Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by  (gelezen 72180 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #75 Gepost op: 18 januari 2016, 15:51:03 »
Tja, OK.  :-\

Marc zegt dan wel niet zo interessant. Maar dat is het wel. Als je verder kijkt, zie je dat hij de onderkant van de toren ook filmt en daar zie ik toch 4 gaten in zitten voor storten van kolen (denk ik). M.i. betekent dat toch dat 4 sporen gebruikt konden worden om te bekolen.

(Verder ook geen kennis ervan)
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #76 Gepost op: 18 januari 2016, 16:22:15 »
THANKS  (y) (y) (y)

Nee, die kende ik nog niet. Had er, in alle eerlijkheid, nooit aan gedacht om jijbuis te doorzoeken.

Dit past dus bij het plaatje uit 2013. Maar veel belangrijker: ik kan hier details op zien die ik op foto's en Google Earth niet kon zien. Bij voorbeeld het feit dat de poten dus open zijn aan de binnenkant. Enkel dat de kant aan de kolenlosplaats wel dicht is tgv deze losplaatsbehuizing. Verder dat conveyorbehuizing dus niet in dezelfde diagonaal verder loopt tot aan de grond, maar na de losplaats verticaal naar beneden gaat.

Opnieuw: THANKS  (y) (y) (y)

Een blije Kniesoor  :)

En ja vier gaten en dus vier trechters. Ik had ook niet zoveel anders verwacht. Maar snappen doe ik het niet. De spoorligging maakt de coaltower enkel maar bruikbaar in een richting terwijl de hele verdere omgeving toch op gewoon tweesporig / tweerichting duidt. Maar dan zou je dus feitelijk een passeerspoor voor de richting oost-west verwachten ??
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2016, 16:25:23 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #77 Gepost op: 18 januari 2016, 18:19:14 »
Inderdaad, tenzij de brug ooit viersporig geweest is. Als dat niet zo is dan kan feitelijk maar één van de twee oost-westsporen voor bekoling gebruikt worden omdat de te beladen trein het wissel na de brug bezet.

Hier volg ik je overigens niet:
......Ook vertelt hij dat bij de UP bekolingsstops plaatsvinden maar dat doordat de daar gebruikte kolen nauwelijks as bevatten daar de aslades niet geleegd hoeven te worden. ....   

Kortom ..... bij de kooltoren van Lansing moet zeer waarschijnlijk ooit ook iets van een askuil aanwezig zijn geweest.
Of gaat dat over twee verschillende regio's?
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #78 Gepost op: 18 januari 2016, 18:39:54 »
Inderdaad, tenzij de brug ooit viersporig geweest is. Als dat niet zo is dan kan feitelijk maar één van de twee oost-westsporen voor bekoling gebruikt worden omdat de te beladen trein het wissel na de brug bezet.

Ik kan geen sporen vinden dat de bruggen die aan beide kanten liggen ooit viersporig zijn geweest en het lijkt zelfs of daar geen ruimte voor is geweest. Wel zijn er her en der indicaties dat er voor de bruggen (in beide richtingen dus) overloopwissels hebben gelegen of nog liggen. Dus daarmee zijn wel alle vier de sporen te gebruiken voor bekoling, maar moet een tegentrein dus of wachten of moeilijk over tegenspoor o.i.d. Verder zou ik dan eigenlijk nog een coaltower verwachten in de westelijke richting .........

De assistent CME van British Rail (E.S. Cox) beschrijft in "Locomotive Panorama Volume 2" zijn bezoeken aan de VS in 1945. Daarin vertelt hij o.a. over zijn waarnemingen in regio Chicago / Detroit. Hierbij vertelt hij over de stops onderweg waarbij kolen geladen wordt en de aslades geleegd worden.

Ook vertelt hij dat bij de UP bekolingsstops plaatsvinden maar dat doordat de daar gebruikte kolen nauwelijks as bevatten daar de aslades niet geleegd hoeven te worden. Gegeven het feit dat dhr. Cox toch wel wist waar hij het over had m.b.t. stoomlocs is er weinig reden om te twijfelen aan zijn waarnemingen en verslaglegging

Kortom ..... bij de kooltoren van Lansing moet zeer waarschijnlijk ooit ook iets van een askuil aanwezig zijn geweest.

Hier volg ik je overigens niet:Of gaat dat over twee verschillende regio's?

Lansing (Grand Trunk Railroad) en Union Pacific zijn twee totaal verschillende gebieden. GT zat/zit rond de grote meren. UP zit in het midden / westen. Dus twee totaal verschillende soorten kolen, met dus ook verschillende samenstelling qua vaste stoffen. Kennelijk bleef er bij de GT dus redelijk veel slak/as over en bij de UP niets of nauwelijks iets

Snappunu??

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #79 Gepost op: 18 januari 2016, 19:00:16 »
Duidelijk.
Intrigerende klomp beton!   ;D  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #80 Gepost op: 18 januari 2016, 19:14:14 »
Mbt de slakkeninstallatie:


Uit "Steamlocomotive coalingstations and diesel locomotive fueling facilities" van Thomas W. Dixon Jr

Dus ja, ze kende dus in de VS ook slakkenputten met kraanbanen er boven. Dat zou net passen in de layout van Lansing zoals ik die zie



foto: Rob Ball

Dit is dus gewoon lomp groot  ;D















Torendiameter lijkt 18 meter te zijn  :o


Uit "Steamlocomotive coalingstations and diesel locomotive fueling facilities" van Thomas W. Dixon Jr

Alleen ben ik het dus niet eens met de auteur. "The train arrived, the locomotive was cut off, taken to the water station, then sanded and finally coaled en returned to the train" Dat was dus min of meer de standaard methode en dan heb je dus geen coaltower over het hoofdspoor nodig. Wat hij omschrijft is de procedure bij een separaat depot. Deze setting heeft alleen maar zin indien je de loc aan de trein laat. Verder: alle tekeningen in bovengenoemd boek laten zien dat in de coaltower ook het zand zat en dat er waterkolomen geplaatst waren op de plaats waar kolen werd genomen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de volledige trein stil werd gezet met de asla boven de slakken put (die voor de kolentoren lag). Na het ontslakken moest de of de hele trein of enkel de loc optrekken tot onder de coaltower. Persoonlijk gok ik dat ze de loc van de trein afhaalde (die dus gewoon op het hoofdspoor stond) en over hetzelfde spoor de losse loc onder de colatower zetten. Na het kolen, zand en water laden, loc naar achteren, tegen de trein aan en wegwezen.

Torendiameter lijkt 18 meter te zijn  :o

55 feet -> 16,7 mtr   8)

  • 2.000 ton capaciteit, waarvan
  • 1.700 ton (mechanische) stoker kool
  • 300 ton lump kool, (handstook)
  • een conveyor met bakken met een inhoud van 3 ton
  • 75 ton nat zand
  • 20 ton gedroogdzand
  • waarbij de zanddroger dus in ook in de toren was ingebouwd

Dus ja: LOMP GROOT

Dat is een leuk projectje voor een regenachtige middag

PS: ook Prichard lijkt monodirectioneel te zijn qua sporenlayout  ??? Tussen brug en toren lijkt geen (Amerikaanse) trein te passen
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2016, 19:27:39 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #81 Gepost op: 18 januari 2016, 22:43:03 »


In vogelvlucht. Ik moet nog een beetje passen en meten om te kijken of ik net genoeg ruimte over kan houden voor de asputten  :-\




De wissels aan de oostkant. Dit omdat deze module zowel tegen een standaard BB als wel tegen een 4 sporige BB aan moet kunnen




De wissels aan de westkant, ook hier weer hetzelfde verhaal m.b.t. de overloopwissels





Het zicht vanaf de brug



Zo is toch al iets van de grootte / lompheid van de coaltower te zien

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #82 Gepost op: 19 januari 2016, 07:34:39 »
Dat mag je zeggen, ja.

Zelfs in N is het een lompe bak.
Komt wel goed, dus (y)

howdy
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #83 Gepost op: 19 januari 2016, 09:58:52 »


Deze kwam ik op Feestboek tegen. Hier moet ik nog eens goed naar kijken, maar ik vraag me af of deze foto, ondanks dat er een stoomloc opstaat wel in de stoomtijd gemaakt is. Alle toeters en bellen die bij een coaltower horen zijn er niet op te zien. Dus het lijkt er op dat dit een museumrit oid is in de tijd dat de coaltower al buiten gebruik was of zo.

Aan de andere kant: de toren is wel erg schoon dus als iemand kan aantonen dat het een foto tijdens de bouw is .......



Samen met deze:



De brug die aan de westkant van het emplacement ligt.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #84 Gepost op: 19 januari 2016, 14:14:53 »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #85 Gepost op: 19 januari 2016, 14:29:05 »
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2016, 14:33:12 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #86 Gepost op: 19 januari 2016, 14:44:52 »





Dit ziet er wel redelijk uit alsof het altijd tweesporig de sloot over is gegaan  :D

Maar ....... het omliggende land lijkt vlakker dan ik initieel gedacht had ....... maar aanpassen dus  :-[

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #88 Gepost op: 19 januari 2016, 15:32:51 »
Een stukkie uit een tijdschrift: http://ctr.trains.com/~/media/files/pdf/gtw_u-4_ride_sp10.pdf

rechter kolom pagina 3 beginnend met the fireman...from hell.
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #89 Gepost op: 19 januari 2016, 15:33:43 »
Ah, met telegraafpalen rechts / aan de zuidkant. Dat maakt het redelijk zeker dater aan die kant van de toren nooit sporen hebben gelegen  ;)

En ook de pijp rechtsbuiten is goed zichtbaar. Ik gok voorzichtig dat dit de waterpijp is (geweest)