Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 17:27:28
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 17:13:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 995625 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1170 Gepost op: 13 May 2015, 11:08:23 »
Een paar plaatjes van de tram van Kiev, 25 jaar geleden.
Destijds was de Sovjetunie nog niet uiteengevallen in aparte staten.
Kiev (thans Kyiv - de hoofdstad van de Oekraïne) is een erg grote stad met toen nog 1 tramnet aan
beide zijden van de rivier Dnjepr.


In de buitenwijken was soms nog een rustige route te vinden. Een Tatra T3-stel uit de eerste leveringen: geen deur in het midden.


Stofbestrijding op straat.


Behalve de Tatra T3 met 2 of 3 deuren had men destijds ook Tatra T6-en.
Spoorwijdte is het Russische breedspoor (1524mm). Goed te zien zijn de oliesporen tussen de rails (lekkage uit de draaistellen).

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent




Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1171 Gepost op: 13 May 2015, 11:26:25 »
Toen kon je een foto nemen en er stonden meer trams op de foto dan auto's...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1172 Gepost op: 13 May 2015, 11:33:04 »

Dubbelgelede Düwag 366 op de Oudedijk. Het lijnnummer 9 is inmiddels ook al 15 jaar verdwenen.
Die telefooncel ook  ;D

D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1173 Gepost op: 13 May 2015, 11:51:36 »
D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was
Die generatie is er al  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2902
    • Richie's homepage
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1174 Gepost op: 13 May 2015, 12:07:40 »
Grappig, ik heb dit onlangs in de praktijk meegemaakt met de kinderen van vrienden. Die kinderen zijn 12 jaar en wisten ook niet hoe een kiesschijf van de telefoon werkt (ik heb ze nog steeds in huis staan en ze werken ook nog steeds).

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1175 Gepost op: 13 May 2015, 14:33:11 »
@Peter Korsten: de autodichtheid was in het Oostblok in die tijd gering. Dat zal nu wel anders zijn.
Maar deze foto's geven ook een ietwat vertekend beeld. Ik fotografeer bij voorkeur geen auto's bij of
voor de tram; ik zocht (en zoek) dus altijd autoluwe fotopunten op.
Dat ging in die tijd inderdaad makkelijker dan nu.


In de binnenstad stonden uiteraard auto's geparkeerd. Trams in de Sovjetunie rijden vaak niet door de belangrijke en mooie hoofdstraten, maar
meer door de achteraf straten, waar het in die tijd rustiger was.


Langs de rivier (Dnjepr) lag een doorgaande weg: daar kon het wel druk zijn met auto's.
Er werd wel veel meer gelopen in die tijd.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent
 

Romeo373

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1176 Gepost op: 13 May 2015, 17:23:13 »

D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was

Die generatie maakte onlangs op TV in DWDD kennis met een (klassieke) schrijfmachine, reactie "oh wat grappig, als je aanslaat, print-ie gelijk :('

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1177 Gepost op: 13 May 2015, 19:08:04 »
Ja, mooi is dat he? Mijn zoontje van zes zag vorig jaar in een openluchtmuseum (den gamle by, Aarhus, aanrader!) ook een typemachine. Geen idee wat dat was. Hij tikt woorden op een touchscreen  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1178 Gepost op: 13 May 2015, 19:12:28 »
Das zeker mooi Eelco, alleen vergeet je parkeerschijf niet.....  >:(
Mvh Steef

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1179 Gepost op: 14 May 2015, 02:23:47 »

Behalve de Tatra T3 met 2 of 3 deuren had men destijds ook Tatra T6-en.
Spoorwijdte is het Russische breedspoor (1524mm). Goed te zien zijn de oliesporen tussen de rails (lekkage uit de draaistellen).
Aan de bedrading boven de weg is te zien dat er ook trolleybussen reden. Heb je daar ook foto's van?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1180 Gepost op: 14 May 2015, 12:33:22 »
@Martin Hornis: ik heb zegge en schrijve 1 dia van een trolleybus gemaakt in Kiev.
Ik meen een Skoda trolleybus bij een binnenlands vliegveld.
Bijgaand een scan van die dia.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1181 Gepost op: 14 May 2015, 13:16:29 »
@Martin Hornis: ik heb zegge en schrijve 1 dia van een trolleybus gemaakt in Kiev.
Ik meen een Skoda trolleybus bij een binnenlands vliegveld.

Maar het zijn er wel twee op een plaatje ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1182 Gepost op: 14 May 2015, 13:20:16 »
Zo'n 300 km ten noord oosten van Kiev ligt Konotop. Een provinciestadje met een trambedrijf.
In die tijd was er nog niet veel bekend over de kleine trambedrijven in de Sovjetunie. Nu, met internet,
ligt de informatie voor het oprapen, maar op 14 mei 1990 was het een verrassing wat er te zien was.

Konotop bleek 3 tramlijnen te hebben. Het lijnennet was grotendeels enkelsporig met wisselplaatsen in de kant van vaak onverharde wegen.
Er reden uitsluitend trams van het type KTM5.


Veel wegverkeer was er niet, maar als er een vrachtauto voorbij kwam, was het wel even stofhappen.


Het viel niet mee om de tram te fotograferen bij gebouwen. Vaak reed de tram langs bomen en een schutting en daarachter lag de bebouwing.


Uiteraard waren sommige straten geasfalteerd en reed de tram in de berm.


Op sommige plaatsen stonden nog de bovenleidingpalen uit de begintijd van het trambedrijf (1949). Men was wel bezig die houten palen te vervangen door
betonnen exemplaren.


Tijdmachines bestaan niet, maar ik had destijds wel het gevoel in Konotop dat ik een tijdreis had gemaakt naar de rust en simpelheid van vroegere tijden.
Onzin natuurlijk. De lokale autoriteiten konden overigens dit bezoek aan de tram van Konotop niet waarderen: een aantal trambelangstellenden zijn opgepakt en zijn films kwijtgeraakt.
Ik en nog 4 Nederlanders ontsprongen deze dans, doordat wij wat te laat op het station aankwamen voor de terugreis naar Kiev.
In 1992 ben ik nogmaals in Konotop geweest. Op mijn fotosite (zie wereldbolletje) staan wat tramfoto's van dat bezoek.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1183 Gepost op: 14 May 2015, 18:21:44 »
Wim,
Dit is echt genieten.

Groet Cor Lageweg.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1184 Gepost op: 14 May 2015, 22:01:00 »
Ik vraag me al een aantal posten af waarom je in hemelsnaam koud een jaar na dato binnen 300km van de meltdown van Tsjernobyl durft te komen. Die straatsproeier was er niet voor niets denk ik. Ik hoop serieus dat dat niet alleen was om trammetjes te fotograferen... Het zijn prima foto's hoor, maar is je gezondheid nog wel in orde?