Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 09:53:11
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door hgr
Vandaag om 08:59:20
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 42300 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2018, 17:27:34 »
Hallo,


Op dit moment ben ik me aan het oriënteren van welke Amerikaanse merken ik het rijdend materieel kan aanschaffen. Uit de diverse catalogi heb ik begrepen dat de locs worden geleverd met en zonder decoders. De bedoeling is om mijn nieuwe baan te besturen met iTrain. Daarnaast wil ik mijn ECoS en de diverse handregelaars ook gaan gebruiken voor deze baan. Stel dat ik een model met sound koop, kan ik dan deze loc met alle functies aansturen met mijn ECoS centrale? Van sommige hoor ik dat de Amerikaanse DCC afwijkt van de Europese DCC gebruikt in de ECoS  ???  Dan andersom, stel ik koop een loc voorbereid voor DCC en prik er een sounddecoder van ESU in. Kan deze decoder alle functies zoals de sound en typische verlichtingscycli aan sturen? Welke fabrikant van locs raden jullie mij aan?


Best lastig. Vorige week een medewerker van een bekende treinenshop gesproken. Ik heb aan hem mijn probleem voorgelegd. Omdat hij zelf veel kennis heeft van Amerikaans materieel, heeft hij mij goed kunnen adviseren. Ik heb toen gekozen voor Athearn. Zelf heb ik nog geen Amerikaans materieel en om maar een start te kunnen maken, heb ik twee diesels besteld (levertijd eind september). Deze (ES44AC, BNSF Railway #5856 / #5815) worden geleverd zonder sounddecoder. Omdat deze decoders wel eens problemen kunnen geven en de VS nogal uit de buurt ligt ;D in verband met de garantie, heb ik besloten dat zij voor mij ESU sounddecoders inbouwen met de voor deze locomotieven kenmerkende sound.

Bij het gaandeweg tekenen van het sporenplan en de infrastructuur voor het industriële gebied ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Op papier heb je altijd de ruimte en hou je vaak geen rekening met de oppervlakten van de gebouwen. Aan de afmetingen van de modules wil ik niet sleutelen. Daarom, nu op schaal! Elke module heeft als afmeting: 250 cm x 60 cm. Werkplaatsen, bunkers, transportbanden, bedrijfsgebouwen zijn van Walthers - Cornerstone. Ik heb de bovenstaande tekening aangepast. Toekomstige veranderingen sluit ik natuurlijk niet uit.


Linker module --> Werkplaats locomotieven gelegen aan de enkelsporige hoofdlijn


Midden module --> Branden van cement, overslag trein/boot


Rechter module --> Bewerken van kiezel, kolenoverslag trein/boot

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2018, 12:00:35 »
Hallo,

Hoe los ik het volgende probleem op -->



Groetjes,
Rob

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2018, 12:06:34 »
Met een keerlus module.

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2018, 12:07:37 »
Mijn eerste reactie is: waar zit het probleem, en wat is de aard van het probleem?

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2018, 12:18:16 »
Hallo,

De gestippelde boog tussen beide wissels is ongeveer 90 cm lang. De wissels zelf zijn gepolariseerd door middel van een printplaat. Ik verwacht in de boog een kortsluiting. Bij een keerlusschakeling heb ik begrepen dat de lengte van de keerlus meer moet bedragen dan de lengte van de trein. Ik rij met treinen met een gemiddelde lengte van 250 cm. Vandaar stel ik als instapper, deze vraag.

Groetjes,
Rob

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2018, 12:35:08 »
Dat boogje is inderdaad te kort. Daarom moet je het groter bekijken, m.a.w. het hele sporenplan erbij betrekken.

Ik zie twee mogelijkheden die ik in je eigen tekening met gekleurde vakken heb aangegeven.

Je kan het hele opstelterrein als een omschakelgebied beschouwen, dus het rode vak. Dat kost je een keerlusmodule.
Een andere mogelijkheid is om beide groene gebieden om te schakelen, dat kost je dan 2 keerlusmodules.


Beide mogelijkheden hebben een beperking, je mag maar met 1 trein tegelijk het gebied in- of uitrijden. Als je b.v. voor het rode gebied kiest en je rijdt links met een trein het opstelterrein binnen, dan mag je niet tegelijk met een andere trein rechts het gebied verlaten.

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 15:42:19 door Klaas Zondervan »

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2018, 13:27:30 »
Ik snap het heiligdom van een keerlusmodule niet helemaal. Je kan de bogen gelijk gepolariseerd houden met het rechter doorgaande spoor en de polarisatie van het afgetakte linker spoor laten wisselen aan de hand van de stand van de wissel. Of denk ik te eenvoudig. Natuurlijk hangt dit wel af van het verdere verloop van het baanplan.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2018, 15:45:37 »
Er is misschien wat onduidelijkheid ontstaan doordat ik in mijn vorige bericht vergeten ben het plaatje in te voegen. Staat er nu alsnog.

Meeschakelen met de wissels kan natuurlijk ook. Maar dat betekent dat je de wissels links en rechts van het opstelterrein gelijk moet schakelen. In verband met de treinlengte moet je het hele opstelterrein er in betrekken.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2018, 16:22:32 »
Ik zou kiezen voor twee keerlusmodules (in blauw), zo;



met het blauwe spoor uiteraard zo lang mogelijk. De linkerkant net zo.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2018, 16:31:11 »
Dat is ook een mogelijkheid, maar dan moet Rob zijn sporenverloop aanpassen. Ik weet niet hoe ver hij al is met de bouw en of dat nog kan.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2018, 17:44:28 »
Bedankt voor jullie support :)

Met de bouw van deze modules moet ik nog beginnen.

Opties -->
Rode gebied: in principe kan slechts een trein dit schaduwstation in of uit. De werking van dit station wordt dan wel beperkt.
Groene gebied: de beide bogen en het rechte stuk daartussen zijn elk 90 cm lang. Als ik dan rekening moet houden met de gemiddelde treinlengte dan kom ik raillengte tekort.
Blauwe gebied: idem, als de totale lengte groter moet zijn dan 250 cm, dan red ik het niet.

In beide laatste gevallen betekent dit waarschijnlijk dat ik de raillengte voor de keerlus ver moet doortrekken in de modules met het landelijk gebied en de module met de industriële activiteiten. Dit ben ik niet van plan omdat na de tunnels al een aantal wissels zijn gepland.

De enige oplossing, denk ik, is het verplaatsen van het schaduwstation naar de modules met de landschappelijk omgeving (750 cm x 30 cm) en op de plek waar nu het schaduwstation ligt te vervangen door een enkel spoor >:( Enig ander alternatief is er dus niet.

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 10:08:26 door RobVille »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2018, 19:29:22 »
ik zie nog wel een optie. Splits het schaduwstation in een voorste en een achterste helft. De voorste helft gaat met boogjes links en rechts naar de voorkant, de achterste helft heeft verbinding met de achterkant.
Via de rechte stukken links en rechts kun je van voor naar achter komen. Dan heb je helemaal geen keerlusprobleem meer.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2018, 20:30:51 »
Klaas,

Als ik het goed begrijp dan los je dit probleem op door de treinen linksom dan wel rechtsom te laten rijden. Beide driehoeken zijn compact gebouwd en maken het mogelijk om op een vrij kleine ruimte zowel links- als rechtsom te rijden en voor mij niet onbelangrijk te keren. Op deze manier heb ik geen last van hellingen (Helix) en lange keerlussen. Toch vind ik dit een groot nadeel omdat je gedwongen wordt, bij een wisseling van polariteit, je altijd een blok moet reserveren waarin de hele trein past. In mijn geval betekent dit blokken van maximaal 300 cm >:(

Groetjes,
Rob

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2018, 20:54:37 »
Hoi Rob,

Hoe gaat ie😉

Ik heb weinig kaas gegeten van elektrische  schakelingen , maar met een keerlus module gaat het volgens mij om de lengte  van je elektrische  deel van de trein. Als je alleen met lange getrokken treinen rijdt zou dat schelen, dan is de sleep wagons niet belangrijk, tenzij daar een terugkeer ofzo op zit, klopt die stelling Klaas?

Ik vindt de opzet van je lag out zo erg fraai, en handig, superpraktisch (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2018, 21:13:47 »
Als je alleen met getrokken treinen rijdt zou je kunnen werken met een ompoolsectie die minstens zo lang is als de trekkende loc(s). Maar dan moet de rest van de trein wel elektrisch "dood" zijn, d.w.z. dat een wagen de scheiding niet elektrisch kan overbruggen. Dus verlichte personenrijtuigen kunnen niet en een sluitwagen met sluitverlichting ook niet. En om te voorkomen dat 1 wiel de scheiding kan overbruggen moet je misschien zelfs een centimeter geïsoleerde spoorstaaf tussenvoegen.