Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 22:46:18
Modelbaan, nog zonder naam ..... door RobVille
Vandaag om 22:43:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Klaas Kremer
Vandaag om 22:32:18
's-Heer Heinkenspolder door Chris Westerduin
Vandaag om 22:31:28
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door bellejt
Vandaag om 22:27:22
Märklin Mobile Station 60657, herkent geen Delta locs, wel digitale locs. door Bert van Hooff
Vandaag om 22:27:10
Diorama in een aquarium door 72sonett
Vandaag om 22:19:59
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
Vandaag om 22:08:10
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 22:06:58
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 22:00:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Christoph
Vandaag om 21:56:29
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 21:45:16
Iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 21:27:36
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Martin Hornis
Vandaag om 21:14:09
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:09:19
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 21:04:31
Moerdijk, wat is daar te beleven? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:02:35
RC-auto's in H0, ervaringen? door haes
Vandaag om 20:55:37
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Gerrit F
Vandaag om 20:55:36
Westlandbaan door EricZmS
Vandaag om 20:29:21
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 20:29:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 20:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 20:10:30
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door MB6400
Vandaag om 20:01:02
Puntstuk polarisatie met DR4018 door tonp7
Vandaag om 19:52:34
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:16:18
Bouw NS 2200 in spoor-0 door Pauldg
Vandaag om 19:02:23
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 18:43:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:58
VERPLAATST: Edits booster print door Bert van Gelder
Vandaag om 18:06:55
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 549599 keer)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4130
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1380 Gepost op: 27 april 2016, 12:16:57 »
er bestaat geen overdosis aan trams :angel:

ook leuk die smalspoor treinen. ook interessant dat ze alles met scharfenberg koppelen.

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1381 Gepost op: 27 april 2016, 12:53:20 »
Wat een geweldig tijdsbeeld geven die dia's.  (y)
Schitterend!
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1382 Gepost op: 27 april 2016, 15:17:22 »
Genieten weer!!!  (y) Mooi dat de lijn naar Kipsdorf hersteld wordt!
Hopelijk duurt deze vakantie nog een tijdje!  ;)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1383 Gepost op: 28 april 2016, 11:14:25 »
Ten oosten van Dresden ligt het stadje Bad Schandau aan de Elbe. Sinds 1898 rijdt hier een metersporige tram, ook bekend onder
de naam Kirnitzschtalbahn. De tramlijn is bijna 8 km lang en is destijds aangelegd om gemakkelijk toeristen naar het natuurgebied
bij Bad Schandau en de Elbe te vervoeren. In het jargon van de DDR: het is een "Erholungsgebiet der Werktätige".
Op 28 april 1991 zag het er zo uit:


Het eindpunt in Bad Schandau is bij het huidige Stadtpark (vroeger Stadtmühlenplatz). Oorspronkelijk reed de tram verder het stadje in, maar dat is in 1969 opgeheven.
Mr. 6 is een van de overgenomen trams van de Lockwitztalbahn, toen dat bedrijf in 1977 werd opgeheven. De Lockwitztalbahn (meterspoor tramlijn 31 van Dresden)
had deze wagens op haar beurt weer overgenomen van Erfurt. Mr. 6 is uit 1938.
Het aanhangrijtuig (nr. 24) is een eenrichting Gotha 2-asser. Wagenbak is overgenomen van Leipzig en het onderstel komt uit Halle.


Een dia, gemaakt net na het eindpunt in Bad Schandau. Helaas zijn de rails/het wegdek en de bovenleidingmasten al vernieuwd.
De oude situatie heb ik hier zelf nooit kunnen vastleggen: in 1987 en 1988 werd op dit stuk (dat vanwege de omgeving het leukst is) niet gereden, als ik er kwam kijken.
In die tijd was het ook een echte reis: met een dubbeldeks S-Bahn aankomen; met een pontje de Elbe overvaren en dan nog een flink stuk lopen naar het eindpunt
van de tram aan de rand van het stadje.


Wij waren daar niet toevallig op die dag, want er werd met museumwagens gereden.
De combinatie mr. 5 en ahr. 12 is in 1928 door MAN Nürnberg gebouwd.


Het trambedrijf had 5 van deze MAN motorrijtuigen gekocht, nadat bij een brand in 1927 het complete wagenpark verloren ging.
Tot in de jaren zeventig hebben deze wagens dienst gedaan.


Het toen normale materieel. Inmiddels zijn de ex Erfurt/ex Lockwitztalbahn wagens ook al verdwenen en rijden er nu Gotha 2-assers.


Zichtbaar is dat het autoverkeer al is toegenomen.


De rest van de lijn zag er grotendeels zo uit. Mr. 5 met ahr. 21.

 


Museumwagen 9 is ook afkomstig van de in 1977 opgeheven Lockwitztalbahn. De tram is in 1925 gebouwd door Busch in Bautzen en heeft als bijzonderheid
twee 1-assige draaistellen. Deze tram is gelijk museumwagen geworden in Bad Schandau en is opgeknapt in het uiterlijk van de jaren dertig.


Verder naar het eindpunt Lichtenhainer Wasserfall was het straatbeeld nog niet gemoderniseerd.


Ook al zijn de oude bovenleidingmasten verdwenen en ligt er overal asfalt (en struikel je over de auto's), het blijft een leuke tramlijn en zeker een
bezoek waard.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent



 

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3797
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1384 Gepost op: 28 april 2016, 15:41:23 »
Prachtig! Leuk om te lezen dat zo n lijntje nog steeds bestaat :-)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1385 Gepost op: 29 april 2016, 13:07:22 »
Op de grens met Polen ligt Görlitz en dat stadje heeft een tram op meterspoor.
Als belangstellende in trams moet je daar dan wel even gaan kijken en fotograferen.
De dia's zijn van 29 april 1991.


Het stadje was de 2e Wereldoorlog redelijk onbeschadigd doorgekomen en er stonden nog veel oude gebouwen.
De grauwheid en het verval uit de DDR-tijd waren in 1991 nog volop aanwezig.
Tweerichting Gotha 2-asser mr. 13 (bouwjaar 1958 en in 1967 van Halle overgenomen) rijdt hier op de nog niet gerenoveerde Heilige Grab Strasse.


Een lijn 3 komt hier van het eindpunt Virchowstrasse, een enkelsporig traject. In 2004 is dit traject stilgelegd.


Behalve 2-assers reden er ook gelede Tatra's van het type KT4D. Mr. 011 is uit 1990.


Mr. 16 is een eenrichting 2-asser, in 1967 door de Tatra-fabriek geleverd als het type T2D. Destijds was er in het Oostblok afgesproken dat de DDR
geen nieuwe trams meer bouwde (in het kader van de Comecom). De Tatra-fabrieken bouwde als overgang een tijdje het type Gotha 2-asser na.


Tatra 001 is in 1983 geleverd en rijdt hier op de huidige Grüner Graben.


Demianiplatz.


Zelfde plein, maar dan de andere kant op. Reclames fleuren het straatbeeld al op.


Zittauer Strasse met een niet vervallen gebouw.


De Bahnhofstrasse zag er nog vervallen uit. Ik geloof niet dat Hotel Zum Post (links op de dia) het gered heeft.


Zelfde fotopunt, maar de andere kant op.

Morgen het eerste Poolse smalspoor.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1386 Gepost op: 29 april 2016, 13:32:00 »
Heerlijke plaatjes weer Wim!!!  (y)

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1387 Gepost op: 29 april 2016, 13:42:02 »
Ja :-*! En er komen er nog meer :D :D :D

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1388 Gepost op: 29 april 2016, 14:03:31 »
Wim, eigenlijk heb ik niet zo veel met trams......

maar dit zijn toch (n)ostalgische, kwaliteits smulplaatjes  (y)

Prachtig.
mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1389 Gepost op: 29 april 2016, 19:38:14 »
Dank voor de reacties.
In de middag van 29 april 1991 kwamen wij aan in Wrocław (het vroegere Breslau)
Bij het eindpunt Oporów kon ik nog net dit plaatje maken, voordat er een fiks onweer losbarstte.
Op lijn 4 reden de "glasbakken" van fabrikant Konstal.


Behalve 2-assers met bijwagen reden er ook gelede 6-assers van fabrikant Konstal.
Mr. 2001 heeft wel een afwijkende filmkast voorop.


Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1390 Gepost op: 29 april 2016, 21:33:19 »
Fijn die uitstekende spiegel van de 2001.
Je zal maar een halte in een bocht hebben en redelijk dicht bij de rand staan...  ::)
Krijg je spontaan hoofdpijn   :-\

Maar mooie plaatjes!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5472
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1391 Gepost op: 29 april 2016, 23:11:11 »
Bad Schandau en de tram naar de waterval...
leuke plaatjes!
Ik was daar eind 97, begin 98 met mijn toenmalige nieuwe vriendinnetje.
Ergens heb ik iets goed gedaan, want ze houdt het nog steeds met me uit 8)

Schitterende omgeving voor lange wandelingen. En dan knus terug per tram.
Bedankt voor het posten.

Tschüß
Hendrik Jan

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1392 Gepost op: 29 april 2016, 23:20:27 »
Bij het eindpunt Oporów kon ik nog net dit plaatje maken, voordat er een fiks onweer losbarstte.

Ah, ik dacht al, waarom ziet de lucht er opeens zo raar uit?

Een leuk tijdsbeeld, al die foto's van een overgangsperiode. Ik vraag me af wat de Ossies en Polen van die foto's zouden zeggen, als ze die onder ogen zouden krijgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 619
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1393 Gepost op: 30 april 2016, 11:25:44 »
@Peter Korsten: het was inderdaad een overgangstijd. Vooral bij de Poolse smalspoorlijnen is veel verdwenen. De toen gemaakte dia's
hebben nu wel een historische waarde voor degenen, die interesse in het Poolse smalspoor hebben. Maar ik was echt niet de enige, die
daar foto's kwam maken in die tijd. Op internet is wel wat te vinden uit die tijd. Probleem is natuurlijk dat het beeldmateriaal gedigitaliseerd moet worden
en op internet gepubliceerd moet worden. Een website over het Poolse smalspoor (in de Engelse taal) is bijv. http://www.cleeve.com/poland/

Op 30 april 1991 waren wij bij het 750 mm smalspoornet van Trzebnica Gaj naar enerzijds Zmigrod Miasto en anderzijds Milicz Wask. en Sulmierzyce.
Het splitsingspunt was in Przedkowice. Deze plaatsen liggen boven Wroclaw. Link naar Poolse website over deze spoorlijn: http://www.kleinbahn.pl/stacje.html
Die dag reed er alleen wat tussen Przedkowice, Milicz en Sulmierzyce.

In alle vroegte kwam MBxd1 mr. 201 uit de bomen te voorschijn om bij de halte Milicz Zamek te stoppen.
Het was nog zo vroeg en donker dat een rijdende trein niet gefotografeerd kon worden.


Bij de halte Pracze (tussen Milicz en Przedkowice) kon ook alleen een stilstaande MBxd1 mr. 203 vastgelegd worden.


Een uur later kwam de tegentrein en toen was het licht genoeg om een bewegende trein te fotograferen. De huisvrouwen van het dorpje kunnen naar hun werk
of inkopen gaan doen in de grote stad (Milicz).


Station Milicz Waskotorowa. (Waskotorowa is Pools voor smalspoor, vaak afgekort tot Wask.).


Het smalspoorstation van Milicz lag aan de rand van de stad in een industrie-achtig gebied. MBxd1 mr. 201 zal naar Sulmierzyce rijden.


Vlak na vertrek uit Milicz werd er een spoorlijn gekruist en reed de smalspoortrein als een tram op straat.


Bij Grabownica. Het was een leeg landschap met maar weinig wegen.


Halte Braclaw. Het dorp is nog wel een stukje lopen.
Ik ga wel wat vrijzinnig om met alle leestekens, zoals de letter L met een streepje erdoor en alle klinkers met een streepje erop.


Soms reed de trein dichter bij een dorp langs.


Het eindpunt in Sulmierzyce. Dit smalspoornet is later in 1991 stilgelegd.


Het stadje Pleszew ligt vlakbij een normaalsporige PKP spoorlijn. Tussen het stadje en het normaalspoorstation reed in 1991 een 750 mm smalspoortrein.
Het traject was overigens ook voorzien van normaalspoor, zodat er goederenwagens vervoerd konden worden.
Lyd1 nr. 219 (een 3-asser) bij het stadseindpunt (Miasto).




Het lijntje was maar een paar kilometer lang.


Het andere eindpunt bij het normaalspoor station van Pleszew. In 2001 reed de smalspoortrein voor het laatst.


Tot slot van deze eerste dag in Polen zijn we nog gaan kijken bij de 600 mm lijn van Witaszyce naar Zagorow.
De enige dia met een beetje zon erop, die ik van deze lijn heb kunnen maken. Meer later.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent




Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1394 Gepost op: 30 april 2016, 14:44:23 »
Wat een ontzettend lief treintje. :) Wist je dat het lijntje opgeheven zou worden? Want het was net op tijd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40