB's, die een goede basis vormen, maar de slagboom op de prints is een ronde balk, terwijl in de jaren '70 de slagboom uit aan elkaar vastgezette planken bestond, verder is de bel anders van vorm. Dat is wel aan te passen:
(https://farm1.staticflickr.com/810/40543136054_88b29417b7.jpg) (https://flic.kr/p/24LEaR9)IMG_0001 (1) (https://flic.kr/p/24LEaR9) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Ronde slagboom lossnijden van het scharnier. Uit wat styreen strips een slagboom fabriceren en die netjes op hun plek proberen te plakken. Links is natuurlijk de slagboom zoals geleverd.
(https://farm1.staticflickr.com/894/40543134474_87ce6af664.jpg) (https://flic.kr/p/24LEanU)IMG_0001 (3) (https://flic.kr/p/24LEanU) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Van heel dun styreen trapeziumpjes snijden om de metalen slagboomhouder mee uit te beelden.
Volgende stap is het nabootsen van de klinknagels, en mogelijk een dwarsverbinding halverwege de slagboom. Daar ben ik nog over aan het nadenken en op zoek naar goed fotomateriaal.
-
Deze week vielen me ook de schakelstations bij Stationsbuurt (Rilland) en bij Kloetinge (Goes) op. Dus ook die wil ik wel afbeelden op mijn modules. Ze zijn van het jaren '50 type van ir. Van Ravesteyn.
(https://farm1.staticflickr.com/811/39448578510_345b63d3d9.jpg) (https://flic.kr/p/236Wh2m)IMG_0001 (https://flic.kr/p/236Wh2m) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/891/39448576940_d87f0f063a.jpg) (https://flic.kr/p/236Wgyh)IMG_0002 (https://flic.kr/p/236Wgyh) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/880/40361687085_afc55849c7.jpg) (https://flic.kr/p/24uCcoD)IMG_0003 (1) (https://flic.kr/p/24uCcoD) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen Kievit
-
Goedemorgen,
Het schakelstation is nu vrijwel af. Gisteren de deuren van wat details voorzien
(https://farm1.staticflickr.com/891/27488059338_982d996455.jpg) (https://flic.kr/p/HT2uny)IMG_0008 (https://flic.kr/p/HT2uny) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De kieren op de hoeken mogen nog wel wat aandacht, ik heb nog geen passend raampje voor achter de ruitvormige opening en er moet nog een donkere drybrush overheen om het wat smoezelig te maken. En maar eens kijken wat voor waarschuwingsbordjes hier op passen en daar decals van vinden of maken.
(https://farm1.staticflickr.com/804/26487720447_a7fcfbda64.jpg) (https://flic.kr/p/GmCuti)Schakelstation NS in model (https://flic.kr/p/GmCuti) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen
-
Complimenten Leen, een erg geslaagde nabouw van dit bekende type schakelstation (y)
Grtz,
Wim
-
Gaaf Leen !!
-
Mooi gebouw, alleen vind ik de scharnieren van de deur niet zo geslaagd. Die had ik gemaakt van rond styreen of van ijzerdraad. Verder prima gelukt!
-
Bedankt voor de complimenten en de suggesties! Ik ga eens kijken of ik inderdaad met ijzerdraad wat minder 'blokkige' scharnieren kan maken.
Leen
-
(y) mooie zelfbouw, Voor die scharnieren zou ik die je nu hebt kan je de kanten rondschuren zodat een scharnier vorm ontstaat, met misschien nog een groef waar de scharnierdelen overelkaar draaien.
Bij het vierkante venster vraag ik me af wat er in het echt zit?
Gr. Joke
-
Volgende stap is het nabootsen van de klinknagels, en mogelijk een dwarsverbinding halverwege de slagboom. Daar ben ik nog over aan het nadenken en op zoek naar goed fotomateriaal.
Heb je hier iets aan? (eigen materiaal van een overweg van een oude goederenlijn in Roermond)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg
Afgaande op de lengte van de boom lijkt een vakwerkconstructie in de boom me niet eens nodig.
Ik moet ergens een foto hebben van een dergelijke constructie, maar kan 'm niet vinden.
-
Bij het vierkante venster vraag ik me af wat er in het echt zit?
Gr. Joke
Bedoel je die op de korte kant die op zijn zijkant staat? Dat ziet er zo uit, hoewel ze soms ook dichtgemetseld zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-04-11-at-07.37.12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-04-11-at-07.37.12.png)
Brong: Google Maps op https://www.google.nl/maps/@52.0736129,5.6377972,3a,60y,304.33h,81.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSZeNJIxsY_24nvALpJbu6g!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
Leen
-
Heb je hier iets aan? (eigen materiaal van een overweg van een oude goederenlijn in Roermond)
http://www.m-voorloop.nl/benelux/overwegboomgeheel.jpg
Afgaande op de lengte van de boom lijkt een vakwerkconstructie in de boom me niet eens nodig.
Ik moet ergens een foto hebben van een dergelijke constructie, maar kan 'm niet vinden.
Bedankt Menno!
Ik heb twee voorbeeldfoto's van het Utrechts Archief die ik gebruik (ook voor de toenmalige beschildering):
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/b71b5a8a-208d-5e38-aaab-401257baeb14
en
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/bbb1efe6-8528-5755-b2a9-fd7d115ada6b
Die laatste heeft alleen de bel precies achter de boom waardoor het mij niet echt duidelijk is of er wel of niet een dwarsverbinding in de boom zit.
Leen
-
Voor zover ik het kan zien als ik inzoom zie ik een dwarsverbinding voor de bel.
Groetjes Hans
Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
-
Ja dat denk ik ook, een dwarsverbinding ter hoogte van de bel. Ook vanwege (1) de bouten/moeren aan de buitenkant halverwege de boom, en (2) de kromming van de boom alsof hij uit elkaar wordt gehouden, wat op zich logisch is want als de twee planken 'te vroeg' dicht tegen elkaar komen is de stevigheid tegen windvlagen minder.
Leen
-
Bedoel je die op de korte kant die op zijn zijkant staat? Dat ziet er zo uit, hoewel ze soms ook dichtgemetseld zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-04-11-at-07.37.12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-04-11-at-07.37.12.png)
Dat venster kan je met een styreen kruis en vensters van lijm (kan even niet op de naam komenj. Die gebruikt wordt om vensters in treintjes te maken...
Kijk het vanavond even na als niet iemand me voor is.
Gevonden "Glue n Glaze" een lijm die hier op het forum van verschillende wordt gebruikt, droogt zonder vlekken op en is daarom super om vensters erin te plakken maar ook om een venster van glas te voorzien. Daarvoor wordt de lijm in een vlies gestreken/getrokken van de ene kant naar de andere kant van het venster. Vooral als ik het origineel bekijk zit daar nog oud glas is en is het effect vergelijkbaar.
Gr. Joke
-
Voor zover ik het kan zien als ik inzoom zie ik een dwarsverbinding voor de bel.
Die dwarsverbinding zit er zeker. Kijk maar naar de rechterboom.
Ik heb nog even lopen zoeken: gevonden! Weliswaar van de 'verkeerde' kant, maar waarschijnlijk wel duidelijk genoeg. Als je 'm groter moet hebben, moet je het maar zeggen.
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/overweg-hn-vakwerk-constructie.jpg)
-
Goedemiddag,
Na het schakelstation, deze week weer eens wat verder gegaan met koffiehuis "Louwerse", waar de wachtende reiziger terecht kan voor drankjes en simpele hapjes.
(https://farm1.staticflickr.com/783/41137152502_bbb60111a5.jpg) (https://flic.kr/p/25F9Ef3)IMG_0001 (https://flic.kr/p/25F9Ef3) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De basis is de Piko supermarkt 61915. Qua vorm en grootte is die prima, maar de afwerking is wel erg simpel (geen dakgoten) en de details zijn niet direct Nederlands/Zeeuws (vreemde dakkapel met een soort luik). Maar met een aantal aanpassingen begint het inmiddels wel iets te worden.
(https://farm1.staticflickr.com/865/40733423135_af03e5b1ae.jpg) (https://flic.kr/p/254tryT)20180421_224158 (https://flic.kr/p/254tryT) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Het hoofdgebouw had ik een tijdje geleden al helemaal wit geverfd, maar het bijgebouw was tot nu toe nog een bruinige baksteenkleur. Om het wat meer couleur locale te geven ben ik nu bezig om met styreenstrips potdekselplanken aan te brengen.
(https://farm1.staticflickr.com/865/40733425785_fd51aaab1f.jpg) (https://flic.kr/p/254tsmz)20180422_080644 (https://flic.kr/p/254tsmz) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Toch maar even de boel uit elkaar getrokken, dat werkt veel makkelijker. In het bijgebouw heb ik ook een extra deur aangebracht, in mijn fantasie is dat de keuken van het koffiehuis, en een achteringang is wel zo handig.
(https://farm1.staticflickr.com/905/41585121782_2884126f92.jpg) (https://flic.kr/p/26mJBUj)20180422_170230 (https://flic.kr/p/26mJBUj) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Na een zwart verfje wordt het al wat. De kozijnen liggen nu te diep, dus de volgende stap gaat zijn die met wat stripjes verder naar voren door te laten lopen.
Leen
-
Je teras wordt echt Nederlands, nog de borden met de krokette en bier reclame, en dan kan de zomer blijven (y)
-
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de linkermodule.
(https://farm1.staticflickr.com/831/42189936802_7a2fd4589f.jpg) (https://flic.kr/p/27hbsku)Begin van een kruiswissel (https://flic.kr/p/27hbsku) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Ik heb daar nu een kruiswissel gepland in plaats van een enkele overloop, dus ik ben begonnen met een slijpschijfje een paar wissels in te korten. Ik gebruik als spoorafstand 52 mm en ik heb eerder ook al een wissel ingekort om een overloopwissel te kunnen maken met die spoorafstand. Dit is hetzelfde maar dan 8 keer. Een kruising heb ik nog niet, omdat ik de hoek niet goed theoretisch kon bepalen. Nu kan ik het gewoon meten en kijken welke kruising qua hoek het meest in de buurt komt.
Leen
-
Lijkt me best lastig om zoiets goed te kunnen maken! Zou mooi zijn als er weer een merk zou opstaan met een goed bouwpakketten programma op dit gebied.
-
Je zou eens kunnen kijken op Ebay en dan zoeken naar het modulaire LIMA NEM-railsyteem...
Dit bijvoorbeeld:link (https://www.google.nl/search?biw=2021&bih=1141&tbm=isch&sa=1&ei=fYICW_KoLJKdsAeMvaSwCA&q=LIMA+NEM+120&oq=LIMA+NEM+120&gs_l=img.3...17663.19285.0.21911.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.64.img..0.0.0....0.yTrcF_1iir8#imgdii=YFS-q0LxWq7HoM:&imgrc=lzYAunK4PVbZYM:&spf=1526891156264)
Rob
-
Dat nieuwe lima systeem was qua geometrie en samenstelbaarheid van dit soort "rare" verbindingen best goed! Het lijkt zelfs code 83 te zijn geweest, dat wist ik niet.
Volgens mij heeft ADE ook in een ver, ver, ver verleden zo'n soort systeem gehad.
Reinout
-
Ja Lima, je kan er heel mooie wisselstraten mee maken. Ik heb mijn stationsgebied er mee gemaakt.
Er zitten wel wat haken en ogen aan. De kwaliteit van afwerken is niet echt optimaal, zeker de engelse wissels en met name de tongen. Er is niet een van de engelse wissels die direct uit de verpakking goed functioneerd, bij bijna allemaal de tongen moeten corrigeren. De stroomtoevoer op de tongen laat naar verloop van tijd ook te wensen over. Bij bijna alle wissels heb ik ondertussen de tongen apart moeten voeden. Maar als het eenmaal werkt dan ziet her er mooi uit. Het is code 83, en de hartstukken zijn minder geschikt voor de wat oudere Fleischmann locs. Zelfs een BR65 heeft flenzen die erg hobbelen over de wissels. Ik heb veel andere Fleischmann locs die er wel goed over heel rijden. Het zou mooi zijn als Tillig of iets Peco zo’n systeem zou maken.
Koos Jabaaij.
-
Twee foto's van de wisselstraten met Lima code83.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0908.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0920.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0920.jpg)
Koos Jabaaij.
-
Indrukwekkend!!! (y)
-
Heel mooi. Ik hoop ook ooit zover te zijn!
-
Ja, ADE had ook een fijn modulair railsysteem, moet ik ergens nog een folder van hebben liggen misschien. Maar ik ben het op beurzen volgens mij nog niet tegengekomen. Ook geen oog voor.
Groet, Sicco Jan
-
De wissels en kruisingen zijn inmiddels qua rails passend. Ik gebruik Piko A rails, en een paar oudere Roco Engelse wissels. In een ander draadje op dit forum (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182) vond ik de suggestie om Piko wissels te combineren met een Peco code 100 kruising (van 24 graden), dus dat heb ik ook zo gedaan en het past vrij goed. De kop van de rails is wel wat breder van de kruising dan die van de wissels, maar dat was ook al zo met het Engelse wissel van Roco.
(https://farm1.staticflickr.com/952/27455152967_49777c8f7e.jpg) (https://flic.kr/p/HQ7Qsk)Kruiswissel Piko/Peco/Roco (https://flic.kr/p/HQ7Qsk) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Volgende stap is het verder solderen van de onderdelen tot een robuust kruiswissel en dan de bielzen aan te pakken. Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van de bevestigingspunten van de aandrijving en het verkleinen van uiteinden van de stelbielzen, zodat ik later alles netjes kan ballasten. Dat doe ik eigenlijk met alle wissels: aan de onderkant voeg ik van styreen wat stukjes toe die ervoor zorgen dat de stelbiels binnen de bedoelde ruimte blijft. Verder heb ik het 'doosje' waar het verende stukje staal in zit dat de wissels in een bepaalde stand vasthoudt weggehaald. Uiteindelijk gaat de aandrijving die functie overnemen.
-
Mooi stukje werk, Leen! (y)
-
Vandaag weer wat wissels voor de linkermodule 'gepimpt'. Bij de rechtermodules vond ik achteraf dat de wissels teveel 'model'attributen hadden, dus daar heb ik wat aan zitten priegelen terwijl ze al op hun plek zaten en geballast waren, dat werkte behoorlijk lastig, dus nu doe ik vooraf een en ander om ze wat beter te laten ogen.
Als voorbeeld een Engels wissel van Roco. Dat heeft stelbielzen die met een knik naar de (bij mij afwezige) aandrijving gaan, en een aantal in het plastic ingesloten moeren om de aandrijving te monteren. Omdat ik onderaandrijving gebruik snij ik de bevestigingsmoeren er af. Daarna zijn de stelbielzen aan de beurt. De stukken die onder de rails doorlopen worden ingekort tot er alleen een stukje plastic overblijft waar de wisseltongen aan vastzitten. De weggesneden zijkanten zorgen voor het vertikaal op zijn plaats houden van de wisseltongen, dus daar moet nu iets anders voor in de plaats komen.
Aan de onderkant ga ik een geleider maken die ervoor zorgt dat de wisseltongen niet omhoog kunnen schieten. Met stripjes styreen wordt de stelbiels opgehoogd tot hij een eindje onder de rest van de bielzen uitsteekt.
(https://farm2.staticflickr.com/1743/41647116184_9132ce151a.jpg) (https://flic.kr/p/26sdmFj)IMG_0008 (https://flic.kr/p/26sdmFj) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/882/42370262561_8131834f06.jpg) (https://flic.kr/p/27y7EUi)IMG_0009 (https://flic.kr/p/27y7EUi) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De naastgelegen bielzen worden voorzien van een stripje styreen: dat is gladder dan de bestaande onderkant van de bielzen waar allemaal opdrukken opstaan.
(https://farm1.staticflickr.com/885/27500616337_5a52be752f.jpg) (https://flic.kr/p/HU8R8x)IMG_0010 (https://flic.kr/p/HU8R8x) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Een breder stukje plastic wordt aan de stelbiels vastgelijmd, het kan dus heen en weer schuiven over de strips op de naastliggende bielzen. Ik gebruikte in dit geval een restje trottoirplaat, omdat dat vrij stevig is en niet snel buigt. Zodra ik de wisselaandrijving ga plaatsen boor ik hier vanaf boven een klein gaatje doorheen zodat er een stukje verenstaal doorheen kan naar de stelbiels.
(https://farm2.staticflickr.com/1743/27500617167_417e5390eb.jpg) (https://flic.kr/p/HU8RnR)IMG_0012 (https://flic.kr/p/HU8RnR) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Links en rechts voeg ik ook wat stukjes plastic toe, omdat ik aan de bovenzijde de oude dwarsverbindingen wil verwijderen en het wissel anders een deel van zijn constructiesterkte verliest. Aan een kant laat ik dit uitsteken omdat ik de bielzen daar ga verlengen ten behoeve van een wisselmotormodel.
(https://farm1.staticflickr.com/890/42370265121_ddcb759724.jpg) (https://flic.kr/p/27y7FEr)IMG_0013 (https://flic.kr/p/27y7FEr) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1755/41647120854_5aa490972a.jpg) (https://flic.kr/p/26sdo4Q)IMG_0014 (https://flic.kr/p/26sdo4Q) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Aan de bovenkant de dwarsverbindingen verwijderd:
(https://farm2.staticflickr.com/1752/41467588975_9dc808b078.jpg) (https://flic.kr/p/26bmeuB)IMG_0015 (https://flic.kr/p/26bmeuB) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
En de bielzen verlengd (en links een missend eindstuk toegevoegd):
(https://farm2.staticflickr.com/1746/42370259461_e3568d3b77.jpg) (https://flic.kr/p/27y7DYR)IMG_0017 (https://flic.kr/p/27y7DYR) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Klaar voor de wisselmotor (3d sprints van spoorobjecten / Mitchell Jetten)
(https://farm2.staticflickr.com/1757/41647112814_85cfb65786.jpg) (https://flic.kr/p/26sdkFd)IMG_0018 (https://flic.kr/p/26sdkFd) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Uiteindelijk is het dan zo geworden, klaar voor verder gebruik: aansluitdraden solderen aan rails en puntstuk, rails verven.
(https://farm1.staticflickr.com/897/27500613157_60ca2c1862.jpg) (https://flic.kr/p/HU8QbH)IMG_0019 (https://flic.kr/p/HU8QbH) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen
-
Vandaag begonnen met het zoveel mogelijk corrigeren van de bielzen in het kruiswisselcomplex. Daar gaan nog heel wat uurtjes inzitten vermoed ik.
(https://farm2.staticflickr.com/1725/40652503240_cf7d5883e7.jpg) (https://flic.kr/p/24WjGUh)IMG_0001 (https://flic.kr/p/24WjGUh) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen
-
Goedenavond,
Zoals ik al vermoedde ben ik meer dan een week bezig geweest met het afbouwen van het kruiswissel (naast het gewone werk en zo natuurlijk).
(https://farm2.staticflickr.com/1725/28845096418_18ae9ecd52.jpg) (https://flic.kr/p/KWWEdA)IMG_0003 (1) (https://flic.kr/p/KWWEdA) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Een voor een scheve bielzen vervangen door rechte.
(https://farm2.staticflickr.com/1739/41819016145_b9a75b2db2.jpg) (https://flic.kr/p/26HpoxK)IMG_0001 (5) (https://flic.kr/p/26HpoxK) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
en waar nodig 'railstoeltransplantatie' uitgevoerd.
(https://farm2.staticflickr.com/1745/41819014985_e6fe3e4d3a.jpg) (https://flic.kr/p/26HpocK)IMG_0001 (6) (https://flic.kr/p/26HpocK) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Aan de onderzijde ziet het er nu zo uit:
(https://farm2.staticflickr.com/1753/42718679121_48e82dbb27.jpg) (https://flic.kr/p/285Up1n)IMG_0002 (2) (https://flic.kr/p/285Up1n) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Maar goed, het is af, en ik ben er tevreden mee.
(https://farm2.staticflickr.com/1721/28845093188_ac4ed72fc7.jpg) (https://flic.kr/p/KWWDfU)IMG_0001 (4) (https://flic.kr/p/KWWDfU) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De komende tijd maar weer eens verder met iets anders dan rails.
Leen
-
Mooi wisselcomplex geworden!!! (y)
-
De laatste weken bleek dat ik door het mooie weer ineens al mijn buitenwerkzaamheden aan mijn huis sneller had afgerond dan verwacht, en omdat zelfs buiten zijn in een zonnig Zeeland wel eens gaat vervelen, ben ik verder gegaan met twee onderdelen van mijn baan: het koffiehuis en de coupure.
Het koffiehuis was voorzien van zwarte planken op de uitbouw, maar het dak had nog wat aandacht nodig: in het originele bouwpakket was niet voorzien in dakgoten, dus die heb ik zelf vervaardigd uit styreen u profiel, met daaronden stukjes styreen die de uiteinden van de verdiepingsbalken moeten voorstellen. Verder waterborden en windveren aan de rand van de daken. Regenpijpen missen nu nog.
(https://farm1.staticflickr.com/857/43710599371_3927f55e09.jpg) (https://flic.kr/p/29AyfkD)IMG_0007 (1) (https://flic.kr/p/29AyfkD) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Voor de coupure had ik de muren al een tijdje geleden gemaakt, maar de stenen op de hoeken waren nog niet maar mijn zin, dus die heb ik opnieuw gemaakt. Daarnaast heb ik bekeken hoe de kruising met de rails eigenlijk in elkaar zit. Om de benodigde balkjes netjes op de goeie hoogte te kunnen plaats heb ik wat dwarsliggers uit de rails verwijderd en een sleuf gemaakt in de railbedding, en in de sleuf liggen nu stukken styreen waarop de losse balkdeeltjes komen, die uiteindelijk even hoog als de rails worden.
(https://farm1.staticflickr.com/849/43663482122_caac9e3015.jpg) (https://flic.kr/p/29woL2h)IMG_0001 (8) (https://flic.kr/p/29woL2h) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/854/43663493952_9cc8c65a1c.jpg) (https://flic.kr/p/29woPxf)IMG_0002 (4) (https://flic.kr/p/29woPxf) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Daarna de muren van wat laagjes verf voorzien en de voegen lichter gemaakt. Het begint nu wat te worden.
(https://farm1.staticflickr.com/856/43663552302_11ace5e758.jpg) (https://flic.kr/p/29wp7Th)IMG_0006 (1) (https://flic.kr/p/29wp7Th) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/934/42994673414_18a5360a20.jpg) (https://flic.kr/p/28vhWuE)IMG_0004 (https://flic.kr/p/28vhWuE) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/860/43663521152_a39e5fa34f.jpg) (https://flic.kr/p/29woXCd)IMG_0002 (7) (https://flic.kr/p/29woXCd) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/933/41902078650_285f9fd0be.jpg) (https://flic.kr/p/26QK78U)IMG_0003 (3) (https://flic.kr/p/26QK78U) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm1.staticflickr.com/941/42994650554_b2b6b732d2.jpg) (https://flic.kr/p/28vhPGw)IMG_0001 (7) (https://flic.kr/p/28vhPGw) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Nu eerst op vakantie, en dan verder.
Leen
-
Mooi Leen! (y)
-
Teerug van vakantie, en terwijl stukjes voor de coupure liggen te drogen maar eens een klusje opgepakt dat ik al een tijdje had uitgesteld: krassen krassen krassen op de zijkanten van de perrons:
(https://farm1.staticflickr.com/940/29059770007_e82d8f2ef3.jpg) (https://flic.kr/p/LgUVcn) (https://flic.kr/p/LgUVcn) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1800/29059771607_9f05b0206c.jpg) (https://flic.kr/p/LgUVEX) (https://flic.kr/p/LgUVEX) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
-
Wat jammer dat de bovenkant van de perronwand-stenen niet in stappen afloopt! Die perrontegels zijn nogal standaard dingen, dus die zijn er voor zover ik weet niet in een aflopende variant. Bij schuine perronopgangen zie je ze dan ook altijd in stappen naast elkaar staan.
Ik kon zo snel geen beter voorbeeld in m'n eigen archief vinden:
(http://www.m-voorloop.nl/benelux/perronrand.jpg)
-
Dag Menno,
Bedankt voor de foto, ik ga eens kijken of ik dit alsnog zo kan maken!
Als voorbeelden had ik ook naar Oudenbosch en Zevenbergen gekeken, maar het was me niet opgevallen hoe de schuine zijkanten stapsgewijs liepen, maar ik zie het op de door mij gebruikte foto's inderdaad ook, bijvoorbeeld op
https://westbrabantsarchief.nl/collectie/beeldbank/detail/303754ec-3585-8239-237a-ff1dc7aa01e2/media/a8afc311-336b-c63e-11f2-d90cbe9ac3a4?mode=detail
Leen
-
Na een paar pogingen lijkt dit het meest in de richting te komen. De hellinghoek is (natuurlijk) een stuk groter dan in werkelijkheid en daarom zijn de stappen ook groter.
(https://farm2.staticflickr.com/1795/29138336907_e9d0f0aeef.jpg) (https://flic.kr/p/LoRAp6) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Dat is dus een van de drie schuin aflopende perronkanten. Nog twee te gaan.
Leen
-
Zeer mooi gemaakt allemaal. Dit blijf ik zeker volgen (y)
-
De hellinghoek is (natuurlijk) een stuk groter dan in werkelijkheid en daarom zijn de stappen ook groter.
(https://farm2.staticflickr.com/1795/29138336907_e9d0f0aeef.jpg) (https://flic.kr/p/LoRAp6) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Misschien dat die hellingshoek niet goed is omdat er een vrouw onder ligt ? ;D
-
Verder gegaan met de schuine perronranden. Ze zijn nu alle drie af, en ik heb ze de helft minder hoog gemaakt.
Eerst de 'rechte' rand weggesneden waarmee ik de Auhagen tegels dikker had gemaakt.
Daarna styreen driehoekjes gemaakt die grofweg de onderzijde van de bovenrand van de perronkant gaan vormen:
(https://farm2.staticflickr.com/1885/44117427191_29f06af0ce.jpg) (https://flic.kr/p/2advm5p)
Langs een lineaal netjes horizontaal afsnijden:
(https://farm2.staticflickr.com/1840/30249221378_182ddac766.jpg) (https://flic.kr/p/N62aDC)
Volkliederen met plamuur en na drogen beetje bijschuren
(https://farm2.staticflickr.com/1893/44117428621_77ca4da35f.jpg) (https://flic.kr/p/2advmv4)
en na verven ziet het er dan zo uit:
(https://farm2.staticflickr.com/1813/42308065800_016467c60e.jpg) (https://flic.kr/p/27sBTYm)
Nu ben ik me aan het orienteren op twee verdere verfraaiingen: een overpad voor personeel, en (veel) gras op de tegels tussen het perron. Ik heb al vrij veel foto's gevonden van zo'n overpad (met blauw bordje 'verboden over te lopen') alleen het betonnen 'trapje' aan beide zijden heb ik nog niet echt goed op een foto kunnen vinden. Misschien dat een van de forumleden weet hoe dat trapje in elkaar zat?
Het gaat dus om een overpad als op deze foto van Maurits van den Toorn:
https://www.flickr.com/photos/52581810@N02/12000278364
Voor het gras ga ik lijm met een injectiespuitje tussen de tegels laten lopen en kijken of ik dat met een begrasser van gras kan voorzien. Mijn doel is iets te krijgen als op deze foto van Hans Wiskerke:
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/30681351686/
Leen
-
Hoi Leen,
Het was een klein betonnen element, wat speciaal voor deze toepassing was bedacht.
Op deze foto die je het beter: https://www.flickr.com/photos/52581810@N02/16173779805/in/album-72157628978454745/
en er zijn ook legio andere oplossingen toegepast in het verleden, maar deze kwam wel vaak voor.
Groeten Arjen
-
Bedankt Arjen,
Ik vond inderdaad ook een heleboel voorbeelden van verschillende soorten tussen de foto's van Bert Stortenbeker.
Onder andere deze twee varianten:
http://stortenbeker.eu/flatt.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=023637dd&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&search=%C2%A0%C2%A0ZOEK%C2%A0%C2%A0
en
http://www.stortenbeker.eu/flatt.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=038943dd&search=%C2%A0%C2%A0ZOEK%C2%A0%C2%A0&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=
Leen
-
(y) nog iemand met het Pendon virus ;)
-
In Everskerke-Keukentafel zijn vandaag metingen gedaan met het eerste prototype van een overpad-afstapje.
Dries Pekaar was bereid om op zijn bekende flamboyante wijze af te dalen tot voor de sik.
(https://farm2.staticflickr.com/1815/30289919958_4d52558e22.jpg) (https://flic.kr/p/N9BKVh) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Met ander rollend materieel moeten er nog meer proeven worden gedaan: het afstapje komt gevaarlijk dicht bij treeplanken e.d.
Leen
-
Ben benieuwd of tie van z'n sokken word gereden ;D ;)
-
De perronkanten zijn nog een paar keer geverfd en nu vind ik het wel prima.
(https://farm2.staticflickr.com/1840/43485832924_5824b0c26c.jpg) (https://flic.kr/p/29fGg75) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
De perrons kunnen op de module vastgezet, en dat betekent dat ook bijvoorbeeld de telefooncel (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77076.0) geplaatst kan worden.
(https://farm2.staticflickr.com/1864/42396125550_79318128a1.jpg) (https://flic.kr/p/27Ape4U) by Leen Kievit (https://www.flickr.com/photos/leenkievit/), on Flickr
Leen
-
Stille volger hier.. Dat ziet er toch echt al gaaf uit!! (y) (y)
-
ik treed de vorige spreker (een stille volger) volmondig bij
-
Ik ook... was even uit beeld bij mij maar ik volg weer. Mooi Leen! (y)
-
Ha Leen, geweldig om een stukje Zeeuwse lijn te zien :) Waarop laat je die modules aansluiten?
-
De twee modules die er nu zijn (de middelste en de rechter) en de geplande derde zijn voorlopig het enige waar ik over heb nagedacht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan-Everskerke.jpg)
Tegen de tijd dat die drie af zijn (in 2030 of zo) heb ik misschien wat meer ruimte in huis om een en ander op te stellen en dan kan ik verzinnen hoe ik verder ga.
Rijden is dus niet echt mogelijk, alleen een beetje heen en weer roetsjen. Maar scenerybouwen heeft sowieso mijn voorkeur.
Leen
-
Ik snap 't. De modules zouden zo bij Fremo kunnen, vandaar. Heb je ws nog wel wat overloopmodules noduig, maar op zich zou het een geweldige inbreng zijn, helemaal als het bovenleiding krijg. Maar goed, dat is mijn idee, he... :)
Het is ook leuk om t gewoon thuis te houden en aan de keukentafel verder te bouwen.
Het ziet er iig prachtig uit!
-
Goedenavond,
Lang geleden dat ik iets heb geplaatst, maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gedaan. Alleen waren het steeds minieme dingen die niet vemeldenswaardig waren...
Afgelopen zaterdag heb ik op de beurs in Houten weer wat spullen gekocht en nu heb ik weer zin om grotere stappen te maken.
Als eerste heb ik nu iets aangepakt wat ik al anderhalf jaar had liggen: het station Everskerke bestond tot nu toe uit een aangepaste Kibri "Tubbergen":
(https://live.staticflickr.com/869/27304037498_58e13a268b.jpg) (https://flic.kr/p/HALk6d)IMG_0004 (https://flic.kr/p/HALk6d)
Echt goed gelukt vond ik dit niet: vooral de daken van de zijvleugels die voor de dichte ramen langs lopen.
Anderhalf jaar geleden heb ik van iemand anders een gebouwde "Blankenberge" overgenomen, en die wordt nu opgeofferd om Everskerke aan te passen. In eerste instantie wilde ik voor een kopie van Waldijk gaan (van Jakop de Bruin) (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/station-waldijk-2-0/), maar dat zou het station zo'n 10 centimeter breder maken, en dan moet het hele stationsgebied aangepast.
Ik heb nu bedacht om er een kleine Waldijk variant van te maken: beide zijvleugels worden ingekort van drie naar twee elementen. De breedte blijft dan gelijk. Het middendeel krijgt wel andere afmetingen voor en achter maar dat is redelijk eenvoudig op te vangen
Grof gepast ziet het er dan zo uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/48638062551_0cf613e502.jpg) (https://flic.kr/p/2h6YMtn)IMG_0003 (https://flic.kr/p/2h6YMtn)
Na een avondje verven en wat snijden en herlijmen is dit nu de situatie
(https://live.staticflickr.com/65535/48638061126_766b92bcf8.jpg) (https://flic.kr/p/2h6YM3N)IMG_0001 (https://flic.kr/p/2h6YM3N)
(https://live.staticflickr.com/65535/48638204392_888d47a379.jpg) (https://flic.kr/p/2h6ZvCU)IMG_0002 (https://flic.kr/p/2h6ZvCU)
(https://live.staticflickr.com/65535/48637709443_71e09b19ab.jpg) (https://flic.kr/p/2h6WYvi)IMG_0004 (https://flic.kr/p/2h6WYvi)
Ik heb nieuwe penselen nodig om het verfwerk wat strakker te krijgen. Tot ik die kan halen ga ik eerst wat extra styreen aanbrengen om het gebouw de nodige stevigheid te geven.
Leen
-
Na het slopen van "Blankenberge" heb ik daar de perronplaat nog van liggen. Die kan mooi versneden worden tot verdiepingsvloeren om de losse bouwdelen stevig te maken, en om later genoeg oppervlak te hebben om ze aan elkaar te bevestigen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48644227017_c60cea4ec9.jpg) (https://flic.kr/p/2h7wnXg)IMG_0001 (https://flic.kr/p/2h7wnXg)
(https://live.staticflickr.com/65535/48644226617_dc9b12f4a0.jpg) (https://flic.kr/p/2h7wnQn)IMG_0002 (https://flic.kr/p/2h7wnQn)
(https://live.staticflickr.com/65535/48644090536_8b4dd2f1a7.jpg) (https://flic.kr/p/2h7vFo9)IMG_0003 (https://flic.kr/p/2h7vFo9)
De vleugels zijn nu stevig.
(https://live.staticflickr.com/65535/48644090341_323da19d53.jpg) (https://flic.kr/p/2h7vFjM)IMG_0005 (https://flic.kr/p/2h7vFjM)
Ik ben ook begonnen met het aanpassen van de daken. Ik zou genoeg dakmateriaal moeten hebben, maar er moet aardig wat versneden worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/48644224652_d9cf1e3902.jpg) (https://flic.kr/p/2h7wnfu)IMG_0008 (https://flic.kr/p/2h7wnfu)
Leen
-
Zoals gepland past het station nog steeds qua breedte op zijn plek, alleen de diepte is nu totaal anders. Met wat aanpassingen aan de tegels komt dat vast wel weer goed.
(https://live.staticflickr.com/65535/48649048748_62002e0c69.jpg) (https://flic.kr/p/2h7X6hy) (https://flic.kr/p/2h7X6hy)
Het dak van het dwarsdeel wordt samengesteld uit twee delen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48649551637_cd17a2b676.jpg) (https://flic.kr/p/2h7ZEM4) (https://flic.kr/p/2h7ZEM4)
Een schoorsteenplek te veel, en ook precies waar straks de daken samenkomen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48649551402_c3f7fd72c9.jpg) (https://flic.kr/p/2h7ZEH1) (https://flic.kr/p/2h7ZEH1)
(https://live.staticflickr.com/65535/48649550807_6a0f7dd9b1.jpg) (https://flic.kr/p/2h7ZEwK) (https://flic.kr/p/2h7ZEwK)
Met wat dakpantransplantaties is het nu klaar om de punt te gaan fabriceren.
Leen
-
Wauw! Knap gedaan Leen, dat dak. Onzichtbaar aanhelen is een moeilijke klus! (y)
-
Je bouwt m leuk om naar een semi waterstaat :)
-
(y) Mooi staaltje kitbashing
-
Bedankt!
Het dak begint vorm te krijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48657609921_03893261a9.jpg) (https://flic.kr/p/2h8GYdZ) (https://flic.kr/p/2h8GYdZ)
Na bijkleuren en schoorsteengaten opvullen:
(https://live.staticflickr.com/65535/48657258608_a5636f6cb9.jpg) (https://flic.kr/p/2h8FaMS) (https://flic.kr/p/2h8FaMS)
Ik overweeg nog wel om de schoorstenen te verplaatsen. Vanwege het gebruik van 1 mal door Kibri krijg je nu een puntsymmetrische plaatsing, terwijl het in een echt gebouw logischer is dat er hooguit lijnsymmetrische plaatsing is.
Leen
-
Bij het verplaatsen van de schoorstenen wel goed nadenken, waar ze dan moeten komen. Schoorstenen zitten meestal aan buitenmuren, omdat in binnenmuren vaak deuren of inbouwkasten zitten. De symmetrie is niet altijd een slecht iets. Wat je wel vaak ziet is dat schoorstenen, die ergens in de dakhelling naar buitenkomen, vaak aan de achterkant van het gebouw geplaatst zijn. In een vooraanzicht is het plaatsen op de nok het meest voorkomend.
-
Bedankt voor de tips, Zilte.
Maar wat is de achterkant van een station? Ik neem aan de spoorzijde...
Leen
-
Als modelspoorliefhebber is dat je gedachte, maar het is toch echt de straatkant. De reden is, dat een stationsgebouw meestal dicht op het spoor staat en men het dak dan veelal niet ziet. De straatkant daarentegen kan een plein, een straat haaks op het spoor, enz. hebben.
Op een modelspoorbaan staat een stationsgebouw vaak achter op de tafel en kijk je vanaf de spoorkant op het gebouw. Dat kan een motivatie zijn om het bewust om te draaien. Kun je om de baan en is er ook een tafereel voor het gebouw, tja dan moet je een keuze maken. ;D
-
Volgens mij zijn we het eens: de schoorstenen aan de spoorzijde.
Ook foto's van bijvoorbeeld station Delden op Stationsweb laat duidelijk zien dat de schoorstenen in principe het meest aan de spoorzijde geplaatst worden:
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=4
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=21
Leen
-
Uiteindelijk heb ik twee schoorstenen verplaatst:
Schoorsteenelement verwijderd aan de ene kant...
(https://live.staticflickr.com/65535/48660939767_470abb6159.jpg) (https://flic.kr/p/2h91358) (https://flic.kr/p/2h91358)
en teruggezet aan de andere kant. Helaas verkeerd geteld en een rij dakpannen te veel eruit gesneden.
(https://live.staticflickr.com/65535/48660790391_27597e54ff.jpg) (https://flic.kr/p/2h8ZgEF) (https://flic.kr/p/2h8ZgEF)
Maar alles is op te lossen. Genoeg restjes dakpan.
(https://live.staticflickr.com/65535/48660435263_b11d6ca81a.jpg) (https://flic.kr/p/2h8Xs6M) (https://flic.kr/p/2h8Xs6M)
Nu zitten de schoorstenen op de dwarselementen allemaal aan de perronkant. Het is goed zo.
(https://live.staticflickr.com/65535/48660937047_e9708a2105.jpg) (https://flic.kr/p/2h912ge) (https://flic.kr/p/2h912ge)
Leen
-
Fraai week, Leen!!
Jeroen
-
Is de gevel met de diepere uitbouw nu dan de straatzijde geworden?
-
Dag Reinier,
Ja inderdaad, ik heb het station omgedraaid ten opzichte van eerst.
Het originele plan was een jaren 60 uitbouw aan de straatzijde toevoegen, maar nu ik voor de 'Waldijk' variant ga wordt de diepere uitbouw de straatzijde.
Het geeft ook meer ruimte op het perron, en eventueel kan ik nu een perronkap plaatsen. Aan de perronkant heb ik nu ook extra deuren aangebracht. Er zijn er nu 6.
Leen
-
Zo'n grotere uitbouw aan de perronzijde is niet handig, want dan wordt het perron bij die uitbouw veel te smal, of moet je de rest van het perron onnodig breed maken.
Jeroen
-
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...
Misschien bedenk ik me nog.
Leen
-
Het gaat dan om de nog bestaande stationsgebouwen van Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge. Maar bij alle drie lijkt mij de uitbouw minder diep dan bij jouw station. Bovendien is bij alle drie het perrondeel voor het gebouw niet meer in gebruik. Dat komt omdat de perrons verhoogd zijn en voor het gebouw kon dat niet, anders zouden de deuren niet meer open kunnen (Bentheim-effect)
-
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...
De 5e klasse had inderdaad zo'n diepe uitbouw aan de perronzijde, vandaar de vraag ook eigenlijk. Ik neem aan dat dat was voor het uitzicht van de stationschef of de seinwachter, maar dat is maar een gokje.
-
Bij mijn weten kennen de uitbouwen geen zijruiten....
-
Toch wel. Kijk maar op stationsweb (http://www.stationsweb.nl/)
-
Bij Krabbendijke heeft zelfs de uitbouw weer een uitbouw....
ZIe http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=krabbendijke&num=22
-
Dat wilde ik net zeggen. De drie genoemde stations en ook Arnemuiden (4e klasse) hebben een uitbouw die nog verder uitsteekt dan het middendeel. Daarin stond vroeger het handeltoestel.
Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik Arnemuiden nagebouwd maar daar heb ik die erker weggelaten omdat het te veel diepte kostte.
-
Bedankt voor alle informatie. Ik ga het station toch weer met de middenuitbouw naar het perron toe plaatsen.
Het ziet er dan wat levendiger uit aan de perronkant, is niet onrealistisch (zie opmerkingen hierboven), en vooral omdat het station dan niet tot op de laatste millimeter van de rand van de module staat, wat het wat minder kwetsbaar maakt.
Helaas betekent dat wel dat ik nu de twee extra deuropeningen die ik had aangebracht moet verplaatsen van de 'vlakke' kant naar de uitbouwkant. Zo blijf je bezig.
Leen
-
Goedenavond,
Het station is weer wat verder gevorderd: het dak is versneden. Ik wilde eerst het middendak heel houden en dan de zijkanten ertegenaan lijmen, maar dat werd vrij lastig vanwege de dikte van het styreen. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat bij dit soort dakconstructies tussen de daken (dakschilden) een goot loopt (een kilgoot). Op foto's van bijvoorbeeld Krabbendijke is die goot ook te zien.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=krabbendijke&num=11
Ik heb nu aan alle kanten de daken ingesneden en ze worden dan iets uit elkaar geplaatst met een stukje styreen eronder als kilgoot.
(https://live.staticflickr.com/65535/48679379627_53a37231cc.jpg) (https://flic.kr/p/2haCxAK) (https://flic.kr/p/2haCxAK)
(https://live.staticflickr.com/65535/48679379257_70cebb5383.jpg) (https://flic.kr/p/2haCxun) (https://flic.kr/p/2haCxun)
De kant met de uitbouw is nu dus weer de perronkant, en ik heb de twee deuropeningen in het hoge stuk van de zijvleugels daarom verplaatst naar die kant.
De straatzijde is nu vlakker en komt nu niet meer tot de rand van de module. Er is nog wel wat tegelwerk te doen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48679378477_8b9bb51942.jpg) (https://flic.kr/p/2haCxfV) (https://flic.kr/p/2haCxfV)
Eerstvolgende klus is het bijwerken van de kleur van de muren, die zijn nog wel erg bruin op de 'nieuwe' delen van het station.
Leen
-
Mooi werk Leen! (y)
-
(y)
-
Vanavond weer wat aan het dak gedaan van het station. De verplaatste schoorstenen en andere aanpassingen hadden her en der toch wat opvallende kieren achtergelaten, dus die heb ik geprobeerd op te vullen.
Allereerst netjes afplakken met gele schilderstape, en dan met houtplamuur de kier dichtsmeren
(https://live.staticflickr.com/65535/48689647161_4511dabdf4.jpg) (https://flic.kr/p/2hbxaMc) (https://flic.kr/p/2hbxaMc)
Een poosje laten drogen, tape verwijderen en het plamuur enigszins vlak maken.
(https://live.staticflickr.com/65535/48689307788_e9bfe54bff.jpg) (https://flic.kr/p/2hbvqTW) (https://flic.kr/p/2hbvqTW)
Daarna met een natte vinger de plamuur weer week maken en glad strijken zodat het de vorm van de dakpannen volgt.
Terwijl het opdroogde heb ik het dwarsdak verstevigd aan de binnenzijde. Hieraan kan ik later ook de dwarsdaken bevestigen.
(https://live.staticflickr.com/65535/48689307058_c774c81278.jpg) (https://flic.kr/p/2hbvqFm) (https://flic.kr/p/2hbvqFm)
Na het drogen de daken weer bijgeverfd, en ook moesten er nog wat ramen en deuren op kleur gebracht worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/48689815692_352ef1f22f.jpg) (https://flic.kr/p/2hby2SU) (https://flic.kr/p/2hby2SU)
Morgen weer verder!
Leen
-
Goedenavond,
De muren zijn aardig op kleur, en alles is aan elkaar gelijmd. Ook de deuren en ramen zijn aangebracht.
Het dak zit nu ook in elkaar maar kan er nog af voor interieur en verlichting.
(https://live.staticflickr.com/65535/48700550438_e78a92a6d6.jpg) (https://flic.kr/p/2hcv3WJ) (https://flic.kr/p/2hcv3WJ)
Leen
-
Die is zeer mooi geworden, (y) (y) Kleur bevalt me ook zeer goed (y)
-
Zeker, heel netjes gedaan (y)
-
(y)
-
(y) mooi.
-
Zou je me kunnen vertellen welke kleurnummer jou deuren hebben en de kleur van de kozijnen Leen.
-
De deuren en kozijnen zijn in deze Kibri pakketten een geheel, en ook het glas zit er al achter geplakt. Dat betekent dat je de delen naast het glas eigenlijk niet kan verven.
Ik heb daarom witte exemplaren gebruikt en daarvan de delen die ik groen wilde hebben een verfje gegeven (twee lagen, met een fijn kwastje). Die delen liggen wat hoger dus het is redelijk strak te doen zonder al te veel moeite. Waar het fout ging heb ik plaatselijk gecorrigeerd met witte verf en dan wederom een poging met groen. Uiteindelijk is het dan dit geworden.
Het groen is Humbrol mat 78 of 86. Ik zal die morgen bij daglicht weer even openen om te kijken welke het precies was. Het wit is Humbrol mat 34.
Leen
-
Het groen van de deuren is Humbrol 86.
Leen
-
Het groen van de deuren is Humbrol 86.
(y)Dank je Leen.
-
Na een hele tijd niets aan Everskerke gedaan te hebben vanwege een behoorlijk ingrijpende verbouwing aan ons huis, heb ik de afgelopen twee maanden de draad weer opgepakt. Ik heb een plekje gevonden om een rek te maken waar twee modules naast elkaar in passen, en om dat uit te buiten ben ik begonnen met het bouwen van een derde module. Deze linkermodule was al gepland, en ik had er ook al eerder een kruiswissel voor in elkaar gezet (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78713.45). De module bevat de aftakking naar het goederendeel van het stationnetje en wat opstelsporen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan-Everskerke.jpg)
Ten opzichte van het plan is het eerste overloopwissel een kruiswissel geworden, en is het wissel bij de goederenloods vervangen door een Engels wissel met daarnaast wat extra sporen. Naast de bovenste komt een perron met oprit voor zijlading.
Zoals bij de andere modules, een plaat van XPS in een houten omlijsting met wat multiplex eronder. Daarbovenop dunne blauwe plaat als bedding. De boel mat bruin geverfd en daarop de rails aangebracht.
Aan de onderzijde zitten de Conrad aandrijvingen voor de wissels. Nog niet allemaal, want ik heb het me erg moeilijk gemaakt door het kruiswissel helemaal tegen de rand van de module te positioneren waardoor er geen aandrijving direct onder past.
(https://live.staticflickr.com/65535/49998935126_d1db524ac2.jpg) (https://flic.kr/p/2jbeBtC)
(https://live.staticflickr.com/65535/49998934926_70ebc03e59.jpg) (https://flic.kr/p/2jbeBqb)
Vanaf het kruiswissel links naar het stationsgebouw gezien ziet het er dan zo uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/49999185262_8abcb51989.jpg) (https://flic.kr/p/2jbfTQj)
De volgende stap wordt natuurlijk ballasten en dergelijke. Maar ik zit er ook over te denken om het eilandperron door te trekken naar de nieuwe module en dan op het eind daarvan een kleine seinhuis te maken, in de stijl van seinhuis II in Hilversum (http://www.langsderails.nl/index_index_hilversumvroeger6.htm).
Leen
-
Kijk eens op sleutelspoor voor dat seinhuis.
Ik heb de mijne daar vandaan .
Casmir
-
Bedankt voor de tip, maar dat is niet het seinhuis wat ik op het oog heb. Ik bedoel het houten lage huisje.
Leen
-
Hoi Leen,
Hoe gaat het in Everskerke ? ???
Vond het altijd zo'n leuk draadje om te volgen. :)
-
Hoi Leen,
Hoe gaat het in Everskerke ? ???
Vond het altijd zo'n leuk draadje om te volgen. :)
Dag Frank,
Nou toevallig ben ik een maand geleden weer eens wat gaan doen. Voorbereidingen om bovenleidingportalen te gaan solderen, en ook bezig met ballast, kabelgoten en wisselmotoren van de derde module (rangeerstukje)
(https://live.staticflickr.com/65535/51025512828_a3cbc6ca03.jpg) (https://flic.kr/p/2kJX6gb)
Leen
-
Fijn dat er nog vorderingen zijn aan Everskerke!
Ik blijf het zeker volgen. (y)
-
Vandaag weer eens bij twee winkels wat spullen kunnen halen.
En dus kan ik weer wat proberen eens wat kleur toe te voegen, en ook heb ik wat bekabeling bij de wisselmotoren aangebracht.
(https://live.staticflickr.com/65535/51032504446_b6ab3f4215.jpg) (https://flic.kr/p/2kKyVCj)
(https://live.staticflickr.com/65535/51031774788_5ee2b6bdcd.jpg) (https://flic.kr/p/2kKvbJ1)[
Leen
-
Bij het bekijken van grootspoorfoto's van wissels realiseerde ik me dat ik de bekabeling van de wissels aan de verkeerde kant heb aangebracht. De aansluitingen zitten aan de 'voorkant'. En eigenlijk moet ik ook WAK's maken...
-
WAK ?
Heb je last van een lange vorst periode dan ???
-
De wisselbekabeling opnieuw gedaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/51035430143_5ccccd06b8.jpg) (https://flic.kr/p/2kKPVkn)
(https://live.staticflickr.com/65535/51036266997_68343c925c.jpg) (https://flic.kr/p/2kKUd6T)
Nog een paar likjes verf her en der en nog bordjes printen, dan vind ik het wel goed..
Leen
-
WAK ?
Wisselaansluitkast.
-
Zeer fraai gebouwd.
Gr Koen.
-
Eerste wisselbordjes gefabriekt.
Misschien nog wat beter/gladder papier zoeken om op te printen, en misschien toch nog iets kleiner....
(https://live.staticflickr.com/65535/51120387975_3b71119341.jpg) (https://flic.kr/p/2kTkmkz)
(https://live.staticflickr.com/65535/51119023467_53dd4dc6e9.jpg) (https://flic.kr/p/2kTdmHz)
Leen
-
Fotopapier?
-
Mijn methode om borden en teksten te maken: Ik teken ze in groot formaat met een simpel tekenprogramma, in mijn geval Paint. Zet er een heleboel bij elkaar op 1 plaat, opslaan in jpg en dan bij een fotozaak laten afdrukken.
Je moet wel een beetje rekenen om het uiteindelijk in de goede afmetingen te krijgen.
Zo maak ik verkeersborden, straatnaamborden, schrikhekken en Andreaskruizen.
-
Deze modules geven mij heel wat inspiratie voor mijn eigen modelbaan. (y)
-
Het ziet er erg mooi gedetailleerd uit Leen (y)