Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 41966 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #60 Gepost op: 13 juni 2018, 15:34:32 »
Omdat Weichen-Walter de wisseltongen van de gemodificeerde wissels van Weinert gebruikt als puko's, heb ik destijds voor de polarisatie van deze wisseltongen gebruik gemaakt van de printplaat van Tam Valley, de Frog Juicer. Heel betrouwbaar, alleen de kosten.... Ik heb ongeveer 85 euro betaald voor deze printplaat. Op deze printplaat kun je drie normale wissels aansluiten in mijn geval, je hebt dus in totaal 6 ingangen. Op de foto zie je de printplaat die een "Hosenträger" polariseert. Eerlijk gezegd heb ik tot nu, ik gebruik ze nu al 5 jaar, geen problemen. In zijn webshop kun je deze printplaat bestellen.



Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #61 Gepost op: 13 juni 2018, 15:52:21 »
Beetje zonde. Als er 5 opzitten en je kan er maar 1 gebruiken. Door de secties in het stuk is vooraf niet bekend hoe de voeding komt. Of direct van de centrale of via een detector. De tweede zou met een eigen print moeten, tenzij het 5 zelfstandige schakelingen zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #62 Gepost op: 13 juni 2018, 16:00:05 »
Sorry, maar deze printplaten kun je ook kopen met een respectievelijk een dan wel twee ingangen. De voeding komt via de centrale. Of snap ik je antwoord niet ....

Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #63 Gepost op: 13 juni 2018, 16:16:22 »
Dat laatste. De voeding komt inderdaad vanaf de centrale. Echter voor een pool rechtstreeks voor de andere pool via de terugmelder. Als een print dus 1 voeding heeft voor 5 frogs, dan moeten alle 5 de frogs  op een melder zitten.
Verder is de voeding van de twee wissels een beetje afhankelijk van de stand van het wissel. Ik zou de twee wissels dus niet via de frogjuiser laten gaan, maar zoiets als getoond gebruiken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #64 Gepost op: 13 juni 2018, 21:54:01 »
Hallo,

Met belangstelling de hele discussie gevolgd. Bij het geven van sommige antwoorden blijkt dat mijn technische bagage erg summier is. Het inbouwen van bestaande hardware lukt mij nog net  ;D maar daar houdt het dan ook mee op. Zonder jullie nog met mijn onkunde te confronteren, heb ik alles op even kort samengevat.

Het probleem wordt gevormd door een “keerlus”. Een aantal oplossingen zorgden ervoor dat ik het sporenplan moest aanpassen dan wel het aantal rij-mogelijkheden sterk wordt beperkt. Het grootste nadeel vond ik de lengte van de keerlus. Doordat mijn treinen vrij lang zijn, maximaal 350 cm, zou ik mijn bestaande sporenplan drastisch moeten wijzigen.

Uiteindelijk vind ik deze opzet de elegantste oplossing.



Op deze manier kan ik toch mijn baanplan zonder beperkingen uitvoeren.

*Schaduwstation is een echt schaduwstation.
*Stroomdetectie.
*Puntstuk - polarisatie.

Omdat deze situatie om maatwerk vraagt, wil ik van jullie aanbod om mij te helpen graag gebruik maken. Ik hoop dan dat iemand bereid is om de hardware voor mij op termijn in elkaar te solderen.

Groetjes,
Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #65 Gepost op: 14 juni 2018, 06:50:28 »
Een vrijwilliger heb je al (zie bericht #57). Succes met verder ontwerpen en bouwen. Het staat nu vast dat je een schaduwstation kunt bouwen naar je eigen zin. Succes met het verder uitdenken en bouwen. Ik blijf je met plezier volgen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Wacht niet te lang, want statischtisch heb je nog maar 25 jaar  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 10:15:25 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #66 Gepost op: 14 juni 2018, 14:49:21 »
PS. Wacht niet te lang, want statischtisch heb je nog maar 25 jaar  ;D

Inderdaad, begint aardig op te schieten .....  Momenteel heb ik nog geen rijdend materieel voor 2L. Ik hoop dat mijn twee Athearn diesels eind dit jaar uitgeleverd worden. Mijn andere baan heb ik in anderhalf jaar gebouwd ... op het landschap na ;)  Technisch gezien is deze baan af. Seinen, wissels, terugmelding, alles werkt. Menig uurtje ben ik aan het rijden met zeven treinen, vaak in een dienstregeling uitgevoerd door iTrain. De dag- en nachtverlichting voegt een extra dimensie toe.

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #67 Gepost op: 06 oktober 2018, 10:59:02 »
Nog steeds bezig met het thema van deze baan. Op de smalle modules aan de achterkant wil ik een enkelsporige lijn door een een heuvellandschap bouwen waar het accent komt te liggen op een bruggencomplex over een snelstromende, uitwaaierende rivier.



Het ontwerp van de layout aan de voorkant heb ik enigszins aangepast. Aan de linkerkant heb ik nu een weg in het landschap ingevoegd. Deze weg gaat over een smalle kloof die eindigt in een meertje.  In het centrale deel komen een aantal graansilo's met bijbehorende faciliteiten en een kade voor de overslag van graan in schepen. Aan de rechterkant staan een aantal ongebruikte, vervallen gebouwen.



Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2018, 16:05:23 door Bert van Gelder »

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #68 Gepost op: 06 oktober 2018, 11:16:41 »
Prachtig Rob, lekker eenvoudig voor z'n lengte, en met super rijlengte (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #69 Gepost op: 04 november 2018, 14:45:19 »
Hallo,

Nu de problemen met de keerlus zijn opgelost, ben ik bezig om het railplan verder aan te passen. De layout aan de voorkant laat een tweetal opstelsporen zien die eindigen bij de silo's van de graanoverslag en onder de bunkers van een fabrieksgebouw. Deze sporen wil ik verlengen, en vervolgens optisch vanaf de silo cq de bunker verbergen, naar het schaduwstation. Op die manier kan ik een lege goederentrein opduwen en vervolgens weer laten terugkeren als een geladen trein.

De schematische layout -->



Groetjes,
Rob


RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2018, 15:46:46 »
Hallo,

Nog steeds aan het stoeien met mijn baanplan. Bij het ontwerpen van alternatieve scenario's komt de nadruk steeds meer te liggen op het landschap en minder op een uitgebreid sporenplan. Omdat ik gekozen heb voor "Mein Gleis" van Weinert en met name voor de lange wissels (1:9, hoek 6,3°) met een lengte van 375 mm zijn wisselstraten eigenlijk niet te doen. Met drie wissels achter elkaar zit ik al snel op 120 cm. Een uitgebreid emplacement betekent ondanks een lengte van de baan van 750 cm toch, dat de ruimte tussen de wisselstraten erg klein gaat worden >:( Toch blijf ik vasthouden aan dit type wissel gezien mijn eerdere ervaringen met het bouwen van mijn Jurabaan ;) Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar een enkelsporige lijn met uitwijkspoor en een aansluiting naar een klein industriegebiedje.

Linker deel van mijn baan -->


Rechter deel van mijn baan -->


Groetjes,
Rob



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #71 Gepost op: 16 december 2018, 18:03:05 »
Ziet er wel lekker rustig uit. En dit soort schetsjes kan ik wel waarderen, ik vind ze vaak leuker overkomen dan strakke computer-uitdraaien :)

Is het "alleen" een goederenlijntje of had je in deze variant ook reizigersvervoer gepland? Er lijkt weinig ruimte voor perrons ofzo.
Met een smal middelperron zou je de sporen iets verder uit elkaar moeten leggen, wat misschien wat "losser" staat. Je ontwerp komt op mij wat "langwerpig" over, dan zou het iets breder/ruimer zijn.

De doorsnede ziet er leuk uit: aan de achterkant echt omhoog, daardoor lijkt de baan vaak groter dan 'ie is. En een hobbeltje aan de voorkant waar de trein deels achter schuil gaat: dat is spannend en ook daardoor lijkt een baan groter. Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #72 Gepost op: 16 december 2018, 20:50:41 »

Is het "alleen" een goederenlijntje of had je in deze variant ook reizigersvervoer gepland? Er lijkt weinig ruimte voor perrons ofzo.
Met een smal middelperron zou je de sporen iets verder uit elkaar moeten leggen, wat misschien wat "losser" staat. Je ontwerp komt op mij wat "langwerpig" over, dan zou het iets breder/ruimer zijn.

Reinout

Nee, alleen goederentreinen. Op dit moment ben ik bezig om op de website van Walthers (Cornerstone) te zoeken naar industriële gebouwen. Ik hoop door het plaatsen van silo's (graan), bruggen met pijpleidingen dwars over de rails naar de haven, en andere faciliteiten de "langwerpigheid" van de baan te doorbreken ;)
Omdat de modules maar 60 cm breed zijn, wordt dit best een uitdaging.

Groetjes,
Rob

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #73 Gepost op: 16 december 2018, 21:21:47 »
Ah, ik heb inmiddels de rest van je draadje doorgelezen. Ik had het Amerikaanse karakter van je baan gemist. Dan is een pure goederenlijn wel begrijpbaar, ja. En een lang inhaalspoor ook!

Met een lomp hoge silo enzo moet er best wat lukken qua visuele afwisseling.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #74 Gepost op: 22 december 2018, 11:31:42 »
Weer een stapje verder ... Op de website van Wathers een aantal items gevonden. Deze heb ik in de tekeningen aangegeven. Zelf hou ik ervan om in de tekeningen alles aan te geven waarbij ik ik erop let dat de verhoudingen enigszins kloppen. In het verleden heb ik op mijn oude, niet afgebouwde baan een MCC systeem ingebouwd. Nu overweeg ik om weer rijdende auto's in het concept in te passen. Alleen, wil ik hier spaarzaam van gebruik maken, geen druk verkeer maar slechts een enkele vrachtauto.

Linker gedeelte -->


Rechter gedeelte -->


Groetjes,
Rob