Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen  (gelezen 30332 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #30 Gepost op: 24 December 2007, 12:22:16 »
ow, das nogal uh... brrr. gegarandeerd dat je niet in t midden zit zonder CNC-draaibank. en daar gaat ie dan brrbrrbrrbrrbrrbrr *hobbelhobbel*

CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.

Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2007, 12:24:54 »
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.

Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.

Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2007, 12:33:27 »
naja cnc klinkt gewoon ruig ofzo... het CNC-machine-promotiefilmpje is ook echt een cultobject geworden, vooral de muziekjes.
Hier een heel fraai exemplaar: http://nl.youtube.com/watch?v=-J4RlAmBuEo
zeker het laatste muziekje is om van te smullen, heerlijk  ;D
Let ook even op de fraaie beeldwisselingen met omslaande bladzijden en zo. Jiskefet kan proberen wat ze willen maar dit niveau halen ze nooit.
En dat zoute figuur die die bak met spanen er zo zijig even uithaalt en weer lafjes terugzet. beter wordt het niet. ;D
« Laatst bewerkt op: 24 December 2007, 12:37:29 door Floris Dilz »

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2007, 12:42:26 »
Maarreh...Floris, die bank die je op dat filmpje ziet is eigenlijk wel een beetje overkill voor modelbouwtoestanden hoor... ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #34 Gepost op: 24 December 2007, 12:49:08 »
dat maakt de muziekjes er niet minder muf op.  ;D

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #35 Gepost op: 24 December 2007, 15:54:38 »
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.
Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....

Ben het met Klaas eens, CNC zegt niets over de naukeurigheid van de bewerking.
De specificaties van de machine (tolerantie van de speling b.v.) bepaalt de naukeurigheid. Een top conventionele draaibank levert naukeuriger werk dan een verwaarloosde CNC bank.

CNC heeft twee voordelen t.o.v. conventioneel te weten:

1- reproduceerbaarheid van producten in korte tijd met dezelfde naukeurighied
2- maken van cortouren in 2 of zelfs 3 assen (wat conventioneel niet haalbaar is)

Wat is naukeurig  ::) voor het asje van Lima is 2 of 3 honderste slingering niet erg, vind je niet weer. Iets meer zou ook nog kunnen  Een tiende ga je wel zien.
Op mijn werk draaien ze af en toe turbineassen voor Thomassen. De eis is maximaal twee duizenste slingering. 6 tot 8 uur stellen (met elektronische klokken) en een half uur draaiwerk is normaal voor dat soort werk.

Die CNC draaibank met robot welke Floris link staat bij mijn vorige werkgever (kijk op werkdagen maar eens hier hij staat links in beeld)
Echt een draaibank voor massa productie (praten we over tienduizenden per jaar.....)

Voor onze hobby is een hobbydraaibankje al meer dan genoeg  ;)

Mvg, Johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #36 Gepost op: 24 December 2007, 19:19:36 »
Zoals de Fransen zelf al zeggen: hun asje komt uit een motorrijtuig type X2200, en die had bij Lima wél asb-tjes .

Overigens staat er ook de waarschuwing bij dat je de tandwielen moet opboren tot 2,5 of 2,6 mm diameter, zoals geleverd zit er een 2mm-gat in... dus bereid je voor op enig extra werk.

Arjen.



Mijn Frans is aan de roestige kant.

"le percage du pignon à 2,5-2,6mm est à prévoir"

Staat daar nou dat je er rekening mee moet houden dat er moet worden opgeboord of betekent prévoir hier dat daar al in is voorzien?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #37 Gepost op: 24 December 2007, 19:36:42 »
Nee, je moet het zelf doen, anders had er wel 'est prévu'  gestaan. Denk ik. Temeer daar in de tabel 2mm als asdiameter staat opgegeven.

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #38 Gepost op: 24 December 2007, 20:43:18 »
vertaalmachine: de boring van de pignon met 2,52,6mm moet worden overwogen
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #39 Gepost op: 24 December 2007, 20:52:22 »
Overwogen?  Rare dingen die vertaalmachines.  ;D
Met mijn roestige Frans weet ik uit mijn hoofd nog wel dat prévoir zoiets betekent als hou er rekening mee. Overwegen kan inderdaad ook zoiets betekenen.
Ik denk dat Arjen gelijk heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #40 Gepost op: 24 December 2007, 21:14:10 »
Schattig he? ;)

Weet je wat nog leuker is? Iets vertalen, terug vertalen en weer vertalen... Puinhopen krijg je dan... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #41 Gepost op: 25 December 2007, 13:47:11 »
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.

Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm

Halverwege de sitepagina vind je het volgende plaatje met tekst.


« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 13:50:19 door Rob »

arjen

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #42 Gepost op: 25 December 2007, 14:05:40 »
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.

Alleen 2mm neem ik aan. Ik vermoed dat ze die tandwielen ergens inkopen, anders hadden ze ze ongetwijfeld zelf wel pas gemaakt.

Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm


Zo te zien een restpartij originele Limarossi-onderdelen. Maar dan wel recente (dus van vlak voor de verhuizing naar China), met herziene tandwielen van een andere kunststof die niet meer zou moeten barsten. Wel duur om een voorraadje van te bestellen.
En nu begin ik me af te vragen: kent iemand een tandwielfabrikant die er 'even' een paar honderd in de juiste maat kan leveren? Binnen dit forum zou er voldoende vraag naar moeten zijn  ;)

Arjen.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #43 Gepost op: 25 December 2007, 14:22:31 »
Het boren van het tandwiel tot 2.5 a 2.6 mm dient  nog te gebeuren (moet nog voorzien worden).

Heb even die site aan het bekijken geweest, het aparaatje voor de wielen uit of in te persen
heb ik ook, zeer nuttig. 

Olivier

PS Ben Franstalig
« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 16:39:37 door Olivier77 »
Digitale 3-rail, K-rails,

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #44 Gepost op: 27 December 2007, 03:19:39 »
weer een vraag

Lima hornby is met een nieuwe lok op de markt gekomen de V300 de wielen van deze lok wieltjes lijken verdacht veel op de bovenstaande wielen.

http://www.hornbyinternational.com/dwnlds/service_sheets/SS%2000026%20DB%20V300%20DC.pdf

Zou het kunnen???

Gebruikte lima veel van dezelfde wielen als de gottardo in andere loks?

Ook de v300 had een 3 assige aandrijving en hornby heeft deze lok bijna weer hetzelfde op de markt gebracht.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2007, 03:22:43 door Rob »