Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 41962 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #45 Gepost op: 12 juni 2018, 21:36:31 »
Ja, dan wordt het schema anders. Het mooiste is als je servo's hebt met eindcontacten die de stand aangeven. Als beide servo's in de stand "achter" staan activeer je een relais "achter". Beide in de stand "voor" dan activeer je relais "voor".
De relais schakelen het spoor dan op de bijbehorende polariteit.
Staan ze verschillend, dan zijn beide relais uit en is het spoor spanningsloos.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #46 Gepost op: 12 juni 2018, 22:18:06 »
Iets anders maar in principe hetzelfde:

Het hoeft niet met een relais, Je schroeft twee microschakelaars tegen elkaar tegen een wisselservo, die beide tegelijkertijd door de servoarm geschakeld worden.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 22:19:53 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #47 Gepost op: 12 juni 2018, 22:52:12 »
Die oplossing lijkt me te mager. Als ik je tekening goed begrijp schakel je de microschakelaars maar door 1 servo en dan ook nog maar in 1 stand. Wat doe je dan met de andere servo, en met de andere stand van die ene servo?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #48 Gepost op: 12 juni 2018, 22:58:11 »
Sluit me aan bij Klaas, zijn oplossing is behoorlijk "failsafe".
Kan ook wel zonder relais, maar dan zou ik 4 x 2 microschakelaars gebruiken en deze ook in serie zetten.
Alleen denk ik dat het met relais simpeler uit te voeren is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #49 Gepost op: 12 juni 2018, 23:45:35 »
Die oplossing lijkt me te mager. ... 

Je hebt een dubbelpolige (DPDT) schakelaar nodig om het middendeel om te schakelen. Voor zover ik weet bestaan er geen dubbelpolige microschakelaars dus moet je twee enkelpolige tegen elkaar schroeven. Die twee schakelaars schakel je met de arm van één servo in de uiterste stand, b.v de NO contacten, als de servo verdraait, openen de NO weer en sluiten de NC contacten. Dezelfde servo stelt ook één wissel. De andere servo hoeft alleen maar het andere wissel te bedienen.

"Less is more"
Aangezien de wissels altijd in dezelfde stand  staan, dwz altijd beide op afbuigend of beide op rechtdoor, zou je ook beide wissels met één servo kunnen omzetten. De mechanische afstelling is dan wel kritisch, maar lange messing draden met een paar bochten er in zijn flexibel genoeg om verschillen in beweging op te vangen.

... dan zou ik 4 x 2 microschakelaars gebruiken en deze ook in serie zetten.
Parallel denk ik dan ...

8 schakelaars maar liefst als het met 2 kan... Redundantie kan nuttig zijn, maar dan moet je het  wel  consequent doorvoeren.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 00:05:11 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #50 Gepost op: 13 juni 2018, 00:21:48 »
Nee in serie, pas als beide servo's in dezelfde eindstand staan wordt spanning op de sporen gezet.
Tijdens het omleggen van de wissels staat er net als in het voorbeeld van Klaas géén spanning op het om te schakelen traject.
Is geen redundantie, maar "zekerheid" dat beide wissels in dezelfde eindstand liggen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #51 Gepost op: 13 juni 2018, 00:37:21 »
Ja, OK.
Geschakeld als een logische EN, dwz als wissel 1 EN wissel 2 = links (of rechts) dan wordt er omgepoold. Maar als er geen (digitale) spanning op het spoor staat, is de loc 'stuurloos', die situatie wil je ook niet, een bezetmelder op basis van stroomdetectie zal dan aangeven dat het spoor vrij is (geen spanning = geen stroom = blok vrij), wat duidelijk niet het geval is. Detectie met een lichtsluis is onafhankelijk van spanning op het spoor en gaat gaat dus wel goed.

Je zou ipv microschakelaars ook een servokanaalschakelaar kunnen gebruiken, die worden gebruikt om met één kanaal meerdere dingen aan/uit te schakelen, zie b.v. dit schema, ze zijn er ook kant-en-klaar.
Bij een PWM servosignaal < 1,5 msec schakelt het relais, bij > 1,5 msec valt hij af. Als daar een DPDT relais op zit ben je ook klaar.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 10:09:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #52 Gepost op: 13 juni 2018, 08:09:29 »
In het schema ontbreekt een klein onderdeel. De terugmelding zelf. Gezien de terugmelder die hij wil gebruiken maakt hij het iets complexer.
Ik heb twee vragen:
- Je gebruikt servo's, maar heb je ook puntstukpolarisatie?
- Vindt je het een bezwaar om voor de terugmeldsecties in het blauwe gedeelte beide rails door te zagen?

En voor de technici onder ons: Hoezo wordt het fail-safe als ik van beide servo's de stand middels een schakelaar teruggemeld krijg. Stel het relais ligt in stand A. En voor een treinpassage moet dit naar de stand B. Een van de servo's weigert, dan blijft de boel in stand A en krijg ik toch kortsluiting. Alleen als ik de stand van het relais terugmeld aan Koploper en als rijvoorwaarde gebruik is het een beveiliging.
Of maak ik een denkfout?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #53 Gepost op: 13 juni 2018, 08:30:49 »
Gerard, in de oplossing van Klaas zitten 2 relais, "achter" en "voor", elk relais komt pas op als beide microschakelaars in de juiste stand staan. (Logische EN voorwaarde)
Tijdens het draaien van de servo's (omleggen van de wissels) zijn beide relais dus afgevallen en kan er geen kortsluiting ontstaan.
Ook als beide servo's niet in de zelfde stand staan wordt niet aan de EN voorwaarde voldaan en zullen de relais niet opkomen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #54 Gepost op: 13 juni 2018, 09:33:39 »
Hallo,

Prachtige discussie :)

Nog aanvullende informatie -->
* beide wissels aangestuurd door servo's liggen 450 cm uit elkaar,

In het schema ontbreekt een klein onderdeel. De terugmelding zelf. Gezien de terugmelder die hij wil gebruiken maakt hij het iets complexer.
Ik heb twee vragen:
- Je gebruikt servo's, maar heb je ook puntstukpolarisatie?
- Vindt je het een bezwaar om voor de terugmeldsecties in het blauwe gedeelte beide rails door te zagen?

Groet,

Gerard van der Sel.

* Stroomdetectie,
* Naast de servo's gebruik ik ook puntstukpolarisatie,
* Geen bezwaar.

Technisch ben ik niet erg sterk. Stel ik gebruik de ESU SwitchPilot Servo en koppel hier de SwitchPilot Extension aan vast. Kun je deze Extension ook gebruiken als relaisschakelaar omdat elk relais wordt gekoppeld met een specifieke servo. Denk ik tenminste ...

Rob

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #55 Gepost op: 13 juni 2018, 10:44:42 »

Rob,
Misschien is dit een mogelijkheid? Zoals Klaas in een eerdere reactie aangaf het schaduwstation elektrisch splitsen in een voorste en een achterste helft.
Het blauwe spoor afhankelijk van de wisselstanden van de wissels in het blauwe deel de juiste polariteit schakelen.

met vriendelijke groet,
Ruud

Lijkt me best beperkend dat je altijd maar één trein tegelijk via het schaduwstation van voor naar achter kan brengen. Waarom niet de hele bundel tussen de blauwe wissels plaatsen?
Nadelen:
- de bundel wordt iets korter - maar de lengte van dit spoor is toch je maximum treinlengte
- elk spoor heeft dan een keerlusmodule nodig. Maar het is dan ineens wel een echt schaduwstation met alle flexibiliteit die je daarvan mag verwachten.
Misschien een hybride oplossing, én een bundeltje sporen tussen de driehoekwissels, (zeg 3 sporen voor het van voor naar achter- verkeer) én aan weerszijden "ovaal" bundels.

Maar leuk ontwerp, overigens!  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 10:51:08 door clickmaniac »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #56 Gepost op: 13 juni 2018, 13:00:39 »
Citaat van: clickmaniac
... beperkend dat je altijd maar één trein tegelijk via het schaduwstation van voor naar achter kan brengen.
Je kunt ook via de sporen uiterst inks en rechts rechtstreeks van voor naar achter, zonder van richting te veranderen.

Citaat van: gvandersel
In het schema ontbreekt een klein onderdeel. De terugmelding zelf. Gezien de terugmelder die hij wil gebruiken maakt hij het iets complexer.

Je kunt een bezetmelder gebruiken volgens Klaas' schema 5, die kan in een draad van een relais C contact naar een 'blauwe' rail:


Citaat
...ook puntstukpolarisatie?

Dat staat hier helemaal los van, dat regelen de wissels zelf

Citaat
...bezwaar om voor de terugmeldsecties in het blauwe gedeelte beide rails door te zagen?
Waarom zou je? Het hele blauwe spoor is al één geïsoleerde sectie.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 13:21:39 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #57 Gepost op: 13 juni 2018, 13:07:17 »
Bedankt voor je antwoorden. Hierbij mijn voorstel:
Eerst de indeling:
Bij wisseling van kleur beide railstaven isoleren.

Bruin: Normaal aangesloten op de centrale/booster/ringleiding
Groen: Sectie A, stop/rem sectie
Blauw: Sectie B, middensectie
Geel: Sectie C, stop/rem sectie
De grootte van de secties bepaal jezelf maar, ik heb een zo klein mogelijke tekening gemaakt.

Dan de aansluiting:

Links vindt je de door jouw opgegeven servo switch met relais uitbreiding. De 3 aansluitingen gaan naar de puntstukpolarisatie van de desbetreffende servo.
Onder de door jouw gewenste stroomdetectie. Ieder type is toepasbaar. De drie groene lijnen zijn de aansluitingen van de secties A t/m C.
Let op de aansluiting van de ringleiding. Wat hier niet op is aangegeven, is dat de wissel in sectie C de polarisatie vanuit sectie C gevoed moet worden.

Voor de technici, het schema:

Het geheel bestaat uit 5 relais, ieder met twee wisselcontacten. De relais 1 en 2 zijn voor de aansturing van het puntstuk van het sturende wissel. In bovenstaande aansluiting is uitgegaan van de groene sectie. De polarisatie wordt overgenomen door deze twee relais. Verder zijn er voor de detectie 3 relais als ompoolrelais geschakeld. Deze zorgen er voor dat de terugmelder gewoon aan dezelfde pool van de centrale/booster/ringleiding kan blijven.

Mocht je het ooit gemaakt willen hebben, dan wil ik het geheel we lop gaatjesprint solderen. Mocht je problemen met aansluiten hebben kun je dan altijd hier vragen (Als het echt te moeilijk is wil ik eventueel wel langskomen).

Groet,

Gerard van der Sel. 
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #58 Gepost op: 13 juni 2018, 14:36:17 »
Gerard,

Ik wil nog even terugkomen op de polarisatie van de puntstukken van de wissels. Dit is de eerste keer dat ik een 2L baan ga bouwen ;) Voorheen werden de wissels geschakeld met servo's en aangestuurd door de SwitchPilot Servo van ESU. Voor de polarisatie van de hartstukken maakte ik gebruik van een kant en klare oplossing van Tams Valley -->



Waarom? Ik ben echt een nul op het gebied van elektronica en deze printplaat deed precies wat ik wilde ;) Alleen .... ik heb nog een aantal printplaten liggen. Geeft het problemen in jouw schakeling als de polarisatie "autonoom" gebeurt?

Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #59 Gepost op: 13 juni 2018, 14:50:38 »
Nee dat geeft geen problemen (had het eerder gezegd, had me wat werk gescheeld  ;D). Er vervallen 2 relais en de aansturing moet iets anders. Ik denk hierbij aan onderstaande:

Er hoeft dan maar een switch geplaatst te worden (op het plaatje twee aanwezig).
Overigens kijk uit. De wissels in het groene gedeelte en het gele gedeelte uit de schakeling voeden.
Waarom: de polariteit van de sporen van het wissel kunnen zomaar veranderen.

Overigens vraag van mijn kant. Werken die dingen een beetje. Ik ben aan het verhuizen en wil een grotere baan maken met daarin een kruis (geen engelsman). Ik krijg het niet voor elkaar om dit aan te sturen. Had al eens van deze dingen gehoord, maar heb nog nooit van iemand gehoord die ze gebruikt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.