Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Overet
Vandaag om 18:57:51
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:43:12
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:25:28
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:44
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:14:41
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:30:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:24:33
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:48:24
Onbekende gesloten goederenwagen door TonM
Vandaag om 13:04:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 12:54:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door JREN
Vandaag om 12:31:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 12:13:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:11:06
  

Auteur Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.  (gelezen 37766 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #90 Gepost op: 01 September 2019, 10:53:53 »
Als modelspoorliefhebber is dat je gedachte, maar het is toch echt de straatkant. De reden is, dat een stationsgebouw meestal dicht op het spoor staat en men het dak dan veelal niet ziet. De straatkant daarentegen kan een plein, een straat haaks op het spoor, enz. hebben.
Op een modelspoorbaan staat een stationsgebouw vaak achter op de tafel en kijk je vanaf de spoorkant op het gebouw. Dat kan een motivatie zijn om het bewust om te draaien. Kun je om de baan en is er ook een tafereel voor het gebouw, tja dan moet je een keuze maken. ;D
« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 10:55:59 door Zilte »

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #91 Gepost op: 01 September 2019, 13:23:41 »
Volgens mij zijn we het eens: de schoorstenen aan de spoorzijde.

Ook foto's van bijvoorbeeld station Delden op Stationsweb laat duidelijk zien dat de schoorstenen in principe het meest aan de spoorzijde geplaatst worden:

 http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=4

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=21

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #92 Gepost op: 01 September 2019, 21:14:47 »
Uiteindelijk heb ik twee schoorstenen verplaatst:

Schoorsteenelement verwijderd aan de ene kant...



en teruggezet aan de andere kant. Helaas verkeerd geteld en een rij dakpannen te veel eruit gesneden.



Maar alles is op te lossen. Genoeg restjes dakpan.



Nu zitten de schoorstenen op de dwarselementen allemaal aan de perronkant. Het is goed zo.




Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #93 Gepost op: 01 September 2019, 21:58:03 »
Fraai week, Leen!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #94 Gepost op: 02 September 2019, 08:47:47 »
Is de gevel met de diepere uitbouw nu dan de straatzijde geworden?
Reinier

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #95 Gepost op: 02 September 2019, 10:16:49 »
Dag Reinier,

Ja inderdaad, ik heb het station omgedraaid ten opzichte van eerst.

Het originele plan was een jaren 60 uitbouw aan de straatzijde toevoegen, maar nu ik voor de 'Waldijk' variant ga wordt de diepere uitbouw de straatzijde.

Het geeft ook meer ruimte op het perron, en eventueel kan ik nu een perronkap plaatsen. Aan de perronkant heb ik nu ook extra deuren aangebracht. Er zijn er nu 6.


Leen
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 10:21:06 door Leen Kievit »
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #96 Gepost op: 02 September 2019, 10:17:56 »
Zo'n grotere uitbouw aan de perronzijde is niet handig, want dan wordt het perron bij die uitbouw veel te smal, of moet je de rest van het perron onnodig breed maken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2019, 10:24:20 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

Misschien bedenk ik me nog.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2019, 10:41:04 »
Het gaat dan om de nog bestaande stationsgebouwen van Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge. Maar bij alle drie lijkt mij de uitbouw minder diep dan bij jouw station. Bovendien is bij alle drie het perrondeel voor het gebouw niet meer in gebruik. Dat komt omdat de perrons verhoogd zijn en voor het gebouw kon dat niet, anders zouden de deuren niet meer open kunnen (Bentheim-effect)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #99 Gepost op: 02 September 2019, 10:41:55 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

De 5e klasse had inderdaad zo'n diepe uitbouw aan de perronzijde, vandaar de vraag ook eigenlijk. Ik neem aan dat dat was voor het uitzicht van de stationschef of de seinwachter, maar dat is maar een gokje.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8687
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #100 Gepost op: 02 September 2019, 11:42:01 »
Bij mijn weten kennen de uitbouwen geen zijruiten....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #101 Gepost op: 02 September 2019, 11:48:21 »
Toch wel. Kijk maar op stationsweb
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #102 Gepost op: 02 September 2019, 12:32:25 »
Bij Krabbendijke heeft zelfs de uitbouw weer een uitbouw....

ZIe http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=krabbendijke&num=22
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #103 Gepost op: 02 September 2019, 12:42:31 »
Dat wilde ik net zeggen. De drie genoemde stations en ook Arnemuiden (4e klasse) hebben een uitbouw die nog verder uitsteekt dan het middendeel. Daarin stond vroeger het handeltoestel.
Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik Arnemuiden nagebouwd maar daar heb ik die erker weggelaten omdat het te veel diepte kostte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #104 Gepost op: 02 September 2019, 21:56:31 »
Bedankt voor alle informatie. Ik ga het station toch weer met de middenuitbouw naar het perron toe plaatsen.
Het ziet er dan wat levendiger uit aan de perronkant, is niet onrealistisch (zie opmerkingen hierboven), en vooral omdat het station dan niet tot op de laatste millimeter van de rand van de module staat, wat het wat minder kwetsbaar maakt.

Helaas betekent dat wel dat ik nu de twee extra deuropeningen die ik had aangebracht moet verplaatsen van de 'vlakke' kant naar de uitbouwkant. Zo blijf je bezig.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)