Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:43:15
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 897814 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1170 Gepost op: 13 mei 2015, 11:08:23 »
Een paar plaatjes van de tram van Kiev, 25 jaar geleden.
Destijds was de Sovjetunie nog niet uiteengevallen in aparte staten.
Kiev (thans Kyiv - de hoofdstad van de Oekraïne) is een erg grote stad met toen nog 1 tramnet aan
beide zijden van de rivier Dnjepr.


In de buitenwijken was soms nog een rustige route te vinden. Een Tatra T3-stel uit de eerste leveringen: geen deur in het midden.


Stofbestrijding op straat.


Behalve de Tatra T3 met 2 of 3 deuren had men destijds ook Tatra T6-en.
Spoorwijdte is het Russische breedspoor (1524mm). Goed te zien zijn de oliesporen tussen de rails (lekkage uit de draaistellen).

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent




Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1171 Gepost op: 13 mei 2015, 11:26:25 »
Toen kon je een foto nemen en er stonden meer trams op de foto dan auto's...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1172 Gepost op: 13 mei 2015, 11:33:04 »

Dubbelgelede Düwag 366 op de Oudedijk. Het lijnnummer 9 is inmiddels ook al 15 jaar verdwenen.
Die telefooncel ook  ;D

D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1173 Gepost op: 13 mei 2015, 11:51:36 »
D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was
Die generatie is er al  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2713
    • Richie's homepage
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1174 Gepost op: 13 mei 2015, 12:07:40 »
Grappig, ik heb dit onlangs in de praktijk meegemaakt met de kinderen van vrienden. Die kinderen zijn 12 jaar en wisten ook niet hoe een kiesschijf van de telefoon werkt (ik heb ze nog steeds in huis staan en ze werken ook nog steeds).

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1175 Gepost op: 13 mei 2015, 14:33:11 »
@Peter Korsten: de autodichtheid was in het Oostblok in die tijd gering. Dat zal nu wel anders zijn.
Maar deze foto's geven ook een ietwat vertekend beeld. Ik fotografeer bij voorkeur geen auto's bij of
voor de tram; ik zocht (en zoek) dus altijd autoluwe fotopunten op.
Dat ging in die tijd inderdaad makkelijker dan nu.


In de binnenstad stonden uiteraard auto's geparkeerd. Trams in de Sovjetunie rijden vaak niet door de belangrijke en mooie hoofdstraten, maar
meer door de achteraf straten, waar het in die tijd rustiger was.


Langs de rivier (Dnjepr) lag een doorgaande weg: daar kon het wel druk zijn met auto's.
Er werd wel veel meer gelopen in die tijd.

Met vriendelijke groeten,
Wim van der Ent
 

Romeo373

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1176 Gepost op: 13 mei 2015, 17:23:13 »

D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was

Die generatie maakte onlangs op TV in DWDD kennis met een (klassieke) schrijfmachine, reactie "oh wat grappig, als je aanslaat, print-ie gelijk :('

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1177 Gepost op: 13 mei 2015, 19:08:04 »
Ja, mooi is dat he? Mijn zoontje van zes zag vorig jaar in een openluchtmuseum (den gamle by, Aarhus, aanrader!) ook een typemachine. Geen idee wat dat was. Hij tikt woorden op een touchscreen  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1178 Gepost op: 13 mei 2015, 19:12:28 »
Das zeker mooi Eelco, alleen vergeet je parkeerschijf niet.....  >:(
Mvh Steef

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1179 Gepost op: 14 mei 2015, 02:23:47 »

Behalve de Tatra T3 met 2 of 3 deuren had men destijds ook Tatra T6-en.
Spoorwijdte is het Russische breedspoor (1524mm). Goed te zien zijn de oliesporen tussen de rails (lekkage uit de draaistellen).
Aan de bedrading boven de weg is te zien dat er ook trolleybussen reden. Heb je daar ook foto's van?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1180 Gepost op: 14 mei 2015, 12:33:22 »
@Martin Hornis: ik heb zegge en schrijve 1 dia van een trolleybus gemaakt in Kiev.
Ik meen een Skoda trolleybus bij een binnenlands vliegveld.
Bijgaand een scan van die dia.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1181 Gepost op: 14 mei 2015, 13:16:29 »
@Martin Hornis: ik heb zegge en schrijve 1 dia van een trolleybus gemaakt in Kiev.
Ik meen een Skoda trolleybus bij een binnenlands vliegveld.

Maar het zijn er wel twee op een plaatje ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1182 Gepost op: 14 mei 2015, 13:20:16 »
Zo'n 300 km ten noord oosten van Kiev ligt Konotop. Een provinciestadje met een trambedrijf.
In die tijd was er nog niet veel bekend over de kleine trambedrijven in de Sovjetunie. Nu, met internet,
ligt de informatie voor het oprapen, maar op 14 mei 1990 was het een verrassing wat er te zien was.

Konotop bleek 3 tramlijnen te hebben. Het lijnennet was grotendeels enkelsporig met wisselplaatsen in de kant van vaak onverharde wegen.
Er reden uitsluitend trams van het type KTM5.


Veel wegverkeer was er niet, maar als er een vrachtauto voorbij kwam, was het wel even stofhappen.


Het viel niet mee om de tram te fotograferen bij gebouwen. Vaak reed de tram langs bomen en een schutting en daarachter lag de bebouwing.


Uiteraard waren sommige straten geasfalteerd en reed de tram in de berm.


Op sommige plaatsen stonden nog de bovenleidingpalen uit de begintijd van het trambedrijf (1949). Men was wel bezig die houten palen te vervangen door
betonnen exemplaren.


Tijdmachines bestaan niet, maar ik had destijds wel het gevoel in Konotop dat ik een tijdreis had gemaakt naar de rust en simpelheid van vroegere tijden.
Onzin natuurlijk. De lokale autoriteiten konden overigens dit bezoek aan de tram van Konotop niet waarderen: een aantal trambelangstellenden zijn opgepakt en zijn films kwijtgeraakt.
Ik en nog 4 Nederlanders ontsprongen deze dans, doordat wij wat te laat op het station aankwamen voor de terugreis naar Kiev.
In 1992 ben ik nogmaals in Konotop geweest. Op mijn fotosite (zie wereldbolletje) staan wat tramfoto's van dat bezoek.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

 

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1183 Gepost op: 14 mei 2015, 18:21:44 »
Wim,
Dit is echt genieten.

Groet Cor Lageweg.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1184 Gepost op: 14 mei 2015, 22:01:00 »
Ik vraag me al een aantal posten af waarom je in hemelsnaam koud een jaar na dato binnen 300km van de meltdown van Tsjernobyl durft te komen. Die straatsproeier was er niet voor niets denk ik. Ik hoop serieus dat dat niet alleen was om trammetjes te fotograferen... Het zijn prima foto's hoor, maar is je gezondheid nog wel in orde?