Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 14:11:43
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 14:00:08
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 238928 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1185 Gepost op: 15 januari 2023, 19:43:40 »
Daarom heb ik ze ook laten liggen! ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1186 Gepost op: 15 januari 2023, 21:02:24 »
In NL zie ik trouwens zo snel altijd wel iets gemonteerd (tegenover een opstelspoor) om rollen in verkeerde richting tegen te gaan, maar in Amerika maalden ze er blijkbaar minder om...
Waarom zou dat nodig zijn? Op een draaiende brug ligt er per definitie geen tegenoverliggend stukje spoor.

Groet, Bas
Niemand die een serieus antwoord weet op mijn vraag?
Of begrijp ik misschien niet goed waar het over gaat?
Tegenover ieder opstelspoor aansluitend aan de draaischijf zou dus aan de andere zijde een stukje spoor moeten liggen (uitzonderingen daargelaten, zoals het plaatje van Vincent in de VS toont)?
Het doorrollen van een loc kan toch alleen maar via de brug die dan toevallig in de richting van het desbetreffende opstelspoor moet staan?
De kans dat een loc zomaar de put in rolt lijkt mij vele malen groter.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1187 Gepost op: 15 januari 2023, 21:08:38 »
Die imitatiewisselmoteren zijn prachtig, Meino. (y)

Ik ben er op mijn baan (naar Duits voorbeeld) ook wel eens mee bezig geweest.
En heb me toen dummy's van Modellbahn Union aangeschaft.
Maar vooralsnog ben ik er niet tevreden mee.

Groet, Bas

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1188 Gepost op: 15 januari 2023, 21:43:23 »
Tegenover ieder opstelspoor aansluitend aan de draaischijf zou dus aan de andere zijde een stukje spoor moeten liggen (uitzonderingen daargelaten, zoals het plaatje van Vincent in de VS toont)?
Dat is inderdaad het geval op Kranenberg.

Citaat van: wob
Het doorrollen van een loc kan toch alleen maar via de brug die dan toevallig in de richting van het desbetreffende opstelspoor moet staan?
Ik denk dan ook dat de kans op het doorrollen aanwezig is op het moment dat een loc van een opstelspoor de brug oprijdt, wat ook kan is dat de lok bij aankomst van de brug de verkeerde kant opgaat. De kans dat een lok doorrolt op een draaiende brug lijkt mij niet zo groot. Ik denk dat de brug pas mag draaien als de lok tot stilstand is gekomen.

Citaat van: wob
De kans dat een loc zomaar de put in rolt lijkt mij vele malen groter.
Ik heb inderdaad wel eens foto's gezien van een lok die in de put ligt. De lok is dan op een opstelspoor doorgereden terwijl de brug niet aan dat opstelspoor staat.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2023, 21:45:16 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1189 Gepost op: 15 januari 2023, 21:54:16 »
Ik denk dat je per abuis rollen moet lezen als doorrollen, niet op tijd stoppen/ doorschieten, net als bij seinen. Bij een lok die in de put rijdt is er serieus iets misgegaan; er is dan geen sprake van doorschieten, dus of machinist heeft 'verkeerde' brugstand over het hoofd gezien of er is sprake van hogere snelheid/langere remweg dan normaliter in depots wordt toegestaan.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2023, 21:58:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1190 Gepost op: 16 januari 2023, 00:44:54 »
Ik weet niet hoe precies je het wil hebben, maar bij NS hebben naar mijn weten de wissels oneven nummers en de seinen even nummers.

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1191 Gepost op: 16 januari 2023, 10:05:16 »
Ik denk het niet, als ik op Klassiekebeveiliging kijk, dan zie ik dat op ieder emplacement de wisselnummering gewoon doorloopt, inclusief de oneven nummers. Gelukkig maar  ;D

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1192 Gepost op: 16 januari 2023, 10:39:47 »
Jullie hebben beiden gelijk  ;D

Het hangt namelijk van het tijdperk af ...
Ter verduidelijking 2 x Den Helder (Hdr)
In 1958 op Klassieke Beveiliging (op 1/3 van de pagina)
En actueel op SporenplanOnline (even naar rechtsonder schuiven)

Op de baan van Meino is doornummeren dus de juiste keuze :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1193 Gepost op: 16 januari 2023, 18:30:19 »
Dank heren. Alleen heb ik nu wel het gevoel dat ik een mengvorm heb gebouwd. De seinen op het emplacement, onder controle van de posten, heb ik allemaal een even nr gegeven. De P seinen op de vrije baan hebben een oneven nr.
Maar goed, de nummertjes op de seinen zijn nauwelijks te lezen, dus ik vind dat wel best.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1194 Gepost op: 26 februari 2023, 13:03:37 »
Alweer 1,5 jaar geleden dat ik een klein ongelukje had

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Zoals hier wel eens is gememoriseerd, is Kranenberg vrij hoog, 1,30m. Dat is mooi om te zien, maar soms als je iets wilt verzetten, lastig. Er loopt een spoor vlak naast de rand, maar als ik dan iets wil pakken, loop ik het risico dat ik met mijn arm blijft haken aan iets dat daar staat. Dat gebeurde helaas vorige week ook met mijn NS4300 van DJH  :'( :(


Het resultaat van de val, voorlopig maar even in een doos gedaan. Als ik over de schrik heen ben en weer moed verzameld heb, gaan we wel eens proberen om er weer iets van te maken. Grootste probleem is het machinistenhuis, waarvan een zijkant stevig verbogen was. Dat heb ik al geprobeerd recht te krijgen, maar ik ben bang dat dat niet meer strak wordt. In ieder geval een berichtje naar DJH gestuurd om te kijken of er misschien nog een etsplaat beschikbaar is. De rest is waarschijnlijk met onderdelen van Philotrain/Phildie wel te fixen.

Terug van vakantie, en bezig met allerlei reparatie klusjes (Computer, synology 1515+ NAS, camera enz.), ook dit maar eens proberen aan te pakken.
Onderdelen zijn gesorteerd, wat klein spul (trapjes, luchtpomp, bufferbalk) alvast gerepareerd.



Sommigen zouden de hele handel in de thinner hebben gedaan om de kit vanaf het begin weer op te bouwen, daar had ik toch geen zin in, dus zet ik hem gewoon weer in elkaar, de beschadigde delen zal ik zo goed en kwaad als het gaat weer een kleurtje geven. Aangezien ik mijn lok's vervuil, ga ik dat wel maskeren met een extra laagje vervuiling.
Het enige probleem zijn de locnrs. Dat had ik ooit met wrijftransfers van Philotrain gedaan, maar die zijn voor zover ik dat kon nagaan, niet meer leverbaar.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1195 Gepost op: 26 februari 2023, 13:14:49 »
Geëtste bestellen bij Erwin Werps?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1196 Gepost op: 26 februari 2023, 13:31:49 »
Erik

dat zou niet conform de wekelijkheid zijn, de 4300 en 5000 hadden alleen geschilderde nummers.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7518
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1197 Gepost op: 26 februari 2023, 13:41:26 »
Jophispoor?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1198 Gepost op: 26 februari 2023, 13:57:56 »
Oeps, dat had ik even over het hoofd gezien Mijno  ;)

Misschien kan deze modelbouwer wat voor je betekenen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1199 Gepost op: 04 maart 2023, 08:06:01 »
Meino,

Ik heb recent een vraag gesteld over het lettertype op de bufferbalk. Mocht dat intressant voor jou zijn kan ik het even opzoeken.
Andere opschriften zijn volgens mij te maken uit hetlettertype dat Huib Maaskant op zijn website heeft staan zoals revisie opschriften en dergelijke.

Mvg,

Adriaan