Hoi Rob,Hoe gaat ie😉Ik vindt de opzet van je lag out zo erg fraai, en handig, superpraktisch
Als je alleen met getrokken treinen rijdt zou je kunnen werken met een ompoolsectie die minstens zo lang is als de trekkende loc(s). Maar dan moet de rest van de trein wel elektrisch "dood" zijn, d.w.z. dat een wagen de scheiding niet elektrisch kan overbruggen. Dus verlichte personenrijtuigen kunnen niet en een sluitwagen met sluitverlichting ook niet. En om te voorkomen dat 1 wiel de scheiding kan overbruggen moet je misschien zelfs een centimeter geïsoleerde spoorstaaf tussenvoegen.
Dit vind ik wel de mooiste oplossing!As je die twee blauwe wissels zelfdenkend maakt, kun je ze parallel aansluiten zodat ze altijd tegelijk in dezelfde stand staan (beide 'naar voren' of 'naar achteren'. Als de hele trein dan in het blauwe deel staat en je zet de wissels om, wordt het blauwe deel automatisch omgepoold. Geen keerlusmodule nodig.Eventueel maak je in het blauwe spoor nog een onderbreking zodat er toch geen kortsluiting ontstaat als de wissels niet exact tegelijk om gaan.
Volgens mij wordt bij een denkwissel maar een spoorstaaf spoorloos geschakeld en zal het andere altijd van spanning voorzien blijven.
Met een bistabiel relais parallel aan de wissels is het wel te doen.
Detektie en terugmelding is geen probleem. De meeste terugmelders hebben stroomdetektie met een opto-coupler als doorgeefluik. Hierdoor zal de spanning op de rail niet van belang zijn. Je moet alleen opletten. De goedkopere terugmelders groeperen meerdere melders door een centrale aansluiting naar de centrale te maken. Als je dit voor je keerlus doet krijg je problemen. De terugmelders zul je denk ik zelf moeten maken. (schakeling #5 op Klaas zijn pagina)@RobVille:Kijk uit met een korte keerlus. Klaas gaf aan dat de trein elektrisch dood moet zijn. Dat betekent dus dat de wielen van kunststof MOETEN zijn. Een metalen wiel zal bij een simpele isolatie toch de keerlus automatiek in werking zetten. Groet,Gerard van der Sel.