Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886932 keer)

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1395 Gepost op: 30 april 2016, 15:16:43 »
Ik ben niet zo van de trams; maar ik vind het wel ontzettend fraaie en sfeervolle platen, zeker die gemaakt zijn in Bad Schandau!  (y)
Meer platen zijn altijd welkom....
Gr Marco.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1396 Gepost op: 30 april 2016, 21:16:29 »
Schitterende foto's van het Poolse smalspoor. Troosteloos en mooi tegelijk. Graag zou ik hier nog wat wat meer van zien.

Groetjes Harry

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1397 Gepost op: 01 mei 2016, 10:25:05 »
Polen was voor de val van het ijzeren gordijn een lastig land om treinen te fotograferen. Rond 1990 kon het niemand meer iets schelen
als je met een fototoestel in de buurt van spoorrails stond. Dat en toch wel het besef dat er veel zou veranderen, deed ons besluiten zo snel mogelijk
daar te gaan kijken. Volgens mijn herinnering wisten we niet veel. Internet met alle informatie hadden wij niet. Je las soms een berichtje in een blad
of je hoorde iets van een bekende, die daar eerder of recent geweest was. Zeker voor mij was het wel elke dag een verrassing wat we gingen zien.

Op 1 mei 1991 stond als eerste de 750 mm lijn tussen Stare Bojanowo via Smigiel naar Wielichowo op het programma.
Link naar internetartikel over deze lijn in het Duits: https://de.wikipedia.org/wiki/%C5%9Amigielska_Kolej_Dojazdowa


Het eindpunt Stare Bojanowo Waskotorowa bij het normaalspoor station. Er werd gereden met het type MBxd2, een Roemeens product van FAUR.


De vaste werkwijze: een vertrekkende trein volgen en hopelijk een goed fotopunt vinden. Het reed niet vaak, dus een herkansing zat er niet in.
Deze dia is vlak na het vertrek van het eindpunt Stare Bojanowo ontstaan.


Zelfde locatie, maar richting Smigiel gefotografeerd. Een van de reden, dat de smalspoorlijntjes nog in gebruik waren, was het gebrek aan goede wegen.


Het dorp Sniaty.


Het eindpunt Wielichowo aan de rand van het dorp.


Tot slot van deze smalspoorlijn nog een dia op station Smigiel (een wat groter dorp).

In de middag hebben we nog een trein gevolgd op de 750 mm lijn van Lwowek Wask. naar Opalenica.
Ook hier reden de Roemeense motorrijtuigen. De spoorlijn ligt in het gebied tussen Poznan en Wolsztyn (het bekende normaalspoor stoomdepot).


In het dorpje Pakoslaw kwamen wij de enige trein van de middag tegen.


Zoals bij veel smalspoorlijnen ook hier een leeg landschap met maar weinig mogelijkheden om iets erbij in beeld te hebben. Het weer maakte het ook niet mooier.
De dia is gemaakt bij Rudniki Dwor. (staande dia, die ik digitaal heb afgesneden).


Het eindpunt Opalenica had een depot. Stoomloc Px48 nr. 1916 stond koud opgesteld. 

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1398 Gepost op: 01 mei 2016, 21:55:47 »
hallo Wim,

heel mooie plaatjes.
Ik vind juist die leegte en eenvoud erg mooi

groet jandcargo

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1399 Gepost op: 02 mei 2016, 00:31:35 »
Het 600 mm smalspoor tussen Witaszyce en Zagorow was een van de hoofddoelen van deze reis.
Bij een eerder bezoek in 1990 reed er niets. Dus een nieuwe poging en gelukkig, op 2 mei 1991 vertrok
heel vroeg in de ochtend MBxc1 mr. 42 vanuit Witaszyce naar Zagorow. Over de 46 km werd ruim 2,5 uur gedaan.
Tegen de middag werd er teruggereden. Het was uitermate grauw weer, dus de zonnestand deed er niet toe bij het fotograferen.
Volgens een artikel op het internet is de lijn in 1991 / 1993 verdwenen. Link (in het Duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Jaroci%C5%84ska_Kolej_Dojazdowa


MBxc1 mr. 42 bij de halte Wronow op weg naar Zagorow.


Ook bij de volgende halte, Obory Waskotorowa, stond een reiziger te wachten op de trein. De trein reed overigens door een gebied met
heel weinig wegen. De trein was na dit fotopunt eerder bij het eindpunt in Zagorow, dan wij met de auto (wij moesten enorm omrijden).


Het eindpunt in Zagorow. De machinist deed ondertussen een ochtenddutje in zijn trein.


De eerste halte op de terugweg uit Zagorow was bij Drzewce Waskotorowa.


Wederom bij Wronow in de buurt.


De brug na de halte Gizalki over het riviertje Prosna.


Bij Lubinia Mala.


Langs een visvijver in Wola Ksiazeca.


Achterzijde van MBxc1 mr. 42. Het was een eenrichting wagen, die aan de eindpunten gedraaid moest worden.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1400 Gepost op: 02 mei 2016, 00:42:27 »
De trein reed overigens door een gebied met heel weinig wegen. De trein was na dit fotopunt eerder bij het eindpunt in Zagorow, dan wij met de auto (wij moesten enorm omrijden).

Had je beter met de trein kunnen gaan. :)

Wat een ontzettend naargeestig en deprimerend landschap. Geen wonder dat Floris D. het leuk vindt. ;)

En inmiddels begin ik de materieeltypes te herkennen na een aantal Wikipedia-artikelen bestudeerd te hebben. Modellen (bouwsets of kant-en-klaar) heb ik nog niet kunnen vinden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1401 Gepost op: 02 mei 2016, 11:30:40 »
Heerlijk troosteloos weer en omgeving. Pracht foto's ik wacht op nog meer.

Groetjes Harry


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1402 Gepost op: 02 mei 2016, 12:58:28 »
Het ding oogt nogal belgisch qua huisstijl. Is het een krijgertje?
Boomshanka!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1403 Gepost op: 02 mei 2016, 16:06:19 »
Op internet heb ik kunnen vinden dat de Poolse fabriek Lilpop Rau i Loewenstein de fabrikant was.
Link naar de treintypes (helaas alleen in het Pools): https://pl.wikipedia.org/wiki/MBxc1
Link naar site over de fabrikant (in het Engels): https://en.wikipedia.org/wiki/Lilpop,_Rau_i_Loewenstein
Ik maak eruit op dat het materieel uit de dertiger jaren stamde.
In het draadje over Oost Europa heb ik in 2010 een plaatje getoond van MBxc1 mr. 41.
Die zag er nog leuker uit. Link naar bericht: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=25231.60
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1404 Gepost op: 02 mei 2016, 21:54:56 »
Hallo,

Alweer prachtige plaatjes.
Het zou zo 1953 ergens in het friese/groningse/drentse landschap kunnen zijn

groeten jandcargo

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1405 Gepost op: 03 mei 2016, 13:41:56 »
Op 3 mei 1991 eerst wat dia's gemaakt bij de tram van Katowice. Dit trambedrijf heeft wel wat weg van
dat van Charleroi in België: een gebied met veel zware industrie (mijnen en hoogovens) en interlokale tramlijnen.


Een lijn 15 op een traject naar het eindpunt Zagorce (bij Sosnowiec ten oosten van Katowice). De tram is van het type Konstal 105Na (normaalspoor).


De Ul. Mariacka in Sosnowiec met een lijn 21.


In Bedzin kwam lijn 21 langs een kasteeltje. Het trambedrijf van Katowice is niet vies van uitbundige reclame op de voertuigen.


Een enkelsporige uitloper naar het eindpunt Zychcice in Wojkowice. Dit traject is inmiddels verdwenen; ik zie tenminste geen rails meer op Google Earth.

Ten westen van Katowice was er tussen Gliwice Trynek en Rudy een 22 km lange smalspoorverbinding met een spoorwijdte van 785 mm.
Wat plaatjes van de trein, die in de middag reed.


Lxd2 nr. 357 vertrekt met 2 rijtuigen van de halte Stanice Waskotorowa. De locomotief is een product van Faur uit Roemenië.
Modelspoorfabrikant Bemo heeft dit type in schaal h0e uitgebracht (Oa. onder nr. 1020-987 volgens een Poolse website).


Zelfde trein bij station Pilchowice.


Met slecht weer wordt je niet vrolijk van de omgeving. De dia is in de buurt van het eindpunt Gliwice Trynek gemaakt.


Het eindpunt Gliwice Trynek.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1406 Gepost op: 03 mei 2016, 16:35:26 »
Wat een schitterende plaatjes weer!  (y)
Tja, dat soort 'droevig' weer hoort bij dit soort omgevingen... Gaat het allemaal nog meer op Charleroi lijken!  ;)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1407 Gepost op: 04 mei 2016, 11:26:59 »
De meterspoor tram van Lodz en dan de buitenlijn naar Lutomiersk was op 4 mei 1991 ons reisdoel.


Het materieel zag er soms niet al te best uit, zoals deze kop van een gelede Konstal 6-asser (type 803N).
De dia is gemaakt bij het stadseindpunt Polnocna van de buitenlijn naar Lutomiersk. Ook de buitenlijnen naar Aleksandrow en Ozorkow begonnen hier.


Nadat het IJzeren gordijn verdwenen was, ging er overbodig materieel uit tramsteden in West Europa naar tramsteden in het Oosten.
Lodz had in 1991 inmiddels enkele Düwags uit Bielefeld gekregen. Het trambedrijf van Lodz zette deze wagens in op een gedeelte van de buitenlijn naar Lutomiersk.
(lijn 43bis naar tusseneindpunt Konstantynow Lodzki). Op deze dia mr. 4043 bij de uitstaphalte van eindpunt Polnocna.
Dit eindpunt doet vandaag de dag niet meer dienst als eindpunt.


Het dorpje Konstantynow Lodzki met een Bielefelder. De tram zal hier driehoeken en afslaan naar het tusseneindpunt.


Het eindpunt Konstantynow Lodzki met mr. 4043.


De doorgaande dienst naar Lutomiersk werd gereden met de 2-assers. Op deze dia mr. 4072 en ahr 4754 in Konstantynow Lodzki.


Op weg terug naar Lodz, net na het tusseneindpunt.


Aan de rand van het dorp Lutomiersk. Het reed niet vaak, als ik het me goed herinner eens in het uur of nog minder vaak.


Het eindpunt in Lutomiersk met mr. 4102 en ahr. 4850. (Konstal type 5N).


Het was uitermate rotweer, regenachtig en koud. Aan het uithangbordje met "Lody" (= ijs) hadden we ook niets. 


Vertrek uit Lutomiersk.


Dia gemaakt in de buurt van Lutomiersk.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1408 Gepost op: 04 mei 2016, 11:32:41 »
Prachtig op z'n eigen wijze  :)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1409 Gepost op: 04 mei 2016, 12:25:29 »
Wederom heerlijke plaatjes. Wat er aan buitenwegen liggen zijn ook echt modderwegen.

Groet Harry