Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 895910 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1365 Gepost op: 19 april 2016, 10:51:53 »
@MarcNL: De ellende bij foto's en dia's is dat er geen constante kwaliteit was in de ontwikkeling van de afdrukcentrale.
Elke ontwikkeling van je diafilms varieerde in een andere hardheid en kleurzweem.
Bij de huidige digitale camera's heb je dit veel beter zelf in de hand.
Scannen van foto's en dia's is maar een kant van het verhaal. Het daarna digitaal opfrissen van de scan kost de
meeste tijd. Niet iedereen heeft daar de tijd en de software voor. En je moet het ook leuk vinden.

Op 19 april 1991 was ik in Bonn (Duitsland) om wat dia's van de tram te maken.
In die tijd reden daar nog de Düwags uit de jaren zestig op de stadslijnen en op de buitenlijn naar Königswinter /Bad Honnef.
Op de buitenlijnen naar Siegburg en Bad Godesberg reden al Stadtbahn-B wagens.
Een paar jaar later kwamen er lagevloertrams voor de stadslijnen en is het meeste Düwag materieel naar Sofia (Bulgarije) gegaan.

Een zogenaamde Grossraum 4-asser met bijpassend aanhangrijtuig op de Wilhelmsplatz. Het motorrijtuig is uit 1960 en de bijwagen uit 1962.


Een deurenkantje van het zelfde type in de Kölnstrasse.


Er was ook nog de variant van de Grossraum 4-asser met een smallere kop. Bouwjaar 1957.
Dit was de enige keer dat ik dit stel heb zien rijden. Ze werden alleen ingezet voor extra ritten.


Er waren ook 10 stuks Düwag enkelgelede 6-assers. Helaas zaten die onder de "totaalreclame".
Deze nummerloze Düwag is gefotografeerd bij het stadseindpunt Beuel Bahnhof.


Motorrijtuig 239 in de Obere Wilhelmstrasse.


In de Obere Wilhelmstrasse kwam ook het buitenlijnmaterieel voorbij. Dubbelgelede 8-asser nr. 414 (een tweerichtingwagen) is uit 1969.
Juist deze wagen is niet naar Sofia gegaan, maar zou in Bonn heden ten dage ergens staan weg te kwijnen.

Volgende keer weer wat treinplaatjes.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent





Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1366 Gepost op: 19 april 2016, 10:58:51 »
Over de kleuren van bovenstaande foto's valt anders weinig tot niets te klagen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1367 Gepost op: 19 april 2016, 12:55:21 »
@Peter

Zeker niet!
Is vast Fuji materiaal geweest... ;)


@Willem1951

Die kwaliteitsverschillen spelen ook nu nog, bij het afdrukken.
Ook met een perfecte digitale opname kun je bij een wat "mindere" centrale toch nog een beroerde afdruk krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2016, 13:54:18 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1368 Gepost op: 19 april 2016, 17:18:54 »
Ja, ik heb bij diverse afdrukken van digitale foto's gezien dat geel als gifgroen was afgedrukt.
En bij Nederlands en Belgisch materieel komt best veel geel voor, en dat zag er niet uit dus >:(
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1369 Gepost op: 19 april 2016, 19:33:56 »

Scannen van foto's en dia's is maar een kant van het verhaal. Het daarna digitaal opfrissen van de scan kost de
meeste tijd. Niet iedereen heeft daar de tijd en de software voor. En je moet het ook leuk vinden.
Deze scans zien er wel heel goed uit! Ik heb een vrij oude diascanner, en het is me nog niet gelukt om ze zo mooi uit het apparaat te krijgen. Welke scanner gebruik jij, als ik vragen mag?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1370 Gepost op: 19 april 2016, 20:57:32 »
Hallo,
@MarcNL: het zijn Agfa CT100 diafilms. Vrienden gebruikten wel Fuji films; ik vond de kleuren daarvan te verzadigd.
In 1993 werden de Agfa films zo slecht dat ik wel moest overstappen naar Fuji (Kodak had ik al eerder gebruikt en was het ook niet).
@Duvel: ik scan met een Nikon Coolscan 5000. Helaas is Nikon al jaren geleden gestopt met de verkoop/ontwikkeling van scanners.
Het digitale plaatje dat je op dit forum ziet, komt zo niet uit mijn scanner, maar is het resultaat van beeldbewerking na het scannen.
Ik begin altijd met rechtzetten en eventueel een uitsnede te maken. Daarna zorg ik dat de zwarte pixels in het plaatje ook echt zwart zijn
en de helderste pixels ook de hoogste helderheid hebben (zonder dat er onder- of overbelichting optreedt). Daarna helder ik de schaduwen (=donkere delen)
in het hele beeld op. Om de dan nog aanwezige kleurzweem weg te krijgen, kan ik met het zogenaamde grijspunt aan de slag of handmatig met de kleurbalans
het te veel blauw of groen of rood weghalen. Als dat er goed uitziet, haal ik de lichtafval in de hoeken weg en kloon ik eventuele stofjes of krasjes weg.
Een enkele keer moet ik iets doen aan het perspectief (omvallende gebouwen) of lokaal iets ophelderen.
Tot slot haal ik het plaatje nog door een ruisverdelger, zodat je minder of geen korrels in bijvoorbeeld de lucht ziet.
Ik zit dan wel naar een 100% weergave te kijken.
Voor het uploaden van het bestand op dit form verklein ik de liggende zijde tot 1200 pixels en een bestandsgrootte onder de 1MB.
Ik ben dus meer tijd kwijt aan de beeldbewerking dan aan het daadwerkelijke scannen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

   

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1371 Gepost op: 20 april 2016, 11:23:28 »
Leuke platen!

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1372 Gepost op: 20 april 2016, 22:16:55 »

Ik ben dus meer tijd kwijt aan de beeldbewerking dan aan het daadwerkelijke scannen.
 

Dat komt mij inderdaad bekend voor. Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling!
Met vriendelijke groeten, altijd.

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1373 Gepost op: 24 april 2016, 12:54:31 »
Mooie platen, Wim.
Net alsof ze met hedendaagse apparatuur gemaakt zijn. Mooi naturel.

Gr, Marc

geinrijder

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1374 Gepost op: 26 april 2016, 00:36:33 »
Dit was voor mij nuttige informatie om in model neer te zetten in het door mij gebruikte tijdperk (1978 - 2000)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1375 Gepost op: 26 april 2016, 12:58:16 »
Vandaag 25 jaar geleden begon ik met 3 vrienden aan een reis (per auto) naar de smalspoorlijnen in Polen.
Aangezien wij ook belangstelling hadden in trambedrijven, ontstonden op die reis ook dia's van trams.


Op weg naar het eerste reisdoel reden wij langs de Thüringer Waldbahn (tramlijn Gotha - Tabarz en Waltershausen) en dat is een goede gelegenheid om
even de benen te strekken.
Op een klein stukje rijdt de tram bij de tramhalte Waltershausen-Schnepfenthal parallel aan de spoorlijn tussen Fröttstädt en Friedrichroda. Hierop reden destijds
de zogenaamde Ferkeltaxe, de railbussen van de Deutsche Reichsbahn van de DDR. Op het internet vond ik nog wat info in het Nederlands.
Link: http://www.ferkeltaxe.de/entwicklung_nl.htm
De spoorlijn is nog in gebruik: er rijden nu diesels van de serie 641.


De tramhalte met een gelede Tatra KT4D. Links op de dia het stationsgebouwtje van de spoorlijn. Trampassagiers moeten het doen met een standaard "tegeltjeswachthok".


De tegentram (richting Tabarz) bestond uit een gelede Gotha (type G4) met bijwagen.

Meer tijd om foto's te maken was er niet: de wegen in de voormalige DDR waren nog niet gemoderniseerd en we moesten nog ver.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1376 Gepost op: 26 april 2016, 19:33:31 »
Prachtig!

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1377 Gepost op: 27 april 2016, 09:55:51 »
Dit beloofd vast een mooie vakantie reis, dus kom maar op met de volgende plaatjes.

Groeten,

Christoph

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1378 Gepost op: 27 april 2016, 10:04:18 »
Geweldige platen weer, ademen echt sfeer uit.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1379 Gepost op: 27 april 2016, 12:11:53 »
Op 27 april 1991 wat rondgekeken bij het smalspoor (spoorwijdte 750 mm) tussen Freital-Hainsberg en toen nog Kurort Kipsdorf (is ten zuiden van Dresden).
In 2002 is deze spoorlijn zwaar beschadigd door een overstroming. Sinds 2008 wordt er weer gereden tussen Freital-Hainsberg en
Dippoldiswalde. Volgens info op het internet wordt er hard gewerkt om ook het laatste stuk naar Kurort Kipsdorf (ongeveer 11 km lang)
weer in bedrijf te kunnen nemen. De spoorlijn is thans bekend onder de naam Weisseritztalbahn.
De dia's:

Eindpunt Kurort Kipsdorf met stoomloc 99-1746 (bouwjaar 1929).
Destijds exploiteerde de Deutsche Reichsbahn van de DDR de lijn. Thans gebeurt dit onder de vlag van de Sächsische Dampfeisenbahngesellschaft.


Uiteraard de stoomtrein gevolgd en bij een viadukt in Schmiedeberg stoomloc 99-1746 vastgelegd. De straatnamen met de helden van de DDR waren
in 1991 nog niet aangepast aan de nieuwe tijd. De straat heet nu Pöbeltalstrasse.


De tegentrein werd getrokken door stoomloc 99-1777, een nieuwbouwloc uit 1953. De dia is gemaakt bij de Talsperre Malter in de buurt van Dippoldiswalde.
Hier wordt thans al weer gereden.


Langs de weg in Obercarsdorf.


Wederom het viaduct in Schmiedeberg, maar nu van de andere zijde zonder hinderlijke draden.


Eindpunt Kurort Kipsdorf met stoomloc 99-1777.


Stoomloc 99-1777 tijdens het omlopen.


Werkoverleg of de laatste dorpsnieuwtjes ?


Kruising op station Seifersdorf. Ook hier rijden weer treinen.


Aan het eind van de dag nog even gekeken bij lijn 12 van Dresden in het stadsdeel Plauen.
Nieuwe tijden: dus een nieuw kleurtje op het materieel met korte wagennummers.


Uiteraard reden er nog Tatra's in de oude kleuren, maar wel al voorzien van reclame.


Een Trabant in het straatbeeld zou een paar jaar later niet meer voorkomen.


In de Reckestrasse in de wijk Plauen was nog een stukje enkelspoor vanwege te smalle straten.
In 1999 is lijn 12 hier verdwenen en omgelegd via bredere straten.

Morgen en overmorgen verder met trams (hopelijk geen overdosis).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent