Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 1010374 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Re:25 jaar geleden
« Reactie #600 Gepost op: 19 August 2010, 23:18:10 »
Was van Agt daar bij dan?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:25 jaar geleden
« Reactie #601 Gepost op: 19 August 2010, 23:38:08 »
De 747 bleef wel bijzonder, je kon in de jaren negentig nog altijd op de ruw geplamuurde neus van de Bk herkennen waar de kogels waren ingeslagen...
Echt gladjes was dit niet overal weggewerkt.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:25 jaar geleden
« Reactie #602 Gepost op: 20 August 2010, 00:04:59 »
Tijdens de kaping zijn 3 mensen in het treinstel doodgeschoten, en bij de gewelddadige beëindiging zijn 6 kapers en 2 gegijzelden omgekomen. Om die reden is er sprake van geweest om het treinstel af te voeren of te vernummeren.

Wat er van waar is weet ik niet, maar ik hoorde onlangs van een collega dat er in de bagaeruimte telkens teksen aangebracht werden welke herinnerde aan de gevallen collega, vandaar dat het stel vernummerd werd. Ik heb er geen bron van, alleen van 'horen zeggen', dus weet niet wat er van waar is.

mvg,
Robin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:25 jaar geleden
« Reactie #603 Gepost op: 20 August 2010, 00:06:43 »
De 747 bleef wel bijzonder, je kon in de jaren negentig nog altijd op de ruw geplamuurde neus van de Bk herkennen waar de kogels waren ingeslagen...
Echt gladjes was dit niet overal weggewerkt.
geloof idd dat er niet al te veel werk van gemaakt is, de kogels waren jaren later nog in de neus te vinden...

mvg,
Robin

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:25 jaar geleden
« Reactie #604 Gepost op: 20 August 2010, 08:04:05 »
Hoewel ik de 747/758 nog geregeld onderhoud heb gegeven na de kaping is mij van teksten niets bekend.
Waar wel teksten continu verschenen was in de bagage afdeling van de 378 welke bij de kaping in Wijster was betrokken.

Groet,

Henk B

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #605 Gepost op: 20 August 2010, 12:01:57 »
Klopt inderdaad allemaal...

Foto's dan maar weer?
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:25 jaar geleden
« Reactie #606 Gepost op: 20 August 2010, 13:41:30 »
Hoewel ik de 747/758 nog geregeld onderhoud heb gegeven na de kaping is mij van teksten niets bekend.
Waar wel teksten continu verschenen was in de bagage afdeling van de 378 welke bij de kaping in Wijster was betrokken.

Groet,

Henk B
Henk,

Dan is de kans groot dat het verhaal de 378 betreft. Wat dan de reden is waarom de 747 vernummerd is weet ik niet. Wel dat er uit de 747 kogels bewaard zijn gebleven.

mvg,
Robin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #607 Gepost op: 07 September 2010, 15:18:10 »
Verse oude foto's!
Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met foto's van deze dag want op zaterdag 7 september 1985 hield de werkplaats Haarlem een open dag:


Sik 264 met sprinter-3 2850.


Koplampen en koppeling van de 728 krijgen onderhoud. Let eens op het plamuurwerk.


BDk 728 (links) en 382 (Bk)


BDk 728


AB 4005. ICM-0 werd aangepast aan de vervolgserie.


De 4004 met aanrijdingsschade.


Bk 520 in de grondverf.


Nog vers: Bs 101+AB 621+1631


Bk 2873 met aanrijdingsschade


Bk 1711 is op een overweg ook iets tegengekomen


Bk 393 met schade aan de zijkant


En tenslotte 1/3 van de 4005, de mBk
No dress rehearsel, this is our life.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 jaar geleden
« Reactie #608 Gepost op: 07 September 2010, 18:18:17 »
Ik ben ooit ook wel eens op een open dag geweest. Mogelijk dezelfde dag. Er was toen ook een demo van de bedrijfsbrandweer en de BHV. Heb even een paar foto's gescant.







Het "slachtoffer"" van deze demo was de 161 of 181. dat kan ik niet goed zien.

Heb er nog meer foto's van maar moet zo naar de brandweer voor mijn wekelijkse oefenavond. Zal van de week nog wel een paar "actiefoto's inscannen.


Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:25 jaar geleden
« Reactie #609 Gepost op: 07 September 2010, 18:24:55 »
De 161 (ex-88 en prototype voor de verbouw van Plan X) ging op de opendag van 10-10-1987 in stukken.
Deze Open Dag werd op alle grote stations en werkplaatsen gehouden en men kon er op een enkeltje heen.
Er kwam een stempel op je kaartje "Open Huis Gratis Thuis!" en je kon er mee retour.

Ik ben nog in de WpL Zwolle geweest, zal de foto's opzoeken en scannen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #610 Gepost op: 07 September 2010, 18:41:31 »
En dus graag allemaal in een ander draadje... en hier de bezem door.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:25 jaar geleden
« Reactie #611 Gepost op: 07 September 2010, 23:33:28 »
Verkeerde been uit bed gestapt?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 jaar geleden
« Reactie #612 Gepost op: 08 September 2010, 00:03:25 »
Ik begrijp het. Twee jaar te vroeg geplaats :'( Op de rest van de foto's dus nog even twee jaar wachten.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:25 jaar geleden
« Reactie #613 Gepost op: 08 September 2010, 00:07:24 »
Was van Agt daar bij dan?
SK


Ja hij was demissionair minister van Justitie ten tijden van deze kaping (1977) in  den Uyl demissionair minister president. In december van dat jaar werd hij na 7 maanden touw trekken toch nog minister president.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2010, 00:12:11 door Maasdam »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:25 jaar geleden
« Reactie #614 Gepost op: 13 October 2010, 21:51:05 »
Is er niks speciaal meer gebeurd vandaag 25 jaar geleden???