Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door Ronald Halma
Vandaag om 00:38:15
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door SBBcargo
21 September 2025, 23:24:29
CTA’s jaren …70? / 80… door grossraumwagen
21 September 2025, 23:08:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
21 September 2025, 22:55:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
21 September 2025, 22:49:14
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door eitreb
21 September 2025, 21:55:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
21 September 2025, 21:34:28
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
21 September 2025, 21:02:53
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
Pendel module door Bert55
21 September 2025, 19:09:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 September 2025, 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
21 September 2025, 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
21 September 2025, 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
21 September 2025, 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
21 September 2025, 16:36:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
21 September 2025, 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
21 September 2025, 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
21 September 2025, 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
21 September 2025, 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
21 September 2025, 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
21 September 2025, 13:18:06
  

Auteur Topic: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen  (gelezen 30848 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #30 Gepost op: 24 December 2007, 12:22:16 »
ow, das nogal uh... brrr. gegarandeerd dat je niet in t midden zit zonder CNC-draaibank. en daar gaat ie dan brrbrrbrrbrrbrrbrr *hobbelhobbel*

CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.

Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2007, 12:24:54 »
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.

Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.

Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2007, 12:33:27 »
naja cnc klinkt gewoon ruig ofzo... het CNC-machine-promotiefilmpje is ook echt een cultobject geworden, vooral de muziekjes.
Hier een heel fraai exemplaar: http://nl.youtube.com/watch?v=-J4RlAmBuEo
zeker het laatste muziekje is om van te smullen, heerlijk  ;D
Let ook even op de fraaie beeldwisselingen met omslaande bladzijden en zo. Jiskefet kan proberen wat ze willen maar dit niveau halen ze nooit.
En dat zoute figuur die die bak met spanen er zo zijig even uithaalt en weer lafjes terugzet. beter wordt het niet. ;D
« Laatst bewerkt op: 24 December 2007, 12:37:29 door Floris Dilz »

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2007, 12:42:26 »
Maarreh...Floris, die bank die je op dat filmpje ziet is eigenlijk wel een beetje overkill voor modelbouwtoestanden hoor... ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #34 Gepost op: 24 December 2007, 12:49:08 »
dat maakt de muziekjes er niet minder muf op.  ;D

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #35 Gepost op: 24 December 2007, 15:54:38 »
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.
Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....

Ben het met Klaas eens, CNC zegt niets over de naukeurigheid van de bewerking.
De specificaties van de machine (tolerantie van de speling b.v.) bepaalt de naukeurigheid. Een top conventionele draaibank levert naukeuriger werk dan een verwaarloosde CNC bank.

CNC heeft twee voordelen t.o.v. conventioneel te weten:

1- reproduceerbaarheid van producten in korte tijd met dezelfde naukeurighied
2- maken van cortouren in 2 of zelfs 3 assen (wat conventioneel niet haalbaar is)

Wat is naukeurig  ::) voor het asje van Lima is 2 of 3 honderste slingering niet erg, vind je niet weer. Iets meer zou ook nog kunnen  Een tiende ga je wel zien.
Op mijn werk draaien ze af en toe turbineassen voor Thomassen. De eis is maximaal twee duizenste slingering. 6 tot 8 uur stellen (met elektronische klokken) en een half uur draaiwerk is normaal voor dat soort werk.

Die CNC draaibank met robot welke Floris link staat bij mijn vorige werkgever (kijk op werkdagen maar eens hier hij staat links in beeld)
Echt een draaibank voor massa productie (praten we over tienduizenden per jaar.....)

Voor onze hobby is een hobbydraaibankje al meer dan genoeg  ;)

Mvg, Johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22547
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #36 Gepost op: 24 December 2007, 19:19:36 »
Zoals de Fransen zelf al zeggen: hun asje komt uit een motorrijtuig type X2200, en die had bij Lima wél asb-tjes .

Overigens staat er ook de waarschuwing bij dat je de tandwielen moet opboren tot 2,5 of 2,6 mm diameter, zoals geleverd zit er een 2mm-gat in... dus bereid je voor op enig extra werk.

Arjen.



Mijn Frans is aan de roestige kant.

"le percage du pignon à 2,5-2,6mm est à prévoir"

Staat daar nou dat je er rekening mee moet houden dat er moet worden opgeboord of betekent prévoir hier dat daar al in is voorzien?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #37 Gepost op: 24 December 2007, 19:36:42 »
Nee, je moet het zelf doen, anders had er wel 'est prévu'  gestaan. Denk ik. Temeer daar in de tabel 2mm als asdiameter staat opgegeven.

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #38 Gepost op: 24 December 2007, 20:43:18 »
vertaalmachine: de boring van de pignon met 2,52,6mm moet worden overwogen
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22547
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #39 Gepost op: 24 December 2007, 20:52:22 »
Overwogen?  Rare dingen die vertaalmachines.  ;D
Met mijn roestige Frans weet ik uit mijn hoofd nog wel dat prévoir zoiets betekent als hou er rekening mee. Overwegen kan inderdaad ook zoiets betekenen.
Ik denk dat Arjen gelijk heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #40 Gepost op: 24 December 2007, 21:14:10 »
Schattig he? ;)

Weet je wat nog leuker is? Iets vertalen, terug vertalen en weer vertalen... Puinhopen krijg je dan... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #41 Gepost op: 25 December 2007, 13:47:11 »
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.

Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm

Halverwege de sitepagina vind je het volgende plaatje met tekst.


« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 13:50:19 door Rob »

arjen

  • Gast
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #42 Gepost op: 25 December 2007, 14:05:40 »
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.

Alleen 2mm neem ik aan. Ik vermoed dat ze die tandwielen ergens inkopen, anders hadden ze ze ongetwijfeld zelf wel pas gemaakt.

Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm


Zo te zien een restpartij originele Limarossi-onderdelen. Maar dan wel recente (dus van vlak voor de verhuizing naar China), met herziene tandwielen van een andere kunststof die niet meer zou moeten barsten. Wel duur om een voorraadje van te bestellen.
En nu begin ik me af te vragen: kent iemand een tandwielfabrikant die er 'even' een paar honderd in de juiste maat kan leveren? Binnen dit forum zou er voldoende vraag naar moeten zijn  ;)

Arjen.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #43 Gepost op: 25 December 2007, 14:22:31 »
Het boren van het tandwiel tot 2.5 a 2.6 mm dient  nog te gebeuren (moet nog voorzien worden).

Heb even die site aan het bekijken geweest, het aparaatje voor de wielen uit of in te persen
heb ik ook, zeer nuttig. 

Olivier

PS Ben Franstalig
« Laatst bewerkt op: 25 December 2007, 16:39:37 door Olivier77 »
Digitale 3-rail, K-rails,

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Re: Lima 149812 gottardo aandrijvingsproblemen
« Reactie #44 Gepost op: 27 December 2007, 03:19:39 »
weer een vraag

Lima hornby is met een nieuwe lok op de markt gekomen de V300 de wielen van deze lok wieltjes lijken verdacht veel op de bovenstaande wielen.

http://www.hornbyinternational.com/dwnlds/service_sheets/SS%2000026%20DB%20V300%20DC.pdf

Zou het kunnen???

Gebruikte lima veel van dezelfde wielen als de gottardo in andere loks?

Ook de v300 had een 3 assige aandrijving en hornby heeft deze lok bijna weer hetzelfde op de markt gebracht.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2007, 03:22:43 door Rob »