Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 230705 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #630 Gepost op: 13 maart 2018, 22:58:20 »
Als we het hier langzaamaan over eens zijn geworden, is er nu dan misschien ruimte voor ervaringen met de functionele Scharfenbergjes? Bijvoorbeeld met een Pec en / of mat'46?  Bijvoorbeeld op youtube? ; -)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #631 Gepost op: 14 maart 2018, 20:43:50 »
Ik was er ook al uit, met de tekeningen, maar er werd nog iets over collectief geheugen geroepen. Die 65 graden is een berekening met de bij mij voorhanden maten, op die andere tekening staat het letterlijk.

Ga toch nog even de discussie aan, onder het motto "gelukkig hebben we de foto's nog" (of in dit geval "helaas")

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Treinkaping_bij_Wijster_dag_12_%281%29.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt#/media/File:Treinkaping_bij_De_Punt_-_929-2101.jpg
https://limnlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2017/06/03/TREINKAPING__XEL5531.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both

Van foto's die al enigszins van de zijkant geschoten zijn (en bij voorkeur met een telelens tegen verder vertekening), kun je met een simpel 3d-model het perspectief corrigeren.
Dat wordt dan voor de 3 bovenstaande foto's, dit:



Ik kan er niets anders van maken dan 65 graden. Naast deze 3 foto's ik heb een andere foto rechtgetrokken waar ik geen bron van heb, daar komt het ook uit op 65 graden. Met dan al 5 verschillende treinstellen met 65 graden, vraag ik me wel af hoe letterlijk je de 60 graden op de tekening moet nemen, officiële tekening of niet. De praktijk is blijkbaar toch anders   ::)

Verder blijft het een fantastisch model, en dat ze mogelijk officiële tekeningen hebben aangehouden bij gebrek aan voldoende foto's, is een logische keuze. Maar soms zijn de onderbuiksgevoelens wel degelijks ergens op gebaseerd  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 22:11:29 door Quinzeedied »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #632 Gepost op: 15 maart 2018, 11:05:36 »
Het bijzondere is dat de banen op de tekening waar 60 graden bij staat aangegeven, een hoek van 65 graden hebben...
Het is mij in ieder geval niet om te zoeken naar een punt om het schitterende Artitecmodel af te kraken, ik vind het vooral interessant om te zien hoe de huisstijl destijds werd toegepast, dat zal wel komen door mijn werk als huisstijlcoördinator bij onze landelijke spoorinfrastructuurmanager  ;).

Wat ik vooral grappig vind is dat er op een van de tekeningen aangegeven staat waar de schilder moest beginnen met het opzetten van de bloklijn (vanaf de blauwe baan) en dat het overduidelijk niet is gedaan bij de foto die ik plaatste. :)

Terug naar het model: ik heb inmiddels de blauwe koersborden geplaatst, het heeft alleen geen zin om de bestemming erop te plaatsen want de gele tekst van de transfers schijnt door waar door deze niet is te lezen. Overigens zijn als je heel goed kijkt de bevestigingspunten te vinden waar het bord moet 'hangen'.
Ik heb trouwens nog niet de werkende koppelingen erop gezet. Wel heb ik de isolatoren van de vonkhoorn en die waar de luchtleidingen van de stra's aan vast zitten op het dak voorzien van witte verf. Ook heb ik de telerailantennes verwijderd.

Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #633 Gepost op: 15 maart 2018, 11:10:15 »
Ik denk dat het een groot compliment aan Artitec is dat er 20 pagina's lang geen groter probleem te bespreken valt dan de exacte hoek van de reclamebanen ;D
RETROBAHN A.G.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #634 Gepost op: 15 maart 2018, 11:13:24 »
de exacte hoek van die banen boeit me niet zo.
Zolang het parallel loopt is het prima.
Kwalijker zou ik krasjes in de lak, slecht spuitwerk en losliggende brugprintjes vinden zoals eerder bij een model is geconstateerd.
Verder is het een mooi model  (y)

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 11:15:21 door v140 »
Gr. Ron

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #635 Gepost op: 15 maart 2018, 11:16:55 »
Dat brugprintje hoorde er dus los bij te zitten in een exemplaar met decoder.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #636 Gepost op: 15 maart 2018, 11:24:14 »
Ah Ok.  (y)
Dan weet ik wat me te wachten staat. ;D

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 11:33:18 door v140 »
Gr. Ron

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #637 Gepost op: 15 maart 2018, 12:23:03 »
Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Gelukkig, ik ben niet de enige die zo denkt!
De afgelopen decennia is er vreselijk veel 'mogelijk geworden' en zijn onze latten gigantisch omhoog gegaan... Ik werkte bij Merkelbach toen daar de eerste Märklin Digital binnen werd gedragen met als grootste aanprijzing: "alles via slechts twee draadjes"! Inmiddels weten we allemaal, dat er nog méér draad en kabels onder een baan hangt dan ooit tevoren om een steeds grotere natuurgetrouwheid mogelijk te maken...
'Deuren-open-en-dicht' liet ROCO al eens zien (is van die gadget nog iets over?) en over werkende richtingaanwijzers (op de modelbaan welteverstaan!  :o ) verbaast óók niemand zich meer.
Misschien is het wel eens leuk om inderdaad een LIMA-HK4, en LIMastica-HK4 en al dat ándere spul uit de Mat '54/'57 familie ens in één vitrine te zetten om te vooruitgang te laten zien...

Groeten van Frans
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 16:19:17 door Bert van Gelder »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #638 Gepost op: 15 maart 2018, 14:51:58 »
Merkelbach.......  :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #639 Gepost op: 15 maart 2018, 15:19:00 »
Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Maarten

Die is mooi Maarten, in de toekomst een Hondekop met Arko.  ;D
Jeanne Kok

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #640 Gepost op: 15 maart 2018, 16:20:29 »
Mag het weer terug naar Artitec Hondekop materieelbespreking...

Jullie zitten in het verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren

NS 1624

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #641 Gepost op: 15 maart 2018, 17:45:17 »
Weet iemand misschien hoe de draaistellen eraf gehaald kunnen worden? Gewoon recht omlaag trekken?

Ik heb nu opvul lipjes om de bakken te verhogen, maar heb eigenlijk geen idee hoe die geplaatst moeten worden  ???

Gr. Edwin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #642 Gepost op: 15 maart 2018, 18:26:24 »
De draaistellen hoeven er niet af. Gewoon om het draaipunt van het draaistel steken, vanaf de koppelingskant. Het plaatje komt plat op het draaistel te liggen.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #643 Gepost op: 15 maart 2018, 20:09:44 »
Klopt het dat de panto’s niet “veren”. Heb er net eentje omhoog gezet, en deze blijft in elke gewenst hoogtestand staan. Stroeve veer?

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #644 Gepost op: 17 maart 2018, 11:18:06 »
Iemand al geprobeerd de kap er af te halen om de nodige preisertjes te plaatsen? Trein staat er bij mij zo leeg bij, ziet er niet gezellig uit