Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 984099 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1350 Gepost op: 10 April 2016, 20:42:49 »
Het Nederlandse materieel heeft een hoogte beperking in de stroomafnemer, in België kent men dat niet.
Nedelandse bovenleiding hangt gemiddeld op 5,5 meter, in België meen ik soms op 6 meter hoogte.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1351 Gepost op: 10 April 2016, 20:45:24 »
klopt allebei.

Nederlands Materieel heeft een stuitnok in de stroomafnemer die ervoor zorgt dat die niet helemaal uitveert bij een bovenleidinglozebrug.



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1352 Gepost op: 10 April 2016, 22:09:06 »

Onmiskenbaar het werkt van een belgische lok, Buitenkaag, 29 aug 2012. (Foto uit eigen collectie).
Panto`s van NL loks komen niet zo hoog.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1353 Gepost op: 12 April 2016, 07:51:10 »
12 april 1991
 

De 1620 in opzending achteraan IC850 van Maastricht naar Zandvoort te Utrecht. Recent door de wasstraat gegaan zeker, een maand geleden was ie behoorlijk smerig, zie foto van 14 maart.


 
Een stuk verderop bij Bunnik

Treinstel 1785 en 345 als trein 2052 onderweg van Arnhem naar Utrecht


De 4205 en 4207 als trein 1855 onderweg van Utrecht naar Arnhem


mP3015 met 3 postwagons onderweg naar Utrecht als trein 51604.
Het huis op de achtergrond voor de mP, blijkt het huis te zijn dat later bekend zou worden als Blokpost Bunnik http://www.nicospilt.com .


Een DDM stam als trein 2854 naar Utrecht


Treinstel 345, 355 en 1750 als trein 2857 naar Arnhem

 

Daarna door naar Woerden

Treinstel 4043, 4028 en 4083 als trein 1754 naar Rotterdam


Sprinters 2895 en 2871 als trein 4061 naar Rotterdam


Treinstel 4067, 4013 en 4042 op weg naar Utrecht


Treinstel 4056 en 4090 als trein 7054 op weg naar Den Haag

 

Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1354 Gepost op: 14 April 2016, 09:09:57 »
Op 14 april 1991 wat dia's gemaakt bij het tijdelijke viaduct langs de Rosestraat in Rotterdam.
Voor voetgangers was er een loopbrug gebouwd (ter vervanging van een overweg), vanwaar je een goed zicht op de spoorbaan
en de tunnelbouw had.







Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1355 Gepost op: 14 April 2016, 09:42:06 »
Weer fraaie platen verspreid over meerdere bijdragen  (y)

Dat project "einde Luchtspoor" is ook heel uitgebreid beschreven in een editie van "Spoor & Trein", destijds meermaals geleend van de bieb, maar geen idee welke editie.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1356 Gepost op: 14 April 2016, 15:59:55 »
1100, Plan T, Beneluxtrein, Hondekop: allemaal verleden tijd. Binnen niet al te lange tijd zullen we die ook niet meer in dit draadje aantreffen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1357 Gepost op: 15 April 2016, 07:54:26 »
Als je een jaar of 8 niet al te lang vind dan is dat inderdaad al vrij snel. :)

Verder zijn het wel mooie platen natuurlijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1358 Gepost op: 15 April 2016, 08:22:19 »
Anders open je toch een nieuw draadje: 50 jaar geleden  ;D

Desondanks blijft het smullen in dit draadje (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1359 Gepost op: 15 April 2016, 11:40:27 »
Wat waren die bomen al lekker groen op 14 april toen  ;D

Groet Dennis

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1360 Gepost op: 15 April 2016, 13:35:04 »
@Dennis: Het ene jaar is de natuur sneller dan in een ander jaar en het verschilt ook per streek.
Verkijk je ook niet op de kleuren: ik gebruikte destijds Agfa CT 100 dia's en die blijken nu
geen goede keus geweest te zijn. De 4 dia's zijn kort na elkaar op 14 april gemaakt, maar vooral
de blauwe lucht is bij elke dia anders.
De originele scan zag er zo uit.

Waren er 25 jaar geleden maar betaalbare digitale camera's.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1361 Gepost op: 15 April 2016, 14:26:57 »
Het blauw metallic van de Kadett City was ook een tikje donkerder, maar de plaat is wsl wat later op de middag gemaakt.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1362 Gepost op: 19 April 2016, 07:41:52 »
19 april 1991, vandaag station Maastricht

De 4213 en 4219


En van de andere kant met de 4219 vooraan



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2880
    • foto's op Imgur
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1363 Gepost op: 19 April 2016, 09:38:32 »
Waren er 25 jaar geleden maar betaalbare digitale camera's.

Die verkleurde foto's en dia's geven dit draadje ook wel zijn charme.

Maar het is inderdaad hoog tijd dat men kleureopnamen gaat inscannen, voordat die echt onbruikbaar zijn geworden.
Digitaal valt er best nog wat aan te sleutelen, maar het houdt een keer op.


Bij z/w opnamen speelt dit gelukkig nauwelijks.
Waardoor dat komt? : In z/w foto's zitten in de donkere partijen nog de zilver verbindingen, die voor de donkere partijen zorgen. En die vervagen niet of nauwelijks.
In kleurenopnamen is alle zilver er bij het ontwikkelen uitgewassen, en blijven slechts de kleurkoppelaars achter. Die kunnen wél verkleuren/vervagen.


HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1364 Gepost op: 19 April 2016, 10:48:25 »
Doel je dan alleen op de afdrukken of ook op de negatieven?