Kerel nog wel Ik veronderstel niet dat het collectieve geheugen exact werkt, ik veronderstel alleen dat als er zoveel vrijheid was in hoeken en breedtes van banen dat de discussie dan niet zou zijn gevoerd. Zeker hier, waar toch een hoge concentratie klinknageltellers zit Nu is dat geheel afhankelijk van de mate van afwijking. Trams in Amsterdam zijn heel lang geel geweest, maar daar zullen best kleurverschillen in hebben gezeten. Dat zal het collectieve geheugen niet herinneren. Maar paars zijn ze nooit geweest, dus dat zal het collectieve geheugen wel logenstraffen.Ik heb gisteren nog even naar eentje met banen staan kijken, het komt op mij goed over. Maar wat ik dus niet snap is dat er nu is voor gekozen om ‘bewust’ af te wijken van de in modelspoorland geldende 65 graden, terwijl daar geen aanleiding voor is. Ze hadden net zo makkelijk voor 65 kunnen kiezen.Soit, ik heb de twee verschillende hoeken niet naast elkaar gezien dus weet niet of het storend werkt. Waarschijnlijk in1:87 niet.Kerel.....
Ik heb het een en ander gevonden in mijn/Stichting Hondekop's archief.Onderstaande uitsnede van een tekening van rond 1968, hier staat redelijk gedetailleerd hoe het zou moeten zijn, maar geen hoek vermeld. Apart is ook de maat van 969 in de tekening, waarbij met een pijl vermeld staat dat dit met draairamen 952 moet zijn, dat zou een verschil in hoek betekenen! Even rekenen, de zijwand is vanaf de onderkant tot dakrand 2226 mm. Dat betekend dat de reclamebanen min 80 aan de onderzijde en min 80 aan de bovenzijde 2066 mm hoog zijn. Met de maat 969 zou je dan uitkomen op 64,87 graden en met 952 op 65,2 graden.Apart is dus dat op een tekening van 1978 wel duidelijk een hoek van 60 graden staat:Deze vond ik ook opvallend, overal staan de reclamebanen hetzelfde op de twee tekeningen, 200 mm vanaf een deur of bakrand en 300 mm vanaf de deur bij de eerste klas vanwege het streepje. Maar bij de restauratie is op beide tekeningen zonder bemating toch duidelijk een andere plaatsing te zien.De tussen ruimte moet in ieder geval 331 mm zijn en de banen zijn 1433 mm breed.Ik heb mijn stel met reclamebanen nog niet, dus iemand anders die het even controleert? Groeten Edwin.
Ik neem aan dat je deze tekeningen bedoelt? Die waarin je bij de één ca 65 graden berekent en de ander 60 graden laat zien? Dan zijn we er toch uit? De NS varieerde zelf in de loop van de tijd en begon met een minder scherpe hoek en is later overgegaan naar een wat scherpere hoek. En dan zal de ene fabrikant zich op de ene tekening baseren en de andere op de andere.
Snap niet zo goed waarom men meer blijft af gaan op onder buik gevoelens dan op tekeningen uit NS archieven...
Toch vind ik het wel een leuk onderwerp. Kan me niet heugen dat een dergelijke discussie ontstond over de reclamebanen, terwijl modelspoorfabrikanten die dingen toch al een jaar of veertig op modellen slingeren.