Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:03:40
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 232775 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #630 Gepost op: 13 maart 2018, 22:58:20 »
Als we het hier langzaamaan over eens zijn geworden, is er nu dan misschien ruimte voor ervaringen met de functionele Scharfenbergjes? Bijvoorbeeld met een Pec en / of mat'46?  Bijvoorbeeld op youtube? ; -)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #631 Gepost op: 14 maart 2018, 20:43:50 »
Ik was er ook al uit, met de tekeningen, maar er werd nog iets over collectief geheugen geroepen. Die 65 graden is een berekening met de bij mij voorhanden maten, op die andere tekening staat het letterlijk.

Ga toch nog even de discussie aan, onder het motto "gelukkig hebben we de foto's nog" (of in dit geval "helaas")

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Treinkaping_bij_Wijster_dag_12_%281%29.jpg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_De_Punt#/media/File:Treinkaping_bij_De_Punt_-_929-2101.jpg
https://limnlcdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2017/06/03/TREINKAPING__XEL5531.jpg?maxheight=460&maxwidth=629&scale=both

Van foto's die al enigszins van de zijkant geschoten zijn (en bij voorkeur met een telelens tegen verder vertekening), kun je met een simpel 3d-model het perspectief corrigeren.
Dat wordt dan voor de 3 bovenstaande foto's, dit:



Ik kan er niets anders van maken dan 65 graden. Naast deze 3 foto's ik heb een andere foto rechtgetrokken waar ik geen bron van heb, daar komt het ook uit op 65 graden. Met dan al 5 verschillende treinstellen met 65 graden, vraag ik me wel af hoe letterlijk je de 60 graden op de tekening moet nemen, officiële tekening of niet. De praktijk is blijkbaar toch anders   ::)

Verder blijft het een fantastisch model, en dat ze mogelijk officiële tekeningen hebben aangehouden bij gebrek aan voldoende foto's, is een logische keuze. Maar soms zijn de onderbuiksgevoelens wel degelijks ergens op gebaseerd  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2018, 22:11:29 door Quinzeedied »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #632 Gepost op: 15 maart 2018, 11:05:36 »
Het bijzondere is dat de banen op de tekening waar 60 graden bij staat aangegeven, een hoek van 65 graden hebben...
Het is mij in ieder geval niet om te zoeken naar een punt om het schitterende Artitecmodel af te kraken, ik vind het vooral interessant om te zien hoe de huisstijl destijds werd toegepast, dat zal wel komen door mijn werk als huisstijlcoördinator bij onze landelijke spoorinfrastructuurmanager  ;).

Wat ik vooral grappig vind is dat er op een van de tekeningen aangegeven staat waar de schilder moest beginnen met het opzetten van de bloklijn (vanaf de blauwe baan) en dat het overduidelijk niet is gedaan bij de foto die ik plaatste. :)

Terug naar het model: ik heb inmiddels de blauwe koersborden geplaatst, het heeft alleen geen zin om de bestemming erop te plaatsen want de gele tekst van de transfers schijnt door waar door deze niet is te lezen. Overigens zijn als je heel goed kijkt de bevestigingspunten te vinden waar het bord moet 'hangen'.
Ik heb trouwens nog niet de werkende koppelingen erop gezet. Wel heb ik de isolatoren van de vonkhoorn en die waar de luchtleidingen van de stra's aan vast zitten op het dak voorzien van witte verf. Ook heb ik de telerailantennes verwijderd.

Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #633 Gepost op: 15 maart 2018, 11:10:15 »
Ik denk dat het een groot compliment aan Artitec is dat er 20 pagina's lang geen groter probleem te bespreken valt dan de exacte hoek van de reclamebanen ;D
RETROBAHN A.G.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #634 Gepost op: 15 maart 2018, 11:13:24 »
de exacte hoek van die banen boeit me niet zo.
Zolang het parallel loopt is het prima.
Kwalijker zou ik krasjes in de lak, slecht spuitwerk en losliggende brugprintjes vinden zoals eerder bij een model is geconstateerd.
Verder is het een mooi model  (y)

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 11:15:21 door v140 »
Gr. Ron

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #635 Gepost op: 15 maart 2018, 11:16:55 »
Dat brugprintje hoorde er dus los bij te zitten in een exemplaar met decoder.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #636 Gepost op: 15 maart 2018, 11:24:14 »
Ah Ok.  (y)
Dan weet ik wat me te wachten staat. ;D

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 11:33:18 door v140 »
Gr. Ron

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #637 Gepost op: 15 maart 2018, 12:23:03 »
Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Gelukkig, ik ben niet de enige die zo denkt!
De afgelopen decennia is er vreselijk veel 'mogelijk geworden' en zijn onze latten gigantisch omhoog gegaan... Ik werkte bij Merkelbach toen daar de eerste Märklin Digital binnen werd gedragen met als grootste aanprijzing: "alles via slechts twee draadjes"! Inmiddels weten we allemaal, dat er nog méér draad en kabels onder een baan hangt dan ooit tevoren om een steeds grotere natuurgetrouwheid mogelijk te maken...
'Deuren-open-en-dicht' liet ROCO al eens zien (is van die gadget nog iets over?) en over werkende richtingaanwijzers (op de modelbaan welteverstaan!  :o ) verbaast óók niemand zich meer.
Misschien is het wel eens leuk om inderdaad een LIMA-HK4, en LIMastica-HK4 en al dat ándere spul uit de Mat '54/'57 familie ens in één vitrine te zetten om te vooruitgang te laten zien...

Groeten van Frans
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 16:19:17 door Bert van Gelder »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #638 Gepost op: 15 maart 2018, 14:51:58 »
Merkelbach.......  :)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #639 Gepost op: 15 maart 2018, 15:19:00 »
Het is leuk om te constateren dat ik in de jaren '90 dolblij was met een Lima Hondekop, 10 jaar geleden met die van Piko en nu dit mooie model van Artitec. Overigens verwacht ik niet over 10 jaar blij te zijn met een nóg mooier model want dat kan bijna niet, of alle deuren en raampjes moeten open en dicht kunnen ;).

Maarten

Die is mooi Maarten, in de toekomst een Hondekop met Arko.  ;D
Jeanne Kok

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #640 Gepost op: 15 maart 2018, 16:20:29 »
Mag het weer terug naar Artitec Hondekop materieelbespreking...

Jullie zitten in het verkeerde draadje...;)

Gr, Bert
Team moderatoren

NS 1624

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #641 Gepost op: 15 maart 2018, 17:45:17 »
Weet iemand misschien hoe de draaistellen eraf gehaald kunnen worden? Gewoon recht omlaag trekken?

Ik heb nu opvul lipjes om de bakken te verhogen, maar heb eigenlijk geen idee hoe die geplaatst moeten worden  ???

Gr. Edwin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #642 Gepost op: 15 maart 2018, 18:26:24 »
De draaistellen hoeven er niet af. Gewoon om het draaipunt van het draaistel steken, vanaf de koppelingskant. Het plaatje komt plat op het draaistel te liggen.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #643 Gepost op: 15 maart 2018, 20:09:44 »
Klopt het dat de panto’s niet “veren”. Heb er net eentje omhoog gezet, en deze blijft in elke gewenst hoogtestand staan. Stroeve veer?

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #644 Gepost op: 17 maart 2018, 11:18:06 »
Iemand al geprobeerd de kap er af te halen om de nodige preisertjes te plaatsen? Trein staat er bij mij zo leeg bij, ziet er niet gezellig uit