Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 11:26:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:26:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 11:23:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 11:21:41
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:18:01
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:39
3d printen van ns daglichtseinen door schipcas
Vandaag om 10:57:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:07
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 10:41:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 09:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:20
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 09:16:44
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door ruudns
Vandaag om 08:55:31
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 1000283 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4777
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1410 Gepost op: 04 May 2016, 16:09:29 »
Willem, als je met jouw opnamen je meldt bij bijvoorbeeld een EK Verlag zijn ze volgens mij zo bereid boeken uit te geven.  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1411 Gepost op: 04 May 2016, 16:22:23 »
Straßenbahnen und Schmalspur in West-Polen rundum der Wende. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8959
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1412 Gepost op: 04 May 2016, 22:31:21 »
Wim, heb je die reis recent nog s gemaakt? Ik zou razend nieuwsgierig zijn maar de restanten :-)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1413 Gepost op: 05 May 2016, 11:53:47 »
@Arjan6511 en Peter Korsten: ik kijk eigenlijk haast nooit meer naar mijn dia's, sinds ik digitaal fotografeer (2010).
Het komt er niet meer van om een projector en scherm te voorschijn te halen. Dit draadje "25 jaar geleden" is een
goede gelegenheid om wat dia's te digitaliseren. Maar voor een (commercieel) boek komt veel meer kijken.
@DE-II: Vandaag 25 jaar geleden waren wij bij het 750 mm smalspoornet rond Krosniewice. In 2011 was ik daar ook nog eens.
Het emplacement lag er nog, maar erg overwoekerd. Her en der stonden wat goederenwagens (als wrak). Het gaat nooit meer rijden.
Op Google Earth zie ik bij de andere smalspoorlijnen geen rails meer.


Het depot in Krosniewice met twee MBxd2's van Faur in Roemenië.


Vanuit Krosniewice reden er treinen naar Ozorkow (in het zuiden), naar Boniewo in het noordwesten en naar Ostrowy in het noordoosten.

Helaas heb ik problemen bij het maken van dit bericht: bij het bekijken van het concept gebeurt er niets meer en blijf ik alleen "haalt concept op" zien.
Wellicht later meer.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1414 Gepost op: 05 May 2016, 18:45:08 »
Vervolg op 5 mei 1991.


Het depotpersoneel was zo vriendelijk om deze MBxd1 van de serie 161 - 169 naar buiten te rijden.


De trein in de richting van Boniewo komt niet langs het perron. Dat spoor is voor de trein naar Ostrowy.


Wij hebben de trein naar Ozorkow gevolgd. Op deze dia de halte Milonice.


Pomplorrie bij de halte Milonice.


Langs de flats van Leczyca.


De uitrijseinen bij het eindpunt in Ozorkow. Het armsein is ooit vervangen door het lichtsein, maar daar zijn de lampen van verdwenen.
Het armsein werkte evenmin.


Terug in Krosniewice bleek de trein naar Ostrowy Waskotorowa met stoom gereden te worden.


Px48 nr. 1912 langs een zandweg.


Het eindpunt in Ostrowy. De locomotief is al omgelopen en men wacht nog op overstappende passagiers uit de normaalspoor trein.


Vertrek uit Ostrowy.


Er zaten weinig bruikbare fotopunten in het ongeveer 9 km lange lijntje.


Aangezien de zon begon te schijnen, nog een dia gemaakt van de trein naar Ozorkow.


Tot slot van de dag een ritje gemaakt met de stoomtrein.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1415 Gepost op: 05 May 2016, 18:46:52 »
Ik was dit draadje alweer een tijdje uit het oog verloren dus net weer es flink wat kunnen inhalen. Wat ik vind van wat ik zie weet iedereen hier toch al, dus dat behoeft geen toelichting.  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1416 Gepost op: 05 May 2016, 18:58:38 »
Oh, daarom staan sommige foto's er 2 keer of meer.   ;)

Maar het blijft ook dan leuk en mooi om te zien.
« Laatst bewerkt op: 05 May 2016, 19:00:12 door Jeronimos »
Jeroen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1417 Gepost op: 05 May 2016, 19:47:45 »
Ah, Floris, nu je er toch bent... Is je iets bekend over kits van of kant-en-klare smalspoormodellen, of wordt dat allemaal zelfbouw? Ik heb wel wat smalspoorstoomlocs gezien, maar ik heb niet zoveel met stoom.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1418 Gepost op: 05 May 2016, 20:01:57 »
Er is inderdaad iets fout gegaan bij het verzenden van het laatste bericht. Misschien wil een moderator even de dubbele
berichten weghalen ? Zelf krijg ik het niet meer gedaan.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1419 Gepost op: 05 May 2016, 21:28:34 »
Nu ben ik weliswaar geen moderator, maar ik heb ze voor je verwijderd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1420 Gepost op: 06 May 2016, 07:33:16 »
Pfoe, rijtuigen heb ik wel es gezien als kit maar die motorwagens niet. Nou zijn het vrij vierkante hokken dus zelfbouw lijkt me niet al te moeilijk.

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1421 Gepost op: 06 May 2016, 09:39:54 »
Hé, zon! Da's nieuw! ;D
Wat een prachtige platen, Wim.

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1422 Gepost op: 06 May 2016, 13:16:32 »
6 mei 1991 en eindelijk eens de hele dag zon.


Omdat ook die dag Px48 nr. 1912 tussen Krosniewice en Ostrowy reed, daar eerst wat dia's nog gemaakt.


Net na vertrek uit Krosniewice.


Bij het eindpunt Ostrowy Waskotorowa.


Daarna besloten om met dit betere licht nog even bij de buitenlijnen van Lodz te kijken.
Onderweg, op de tramlijn naar Ozorkow, stond deze werkwagen bij de wisselplaats Slowik.


Halverwege Lodz en tusseneindpunt Konstantynow Lodzki ligt de remise en wisselplaats Brus. Dia van het opstelterrein.


Lijn 43bis naar Konstantynow Lodzki, een Konstal enkelgelede 6-asser (type 803N) staat te wachten op de tegenligger.


De tegenligger, een ex Bielefeld Düwag.


De Bielefelder moest weer wachten op de doorgaande tram naar Lutomiersk. Hierna zou het voor een half uur weer stil worden bij de
wisselplaats Brus. Wij moesten op weg naar het Noorden van Polen.


Tussen Lodz en Warszawa (Warschau) kwamen we langs 2 smalspoorlijnen. Als eerste de 750 mm lijn tussen Rogow en Biala Rawska.
Op station Rawa Mazowiecka stond deze Lxd2 diesel met een normaalspoor wagon op een smalspoor rolwagen.


Bij het eindpunt Biala Rawska stond deze trein te wachten.


Een dia van de trein net na vertrek in Biala Rawska. Wij hebben de trein niet verder gevolgd.
Volgens deze link is er nog museumactiviteit op deze smalspoorlijn http://kolejrogowska.pl/?page_id=2


Tussen Grojec en Piaseczno reed een meterspoor trein. De bewolking was inmiddels weer terug van weggeweest.
Station Tarzyn Waskotorowa met een trein naar Grojec. Ook deze smalspoorlijn heeft zo te zien nog museumactiviteit http://www.kolejka-piaseczno.pl/


Op station Grojec werd wat gerangeerd. (Lxd2 nr. 453).


Verder gebeurde er niet veel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

« Laatst bewerkt op: 06 May 2016, 13:19:15 door Willem1951 »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1423 Gepost op: 06 May 2016, 13:33:46 »
Even een vraagje over wat er achter die smalspoordiesels hangt. Het zijn rijtuigen met vensters in de kopkanten. Maar zijn het nou stuurstanden, of zijn het motorrijtuigen die het niet meer doen? Ik vraag me af wat de reden is om er getrokken materieel van te maken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1424 Gepost op: 06 May 2016, 15:04:34 »
Achter de Lxd2 diesels hangen gewone rijtuigen (zonder stuurstand). Volgens internet het type Bxhpi“ (Faur type A208P).
Aangezien ze te weinig motorrijtuigen MBxd2 voor alle smalspoorlijnen hadden, heeft de PKP destijds 100 rijtuigen gekocht, die
voornamelijk achter de Lxd2 diesels hingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent