Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 42303 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #30 Gepost op: 11 juni 2018, 22:00:03 »
Hoi Rob,

Hoe gaat ie😉
Ik vindt de opzet van je lag out zo erg fraai, en handig, superpraktisch (y)

Prima, wacht nog in spanning af. Ben intussen druk in de weer met mijn nieuwe baan.

Als je alleen met getrokken treinen rijdt zou je kunnen werken met een ompoolsectie die minstens zo lang is als de trekkende loc(s). Maar dan moet de rest van de trein wel elektrisch "dood" zijn, d.w.z. dat een wagen de scheiding niet elektrisch kan overbruggen. Dus verlichte personenrijtuigen kunnen niet en een sluitwagen met sluitverlichting ook niet. En om te voorkomen dat 1 wiel de scheiding kan overbruggen moet je misschien zelfs een centimeter geïsoleerde spoorstaaf tussenvoegen.

Dank je, Klaas. Ik rij alleen met getrokken treinen, veel goederenwagons met multitractie.

Groetjes,
Rob

Ruud Br

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2018, 22:05:53 »

Rob,
Misschien is dit een mogelijkheid? Zoals Klaas in een eerdere reactie aangaf het schaduwstation elektrisch splitsen in een voorste en een achterste helft.
Het blauwe spoor afhankelijk van de wisselstanden van de wissels in het blauwe deel de juiste polariteit schakelen.

met vriendelijke groet,
Ruud
H0=DR5000+Koploper

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2018, 23:25:11 »
Dit vind ik wel de mooiste oplossing!

As je die twee blauwe wissels zelfdenkend maakt, kun je ze parallel aansluiten zodat ze altijd tegelijk in dezelfde stand staan (beide 'naar voren' of 'naar achteren'. Als de hele trein dan in het blauwe deel staat en je zet de wissels om, wordt het blauwe deel automatisch omgepoold. Geen keerlusmodule nodig.

Eventueel maak je in het blauwe spoor nog een onderbreking zodat er toch geen kortsluiting ontstaat als de wissels niet exact tegelijk om gaan.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #33 Gepost op: 12 juni 2018, 10:48:25 »
Ruud,

elegante oplossing (y)

Op deze manier kan ik toch mijn baanplan zonder beperkingen uitvoeren. Mijn hele schaduwstation wordt geautomatiseerd en aangestuurd door iTrain. Binnen iTrain moet ik ervoor zorgen dat beide wissels gelijktijdig geschakeld worden. Moet kunnen! Door polarisatie van beide wissels wordt het probleem van de keerlus omzeild. Nu het volgende probleem ;D Hoe los ik nu de detectie en dus terugmelding van het blauwe blok op? Ik wil nu het Loconet™ protocol gaan gebruiken. De ECoS centrale blijft, ook in verband met de digitalisering van mijn eerste baan. Als interface wil ik deze module, ESU L.Net converter, gebruiken.

Groetjes,
Rob

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #34 Gepost op: 12 juni 2018, 15:09:49 »
Detektie en terugmelding is geen probleem. De meeste terugmelders hebben stroomdetektie met een opto-coupler als doorgeefluik. Hierdoor zal de spanning op de rail niet van belang zijn. Je moet alleen opletten. De goedkopere terugmelders groeperen meerdere melders door een centrale aansluiting naar de centrale te maken. Als je dit voor je keerlus doet krijg je problemen.
De terugmelders zul je denk ik zelf moeten maken. (schakeling #5 op Klaas zijn pagina)

@RobVille:
Kijk uit met een korte keerlus. Klaas gaf aan dat de trein elektrisch dood moet zijn. Dat betekent dus dat de wielen van kunststof MOETEN zijn. Een metalen wiel zal bij een simpele isolatie toch de keerlus automatiek in werking zetten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #35 Gepost op: 12 juni 2018, 15:15:04 »
Dit vind ik wel de mooiste oplossing!

As je die twee blauwe wissels zelfdenkend maakt, kun je ze parallel aansluiten zodat ze altijd tegelijk in dezelfde stand staan (beide 'naar voren' of 'naar achteren'. Als de hele trein dan in het blauwe deel staat en je zet de wissels om, wordt het blauwe deel automatisch omgepoold. Geen keerlusmodule nodig.

Eventueel maak je in het blauwe spoor nog een onderbreking zodat er toch geen kortsluiting ontstaat als de wissels niet exact tegelijk om gaan.

Volgens mij wordt bij een denkwissel maar een spoorstaaf spoorloos geschakeld en zal het andere altijd van spanning voorzien blijven. Maar goe dik ken eigenlijk alleen de Fleischmann denkende wissels.

Het idee is goed, maar ik denk dat er iets meer nodig is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #36 Gepost op: 12 juni 2018, 16:38:09 »
Ja, ik begrijp deze oplossing volkomen, qua schakelingen dan. Echter, je mist nu wel dat je vanuit alle schaduwstation sporen zowel naar de bovenkant als naar de onderkant van je ontwerp kunt rijden, hoeft niet erg te zijn, maar ...is minder..
De dilemma's van het ontwerpen van een goede integrale baan ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #37 Gepost op: 12 juni 2018, 16:38:52 »
Oh ja, ik begrijp de spanning Rob ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2018, 16:49:02 »
Mag die modelbaan nou eens een naam?
Boomshanka!

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2018, 17:09:44 »
...ja, BZN... ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2018, 17:13:17 »
Ik dacht zelf aan 'make this line great again'  :)
Boomshanka!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #41 Gepost op: 12 juni 2018, 17:44:05 »
Volgens mij wordt bij een denkwissel maar een spoorstaaf spoorloos geschakeld en zal het andere altijd van spanning voorzien blijven.
Ja, je hebt gelijk, de buitenste rails worden niet geschakeld, alleen die aan het puntstuk... :(

Met een bistabiel relais parallel aan de wissels is het wel te doen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2018, 19:31:55 »
Hallo,

Als ik alle voorstellen van jullie bekijk, dan is het waarschijnlijk toch mogelijk mijn schaduwstation op deze wijze te bouwen. Ik wil namelijk geen concessies doen.



Probleem zijn de wissels -->


Met een bistabiel relais parallel aan de wissels is het wel te doen.

Detektie en terugmelding is geen probleem. De meeste terugmelders hebben stroomdetektie met een opto-coupler als doorgeefluik. Hierdoor zal de spanning op de rail niet van belang zijn. Je moet alleen opletten. De goedkopere terugmelders groeperen meerdere melders door een centrale aansluiting naar de centrale te maken. Als je dit voor je keerlus doet krijg je problemen.
De terugmelders zul je denk ik zelf moeten maken. (schakeling #5 op Klaas zijn pagina)

@RobVille:
Kijk uit met een korte keerlus. Klaas gaf aan dat de trein elektrisch dood moet zijn. Dat betekent dus dat de wielen van kunststof MOETEN zijn. Een metalen wiel zal bij een simpele isolatie toch de keerlus automatiek in werking zetten.

Groet,

Gerard van der Sel.

Als ik een ECoSDetector van ESU voor de terugmelding zou gebruiken, is deze daarvoor geschikt? Ik ben zelf niet zo handig met het zelf bouwen van elektronische componenten. Ik ben meer van het type dat alles kant en klaar koopt ;) Ik weet niet of dit ook een oplossing is, namelijk het gebruik van lichtsluizen (Softlok, Conrad) voor de terugmelding van het blauwe blok.

Ik zo het zeer op prijs stellen dat iemand voor mij een duidelijk schema kan tekenen aan de hand van bovenstaande schets, op welke wijze ik het principe van de "keerlus" kan toepassen met alle componenten en verbindingen :)

De naam van mijn modelbaan? Tja, misschien AnneVille Junction .....

Groetjes,
Rob

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2018, 20:06:55 »
Als je de wissels aansluit met een bistabiel relais voor het ompolen kan het zo:

Het blauwe spoor en de twee wissels zijn geïsoleerd van de rest van de baan maar via het relais verbonden met de kant waar de wissels naar toe wijzen. Dit is geen keerlusmodule, de wagons hoeven niet elektrisch dood te zijn, ook geen plastic wielen nodig...

Je zet de wissels naar de richting waar een trein vandaan komt, trein rijdt helemaal naar binnen, zet de wissels om (middendeel wordt gepoold naar de kant waar de wissels heen wijzen) en je rijdt het middendeel weer uit.




« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 20:12:36 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #44 Gepost op: 12 juni 2018, 21:27:49 »
Hoi,

Voor de wissels gebruik ik servo's. Ik verwacht dat het schema anders wordt ...

Met dank voor de tekening :)

Groetjes,
Rob