Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.  (gelezen 34510 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #90 Gepost op: 01 september 2019, 10:53:53 »
Als modelspoorliefhebber is dat je gedachte, maar het is toch echt de straatkant. De reden is, dat een stationsgebouw meestal dicht op het spoor staat en men het dak dan veelal niet ziet. De straatkant daarentegen kan een plein, een straat haaks op het spoor, enz. hebben.
Op een modelspoorbaan staat een stationsgebouw vaak achter op de tafel en kijk je vanaf de spoorkant op het gebouw. Dat kan een motivatie zijn om het bewust om te draaien. Kun je om de baan en is er ook een tafereel voor het gebouw, tja dan moet je een keuze maken. ;D
« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 10:55:59 door Zilte »

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #91 Gepost op: 01 september 2019, 13:23:41 »
Volgens mij zijn we het eens: de schoorstenen aan de spoorzijde.

Ook foto's van bijvoorbeeld station Delden op Stationsweb laat duidelijk zien dat de schoorstenen in principe het meest aan de spoorzijde geplaatst worden:

 http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=4

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=21

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #92 Gepost op: 01 september 2019, 21:14:47 »
Uiteindelijk heb ik twee schoorstenen verplaatst:

Schoorsteenelement verwijderd aan de ene kant...



en teruggezet aan de andere kant. Helaas verkeerd geteld en een rij dakpannen te veel eruit gesneden.



Maar alles is op te lossen. Genoeg restjes dakpan.



Nu zitten de schoorstenen op de dwarselementen allemaal aan de perronkant. Het is goed zo.




Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #93 Gepost op: 01 september 2019, 21:58:03 »
Fraai week, Leen!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #94 Gepost op: 02 september 2019, 08:47:47 »
Is de gevel met de diepere uitbouw nu dan de straatzijde geworden?
Reinier

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #95 Gepost op: 02 september 2019, 10:16:49 »
Dag Reinier,

Ja inderdaad, ik heb het station omgedraaid ten opzichte van eerst.

Het originele plan was een jaren 60 uitbouw aan de straatzijde toevoegen, maar nu ik voor de 'Waldijk' variant ga wordt de diepere uitbouw de straatzijde.

Het geeft ook meer ruimte op het perron, en eventueel kan ik nu een perronkap plaatsen. Aan de perronkant heb ik nu ook extra deuren aangebracht. Er zijn er nu 6.


Leen
« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 10:21:06 door Leen Kievit »
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #96 Gepost op: 02 september 2019, 10:17:56 »
Zo'n grotere uitbouw aan de perronzijde is niet handig, want dan wordt het perron bij die uitbouw veel te smal, of moet je de rest van het perron onnodig breed maken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #97 Gepost op: 02 september 2019, 10:24:20 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

Misschien bedenk ik me nog.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #98 Gepost op: 02 september 2019, 10:41:04 »
Het gaat dan om de nog bestaande stationsgebouwen van Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge. Maar bij alle drie lijkt mij de uitbouw minder diep dan bij jouw station. Bovendien is bij alle drie het perrondeel voor het gebouw niet meer in gebruik. Dat komt omdat de perrons verhoogd zijn en voor het gebouw kon dat niet, anders zouden de deuren niet meer open kunnen (Bentheim-effect)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #99 Gepost op: 02 september 2019, 10:41:55 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

De 5e klasse had inderdaad zo'n diepe uitbouw aan de perronzijde, vandaar de vraag ook eigenlijk. Ik neem aan dat dat was voor het uitzicht van de stationschef of de seinwachter, maar dat is maar een gokje.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #100 Gepost op: 02 september 2019, 11:42:01 »
Bij mijn weten kennen de uitbouwen geen zijruiten....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #101 Gepost op: 02 september 2019, 11:48:21 »
Toch wel. Kijk maar op stationsweb

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #102 Gepost op: 02 september 2019, 12:32:25 »
Bij Krabbendijke heeft zelfs de uitbouw weer een uitbouw....

ZIe http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=krabbendijke&num=22
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #103 Gepost op: 02 september 2019, 12:42:31 »
Dat wilde ik net zeggen. De drie genoemde stations en ook Arnemuiden (4e klasse) hebben een uitbouw die nog verder uitsteekt dan het middendeel. Daarin stond vroeger het handeltoestel.
Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik Arnemuiden nagebouwd maar daar heb ik die erker weggelaten omdat het te veel diepte kostte.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #104 Gepost op: 02 september 2019, 21:56:31 »
Bedankt voor alle informatie. Ik ga het station toch weer met de middenuitbouw naar het perron toe plaatsen.
Het ziet er dan wat levendiger uit aan de perronkant, is niet onrealistisch (zie opmerkingen hierboven), en vooral omdat het station dan niet tot op de laatste millimeter van de rand van de module staat, wat het wat minder kwetsbaar maakt.

Helaas betekent dat wel dat ik nu de twee extra deuropeningen die ik had aangebracht moet verplaatsen van de 'vlakke' kant naar de uitbouwkant. Zo blijf je bezig.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)