Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: MB-module (N): "in de etalage" (II) - Days gone by  (gelezen 72188 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #60 Gepost op: 13 januari 2016, 20:43:16 »
Paul er hebben daar 5 sporen gelegen.

Qoute van deze site: http://www.michiganrailroads.com/RRHX/CoalFacilities/GTWLansing.htm

The facility was capable of coaling locomotives on four tracks (2 main tracks and 1 siding in each direction).  A fifth track (see picture) on the left side was for transferring coal from railroad cars to the massive storage facility above.

To fill the bin above the 4 tracks, loaded coal cars would be brought under the tower on the fifth loading track.  The coal would be dropped into a pit and carried up the tower by a loading skip.

unquote

Dat laden gebeurde dus links in dat zwarte gat. zie die foto op die site
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2016, 20:46:58 door Jeronimos »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2016, 21:04:24 »
Die kende ik al, maar even goed bedankt  (y)

Bijna alle coaltowers hadden een spoor waarop onderlossers hun kolen storten en waarbij de kool via conveyors ed naar boven gebracht werd.

Maar onlosmakelijk bij kolenladen hoort as / slak afvoeren en daar kan ik dus niets over terug vinden.

Verder is dus de ruimte (in de lengte) voor het vijfde spoor relatief krap gegeven de opslagcapaciteit. Dat moet ik nog eens terug rekenen, maar gok dat 100.000 ton aan de lage kant is. Prichard was 200.000 ton en deze jongen komt vermoedelijk aardig in de buurt. Aan de andere kant was het echte depot relatief dichtbij (nog iets wat ik niet snap) dus het kan zijn dat ze met relatief korte treintjes heen en weer naar de coaltower pendelde. Prichard had wel een kolenspoor wat lang genoeg was voor echte treinen.

Ik moet eens goed naar het filmpje van Marc kijken hoeveel ruimte d'r nu is aan de landkant van het viaduct. Als daar nog net een spoor onder past verklaart dat veel  ;)


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10566
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2016, 21:09:29 »
Ik kom ook wel tegen dat er sprake was van ashtowers. Dus de locs losten hun as in ern put die vervolgens, net als de kolen, met een transportband vanuit de put in de toren werd gebracht. Is daar iets van te vinden op de tekeningen in je boeken? Op foto's op internet vind ik daar het nog geen bewijs van.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #63 Gepost op: 13 januari 2016, 21:35:42 »
Yep, van die ashtowers heb ik wel tekeningen. Alleen: voor die ash towers heb je ruimte tussen de sporen nodig om die kwijt te kunnen en die zie ik bij deze lay-out niet.

Zodra ik d'r even tijd voor heb zal ik wat plaatjes plaatsen om uit te leggen wat ik bedoel / niet begrijp.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #64 Gepost op: 13 januari 2016, 21:39:43 »
Even een conceptje in elkaar gefrot:











Zo moet je het ongeveer vanaf de brug gezien hebben

En ja ..... bij dit soort sporen moet ik zelf met code 55 nog wel redelijk wegkomen  ;D

Ik het d'r zin an !!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #65 Gepost op: 13 januari 2016, 21:45:05 »
Idd, je houd met 4 sporen weinig ruimte voor bomen over..

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #66 Gepost op: 13 januari 2016, 21:52:21 »
Hmmmm, ga ik over door puzzelen

Wat ik overweeg: de hele voorkant een soort van dichtbouwen met bomen zodat je de toren, vanaf de kijkers kant, enkel door de bomen heen ziet net als in werkelijkheid. En daarmee dus dat je de toren enkel vanaf het viaduct ziet.

Ik ben d'r nog niet uit, maar peins blijmoedig verder

En verder .... dit dus in N. Dus op 2-3 cm kan een boel  :o
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2016, 22:13:30 door guest7823 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #67 Gepost op: 13 januari 2016, 21:59:57 »
Ken je deze site al?

http://www.nailhed.com/2014/12/alas-eleventy-one-years-is-far-too_27.html

Even naar beneden scrollen.

de foto's ervan

















Ik bedoel niets met het woord koran. BVekijk deze foto voor wat details van de onderkant van de tower.



« Laatst bewerkt op: 13 januari 2016, 22:07:18 door Jeronimos »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #68 Gepost op: 13 januari 2016, 22:25:11 »
THANKS  (y) (y)

Die kende ik nog niet. Mooie details foto's. Nu ben ik dus ook de sjaak en ga ik allerlei opmerkingen krijgen van:

KLOPT NIET

 ;D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #69 Gepost op: 14 januari 2016, 00:03:37 »
http://youtu.be/MOhlGq2EYLs

Ook fijn om na te bouwen. Het publiek staat in de rivier en verder een kudde bomen op een helling :P .

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #70 Gepost op: 15 januari 2016, 18:46:15 »
Bedacht me net dat ik mogelijkerwijs ook nog wat info via Google Streetview zou kunnen vinden en ja:



Daar blijkt ook wel uit dat er aan de landkant van het viaduct geen ruimte is voor een spoor tussen de helling en de viaduct kolom:


Kortom: e.a. ligt echt klem tussen het viaduct en brug, qua beschikbare lengte


Dit was de situatie met het laatste wissel nog op z'n plek:


Na wat gepruts in Paint:


Hoewel ik de wissel geometrie in Paint niet goed kreeg, maakt dat voor de opzet niet zoveel uit. Tussen coaltower en brug is domweg maar net ruimte voor een extra wissel (aftakking kolenspoor) en de tegenboog.

Dat maakt ook een aantal andere zaken duidelijk: Er is tussen de coaltower en de brug GEEN ruimte voor iets als slakkenkuil. En de bekoling kon echt maar in één rijrichting (van west naar oost) gebruikt worden. En dat verbaast me enigszins, want dan zou je feitelijk een passeerspoor buiten de coaltower om verwachten voor het verkeer van oost naar west. In de situatie van Prichard kan ik me een mono-directionele toepassing voorstellen (klimmen tegen de helling op), maar volgens mij ligt Lansing min of meer in vlakland en zou je een bi-directionele kolenbevoorrading verwachten indien je het doet omdat de afstand te groot is voor een tendervulling kolen (water is niet interessant / relevant , dat moet je tot om de haverklap bijvullen)

Ik heb geen idee of in de USA bij een dergelijke situatie (kolenspoor) er een wissel of een tegenboog lag. Persoonlijk zou ik zeggen: wissel, omdat dit en veiligheid (opvangen doorschieten) en ruimte (uithalen wagens) biedt. Maar ja, ik ben min of meer continentaal opgevoed.

Dus maar even tussen viaduct en brug gepakt:


Geeft in Paint dit:


Ook aan de westzijde is niet zo veel ruimte. Het wissel kan niet verder naar links dan helemaal tegen het viaduct aan. Met heel veel goede wil zou er dan net nadat e.a. op breedte ligt er nog net over viersporen een slakkenkuil in kunnen, al is de afstand tussen de sporen wel erg krap om "iets" kwijt te kunnen om de putten leeg te halen.

Brainwave:
- Het zou iets als een loopkraan geweest kunnen zijn. Er is tussen de sporen weinig ruimte voor een installatie om as uit de putten in een wagen te krijgen. Voor een loopkraan heb tussen de sporen enkel de ruimte voor de knijper nodig.
- Lag het viaduct er al in de stoomtijd ???. Maar als ik naar het omliggende land kijk zie ik daar niet echt ruimte aan de noordkant voor een langer (westwaarts, voorbij het viaduct) kolenspoor. Dus mijn voorzichtige gok is de bevoorradingsspoor (aanvoer kolen, afvoer as) domweg tussen viaduct en brug lag qua lengte.

Hooguit kan het zo geweest zijn dat het kolenspoor aan de noordkant lag en het asspoor aan de zuidkant. Met wagens voor as en kolen wordt het op een (noordelijk) spoor wel erg veel gehannes. Het enige is dat het "echte depot" min of meer "om de hoek" lag dus daarmee is een rangeerdienstje om met wat wagens te schuiven relatief makkelijk te doen.

Wel zie ik een soort van mismatch tussen de inhoud van de coaltower (++ 1.000 ton) en de lengte van het kolen spoor. Maar eens uitzoeken hoeveel d'r in een jaren '30 hopper kon. Dan valt d'r uit te rekenen hoeveel wagens d'r nodig waren om de bunker te vullen. Ik weet dat je een maar eenmalig helemaal moet vullen, maar indien je toch vaak moet rijden zou je ook met een kleinere bunker toe kunnen.

In ieder geval heb ik ook de vier sporen er nu in gekopieerd.

En dus dit als concept:


Om een aantal redenen wil ik aan beide kanten 4 sporig zijn en om het simpel te houden doe ik e.a vooralsnog zonder de brug aan de rechter kant


« Laatst bewerkt op: 18 januari 2016, 18:45:27 door guest7823. Reden: inhoud kolentoren gecorrigeerd »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #71 Gepost op: 15 januari 2016, 18:57:54 »
Voor dit:



Ben ik hier erg blij mee:



Twee verhuisdozen vol met, al geconserveerd, zeeschuim. Daar moet ik in N-schaal toch een eind mee komen

Thx Thom  (y) (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #72 Gepost op: 18 januari 2016, 12:15:22 »
De assistent CME van British Rail (E.S. Cox) beschrijft in "Locomotive Panorama Volume 2" zijn bezoeken aan de VS in 1945. Daarin vertelt hij o.a. over zijn waarnemingen in regio Chicago / Detroit. Hierbij vertelt hij over de stops onderweg waarbij kolen geladen wordt en de aslades geleegd worden.

Ook vertelt hij dat bij de UP bekolingsstops plaatsvinden maar dat doordat de daar gebruikte kolen nauwelijks as bevatten daar de aslades niet geleegd hoeven te worden. Gegeven het feit dat dhr. Cox toch wel wist waar hij het over had m.b.t. stoomlocs is er weinig reden om te twijfelen aan zijn waarnemingen en verslaglegging

Kortom ..... bij de kooltoren van Lansing moet zeer waarschijnlijk ooit ook iets van een askuil aanwezig zijn geweest.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #73 Gepost op: 18 januari 2016, 15:43:15 »
Paul,

In deze video loopt een druif over de sporen naar de coaling tower.

https://www.youtube.com/watch?v=ne4lWY6oCVQ

(ik heb niet gekeken of je hem al had)
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by
« Reactie #74 Gepost op: 18 januari 2016, 15:46:16 »
Kende je dit filmpje al Paul? Op zich niet zo interesant maar aan het begin zie je nog een sporenvariant; twee sporen met een aftakkend wissel maar zonder derde spoor.  8)

Maar ja "druif" was ook min of meer mijn omschrijving. Zal waarschijnlijk iets zeggen over de mate waarin de sporen gebruikt worden  ;)