Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 19:19:38
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door damngrazy
Vandaag om 19:19:18
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:16:52
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door puntenglijder
Vandaag om 19:16:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:09
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Jeronimos
Vandaag om 19:05:47
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 18:52:19
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:49:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 18:43:12
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 17:48:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 17:34:48
Anicubic advies nodig door BartvD
Vandaag om 17:22:12
Nieuwe leddriver in de maak, input nodig. door bask185
Vandaag om 16:58:05
100x "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 16:50:20
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Hans Reints
Vandaag om 16:10:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door 1200blauw
Vandaag om 13:51:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:38:51
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:27:40
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:02:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
Vandaag om 12:24:10
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 11:53:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:22:25
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 11:20:20
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:19:43
Oneindige Overslag 0e RC door spoorijzer
Vandaag om 09:59:23
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door HuubvG
Vandaag om 09:57:01
Marklin MFX-decoder, funtieuitgangen werken niet. door bask185
Vandaag om 07:58:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door lrrw
Vandaag om 07:52:39
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:42:56
  

Auteur Topic: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting  (gelezen 11991 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Gepost op: 18 februari 2018, 17:15:31 »
Inmiddels is het idee voor de tweede bak ook aan het rijpen.

in Amerika heb je op sommige plaatsen nog de resten staan van betonnen bekolingsinstallaties. Veelal staan die dus bij depots / werkplaatsen. Maar in Amerika had je op sommige plaatsen "in the middle of nowhere" een bekolingsinstallatie die dus over de hoofdsporen heen stonden. Hier bleven de (stoom)locs dus gewoon aan de trein gekoppeld, werden van kolen en water voorzien en gingen daarna weer door.

Daar deze betonnen constructies zeer degelijk en zwaar uitgevoerd waren zijn die dus niet makkelijk te slopen en zeker niet bij in gebruik zijnd spoor. Daar de betonnen constructie veelal geen of nauwelijks onderhoud nodig heft en niemand in de de weg staat, zijn een aantal van deze torens blijven staan. In de praktijk betekend dit dat (bijna) al het ijzerwerk van de torens is weggehaald en ook alle omliggende gebouwen. Het enige wat er over is, is het kale skelet van de coal tower en een aantal sporen. Veelal lagen de torens op plekken waar vroeger meer doorgaande sporen lagen, maar zijn er nu nog maar een of twee over.

Het idee moet nog wat rijpen, maar:

  • ik heb er zin in
  • het lijkt me uitvoerbaar

Ik heb nog geen idee in welke tijd ik e.a. ga plaatsen.
  • in gebruik (dwz met stoomlocs dus)
  • redelijk recent buiten gebruik (dwz, alles ligt er nog, maar is niet meer in gebruik)
  • hedendaags (dwz alleen het casco staat nog)

Misschien begin ik wel met het laatste en werk ik me langzaam omhoog

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 17:16:41 »
.......

Mooi in de bossen en begrensd door twee bruggen ....





Een mogelijk nadeel ....... d'r is al iemand in h0 mee bezig, maar ........ dat is in diezelfde USA

Trowbridge - Lansing

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2018, 17:17:30 »
http://xrailfan.com/trains/x/trowbrdg.html
Deze levert deze op:



en



En als ik me niet erg vergis in het perspectief zie ik vooraan op de foto het wissel liggen.

Dan blijf ik verbaast over de configuratie. Het tweede spoor in de richting Trowbridge naar Lansing heeft mbt de bekolingstoren geen nut. Bij deze (sporen)lay-out staat hooguit de caboose onder de bekolingstoren en gebruik je feitelijk maar twee sporen (Lansing naar Trowbridge) voor het bekolen van loc's

Maar even goed: bedankt voor deze mij onbekende pagina  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 17:18:16 »
Even een conceptje in elkaar gefrot:











Zo moet je het ongeveer vanaf de brug gezien hebben

En ja ..... bij dit soort sporen moet ik zelf met code 55 nog wel redelijk wegkomen  ;D

Ik het d'r zin an !!

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 17:18:40 »
Ken je deze site al?

http://www.nailhed.com/2014/12/alas-eleventy-one-years-is-far-too_27.html

Even naar beneden scrollen.

de foto's ervan

















Ik bedoel niets met het woord koran. BVekijk deze foto voor wat details van de onderkant van de tower.





guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 17:19:23 »


In vogelvlucht. Ik moet nog een beetje passen en meten om te kijken of ik net genoeg ruimte over kan houden voor de asputten  :-\




De wissels aan de oostkant. Dit omdat deze module zowel tegen een standaard BB als wel tegen een 4 sporige BB aan moet kunnen




De wissels aan de westkant, ook hier weer hetzelfde verhaal m.b.t. de overloopwissels





Het zicht vanaf de brug



Zo is toch al iets van de grootte / lompheid van de coaltower te zien


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2018, 17:20:11 »





Dit ziet er wel redelijk uit alsof het altijd tweesporig de sloot over is gegaan  :D

Maar ....... het omliggende land lijkt vlakker dan ik initieel gedacht had ....... maar aanpassen dus  :-[

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2018, 17:20:51 »
Even naar aanleiding van een andere posting een kleiner, verder relatief oninteressante update:





Twee viersporige gelijmde megabiels overgangen. Op zich niet zo interessant ware het niet dat deze overgangen naar 2 varianten BB's moeten gaan werken. En dat deze 2 sets BB met twee inbrengen moeten gaan werken / uitwisselbaar moeten zijn.

Technisch dus veel voortgang / resultaat, maar qua echte modelbouw weinig spectaculair

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 17:21:19 »
Me zelf een dagje vrij gegeven van klussen en h0 verplichtingen en besloten maar eens wat "leuks" te gaan doen:



Basis gemaakt van 25 mm Roofmate




Daar de bunker rond de 5 meter breed is 2x 5 mm maquetteschuim er bij




Het rechthoekige onderstuk gaat naar de ruim 6 meter, dus voor het onderste stuk nog eens twee keer 5 mm erbij




Alle onderdelen klaar.




HET gemak van Post-it lijm: als je klaar bent haal je alles er gewoon weer zonder gedoe af. E.a.zit nu met "Post-it tape" vast zodat de lijm kan drogen




Vanuit het zuid-oosten




Vanuit het zuid-westen




Vanuit het zuiden. Hier zijn goed de diverse lagen te zien. Op de overgang van boventoren naar ondertoren moet nog een schuin dakje komen




Even een ICR rijtuig tegen de bunker gezet. + 26,5 meter hoog en dat klopt dus  :)




En dus ook meer dan 26,5 meter breed


Morgen maar eens in de "grijze grond"

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 17:21:46 »
OK, ik geef toe: ik ben ongeduldig  >:(





Het coalbunker huisje d'r even niet bij gezet. De ruimte met het PvR was erg krap. Dat moet uit 1-2 mm karton o.i.d. gedaan worden. Dat scheelt dan aan beide kanten 3-4 mm. Tenslotte is 1 mm 16 cm en dat is al een redelijke dikte voor een muurtje / wandje.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 17:22:06 »
Voor een naderende beurs even wat zaken voorbereid in h0, maar ook nog even tijd gevonden voor wat N-spul:





Volgens mijn vriendinnetje zijn de bomen wat hoog. Volgens mij klopt het / zijn ze eerder te laag  ::)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 17:23:16 »
"Pl xx r het er gewoon op en klaar" zegt een bedreven modelbouwer tegen me.



Alleen hij werkt in 0 malspoor en dit is N normaalspoor  :P

Van alle kwasten doet de linker het bij de bielzen het het beste, maar tussen de sporen blijf het sowieso tobben.


Ken je deze site al?

http://www.nailhed.com/2014/12/alas-eleventy-one-years-is-far-too_27.html

Even naar beneden scrollen.

de foto's ervan

....



....



Maar niet ontevreden over hoe het ligt. Over de kleur moet ik nog even doordenken ......



guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 17:23:49 »
Omdat ik vrijdag een "graveyard-shift" (16:00 tot 01:00) bij de SHM heb en zondag een extra trein moet / mag Chef treinen maar even wat "meters" gemaakt:



Vanochtend eerst (met de schroeven er nog in) de rails met voorstrijk gefixeerd. Ik heb geprobeerd e.a. van ballast te voorzien met de schroeven er nog in, dat scheelt een werkslag. Maar het is met deze fijne ballast (voor N feitelijk nog steeds te grof) niet te doen om die netjes neer te leggen / weg te krijgen rond de schroeven. Dus eerst de rail fixeren en daarna de schroeven verwijderen




Eerst even als ingespoten met water-zeep en daarna in gedruppeld met voorstrijk en daarna nog een keertje er overheen met water/zeepsop. Omdat het een T-klus om de ballast netjes aan te brengen er voor gekozen om de wissels achteraf van ballast te voorzien. Dit kan dan zonder dat e.a. bij de minste of geringste aanraking weer verkeerd komt te liggen. Dit stuk ballast goed leggen kost toch goed 2-3 uur deels omdat het qua concentratie nauwelijks is vol te houden om het achter elkaar te doen. Maar ...... je wordt er wel lekker rustig van  ;)





Zoals te zien is, is alles lekker nat. Nu "watching paint dry"




Nadat het eerste opdrogen heeft plaats gevonden de stukjes afplaktape verwijderd, zodat dit te doen is zonder de overige ballast te verplaatsen of dat het plakband niet meer te verwijderen is omdat e.a. al te hard is geworden.


Morgen maar eens kijken hoe e.a. er uitziet nadat het meeste vocht er uit is. Daarna maar eens verzinnen / uitproberen hoe we de kleurtoon nog aanpassen. Pigmentpoeder of airbrush .......... beide heb ik en met beide heb ik nauwelijks of geen ervaring  :P. MAar dat is vermoedelijk iets voor na de N-spoor beurs in Hilversum.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-module (N) "in de etalage" (II) - Days gone by, de samenvatting
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 17:24:17 »
Eventjes voor "Hilversum" eens wat gaan experimenteren met bomen.











Er moeten, om er een kloppend bos van te maken nog struiken onder en lagere bomen voor, maar de hoogte en verhoudingen vind ik aardig kloppen als ik naar het grote voorbeeld kijk.

Gelukkig hoor je de eerste bomen die je maakt op termijn weg te gooien dus de eindbestemming van deze bomen staat voor 95% ook al vast