Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 21:51:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by  (gelezen 78500 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #75 Gepost op: 18 January 2016, 15:51:03 »
Tja, OK.  :-\

Marc zegt dan wel niet zo interessant. Maar dat is het wel. Als je verder kijkt, zie je dat hij de onderkant van de toren ook filmt en daar zie ik toch 4 gaten in zitten voor storten van kolen (denk ik). M.i. betekent dat toch dat 4 sporen gebruikt konden worden om te bekolen.

(Verder ook geen kennis ervan)
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #76 Gepost op: 18 January 2016, 16:22:15 »
THANKS  (y) (y) (y)

Nee, die kende ik nog niet. Had er, in alle eerlijkheid, nooit aan gedacht om jijbuis te doorzoeken.

Dit past dus bij het plaatje uit 2013. Maar veel belangrijker: ik kan hier details op zien die ik op foto's en Google Earth niet kon zien. Bij voorbeeld het feit dat de poten dus open zijn aan de binnenkant. Enkel dat de kant aan de kolenlosplaats wel dicht is tgv deze losplaatsbehuizing. Verder dat conveyorbehuizing dus niet in dezelfde diagonaal verder loopt tot aan de grond, maar na de losplaats verticaal naar beneden gaat.

Opnieuw: THANKS  (y) (y) (y)

Een blije Kniesoor  :)

En ja vier gaten en dus vier trechters. Ik had ook niet zoveel anders verwacht. Maar snappen doe ik het niet. De spoorligging maakt de coaltower enkel maar bruikbaar in een richting terwijl de hele verdere omgeving toch op gewoon tweesporig / tweerichting duidt. Maar dan zou je dus feitelijk een passeerspoor voor de richting oost-west verwachten ??
« Laatst bewerkt op: 18 January 2016, 16:25:23 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #77 Gepost op: 18 January 2016, 18:19:14 »
Inderdaad, tenzij de brug ooit viersporig geweest is. Als dat niet zo is dan kan feitelijk maar één van de twee oost-westsporen voor bekoling gebruikt worden omdat de te beladen trein het wissel na de brug bezet.

Hier volg ik je overigens niet:
......Ook vertelt hij dat bij de UP bekolingsstops plaatsvinden maar dat doordat de daar gebruikte kolen nauwelijks as bevatten daar de aslades niet geleegd hoeven te worden. ....   

Kortom ..... bij de kooltoren van Lansing moet zeer waarschijnlijk ooit ook iets van een askuil aanwezig zijn geweest.
Of gaat dat over twee verschillende regio's?
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #78 Gepost op: 18 January 2016, 18:39:54 »
Inderdaad, tenzij de brug ooit viersporig geweest is. Als dat niet zo is dan kan feitelijk maar één van de twee oost-westsporen voor bekoling gebruikt worden omdat de te beladen trein het wissel na de brug bezet.

Ik kan geen sporen vinden dat de bruggen die aan beide kanten liggen ooit viersporig zijn geweest en het lijkt zelfs of daar geen ruimte voor is geweest. Wel zijn er her en der indicaties dat er voor de bruggen (in beide richtingen dus) overloopwissels hebben gelegen of nog liggen. Dus daarmee zijn wel alle vier de sporen te gebruiken voor bekoling, maar moet een tegentrein dus of wachten of moeilijk over tegenspoor o.i.d. Verder zou ik dan eigenlijk nog een coaltower verwachten in de westelijke richting .........

De assistent CME van British Rail (E.S. Cox) beschrijft in "Locomotive Panorama Volume 2" zijn bezoeken aan de VS in 1945. Daarin vertelt hij o.a. over zijn waarnemingen in regio Chicago / Detroit. Hierbij vertelt hij over de stops onderweg waarbij kolen geladen wordt en de aslades geleegd worden.

Ook vertelt hij dat bij de UP bekolingsstops plaatsvinden maar dat doordat de daar gebruikte kolen nauwelijks as bevatten daar de aslades niet geleegd hoeven te worden. Gegeven het feit dat dhr. Cox toch wel wist waar hij het over had m.b.t. stoomlocs is er weinig reden om te twijfelen aan zijn waarnemingen en verslaglegging

Kortom ..... bij de kooltoren van Lansing moet zeer waarschijnlijk ooit ook iets van een askuil aanwezig zijn geweest.

Hier volg ik je overigens niet:Of gaat dat over twee verschillende regio's?

Lansing (Grand Trunk Railroad) en Union Pacific zijn twee totaal verschillende gebieden. GT zat/zit rond de grote meren. UP zit in het midden / westen. Dus twee totaal verschillende soorten kolen, met dus ook verschillende samenstelling qua vaste stoffen. Kennelijk bleef er bij de GT dus redelijk veel slak/as over en bij de UP niets of nauwelijks iets

Snappunu??

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #79 Gepost op: 18 January 2016, 19:00:16 »
Duidelijk.
Intrigerende klomp beton!   ;D  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #80 Gepost op: 18 January 2016, 19:14:14 »
Mbt de slakkeninstallatie:


Uit "Steamlocomotive coalingstations and diesel locomotive fueling facilities" van Thomas W. Dixon Jr

Dus ja, ze kende dus in de VS ook slakkenputten met kraanbanen er boven. Dat zou net passen in de layout van Lansing zoals ik die zie



foto: Rob Ball

Dit is dus gewoon lomp groot  ;D















Torendiameter lijkt 18 meter te zijn  :o


Uit "Steamlocomotive coalingstations and diesel locomotive fueling facilities" van Thomas W. Dixon Jr

Alleen ben ik het dus niet eens met de auteur. "The train arrived, the locomotive was cut off, taken to the water station, then sanded and finally coaled en returned to the train" Dat was dus min of meer de standaard methode en dan heb je dus geen coaltower over het hoofdspoor nodig. Wat hij omschrijft is de procedure bij een separaat depot. Deze setting heeft alleen maar zin indien je de loc aan de trein laat. Verder: alle tekeningen in bovengenoemd boek laten zien dat in de coaltower ook het zand zat en dat er waterkolomen geplaatst waren op de plaats waar kolen werd genomen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de volledige trein stil werd gezet met de asla boven de slakken put (die voor de kolentoren lag). Na het ontslakken moest de of de hele trein of enkel de loc optrekken tot onder de coaltower. Persoonlijk gok ik dat ze de loc van de trein afhaalde (die dus gewoon op het hoofdspoor stond) en over hetzelfde spoor de losse loc onder de colatower zetten. Na het kolen, zand en water laden, loc naar achteren, tegen de trein aan en wegwezen.

Torendiameter lijkt 18 meter te zijn  :o

55 feet -> 16,7 mtr   8)

  • 2.000 ton capaciteit, waarvan
  • 1.700 ton (mechanische) stoker kool
  • 300 ton lump kool, (handstook)
  • een conveyor met bakken met een inhoud van 3 ton
  • 75 ton nat zand
  • 20 ton gedroogdzand
  • waarbij de zanddroger dus in ook in de toren was ingebouwd

Dus ja: LOMP GROOT

Dat is een leuk projectje voor een regenachtige middag

PS: ook Prichard lijkt monodirectioneel te zijn qua sporenlayout  ??? Tussen brug en toren lijkt geen (Amerikaanse) trein te passen
« Laatst bewerkt op: 18 January 2016, 19:27:39 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #81 Gepost op: 18 January 2016, 22:43:03 »


In vogelvlucht. Ik moet nog een beetje passen en meten om te kijken of ik net genoeg ruimte over kan houden voor de asputten  :-\




De wissels aan de oostkant. Dit omdat deze module zowel tegen een standaard BB als wel tegen een 4 sporige BB aan moet kunnen




De wissels aan de westkant, ook hier weer hetzelfde verhaal m.b.t. de overloopwissels





Het zicht vanaf de brug



Zo is toch al iets van de grootte / lompheid van de coaltower te zien

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #82 Gepost op: 19 January 2016, 07:34:39 »
Dat mag je zeggen, ja.

Zelfs in N is het een lompe bak.
Komt wel goed, dus (y)

howdy
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #83 Gepost op: 19 January 2016, 09:58:52 »


Deze kwam ik op Feestboek tegen. Hier moet ik nog eens goed naar kijken, maar ik vraag me af of deze foto, ondanks dat er een stoomloc opstaat wel in de stoomtijd gemaakt is. Alle toeters en bellen die bij een coaltower horen zijn er niet op te zien. Dus het lijkt er op dat dit een museumrit oid is in de tijd dat de coaltower al buiten gebruik was of zo.

Aan de andere kant: de toren is wel erg schoon dus als iemand kan aantonen dat het een foto tijdens de bouw is .......



Samen met deze:



De brug die aan de westkant van het emplacement ligt.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #84 Gepost op: 19 January 2016, 14:14:53 »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #85 Gepost op: 19 January 2016, 14:29:05 »
« Laatst bewerkt op: 19 January 2016, 14:33:12 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #86 Gepost op: 19 January 2016, 14:44:52 »





Dit ziet er wel redelijk uit alsof het altijd tweesporig de sloot over is gegaan  :D

Maar ....... het omliggende land lijkt vlakker dan ik initieel gedacht had ....... maar aanpassen dus  :-[

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #88 Gepost op: 19 January 2016, 15:32:51 »
Een stukkie uit een tijdschrift: http://ctr.trains.com/~/media/files/pdf/gtw_u-4_ride_sp10.pdf

rechter kolom pagina 3 beginnend met the fireman...from hell.
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #89 Gepost op: 19 January 2016, 15:33:43 »
Ah, met telegraafpalen rechts / aan de zuidkant. Dat maakt het redelijk zeker dater aan die kant van de toren nooit sporen hebben gelegen  ;)

En ook de pijp rechtsbuiten is goed zichtbaar. Ik gok voorzichtig dat dit de waterpijp is (geweest)