Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald69
Vandaag om 01:21:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 00:13:42
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
14 June 2025, 23:40:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
14 June 2025, 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
14 June 2025, 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967379 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1185 Gepost op: 14 May 2015, 22:25:44 »
Tsjernobyl was '86.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1186 Gepost op: 14 May 2015, 22:41:02 »
Je hebt gelijk, ik vergis me een paar jaar, excuus. Op een halfwaardetijd van bijv. 137Cs (30 jaar) maakt dat echter niet zoveel uit denk ik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1187 Gepost op: 14 May 2015, 22:48:42 »
En we weten tegenwoordig meer over Tsjernobyl dan in 1990. Wel scherp opgemerkt, ik had die link niet gelegd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1188 Gepost op: 14 May 2015, 23:42:07 »
@1200blauw: ik was daar inderdaad met vakantie om de trambedrijven te zien. Mocht ik morgen het loodje leggen, dan is toch niet uit te maken of een paar dagen rondlopen in Kiev dit bespoedigd heeft. Ik denk dat de inwoners van Kiev meer risico gelopen hebben (of nog lopen). Het trambedrijf gaf bij een bezoek aan een remise wel toe dat men vaker de straat besproeide als gevolg van "Tsjernobyl". Of dit besproeien iets helpt ?
Overigens, in 1986 kreeg het noorden en westen van Europa de volle laag radioactieve zooi. Waarschijnlijk heb ik in Nederland al een flinke dosis opgelopen.
Tsjernobyl was dus geen overweging om niet te gaan. Van leven ga je dood, zong iemand ooit.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1189 Gepost op: 15 May 2015, 06:39:14 »
Wel lief dat men zorgen over je gezondheid maakt Wim! Ook wel grappig want met alle luchtvervuiling hier en plastics in je eten gaat het toch wel de 'goede' kant op hier...  :'(
Maar mooie foto's Wim, leuke scenes waarin die trams rijden!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1190 Gepost op: 16 May 2015, 10:47:49 »
Het Russische breedspoor (1524 mm) is tegenwoordig de norm bij de meeste trambedrijven in de voormalige Sovjetunie.
Er zijn echter ook nog trambedrijven met meterspoor te vinden. Het trambedrijf van Zjitomir (ongeveer 200 km ten westen van Kiev) is er een van.
Ik was daar op 16 mei 1990. Wat gescande dia's van die dag.


Er is maar een tramlijn in Zjitomir, die niet bij het station komt. Men had Tatra T4-en, zoals op deze dia.
De meeste straten, waar de tram doorreed, zagen er zo uit. Het was niet echt spannend.


Men had ook de enkelgelede vierassige Tatra KT4.


Eigenlijk een "weggooidia" (de zon verdween, de knalblauwe lucht echter niet), maar toch gescand en digitaal verbeterd vanwege de straatveger.
In 1990 bestond de Sovjetunie nog en was de economische neergang in de Oekraïne nog niet echt zichtbaar. Maar toen al, zag je vooral bij stations oude mensen,
die van alles probeerden te verkopen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien.
Deze oudere straatveger zal dit ook niet uit liefhebberij gedaan hebben, maar waarschijnlijk om zijn pensioen (als dat er al was) aan te vullen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

PS: Dank voor de reacties.


 

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1191 Gepost op: 16 May 2015, 13:13:42 »
Leuke beelden van "onbekende" oorden. Dit mag ik graag zien.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1192 Gepost op: 18 May 2015, 10:19:15 »
Het huidige Lviv (ook bekend onder de namen Lvov en Lemberg) heeft eveneens een metersporig trambedrijf. Wat dia's van 18 mei 1990.


Ook hier de Tatra T4. Het is een oude stad met vaak smalle straten.


Als nieuwste type zag ik destijds de gelede Tatra KT4. Alles reed als koppelstel; er werd druk gebruik gemaakt van de tram.


Voor de Tatra's had Lviv Gothatrams uit de DDR. In 1989 waren deze trams al verdwenen uit de reizigersdienst, maar werden nog ingezet als werkwagen.
Op deze dia een Gotha twee-asser als "railafvoerwagen".


Tijdens die reis voor trambelangstellenden was er steevast een ontvangst door het trambedrijf op een remise, zoals hier op remise nr. 2.
In die tijd hield Lenin nog een oogje in het zeil.


Haast altijd was er op zo'n remise een ruimte, waar aandacht besteed werd aan het verleden van het trambedrijf (vaak wel over de heldendaden van partijleden).
Ook buiten op het remiseterrein werden, naar ik aanneem, de slachtoffers onder het trampersoneel van de 2e wereldoorlog herdacht.


Zo te zien stonden er nog gebouwen uit de begintijd van het trambedrijf.


Her en der stond gesloopt oud materieel, zoals gelede Gotha's.


Nog wat plaatjes in de stad.






Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1193 Gepost op: 18 May 2015, 11:21:19 »
Echt fantastische prenten Wim!  (y) Ik word er erg blij van.
Heb je deze foto ook genomen? Lijkt enkele seconden na jouw opname te zijn gemaakt;
« Laatst bewerkt op: 18 May 2015, 12:10:27 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1194 Gepost op: 18 May 2015, 12:17:00 »
Top-pics! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8403
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1195 Gepost op: 18 May 2015, 19:57:00 »
Ha Wim, je fotoos zijn fantastisch. Nooit wegdoen!
De pensioentjes in de Sovjettijd waren er wel, voor niet-kritische mensen. Ze waren niet hoog, maar doodgaan van de honger deed je niet. Na het uiteenvallen van de Unie waren de pensioentjes al snel te weinig om nog van te kunnen leven. Ook kapitalisme heeft zo haar keerzijden.....
« Laatst bewerkt op: 19 May 2015, 12:34:46 door DE-II »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1196 Gepost op: 18 May 2015, 20:01:40 »
@Gert Arkema: Leuk. Die foto is niet van mij, maar zal van een medereiziger zijn. Er stond zo'n 35 man, die werkwagen te fotograferen.
@Post49 en DE_II: Dank. Dit draadje is een alibi om weer eens wat dia's te scannen, waardoor ze wat makkelijker toegankelijk zijn en
het verder verkleuren/verbleken van dia's niet meer belangrijk is.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1197 Gepost op: 18 May 2015, 20:15:54 »
Ah Wim, het was een hele club. Ene Huizer? Hij maakte ook deze look-a-lot-like-jouw-foto en meer...
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
  • Team Mitropa
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1198 Gepost op: 18 May 2015, 23:06:06 »
jouw link werkt niet Gert.

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1199 Gepost op: 19 May 2015, 08:05:30 »
19 mei 1990

Prachtige foto’s met een heerlijke sfeer Wim!
Hopelijk komen er nog meer!
Tussendoor een paar foto’s gewoon uit Nederland  :)


Via Nijmegen naar Dordrecht geweest naar Dort in Stoom.
Ik heb laatst ook nog m’n oude z/w negatieven gevonden op de vliering, dus vanaf nu komen ook deze voorbij.

Een onbekende DEIII met trein 6237 van Nijmegen naar Roermond


En nog een nachschuss



Een 212 en alleen een Silberling stuurstandrijtuig is al overkill aan tractie, maar zelfs een 218 werd ingezet:

De 218.129 met stuurstandrijtuig met trein 3774 Kleve – Nijmegen


Idem op de terugweg met trein 3775 Nijmegen – Kleve



De pendeltrein met de 52.3879 voorop bij station Dordrecht





En de 41.105 aan de achterzijde


En nog de 2501






Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper