Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 11:37:46
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 10:47:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:43:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967245 keer)

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1440 Gepost op: 09 May 2016, 03:28:01 »
9 mei 1991

Sorry Wim, tussen alle heerlijke "mistroostige" en nostalgische plaatjes, hierbij weer wat saai NS geel/grijs bij Geulle tussen Maastricht en Sittard

De 1224 met IC843 van Zandvoort naar Maastricht


De 1109 met IC845 van Zandvoort naar Maastricht


De 1127 met IC854 van Maastricht naar Zandvoort


Op station Maastricht treinstel 1785 met PSV supporters.

Ik heb verder niks met voetbal, maar wat ik nu heb kunnen vinden is het toen 3-3 geworden, dat lukt MVV tegenwoordig niet meer denk ik.



 
Groeten,
Ron
« Laatst bewerkt op: 09 May 2016, 09:27:32 door RdJ »
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1441 Gepost op: 09 May 2016, 09:54:05 »
@RdJ: Mooi. Inmiddels ook historische beelden. Je had wel beter weer, dan wij die dag.

Op 9 mei 1991 waren wij bij het meterspoor van Stargard Szczecinski naar Lobez en naar Insko.
In Stara Dabrowa was het splitsingspunt.


In de ochtendmist stonden op station Stargard Szcz. Wask. de treinen naar Lobez en Insko gereed voor vertrek. Volgens de
dienstregeling zouden ze om 07:45 uur en om 08:35 uur vertrekken.


Wachten in de mist op een trein naar Lobez, die maar niet komt. Halte Leczyca Pomorska.


Met een flinke vertraging kwam MBxd2 mr. 307 toch opdagen. De dia is gemaakt vlak voor de splitsing in Stara Dabrowa.


Het station Stara Dabrowa. Deze trein zal naar Lobez gaan.

Einde deel 1.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1442 Gepost op: 09 May 2016, 10:48:24 »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1443 Gepost op: 09 May 2016, 12:12:18 »
Deel 2 van 9 mei 1991.


Bij het gehucht Białiń. Op Google Earth is soms dankzij gelinkte foto's nog te zien waar de smalspoorlijn naar Lobez heeft gelegen.
De rails waren in 2013 al opgebroken.


Bij het volgende gehucht: Chlebówko.


Hier (Chlebówko) stonden 2 normaalspoorwagons op rolwagens.


Bij Kania. Verder konden wij deze vertraagde trein niet volgen, want anders zouden wij de getrokken trein naar Insko missen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1444 Gepost op: 09 May 2016, 13:00:31 »
Deel 3 van 9 mei 1991:


De getrokken trein met Lxd2 nr. 477 naar Insko, hier weer gefotografeerd voor de splitsing in Stara Dabrowa.


Na vertrek uit Stara Dabrowa op weg naar Insko. Soms was er gewoon geen fotopunt met wat motieven erom heen. Blijven doorrijden
in de hoop dat er toch nog iets beters te vinden is, is soms ook niet slim.


Bij Mosina Pomorska konden we wat hoger staan.


Station Kozy Pomorskie.


Binnenkomst in Insko, het eindpunt.


Lxd2 nr. 477 werd afgekoppeld en voor de loods gezet. Pas de volgende dag om 07:50 uur reed de smalspoortrein weer terug naar Stargard.
In de middag en in de avond was er nog een trein, die tot Trabki reed, waar je op een normaalspoortrein kon stappen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1445 Gepost op: 09 May 2016, 13:29:23 »
Deel 4 en slot van 9 mei 1991:


De halte Rekowo Waskotorowa met MBxd2 mr. 308 naar Lobez Waskotorowa.


Aangezien ik in Rekowo Wask. in de trein ben gestapt, heb ik alleen nog in Lobez Wask. de trein kunnen fotograferen.
Er reed niets meer deze dag. Niet erg, want de normaalspoortrein reed er ook.


Tot slot van deze dag zijn we nog even gaan kijken bij het smalspoor van Gryfice naar Loznica (meterspoor)
De dia is gemaakt bij Klodzino.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1446 Gepost op: 09 May 2016, 14:36:58 »
hallo Wim,

Is een erg mooie serie die een tijdsbeeld goed weergeeft.
Hoge kwaliteit van fotograferen.
Als je nog meer normaalspoor goederen hebt hou ik mij aanbevolen.

groeten jandcargo

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1447 Gepost op: 10 May 2016, 11:54:02 »
@jandcargo: Dank. Normaalspoor goederen dia's heb ik in die tijd niet gemaakt. Kwestie van keuzes maken in verband met
het aantal vakantiedagen, dat ik toen had.

10 mei 1991 was de laatste dag bij het smalspoor van Polen. Wij hebben eerst het meterspoor net van Koszalin bekeken.


Station Manowo met MBxd2 mr. 302. Dit is een van de twee prototypes, die in 1985 door Faur in Roemenië geleverd zijn.
In afwijking met de latere leveringen hadden deze 2 motorrijtuigen gladde wanden. Lijkt me makkelijker in model te bouwen zonder
al die ribben op de wanden.


Station Koszalin Waskotorowa.


Station Swielino was het splitsingspunt met een tak naar Bobolice en naar Bialogard / Slawoborze.


Het stationsgebouw van Swielino.


Na enige tijd werd er verder gereden naar Bialogard.


Halte Tyczewo.


Binnenkomst op station Bialogard. Na een uur zou de trein verder rijden naar Slawoborze. Wij hebben de trein niet verder gevolgd.

Einde deel 1.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1448 Gepost op: 10 May 2016, 12:42:38 »
In afwijking met de latere leveringen hadden deze 2 motorrijtuigen gladde wanden. Lijkt me makkelijker in model te bouwen zonder al die ribben op de wanden.

Behalve dan dat er van die ribbel-versie minimaal twee 3D-modellen bestaan. :)

Ik sta er van versteld dat ze daar in de jaren '90 van de 20e eeuw gewoon zandpaden hadden liggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1449 Gepost op: 10 May 2016, 13:00:45 »
Wim, prachtige serie foto's! Dank voor het plaatsen. Documentair.

BjornOl49

  • Breedbeeldvullend
  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Zo. Die is kapot.
    • Bjorn's hobbygeneuzel
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1450 Gepost op: 10 May 2016, 13:27:25 »
Prachtige serie! Mijn handen beginnen enigszins te jeuken bij het zien van al dat moois.

mvg Bjorn
http://bjornshobbygeneuzel.blogspot.nl/
Eisenbahnknotenpunkthinundherschieber bij de ZLSM

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1451 Gepost op: 10 May 2016, 14:28:37 »
@Peter Korsten: Zandwegen zijn nog niet zo gek: een tractor of Russische vrachtauto, die ploegen daar wel doorheen. Geen vorstschade aan asfalt na een winter.
En er waren veel minder personenauto's, dus was er geen behoefte om het land te asfalteren. Bij het zoeken naar fotopunten kwamen wij natuurlijk wel op dit
soort binnenwegen.

Later die dag keken wij bij het meterspoor net van Gryfice. Link naar internetsite in het Duits: https://de.wikipedia.org/wiki/Greifenberger_Kleinbahn
Het Poolse artikel is duidelijker voor wat betreft de namen van de stations https://pl.wikipedia.org/wiki/Koleje_w%C4%85skotorowe_na_Pomorzu_Zachodnim#Gryficka_Kolej_W.C4.85skotorowa


MBxd2 mr. 310 bij station Popiele. Vanaf hier lagen er rails naar Gryfice (in het oosten), naar Losnica (in het zuidwesten) en naar Rewal (in het noorden aan de kust).
Dit splitsingspunt lag in een bos. Verder was er niets. Wij hebben deze trein niet verder gevolgd.


Dit was interessanter: een gemengde trein (met Lxd2 nr. 474), die van Popiele naar Rewal (en verder) reed.
De dia is gemaakt bij Popiele.


Bij Karnice.


De kolenwagens gingen bij station Karnice Waskotorowa op een losspoor.


Daarna werd de reis voortgezet richting kust.


Helaas zat de trein op de verdere route niet mooi in het licht. Bij station Pogorzelica Gryf. hebben we nog een poging gewaagd.




In Gryfice was een museum voor het meterspoor. Link: https://de.wikipedia.org/wiki/Schmalspurbahnmuseum_Gryfice
Destijds was er nog veel werk te doen aan het verzamelde materieel.

Morgen weer een trambedrijf.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


 
« Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 14:48:07 door Willem1951 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7535
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1452 Gepost op: 10 May 2016, 17:29:23 »
Waarom moest ik bij dat laatste plaatje nou meteen aan WALL-E denken...  ;D ;)

Prachtige platen Wim, "vooorall dooorgaaan"  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 17:46:28 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1453 Gepost op: 11 May 2016, 08:16:21 »
Mijn handen beginnen enigszins te jeuken bij het zien van al dat moois.
Hmm, dat gevoel heb ik ook. Typisch. 8)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1454 Gepost op: 11 May 2016, 10:24:14 »
Op weg richting Nederland zijn wij op 11 mei 1991 langs Gorzow Wielkopolski (=Groot Polen, vaak afgekort Wlkp) gereden.
Dit stadje heeft een normaalsporig trambedrijf met 2 lijnen. Ook hier waren overbodige trams uit het Westen naar toe gegaan en wel van
Kassel in Duitsland.


Deze dag werd er slechts 1 ex Kasselse "schommelbak" ingezet. Voormalig mr. 276 had in Gorzow Wlkp het nummer 201 gekregen.
Met "Schommelbak" of "two rooms and a bath" wordt een gelede tram op vaste onderstellen met een zwevend tussendeel bedoeld.
De rijkwaliteiten van zo'n wagentype waren niet al te best. Op deze dia nadert de tram het eindpunt Wieprzyce, in het westen van de stad.


Het eindpunt Wieprzyce met rechts een Konstal type 105Na, een vierasser.


Uiteraard hebben wij de ex Kassel tram gevolgd, hier meer richting binnenstad. De wagen is overigens uit 1958.


In de binnenstad.


Wederom komend van het eindpunt Wieprzyce.


Een dia van het eigen materieel in de binnenstad. Ook dit bedrijf haalde inkomsten uit reclame op de trams.


In het noorden van de stad, op weg naar het andere eindpunt Piaski.


Tot slot nog een dia, gemaakt in de binnenstad.
Wij hadden nog meer te doen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent