BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Robby op 17 december 2007, 20:35:15
-
Er is op dit moment een oude lima vanuit Duitsland naar mij onderweg met waarschijnlijk aandrijvingsproblemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/89504373_o.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0d73_1.jpg)
Nu heb ik vernomen dat deze serie daar vaker problemen mee heeft.
Wie kan mij op voorhand oplossingen of tips aanbieden!
Wie kan mij uitleggen hoe dat probleem wordt veroorzaakt?
Bij voorbaat dank
Rob
-
Scheurtje in het wormwiel! Fabricagefout. Ik heb dit probleem namelijk gehad na aankoop. Er bleek kennelijk dat de meeste modellen dit hadden en je het wormwieltje kostenloos kon omruilen bij de importeur destijds. Ik weet niet of de Lima man uit Houten deze wormwieltjes op voorraad heeft.
Ongekende schoonheid he? Die oude Lima Gottardo. :-* Daar kan Marklin het een en ander nog van leren.
Jeroen
-
Ik heb ooit aan een kennis een cardan geleverd uit een sloop V300 (eveneens Lima) voor de Lima Gottardo, deze was afgebroken. Ik weet uiteraard niet of jouw stel hetzelfde probleem heeft. Evenmin kan ik mij herinneren of het probleem hiermee verholpen was, het is nogal een tijdje geleden.
-
Jaah zoiets was het idd. Iets met dat bolletje. De 2200 van Roco had last van scheurtjes in het wormwiel in den beginne. Ik doel idd op het bolletje van de cardanaandrijving. Deze scheurde uit. :-| Ik weet niet meer.
Jeroen
-
Bij oudere Lima-modellen met cardanaandrijving zit het probleem vaak in de tandwielen op de wielassen. Die hebben de neiging om te scheuren, is mijn ervaring (onder meer met de Gottardo, maar ook met andere modellen uit die tijd). Lijkt eeen echte ontwerpfout te zijn geweest: te dunne kunststof, en nogal strak op de as geperst.
De Lima-man heeft volgens mij nog wel reserve-asjes maar die zou ik ook even checken. Bijna al die dingen scheuren uiteindelijk, dus de reservedelen ook :(
Arjen.
PS. die oude Gottardo is inderdaad schitterend!
-
hallo allemaal
Bedankt voor jullie reactie's, meer volgt na binnenkomst van dit pronkstukje van Lima
-
ha Arjen... nu weet ik het idd weer! Ik heb de asjes verruild voor de goede asjes met betere tandwielen via de importeur. Dus Rob dit zou het probleem bij jouw Gottardo kunnen zijn.
Jeroen
-
Hallo Arjan en Jeroen
Ik dacht dat ik dat al eens ergens gehoord had van iemand dat dat het probleem zou kunnen zijn.
Ik hoop dat ik straks in houten bij de lima man terecht kan.
Mochten mensen nog andere oplossingen hebben dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Rob
-
wauwwwww, vandaag binnengekregen aus Deutschland, de Gottardo.
wat een prachtig mooi model.
Lima begon het destijds goed in de vingers te krijgen, ik durf te beweren dat deze lima qua uiterlijk kan concureren met de Marklin gottardo!
morgen gaan we eens kijken hoe hij rijdt.
meer volgt.
Groetjes
Rob
-
Rijdt niet zo mooi, ik heb er een verbeck ingezet voor een vriend van me.
Ik durf zels te beweren dat hij beter is dan de Märklin, wat een topmodel is die Lima zeg 8)
-
Rijdt niet zo mooi, ik heb er een verbeck ingezet voor een vriend van me.
Ik durf zels te beweren dat hij beter is dan de Märklin, wat een topmodel is die Lima zeg 8)
::)..................
Het model is verprutst door Märklin oké maar wil je beter presteren dan de Märklin SoftDrive Sinusmotor dan moet je wel van heeeeele goede huize komen.
Die SoftDrive is op dit ogenblik de top, beter is er niet (oké je betaald er natuurlijk wel genoeg voor :P )
Modellen maken kunnen ze niet maar motoren.................. 8)
Mvg, Johan
-
Jaa, maar het model zelf, de kap etc is toch beter?
De aandrijving is i.d.d frot.
Willem
-
Hallo Willem
Wat is een Verbeck? is dat alleen een motor of compleet met aandrijving.
lastig om in te bouwen?
Vertel eens wat meer hierover Willem?
Gr
Rob
-
Complete motor, kijk is bij chris op de site en dan bij exclusieve modellen, onderaan in het lijstje bij koplopers gekoppeld, je kunt ook hier (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=95) kijken.
of anders een bühler motor...
Willem
-
Vanavond getest en de motor hoor ik wel zwoegen maar geen beweging in te krijgen, ik denk dus dat er bij deze aandrijving iets goed mis zit en dat zal dus wel het bekende euvel zijn.
Even wat vragen.
1. is de Lima man telefonisch te bereiken of moet ik de volgende beurs in houten afwachten
2. Hoe krijg ik de kap van de motorwagen eraf?
Ik zie geen schroefjes dus ik denk dat hij zit vastgeklikt.
3. Wie heeft er een gebruiksaanwijzing van dit treinstel?
4. zijn er alleen oude lima asjes? of bestaan er ook vervangende asjes?
Wie kan mij helpen?
Gr
Rob
-
Rob, als je weer een keer in Helmond komt (dat was jij toch) dan zal ik je eens laten zien hoe ik het voor mijn vriend heb opgelost.
De info van de lima man heb ik allemaal, stuur maar een PM.
Je kunt de Lima-Asjes blijven gebruiken, maar vervangende kunnen geen kwaad 8)
Willem
-
Hallo Allemaal
Toch weer een vraag, zijn dit toevallig de gewraakte kunststof tandwielasjes?
de messing is een Frans alternatief en dat zou mooi zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Essieu_lima_X2200.jpg)
deze site kwam ik toevallig tegen op mijn zoektocht.
-
Het zijn in ieder geval Lima wielstellen met tandwiel van het type zoals ze in de latere modellen werden gebruikt. Of daar veel verschillende varianten van bestaan (tandwiel, wieldiameter), weet ik niet precies.
Eeh, waar heb je die gevonden?
-
Google is je vriend... (http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=Essieu_lima_X2200%5B1%5D.jpg&btnG=Google+zoeken&meta=) ;)
-
Ah, kijk eens aan.
Het staat er zelfs bij dat ze ook voor de Gottardo kunnen worden gebruikt. Even tellen of ze ook op IRM kunnen.
-
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, yep ook 10 'dents'.
Zouden die dingen ook tegen het gehobbel helpen?
-
asb-loos dus goeie kans van wel...
-
Hallo Allemaal
Ik kwam deze frantalige site heel toevallig tegen, mijn frans is slecht dus dat wordt nog wat, ik ga ze wel bestellen als jullie denken dat ze dat zijn.
dit is de site, erg interessant tandwielen wormwielen ze hebben echt alles.
http://www.letrainmagique.com/Tarif_entrainement.htm
De kap verwijderen iemand enig idee hoe bij de gottardo???
En om bij deze tandwieltje komen een kliksysteem aan de onderkant?
-
asb-loos dus goeie kans van wel...
Die wielstellen van Lima zijn al asb-loos. Zo te lezen koop je alleen nieuwe tandwieltjes.
Ik ga het maar proberen.
-
Toch zie ik op die foto een wiel met een asb. Hoe valt dat te rijmen?
-
Nou je het zegt Klaas, inderdaad, eigenaardig. Ik ken dat type aangedreven wielstel van Lima alleen maar zonder asb.
Bij IRM hebben ze in ieder geval geen asb. Dat zou ook nergens voor nodig zijn, aangezien het motorrijtuig ruim een pond weegt en toch nooit meer dan drie rijtuigen hoeft te trekken. De MAK DE 1024 had ze ook niet. Nou ja, misschien de kleinere locs wel.
@Rob
Ik ken de Gottardo niet, maar bij deze generatie Lima modellen zit er meestal een afdekplaatje onder het draaistel dat met twee schroefjes vast zit. Schroefjes losmaken en je ligt de wielstellen er zo uit.
-
Toch zie ik op die foto een wiel met een asb. Hoe valt dat te rijmen?
Zoals de Fransen zelf al zeggen: hun asje komt uit een motorrijtuig type X2200, en die had bij Lima wél asb-tjes .
Overigens staat er ook de waarschuwing bij dat je de tandwielen moet opboren tot 2,5 of 2,6 mm diameter, zoals geleverd zit er een 2mm-gat in... dus bereid je voor op enig extra werk.
Arjen.
-
ow, das nogal uh... brrr. gegarandeerd dat je niet in t midden zit zonder CNC-draaibank. en daar gaat ie dan brrbrrbrrbrrbrrbrr *hobbelhobbel*
-
wat zijn ASB-tjes????
-
Antislipbandjes.
-
ow, das nogal uh... brrr. gegarandeerd dat je niet in t midden zit zonder CNC-draaibank. en daar gaat ie dan brrbrrbrrbrrbrrbrr *hobbelhobbel*
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.
Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.
-
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.
Heb je geen draaibank, en moet je je behelpen met een boormachine, dan is er nog een andere truc: andersom werken. Dus je boor in de bankschroef zetten, en dat tandwieltje in de boorkop.
Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....
-
naja cnc klinkt gewoon ruig ofzo... het CNC-machine-promotiefilmpje is ook echt een cultobject geworden, vooral de muziekjes.
Hier een heel fraai exemplaar: http://nl.youtube.com/watch?v=-J4RlAmBuEo
zeker het laatste muziekje is om van te smullen, heerlijk ;D
Let ook even op de fraaie beeldwisselingen met omslaande bladzijden en zo. Jiskefet kan proberen wat ze willen maar dit niveau halen ze nooit.
En dat zoute figuur die die bak met spanen er zo zijig even uithaalt en weer lafjes terugzet. beter wordt het niet. ;D
-
Maarreh...Floris, die bank die je op dat filmpje ziet is eigenlijk wel een beetje overkill voor modelbouwtoestanden hoor... ;D
-
dat maakt de muziekjes er niet minder muf op. ;D
-
CNC draagt niet echt bij tot de nauwkeurigheid. Maar een draaibank is inderdaad de beste garantie om dat gat goed in het midden te houden.
Klaas, ik weet niet hoe je dit bedoelt, maar nauwkeuriger als een CNC bank is er niet hoor, als hij goed geprogrammeerd wordt heb je toch iets meer zekerheid dat het gat exact in het midden komt dan door handmatig te centeren....
Ben het met Klaas eens, CNC zegt niets over de naukeurigheid van de bewerking.
De specificaties van de machine (tolerantie van de speling b.v.) bepaalt de naukeurigheid. Een top conventionele draaibank levert naukeuriger werk dan een verwaarloosde CNC bank.
CNC heeft twee voordelen t.o.v. conventioneel te weten:
1- reproduceerbaarheid van producten in korte tijd met dezelfde naukeurighied
2- maken van cortouren in 2 of zelfs 3 assen (wat conventioneel niet haalbaar is)
Wat is naukeurig ::) voor het asje van Lima is 2 of 3 honderste slingering niet erg, vind je niet weer. Iets meer zou ook nog kunnen Een tiende ga je wel zien.
Op mijn werk draaien ze af en toe turbineassen voor Thomassen. De eis is maximaal twee duizenste slingering. 6 tot 8 uur stellen (met elektronische klokken) en een half uur draaiwerk is normaal voor dat soort werk.
Die CNC draaibank met robot welke Floris link staat bij mijn vorige werkgever (kijk op werkdagen maar eens hier (http://217.166.16.19/) hij staat links in beeld)
Echt een draaibank voor massa productie (praten we over tienduizenden per jaar.....)
Voor onze hobby is een hobbydraaibankje al meer dan genoeg ;)
Mvg, Johan
-
Zoals de Fransen zelf al zeggen: hun asje komt uit een motorrijtuig type X2200, en die had bij Lima wél asb-tjes .
Overigens staat er ook de waarschuwing bij dat je de tandwielen moet opboren tot 2,5 of 2,6 mm diameter, zoals geleverd zit er een 2mm-gat in... dus bereid je voor op enig extra werk.
Arjen.
Mijn Frans is aan de roestige kant.
"le percage du pignon à 2,5-2,6mm est à prévoir"
Staat daar nou dat je er rekening mee moet houden dat er moet worden opgeboord of betekent prévoir hier dat daar al in is voorzien?
-
Nee, je moet het zelf doen, anders had er wel 'est prévu' gestaan. Denk ik. Temeer daar in de tabel 2mm als asdiameter staat opgegeven.
Arjen.
-
vertaalmachine: de boring van de pignon met 2,52,6mm moet worden overwogen
-
Overwogen? Rare dingen die vertaalmachines. ;D
Met mijn roestige Frans weet ik uit mijn hoofd nog wel dat prévoir zoiets betekent als hou er rekening mee. Overwegen kan inderdaad ook zoiets betekenen.
Ik denk dat Arjen gelijk heeft.
-
Schattig he? ;)
Weet je wat nog leuker is? Iets vertalen, terug vertalen en weer vertalen... Puinhopen krijg je dan... 8)
-
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.
Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm (http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm)
Halverwege de sitepagina vind je het volgende plaatje met tekst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RR20LIMA20RICAMBIO20220ruote20x20E2065620E20645.jpg)
-
Maar wat betekent dat nou dat ze er alleen 1 hebben met boring 2 mm of is het nu zo dat ze ook nog een ander hebben met een boring 2,5mm.
Alleen 2mm neem ik aan. Ik vermoed dat ze die tandwielen ergens inkopen, anders hadden ze ze ongetwijfeld zelf wel pas gemaakt.
Ik heb nog een site gevonden in het italiaans ;D dus kijk maar eens wat we van die tandwielen vinden? zijn het de orginele? of is het ook een vernieuwde versie?
http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm (http://www.lineamodel.it/RICAMBI%20RIVAROSSI%20made%20in%20ITALY.htm)
Zo te zien een restpartij originele Limarossi-onderdelen. Maar dan wel recente (dus van vlak voor de verhuizing naar China), met herziene tandwielen van een andere kunststof die niet meer zou moeten barsten. Wel duur om een voorraadje van te bestellen.
En nu begin ik me af te vragen: kent iemand een tandwielfabrikant die er 'even' een paar honderd in de juiste maat kan leveren? Binnen dit forum zou er voldoende vraag naar moeten zijn ;)
Arjen.
-
Het boren van het tandwiel tot 2.5 a 2.6 mm dient nog te gebeuren (moet nog voorzien worden).
Heb even die site aan het bekijken geweest, het aparaatje voor de wielen uit of in te persen
heb ik ook, zeer nuttig.
Olivier
PS Ben Franstalig
-
weer een vraag
Lima hornby is met een nieuwe lok op de markt gekomen de V300 de wielen van deze lok wieltjes lijken verdacht veel op de bovenstaande wielen.
http://www.hornbyinternational.com/dwnlds/service_sheets/SS%2000026%20DB%20V300%20DC.pdf (http://www.hornbyinternational.com/dwnlds/service_sheets/SS%2000026%20DB%20V300%20DC.pdf)
Zou het kunnen???
Gebruikte lima veel van dezelfde wielen als de gottardo in andere loks?
Ook de v300 had een 3 assige aandrijving en hornby heeft deze lok bijna weer hetzelfde op de markt gebracht.
-
Vrijdag heb ik de wielen weten te verwijderen uit de motorwagen.
Daarna even gekeken of alles goed loopt en het lag dus inderdaad aan de tandwieltjes van de aandrijf wielen.
deze heb ik uiteindelijk opgestuurd naar een adres in Duitsland waar ze voor 7 euro per stuk voorzien worden van messing tandwielen. Ik krijg ze dus kant en klaar terug gestuurd.
Ik houd jullie op de hoogte.
WIE WEET HOE IK DE KAP VAN DE MOTORWAGEN KAN VERWIJDEREN?
iedereen een prettige jaarwisseling
-
Hallo Allemaal
vandaag mijn wielen teruggekregen uit Duitsland en zie hier het resultaat!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gottardowielen.jpg)
Gemonteerd en inclusief verzendkosten € 33,56
Ik ben er erg blij mee. mochten er meer mensen dit probleem hebben, hier heb ik ze gekocht. Zeer goede service en zeer snel.
www.apc-miniaturmodell.de (http://www.apc-miniaturmodell.de)
Iedereen bedankt voor jullie goede adviezen.
Rob Ermens
-
Ik ben er achter gekomen dat Wemoba (zwitserland) de tandwielen los leverd.
Waarschijnlijk maken zij ze zelf.
Momenteel hebben ze geen voorraad meer maar ze komen eind februari weer.
Kosten 6 frank per stuk (ongeveer 4 euro).
Als er liefhebbers zijn kunnen we mischien een aantal tegelijk bestellen, scheelt weer verzendkosten.
Als je interesse hebt stuur mij dan een PM.
groet, Peter
-
hallo Peter
Je hoeft niet perse zo ver weg, ik heb ongeveer € 33,50 betaald voor gemonteerde tandwielen geplaatst op de as. (zie bovenstaande foto van mijn gottardo wielen).
Wil je je wielen niet opsturen dan kun je bij APC ook voor ongeveer 4 euro per stuk losse tandwielen kopen.
Ik heb dat niet gedaan omdat je waarschijnlijk een kleine poelietrekker nodig hebt om een wiel van de as te verwijderen. (aanschaf is duur).
Aangezien ik die niet heb heb ik met angst en beven de wieltjes opgestuurd. Maar die angst was geheel onterrecht, had ze na ongeveer een week al weer binnen.
En voor zover ik weet heeft hij betreffende tandwieltjes op voorrraad.
ik wens je veel succes
Groetjes
Rob Ermens
-
Rijdt het een beetje goed Rob?
-
Ik heb dat niet gedaan omdat je waarschijnlijk een kleine poelietrekker nodig hebt om een wiel van de as te verwijderen. (aanschaf is duur).
En voor zover ik weet heeft hij betreffende tandwieltjes op voorrraad.
Hoi,
Ik wil zelf de wielen gaan verwijderen, dat moet te doen zijn,en ga zelf een poelietrekker maken.
Dat zou moeten kunnen met een aluminium U-profiel en een puntschroef.
Over het bestellen: Ik zie op de site van APC niets specifiek staan.
Ze moeten wel gelijk de juiste boring hebben.
Heb je gewoon per email besteld?
Peter
-
Hallo Henk en Peter.
Henk
Voor wat het resultaat betreft Henk, Het rijdt uitstekend!!! aan de nieuwe aandrijving zal het niet liggen dat past precies.
Peter
je kan het beste even kontakt met het betreffende bedrijf opnemen per e-mail. Of de boring van het tandwiel standaard de zelfde grootte heeft als de wielas weet ik niet je zou het even kunnen vragen. De beste man is zeer vriendelijk en Holland minded, schijnt hier jaren vertegenwoordiger geweest te zijn. Je kan hem ook even bellen, dat had ik namelijk gedaan.
Ik hoop dat hij je kan helpen.
Groetjes
Rob Ermens
-
bedankt, ik ga eens in de email-pen klimmen.
Peter
-
Wie heeft er ervaring met het digitaliseren van dit treinstel, heeft iemand van jullie hier al ervaring mee?
groetjes
Rob
-
Bericht van APC:
-----------------
Hallo,
ja, können wir liefern. Kostet
- einbaufertig 4,50€ pro Zahnrad
Oder
- 7,75€ pro Zahnrad inklusive Montage auf angelieferte Radsätze.
Dazu Porto von 2,20€ bis 100Gramm Gewicht, mehr 4,50€.
Mit freundlichen Grüßen
APC Adams GmbH
--------------
Gezien de lage verzendkosten lijkt het mij niet nodig om gezamelijk te bestellen.
Peter.
-
interressant......ga die van mij ook opsturen denk ik.
Verder....... openmaken kap en digitaliseren ?.........
heb hierovernog niet veel reactie gelezen ?
Peter
-
Hallo Peter
Goed verpakken zodat ze niet uit de enveloppe kunnen scheuren, en met priority heb je ze na een week al weer thuis.
En wat betreft het digitaliseren, daar ga ik wel uitkomen vroeg me alleen af of iemand het al eens gedaan had, dit treinstel wijkt in zoverre af dat hij stroom afneemt via de koppelingen, is op zich geen probleem maar wil dan natuurlijk wel de rijverlichting ook goed hebben. zal er van het najaar eens naar kijken eerst een verhuizing voor de deur.
Succes met je wielen Peter
Groetjes
Rob Ermens
-
Dit treinstel zit inderdaad gecompliceerd in mekaar. de koppeling is eigenlijk maar een metalen stang dus veronderstel dat hier enkel de + of - voeding doorloopt. WEL moeten de rijtuigen in de juiste volgorde in het stamverband worden gezet, zoniet rijdt het treinstel NIET . Hoe dat een en ander hierdoor met mekaar in verband staat weet ik zelf ook nog niet.
Gezien de diverse mensen die blijkbaar dit stel willen ombouwen kunnen we misschien een gezamelijke workshop doen ? ;D
Peter
-
zijn er meer liefhebbers voor zo'n gezamelijke workshop???
Ik ben van de partij Peter.
Op zich zal het geen probleem zijn die primitieve stroom doorvoerend koppeling, echter de kopsluit verlichting ik vraag me af hoe je dat mooi moet oplossen. 2 functie decoders, 1 in de motorwagen en1 in de stuurstand is de duurste en eenvoudigste oplossing, anders wordt het toch draadjes door het treinstel gaan trekken wat weer wat minder is als je de wagons wilt ontkoppelen.
Eerlijk gezegd weet ik het nog niet omdat ik het treinstel nog niet open heb gehad. En volgens mij is het ook geen overbodige luxe om de motor te vervangen voor een Mashiba maar of dat past?
Allemaal nog koffiedik kijken.
Heb je ze trouwens al verstuurd Peter?
Groetjes
Rob
-
anders wordt het toch draadjes door het treinstel gaan trekken wat weer wat minder is als je de wagons wilt ontkoppelen.
Groetjes
Rob
Je kan natuurlijk ook met miniatuurstekkertjes tussen de wagons werken, er zijn tegenwoordig heel mooie oplossingen voor die vrij eenvoudig en snel los te maken zijn...
-
Heb mijn assen nog niet verstuurd. Moet eerst het model eens openmaken en voorlopig ontbreekt even de tijd. Misschion van het We eens bekijken Qua motor denk ik dat dit treinstel wel een goede lima middenmotor heeft. Vervanging is denk ik niet direct nodig.
De kleine stroomvoerende stekkers kunnen eventueel een oplossing zijn...daarom dat de workshop mij wel interessant lijkt.....
groetjes
Peter
-
Dit treinstel zit inderdaad gecompliceerd in mekaar. de koppeling is eigenlijk maar een metalen stang dus veronderstel dat hier enkel de + of - voeding doorloopt. WEL moeten de rijtuigen in de juiste volgorde in het stamverband worden gezet, zoniet rijdt het treinstel NIET . Hoe dat een en ander hierdoor met mekaar in verband staat weet ik zelf ook nog niet.
Ik heb de mijne even uit de doos gehaald. Als ik het goed begrijp (de vorige eigenaar had het schema ingetekend op de gebruiksaanwijzing!) neemt het motorrijtuig zelf stroom af van één rail. De andere pool is via de koppelingen doorverbonden met allebei de stuurstandrijtuigen. Dankzij een paar strategisch geplaatste diodes in de doorvoerleidingen geeft in beide rijrichtingen alleen het voorste draaistel van het voorste rijtuig stroom door aan het motorrijtuig en stopt het treinstel altijd netjes voor een rood sein (als de stroomonderbreking ter plekke tenminste in de goede rail zit!) Als je de stuurstandrijtuigen onderling verwisselt nemen ze aan de verkeerde zijde stroom af en rijdt de trein inderdaad niet.
Overigens nemen allebei de draaistellen van de stuurstandrijtuigen stroom af. De stroomafname van het binnenste draaistel dient alleen om de kop- en sluitlichten te voeden, en is verder niet doorverbonden met de rest van de trein. Je kunt er zonder meer een extra decoder in zetten voor de wisselende verlichting. Je hebt dan in totaal 3 decoders nodig maar dat zou nog wel eens handiger kunnen zijn dan een 4- of 5-polige leiding door de hele trein heen ;)
Arjen.
-
Even terugkomend op het vervangen van de tandwielen.
Heb ze vanmiddag binnengekregen (supersnelle levering van APC :D)
Voor de geinteresseerden:
Simpelweg de asjes uit de wielen getikt met centerpons, 1 kant van de as zit in kunststof dus dat gaat heel gemakkelijk.
Daarna de oude plastic tandwielen verwijderd.
Midden op de as zit onder het tandwiel een karteling (of noem je dat anders?).
Nu voorzichtig de nieuwe messing tandwielen over de karteling van de wielpositie geperst met een bankschroefje.
Aan 1 kant van het tandwiel is het asgat iets verzonken zodat hij netjes over de karteling gaat.
Vervolgens met ee busje Doorgeperst tot het tanD7iel inbsp; het midden van as jit. (oVEr de bestaande karteli' heen)<"r />Het past perfect en de lok rijdt weer zonder probl%en.
Het blijft natulijk e%. Lima dus echt geruislOs loopT hij niet. ;D
Maar de aandrijving is weer dik in orde.
Ik heb voor de smering van de tandwielen vet van Loctite gebruikt (8105).
Is bij mij op het werk ruimschoots voorhanden en lijkt me perfect voor dit doeleinde.
Groet van Peter
-
hallo Peter,
Dus je hebt alleen de tandwieltjes besteld en de wielen niet opgestuurd.
Moedig hoor, daar had ik nou net zo'n zin niet in omdat ik bang was dat ik ze er niet goed op zou krijgen. en ja die van mij loopt ook weer perfekt.
Heb jij de kap wel eens verwijderd Peter? en zo ja hoe ging dat?
Groetjes
Rob
-
Hoi,
Ik heb geen Gottardo, maar had hetzelfde tandwielprobleem bij een Re6/6. ;D
Om de Gottardo te openen zul je de kap aan de onderkant moet spreiden, desnoods met wat coctailprikkers ertussen.
Suc6, Peter
-
Hallo Allemaal
vandaag mijn wielen teruggekregen uit Duitsland en zie hier het resultaat!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gottardowielen.jpg)
Gemonteerd en inclusief verzendkosten € 33,56
Ik ben er erg blij mee. mochten er meer mensen dit probleem hebben, hier heb ik ze gekocht. Zeer goede service en zeer snel.
www.apc-miniaturmodell.de (http://www.apc-miniaturmodell.de)
Iedereen bedankt voor jullie goede adviezen.
Rob Ermens
Hetzelfde gedaan en ik kan het positieve verhaal van Rob absoluut onderschrijven. Vorige week mijn wielstellen op de bus gedaan, vandaag weer op de mat met messing tandwielen en een rekening. Perfecte service.
Nou nog even kijken of de tandwielen het hobbelen van mijn IRM ook verhelpen. ;D
-
Voorlopig rijdt mijn IRM-motorrijtuig weer zonder geschommel. Zegt niet alles, want het geschommel was ook over als de wielstellen met de oude tandwielen werden omgewisseld, maar dat was altijd tijdelijk.
De gaten waarin bij het achterste draaistel de tandwielen draaien moesten wel worden geruimd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tandwielenirm.jpg)
-
Na de verhuizing nu eens even gekeken naar mijn gottardo die van nieuwe tandwielen is voorzien en eigenlijk doet het volgende probleem zich al weer voor, JEEEETJE wat maakt hij slecht kontakt op gelijkstroom.
Dat wordt dus weer zwoegen om dit treinstel fatsoenlijk rijdend te krijgen.
Het leven is vol uitdagingen.
meer volgt.
-
even een update voor diegene die interesse hebben.
Ik heb intussen weer gewerkt aan mijn gottardo en eindelijk verlopen wat zaken voorspoedig.
Na wat aanloopproblemen met de rijprestaties (lang stilgestaan)liep hij op een gegeven moment vanzelf voorbeeldig.
Ik heb de oude lima motor verwijderd en daarvoor in de plaats een Mashima 18 x 33 geplaatst. Dat ging uitstekend en paste alsof hij ervoor gemaakt was.
Gisteren heb ik de decoder ingebouwd en heeft het treinstel voorbeeldig zijn eerste rondjes digitaal gereden. De oude koppelingen (stroomgeleiders) geven geen problemen.
De volgende stap is de verlichting, daarvoor zal ik waarschijnlijk 2 functiedecoders nodig hebben.
Tot zover, meer volgt!
-
Vanavond de eerste functiedecoder in een van de koprijtuigen geplaatst. eerst alles even doorgemeten hoe het allemaal is aangesloten met die stroom doorvoerende koppeling van Lima. ??? Maar uiteindelijk viel het allemaal mee en de verlichting werkt prima op de functiedecoder en alles werkt zoals het digitaal hoort te zijn. ;D
Dus..... op naar het volgende koprijtuig de laatste stap.
-
Ik heb de oude lima motor verwijderd en daarvoor in de plaats een Mashima 18 x 33 geplaatst. Dat ging uitstekend en paste alsof hij ervoor gemaakt was.
Rijdt het model daar beter van en wordt het minder lawaaiïg?
-
Ja, maakt veel minder lawaai, loopt beter en de Mashima is natuurlijk een moderne electromotor perfekt voor digitalisering, terwijl de oude limamotor toch ook al weer wat gedateerd is en vooral ook minder sterk.
-
Mooie trein, net gekocht, rijdt minder goed. Zou liefst nieuw motortje en tandwieltjes nemen. 1 aangedreven wielas is door te draaien, dus die is of versleten of zit scheef.
Kan iemand met foto's aangeven hoe eea geopend moet? Hoe haal ik de wielen uit het motorstel? Men meldt: klikken, maar ik ben als de dood iets af te breken en instructies van Lima heb ik niet en kan ik ook niet vinden. Moet de kap eraf of kan het van onderaf?
Thnx!
:-)
Paul Delcour
-
hallo paul
stuur even je e-mailadres dan stuur ik je de digitale handleiding van deze Gottardo.
de kappen zijn lastig te verwijderen maar zit aan de zijkanten vastgeklikt dus sateprikkers ertussen en een beetje voorzichtig wrikken dan komt hij wel.
De tandwielen verwijderen kijk even goed hoe het een en ander geconstrueerd is en dan zie je dat ze aan de onderbinnenzijkant ingeklikt zijn. het kan wel wat hebben, voorzichtig zijn maar ook weer niet te.
succes!!!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aansluiting_Gottardo_functiedocoder.gif)
Voor diegene die er om vroegen, ik hoop dat het een en ander zo duidelijk is.
MVG
Rob Ermens
-
Hoe krijg je de vliegwielen van de Lima motor assen? Ze lijken muurvast te zitten. Is daar zo'n trekpolie oid voor nodig?
:-)
Paul Delcour
-
Mogelijkheid:
Als je twee strippen tussen het vliegwiel en de motor kunt krijgen leg je het geheel op in de bankschroef en tik je de motoras uit het vliegwiel. motor wel even opvangen voordat ie de grond raakt ;) Zo dik mogelijke strippen en zo kort mogelijk opleggen.
Mvg, Johan
-
Voor diegene die er om vroegen, ik hoop dat het een en ander zo duidelijk is.
MVG
Rob Ermens
Super !!!..... Tx Rob...... die wordt nu bij mij ook kortelings omgebouwd
-
Heb m'n Gottardo voorzien van nieuwe motor bij gmens.nl (Mashima 18x30, de 18x33 past beslist niet) en tandwieltjes van APC. Nu nog piekeren over digitaliseren. Decoder past makkelijk, maar hoe 4 draden door de hele trein te krijgen? Nog niet klaar hier mee. Meer op:
http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-9-12.php
:-)
Paul
-
Functiedecoder.
-
Hallo Paul,
RA RA politiepet ik heb er toch echt een mashima 18 x 33 inzitten en die past als gegoten als je de kunststofhouder wat aanpast. Geen andere aandrijving nodig heb ik gewoon allemaal overgezet.
Ik zou bijna zweren dat de mashima er voor gemaakt was, Maar als jij voor een andere optie hebt gekozen ook prima.
En draden trekken door de trein?
ik heb voor 2 functiedecoders gekozen en dat werkt perfekt.
Succes verder paul.
gr Rob
-
Aha, dus je hebt de kunststofhouder aangepast. Daar ging het fout, want daar past ie inderdaad niet in. De 18x30 wel. Dus waarom moeilijk doen.
Enige nu is: hij maakt wel erg veel tandwiellawaai, maar maar één richting op. Mogelijk zitten de nieuwe messing tandwieltjes wel erg strak op de plastic tandwieltjes. Of zitten de vliegwielen nog steeds niet op de goede afstand waardoor de cardanassen problemen hebben. Heb hier nog geen antwoord op.
Heb inmiddels mijn idee van een zwitserse modelbaan laten vallen, dus mogelijk verkoop ik de Gottardo weer. Hij past niet echt bij mijn nieuwe idee.
:-)
Paul
-
Hallo Paul
Ik heb inmiddels je fotosessie gezien betreffende de Gottardo en dat heb je perfekt gedaan. even nog over het tandwiel lawaai, heb je wat olie of vet op de nieuwe messing tandwielen gedaan? Bij mij loopt de trein perfekt, geen bijgeluiden, de tandwielen op de wielen lijkt me niet het probleem omdat ik dezelfde tandwielen heb. Ik zou nog eens goed naar je aandrijfassen kijken, en jammer dat je hem weer wil verkopen.
succes verder
MVG
Rob
-
Opgelet wanneer je de Gottardo digitaliseert!!!!!
Het ging bij mij bijna mis met de front/sluit verlichting die veel te heet werd. >:(
Dan kan er van binnen van alles gaan smelten. De ESU's kunnen gelukkig gedimd worden met code 113 en 114, Front cq sluitverlichting dimmen. Deze heb ik voorlopig beiden even op 7 ingesteld.
-
KLAAR!!! weer een project afgesloten waarvan ik deze Gottardo van Lima als een wat bijzonder project beschouwde.
Het resultaat is er naar, het treinstel rijdt perfekt en voldoet weer aan de huidige eisen die we graag stellen op de digitale baan.
Qua uiterlijk was deze lima zijn tijd vooruit, zeker als we kijken wat Marklin/trix nu te bieden heeft.
De aanpassingen nog maals op een rij.
Vervanging van de motor voor een mashima 18x33 (kon met wat kleine aanpassingen in de orginele kunststof houder geplaatst worden.
Vervanging van de kunststof tandwielen op de wielassen (probleem was scheuren van de kunsstof tandwielen bij dit treinstel)
Het plaatsen van 3 ESU decoders waarvan in ieder koprijtuig een functiedecoder en in de motorwagen een gewone decoder.
Het oplosssen van de problemen en de ombouw was een mooi project wat voor dit treinstel zeker de moeite waard was.
Voorlopig kan mijn Gottardo weer volop meedoen en het is ook nog een streling voor het oog dit te zien rijden op een mooie baan.
Iedereen bedankt voor de goede raad en toevoegingen en een ieder succes met hun ombouw.
Rob Ermens
-
Pffff *blaast stof van het draadje*
Bij toeval kom ik zo'n Lima set tegen met alle tandwielen op de aandrijfassen aan barrels. Ze leken erg op de reserve asjes die we besteld hadden voor de Rivarossi Mat.'46. Dus even proberen en wat frutten later (moest de tandwielen iets opschuiven op de as) rijdt het ding weer (y)
Ik wilde altijd al zo'n treinstel hebben (ik wil zoveel, maar daar gaat het even niet om :P ) dus nu is ie van mij :D
Artikel nummer van de Rivarossi asjes is HR2361/12. Je hebt twee setjes nodig. In een setje zit een asje met twee asb en een asje zonder asb. Je moet dus wel het plastic tandwiel verschuiven op het asje anders grijpen de tandwielen niet in elkaar.
De kleuren wijken wat af van de Roco DE IV TEE, maar overklodderen is ook weer zoiets. Ik wil wel de draaistellen aanpassen zodat de schortplaten dicht kunnen bij het rijden, dan moet de bovenkant van het draaistel frame er af.
Mvg,
Robert
-
Robert,
Dit komt goed van pas. Ik heb onlangst ook zo'n treinstel gekocht met 1 tandwiel aan ballers en 3 ingescheurt. Het Duitse bedrijf aan eerder in dit draadje bestaat volgens de website nog wel, maar reageert niet op e-mails. Dus snel die rivarossie asjes maar eens bestellen, kan de TEE ook weer rijden.
Groeten,
Ronald
-
op ebay bij lineamodel worden de tandwielen nieuw aangeboden, 12 voor 10 euro, wel 15 euro verzenden.
http://www.ebay.de/itm/Conf-12-pz-INGRANAGGI-per-RIVAROSSI-LIMA-FS-Ale-601-841-ETR-242-E-656-ALn-663/253360070441?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
tevens hebben ze ook een pullietrekker om flenzen van de as te trekken!!
Tevens heeft fleischmann tandwielen die overeenkomen met die van Lima, die moeten alleen uitgeboord worden.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,6144922
-
Robert,
Dit komt goed van pas. Ik heb onlangst ook zo'n treinstel gekocht met 1 tandwiel aan ballers en 3 ingescheurt. Het Duitse bedrijf aan eerder in dit draadje bestaat volgens de website nog wel, maar reageert niet op e-mails. Dus snel die rivarossie asjes maar eens bestellen, kan de TEE ook weer rijden.
Groeten,
Ronald
Wanneer heb je gemaild ?
-
Net voor de jaarwisseling en een week daarna nog eens.
-
Mwah, mijn ervaring is dat je even moet wachten. Wat mij vooral tegenhoudt is dat toen ik erom vroeg ik de assen moest opsturen en dat ze dan zelf de messing exemplaren erop zetten. Als ik ze niet terugkrijg, dan zit ik met een niet complete aandrijving waarvan ik niet weet of dat op te lossen is......