Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:31:41
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Beilhack xrotm: rijrichting door bask185
Vandaag om 16:19:54
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 15:40:31
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:29:47
Aachenau West door eitreb
Vandaag om 15:29:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 14:02:48
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 983908 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re:25 jaar geleden
« Reactie #600 Gepost op: 19 August 2010, 23:18:10 »
Was van Agt daar bij dan?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:25 jaar geleden
« Reactie #601 Gepost op: 19 August 2010, 23:38:08 »
De 747 bleef wel bijzonder, je kon in de jaren negentig nog altijd op de ruw geplamuurde neus van de Bk herkennen waar de kogels waren ingeslagen...
Echt gladjes was dit niet overal weggewerkt.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:25 jaar geleden
« Reactie #602 Gepost op: 20 August 2010, 00:04:59 »
Tijdens de kaping zijn 3 mensen in het treinstel doodgeschoten, en bij de gewelddadige beëindiging zijn 6 kapers en 2 gegijzelden omgekomen. Om die reden is er sprake van geweest om het treinstel af te voeren of te vernummeren.

Wat er van waar is weet ik niet, maar ik hoorde onlangs van een collega dat er in de bagaeruimte telkens teksen aangebracht werden welke herinnerde aan de gevallen collega, vandaar dat het stel vernummerd werd. Ik heb er geen bron van, alleen van 'horen zeggen', dus weet niet wat er van waar is.

mvg,
Robin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:25 jaar geleden
« Reactie #603 Gepost op: 20 August 2010, 00:06:43 »
De 747 bleef wel bijzonder, je kon in de jaren negentig nog altijd op de ruw geplamuurde neus van de Bk herkennen waar de kogels waren ingeslagen...
Echt gladjes was dit niet overal weggewerkt.
geloof idd dat er niet al te veel werk van gemaakt is, de kogels waren jaren later nog in de neus te vinden...

mvg,
Robin

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:25 jaar geleden
« Reactie #604 Gepost op: 20 August 2010, 08:04:05 »
Hoewel ik de 747/758 nog geregeld onderhoud heb gegeven na de kaping is mij van teksten niets bekend.
Waar wel teksten continu verschenen was in de bagage afdeling van de 378 welke bij de kaping in Wijster was betrokken.

Groet,

Henk B

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #605 Gepost op: 20 August 2010, 12:01:57 »
Klopt inderdaad allemaal...

Foto's dan maar weer?
No dress rehearsel, this is our life.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re:25 jaar geleden
« Reactie #606 Gepost op: 20 August 2010, 13:41:30 »
Hoewel ik de 747/758 nog geregeld onderhoud heb gegeven na de kaping is mij van teksten niets bekend.
Waar wel teksten continu verschenen was in de bagage afdeling van de 378 welke bij de kaping in Wijster was betrokken.

Groet,

Henk B
Henk,

Dan is de kans groot dat het verhaal de 378 betreft. Wat dan de reden is waarom de 747 vernummerd is weet ik niet. Wel dat er uit de 747 kogels bewaard zijn gebleven.

mvg,
Robin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #607 Gepost op: 07 September 2010, 15:18:10 »
Verse oude foto's!
Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met foto's van deze dag want op zaterdag 7 september 1985 hield de werkplaats Haarlem een open dag:


Sik 264 met sprinter-3 2850.


Koplampen en koppeling van de 728 krijgen onderhoud. Let eens op het plamuurwerk.


BDk 728 (links) en 382 (Bk)


BDk 728


AB 4005. ICM-0 werd aangepast aan de vervolgserie.


De 4004 met aanrijdingsschade.


Bk 520 in de grondverf.


Nog vers: Bs 101+AB 621+1631


Bk 2873 met aanrijdingsschade


Bk 1711 is op een overweg ook iets tegengekomen


Bk 393 met schade aan de zijkant


En tenslotte 1/3 van de 4005, de mBk
No dress rehearsel, this is our life.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 jaar geleden
« Reactie #608 Gepost op: 07 September 2010, 18:18:17 »
Ik ben ooit ook wel eens op een open dag geweest. Mogelijk dezelfde dag. Er was toen ook een demo van de bedrijfsbrandweer en de BHV. Heb even een paar foto's gescant.







Het "slachtoffer"" van deze demo was de 161 of 181. dat kan ik niet goed zien.

Heb er nog meer foto's van maar moet zo naar de brandweer voor mijn wekelijkse oefenavond. Zal van de week nog wel een paar "actiefoto's inscannen.


Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:25 jaar geleden
« Reactie #609 Gepost op: 07 September 2010, 18:24:55 »
De 161 (ex-88 en prototype voor de verbouw van Plan X) ging op de opendag van 10-10-1987 in stukken.
Deze Open Dag werd op alle grote stations en werkplaatsen gehouden en men kon er op een enkeltje heen.
Er kwam een stempel op je kaartje "Open Huis Gratis Thuis!" en je kon er mee retour.

Ik ben nog in de WpL Zwolle geweest, zal de foto's opzoeken en scannen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #610 Gepost op: 07 September 2010, 18:41:31 »
En dus graag allemaal in een ander draadje... en hier de bezem door.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:25 jaar geleden
« Reactie #611 Gepost op: 07 September 2010, 23:33:28 »
Verkeerde been uit bed gestapt?

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:25 jaar geleden
« Reactie #612 Gepost op: 08 September 2010, 00:03:25 »
Ik begrijp het. Twee jaar te vroeg geplaats :'( Op de rest van de foto's dus nog even twee jaar wachten.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:25 jaar geleden
« Reactie #613 Gepost op: 08 September 2010, 00:07:24 »
Was van Agt daar bij dan?
SK


Ja hij was demissionair minister van Justitie ten tijden van deze kaping (1977) in  den Uyl demissionair minister president. In december van dat jaar werd hij na 7 maanden touw trekken toch nog minister president.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2010, 00:12:11 door Maasdam »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:25 jaar geleden
« Reactie #614 Gepost op: 13 October 2010, 21:51:05 »
Is er niks speciaal meer gebeurd vandaag 25 jaar geleden???