Maar S88 is notoir slecht met het omgaan met lange kabels.
Als ik je verhaal zo lees, heb je een goede, als niet de best mogelijke, keuze gemaakt. S88 is idd no bueno voor lange afstandjes. En als er dan niks anders beschikbaars is, dan moet je wat.
Heb jij een idee voor een betere oplossing?
Toen waarschijnlijk niet. Ik zou dan net als jij ook zelf een bus in elkaar geflanst hebben.
Wellicht dat ik had gekeken naar een andere centrale zoals lenz ofzo maar dan zou je ze ook alles moeten inkopen en dan is het goodbye €€€. Dus ik snap de afwegingen. Hoeveel mag het kosten? Hoeveel tijd wil je aan kwijt zijn? Zelf een loconet of bidib library kloppen doe je immers niet ff in een avondje na werk.
Wat je misschien interessant vind, voor zowel thuis als voor werk ben ik bezig met een nieuwe bus. Het is een cyclische bus waarbij elk apparaat elke byte bijna direct doorstuurt naar het volgende apparaat via RS485. En het laatste apparaat stuurt het weer door naar de centrale. Zo heb je weinig overhead en je kan outputs en inputs er op laten lopen. Elke transmissie bevat een bericht voor elke slave. Een slave kan die uitlezen voor outputs of hij zijn inputs op de bus zetten. Ik kan ook de bus zo makkelijk scannen op apparaten en er zitten checksums in verwerkt. Ik heb er tzt al grootse plannen voor en het is wel leuk om te bedenken natuurlijk.
Voor grote treinbaan zou ik vandaag de dag loconet gebruiken omdat je tegenwoordig wel een open source library kan vinden op internet. Zelf de printjes laten bestucken en dan zit je op ~€10,- per stuk ofzo. Ik ben in contact met digitrax, maar volgens mij mocht ik van ze mijn terugmelder project ook als open-source versie releasen. Dat moet ik even navragen. Maar dan hebben we straks alles wat we nodig hebben goedkoop beschikbaar
Ik heb niks in elkaar geflanst.
RS485 is net als RS232 een point to point verbinding (geen bus).
zorg dat je op een UNO nooit meer dan 12 servo objecten aanmaakt
Wellicht nog een leuk feitje over de library. Ik weet ook dat de pulsen achter elkaar plaatsvinden. Dat betekent ook als je gelijktijdig 12 servo's naar 180 graden stuurt dat de frequentie gaat afnemen omdat 12 x 2ms (180 graden) groter is dan 1 50Hz periode (20ms). Zodoende variëren de frequenties ook een heel klein beetje wanneer de puls lengtes aangepast worden. Het effect van dit allemaal is alleen niet merkbaar. It doesn't hurt