Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 20:39:51
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting  (gelezen 14362 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Gepost op: 18 February 2018, 17:15:31 »
Inmiddels is het idee voor de tweede bak ook aan het rijpen.

in Amerika heb je op sommige plaatsen nog de resten staan van betonnen bekolingsinstallaties. Veelal staan die dus bij depots / werkplaatsen. Maar in Amerika had je op sommige plaatsen "in the middle of nowhere" een bekolingsinstallatie die dus over de hoofdsporen heen stonden. Hier bleven de (stoom)locs dus gewoon aan de trein gekoppeld, werden van kolen en water voorzien en gingen daarna weer door.

Daar deze betonnen constructies zeer degelijk en zwaar uitgevoerd waren zijn die dus niet makkelijk te slopen en zeker niet bij in gebruik zijnd spoor. Daar de betonnen constructie veelal geen of nauwelijks onderhoud nodig heft en niemand in de de weg staat, zijn een aantal van deze torens blijven staan. In de praktijk betekend dit dat (bijna) al het ijzerwerk van de torens is weggehaald en ook alle omliggende gebouwen. Het enige wat er over is, is het kale skelet van de coal tower en een aantal sporen. Veelal lagen de torens op plekken waar vroeger meer doorgaande sporen lagen, maar zijn er nu nog maar een of twee over.

Het idee moet nog wat rijpen, maar:

  • ik heb er zin in
  • het lijkt me uitvoerbaar

Ik heb nog geen idee in welke tijd ik e.a. ga plaatsen.
  • in gebruik (dwz met stoomlocs dus)
  • redelijk recent buiten gebruik (dwz, alles ligt er nog, maar is niet meer in gebruik)
  • hedendaags (dwz alleen het casco staat nog)

Misschien begin ik wel met het laatste en werk ik me langzaam omhoog

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2018, 17:16:41 »
.......

Mooi in de bossen en begrensd door twee bruggen ....





Een mogelijk nadeel ....... d'r is al iemand in h0 mee bezig, maar ........ dat is in diezelfde USA

Trowbridge - Lansing

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2018, 17:17:30 »
http://xrailfan.com/trains/x/trowbrdg.html
Deze levert deze op:



en



En als ik me niet erg vergis in het perspectief zie ik vooraan op de foto het wissel liggen.

Dan blijf ik verbaast over de configuratie. Het tweede spoor in de richting Trowbridge naar Lansing heeft mbt de bekolingstoren geen nut. Bij deze (sporen)lay-out staat hooguit de caboose onder de bekolingstoren en gebruik je feitelijk maar twee sporen (Lansing naar Trowbridge) voor het bekolen van loc's

Maar even goed: bedankt voor deze mij onbekende pagina  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2018, 17:18:16 »
Even een conceptje in elkaar gefrot:











Zo moet je het ongeveer vanaf de brug gezien hebben

En ja ..... bij dit soort sporen moet ik zelf met code 55 nog wel redelijk wegkomen  ;D

Ik het d'r zin an !!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2018, 17:18:40 »
Ken je deze site al?

http://www.nailhed.com/2014/12/alas-eleventy-one-years-is-far-too_27.html

Even naar beneden scrollen.

de foto's ervan

















Ik bedoel niets met het woord koran. BVekijk deze foto voor wat details van de onderkant van de tower.





guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2018, 17:19:23 »


In vogelvlucht. Ik moet nog een beetje passen en meten om te kijken of ik net genoeg ruimte over kan houden voor de asputten  :-\




De wissels aan de oostkant. Dit omdat deze module zowel tegen een standaard BB als wel tegen een 4 sporige BB aan moet kunnen




De wissels aan de westkant, ook hier weer hetzelfde verhaal m.b.t. de overloopwissels





Het zicht vanaf de brug



Zo is toch al iets van de grootte / lompheid van de coaltower te zien


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2018, 17:20:11 »





Dit ziet er wel redelijk uit alsof het altijd tweesporig de sloot over is gegaan  :D

Maar ....... het omliggende land lijkt vlakker dan ik initieel gedacht had ....... maar aanpassen dus  :-[

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2018, 17:20:51 »
Even naar aanleiding van een andere posting een kleiner, verder relatief oninteressante update:





Twee viersporige gelijmde megabiels overgangen. Op zich niet zo interessant ware het niet dat deze overgangen naar 2 varianten BB's moeten gaan werken. En dat deze 2 sets BB met twee inbrengen moeten gaan werken / uitwisselbaar moeten zijn.

Technisch dus veel voortgang / resultaat, maar qua echte modelbouw weinig spectaculair

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2018, 17:21:19 »
Me zelf een dagje vrij gegeven van klussen en h0 verplichtingen en besloten maar eens wat "leuks" te gaan doen:



Basis gemaakt van 25 mm Roofmate




Daar de bunker rond de 5 meter breed is 2x 5 mm maquetteschuim er bij




Het rechthoekige onderstuk gaat naar de ruim 6 meter, dus voor het onderste stuk nog eens twee keer 5 mm erbij




Alle onderdelen klaar.




HET gemak van Post-it lijm: als je klaar bent haal je alles er gewoon weer zonder gedoe af. E.a.zit nu met "Post-it tape" vast zodat de lijm kan drogen




Vanuit het zuid-oosten




Vanuit het zuid-westen




Vanuit het zuiden. Hier zijn goed de diverse lagen te zien. Op de overgang van boventoren naar ondertoren moet nog een schuin dakje komen




Even een ICR rijtuig tegen de bunker gezet. + 26,5 meter hoog en dat klopt dus  :)




En dus ook meer dan 26,5 meter breed


Morgen maar eens in de "grijze grond"

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2018, 17:21:46 »
OK, ik geef toe: ik ben ongeduldig  >:(





Het coalbunker huisje d'r even niet bij gezet. De ruimte met het PvR was erg krap. Dat moet uit 1-2 mm karton o.i.d. gedaan worden. Dat scheelt dan aan beide kanten 3-4 mm. Tenslotte is 1 mm 16 cm en dat is al een redelijke dikte voor een muurtje / wandje.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2018, 17:22:06 »
Voor een naderende beurs even wat zaken voorbereid in h0, maar ook nog even tijd gevonden voor wat N-spul:





Volgens mijn vriendinnetje zijn de bomen wat hoog. Volgens mij klopt het / zijn ze eerder te laag  ::)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2018, 17:23:16 »
"Pl xx r het er gewoon op en klaar" zegt een bedreven modelbouwer tegen me.



Alleen hij werkt in 0 malspoor en dit is N normaalspoor  :P

Van alle kwasten doet de linker het bij de bielzen het het beste, maar tussen de sporen blijf het sowieso tobben.


Ken je deze site al?

http://www.nailhed.com/2014/12/alas-eleventy-one-years-is-far-too_27.html

Even naar beneden scrollen.

de foto's ervan

....



....



Maar niet ontevreden over hoe het ligt. Over de kleur moet ik nog even doordenken ......



guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2018, 17:23:49 »
Omdat ik vrijdag een "graveyard-shift" (16:00 tot 01:00) bij de SHM heb en zondag een extra trein moet / mag Chef treinen maar even wat "meters" gemaakt:



Vanochtend eerst (met de schroeven er nog in) de rails met voorstrijk gefixeerd. Ik heb geprobeerd e.a. van ballast te voorzien met de schroeven er nog in, dat scheelt een werkslag. Maar het is met deze fijne ballast (voor N feitelijk nog steeds te grof) niet te doen om die netjes neer te leggen / weg te krijgen rond de schroeven. Dus eerst de rail fixeren en daarna de schroeven verwijderen




Eerst even als ingespoten met water-zeep en daarna in gedruppeld met voorstrijk en daarna nog een keertje er overheen met water/zeepsop. Omdat het een T-klus om de ballast netjes aan te brengen er voor gekozen om de wissels achteraf van ballast te voorzien. Dit kan dan zonder dat e.a. bij de minste of geringste aanraking weer verkeerd komt te liggen. Dit stuk ballast goed leggen kost toch goed 2-3 uur deels omdat het qua concentratie nauwelijks is vol te houden om het achter elkaar te doen. Maar ...... je wordt er wel lekker rustig van  ;)





Zoals te zien is, is alles lekker nat. Nu "watching paint dry"




Nadat het eerste opdrogen heeft plaats gevonden de stukjes afplaktape verwijderd, zodat dit te doen is zonder de overige ballast te verplaatsen of dat het plakband niet meer te verwijderen is omdat e.a. al te hard is geworden.


Morgen maar eens kijken hoe e.a. er uitziet nadat het meeste vocht er uit is. Daarna maar eens verzinnen / uitproberen hoe we de kleurtoon nog aanpassen. Pigmentpoeder of airbrush .......... beide heb ik en met beide heb ik nauwelijks of geen ervaring  :P. MAar dat is vermoedelijk iets voor na de N-spoor beurs in Hilversum.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2018, 17:24:17 »
Eventjes voor "Hilversum" eens wat gaan experimenteren met bomen.











Er moeten, om er een kloppend bos van te maken nog struiken onder en lagere bomen voor, maar de hoogte en verhoudingen vind ik aardig kloppen als ik naar het grote voorbeeld kijk.

Gelukkig hoor je de eerste bomen die je maakt op termijn weg te gooien dus de eindbestemming van deze bomen staat voor 95% ook al vast