Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
booster vraag door Hasenwald
Vandaag om 12:17:54
Trix BR94 ontspoort door Mark D.
Vandaag om 12:16:04
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:32:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 309058 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1155 Gepost op: 28 December 2022, 17:39:56 »
Ik bedoelde het sein. Bij mn armseinen komt het er ook nauw op aan. Maar goed, je hebt de ooorzaak te pakken, lees ik 😉

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26695
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1156 Gepost op: 28 December 2022, 18:30:44 »
Ik heb gezocht naar foto's van hoe je het onder de tafel hebt gemaakt, maar kon ze niet vinden.
Voor aandrijvingen vanaf een servo naar een wissel of iets anders wat moet bewegen, gebruik ik altijd rechtgebogen paperclips. Afhankelijk van de afstand en de over te brengen kracht is dat een gewone of een groot formaat paperclip.
Heeft geen extra ondersteuning nodig.
Voor het echt zware werk fietsspaken.
Voordeel van deze oplossingen: het kost geen drol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1157 Gepost op: 28 December 2022, 19:35:38 »
Klaas, dat klopt. Ik heb nog geen foto's van hoe het er onder de baan uitziet. De lantaarn is op de draad van 0.5 mm vastgezet. Die draad gaat door 3 oogjes die ik op de paal heb bevestigd, en loopt door tot onder de baan. Mijn idee was om aan deze draad een hefboompje van een servo te monteren. Om wat meer grip te krijgen heb ik aan de onderkant al een 1,5mm buisje gesoldeerd. Alleen die constructie is niet stabiel genoeg.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1158 Gepost op: 28 December 2022, 20:13:00 »
Raar toch wel. Ik heb messing draad van 1mm gebruikt. Is niet t stevigste draad, maar gaat perfect.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1159 Gepost op: 28 December 2022, 20:17:28 »
1mm draad is 4x sterker dan 0,5mm draad. Maar ik vond dat te dik voor de toepassing.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1160 Gepost op: 28 December 2022, 22:33:56 »
Het deel wat je ziet is dat deel waar de lantaarn opstaat. Dus te dik valt wel mse.
Die draad loopt tot onder de vloer door en is daar in een z gebogen die in  de slagdraad van de tortoise haakt.




« Laatst bewerkt op: 28 December 2022, 22:43:59 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1161 Gepost op: 29 December 2022, 11:17:48 »


Ik had eerst ook een dikkere draad geprobeerd, maar dat vond ik er minder goed uitzien, dus toen met die 0.5mm aan de gang. Ik ben eigenlijk nooit zo precies, als het maar lijkt, maar hier vond ik het toch wel belangrijk. Achteraf had ik de constructie van het deel onder de tafel anders moeten aanpakken, dan was het nu simpeler geweest. Maar daar kom ik altijd te laat achter.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1162 Gepost op: 04 January 2023, 17:49:50 »
Ik had dus een klein probleempje met de beweegbaarheid van de aandrijving. Met wat heel oud Mecano spul en buisjes iets gefabriekt dat de handel steun geeft.



Zo zit het nu onder de tafel, aan de rangeerpaal ook een servo armpje gelijmd en die met een ijzerdraad aan de arm van de servo verbonden.




Een rangeerpaal is nu "klaar" en werkend. Een klein filmpje.

<a href="https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oNaFu4BsVrU</a>

De bediening gebeurd via het paneel.



Er zijn vier blokken die vrij moeten zijn om te kunnen rangeren, drie per rangeerpaal. Blok 15,16 en 12 gelden voor de rechter paal. Dat gebeurd in samenwerking met koploper. Ieder blok heeft een drukknop die gekoppeld is aan een bezetmelder. Het opkomen van de bezetmelder start een speciale actie in Koploper die het betreffende blok handmatig reserveert. Daar is weer een andere speciale actie aan gekoppeld, die op het moment dat een blok echt wordt gereserveerd een DCC accessory commando uitstuurt waardoor het rode ledje van het betreffende blok oplicht. Maar dat zelfde DCC accessory commando wordt ook gebruikt door de SeinController om te weten wanneer een rangeerpaal lantaarn op vrij komt te staan, n.l. als alle drie de blokken gereserveerd zijn.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1163 Gepost op: 04 January 2023, 21:21:14 »
 (y) Meino!

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1164 Gepost op: 04 January 2023, 22:19:05 »
Meino,

Ziet er allemaal weer fantastisch uit (y)
Ik zie vaak diverse nederlandse stomers voorbijkomen die DJH modelloco in de tijd heeft gemaakt, maar de 2100 was me nog niet opgevallen. Is dat een philotrain of een andere kit?

MVG,

Adriaan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1165 Gepost op: 04 January 2023, 22:27:27 »
Adriaan,

de 2100 is inderdaad een Philotrain. Het is de enige Philotrain die ik niet als kit heb gekocht.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1166 Gepost op: 14 January 2023, 12:55:36 »
Een paar kleine dingetjes. Oorspronkelijk wist ik niet of ik trekdraden of elektrisch wilde nabootsen. Besloten om dat met wisselmotoren te doen.

Met wat styreen strips 12 wisselmotoren gefabriekt.



En die her en der op het emplacement geplaatst.







De aankleding van het emplacement is nu wel zo'n beetje klaar. Misschien nog wat bordjes.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1167 Gepost op: 14 January 2023, 13:00:14 »
Leuke details.
Misschien op dat kopspoortje bij de schijf een paar rangeerschoenen of nokken, dat een lok niet per abuis het achterliggende spoor oprijdt... ?
Duits voorbeeld, maar er zal vast een Nederlands equivalent zijn:


http://www.bwnossen.de/index.php/fahrzeuge/vereinsfahrzeuge/14-fahrzeuge-verein/57-verein-diesellok-110-101-4
« Laatst bewerkt op: 14 January 2023, 13:05:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1168 Gepost op: 14 January 2023, 13:15:07 »
Wat ik mij afvraag: heeft de brug van de draaischijf bij elke stand altijd aan beide zijden een aansluitspoor? Ook al is het dan zeer kort zoals bovenstaande foto's.
Of kan het gerust ook slechts aan één zijde.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #1169 Gepost op: 14 January 2023, 13:25:28 »
@Jozz geen flauw idee, maar de foto's die ik ken hebben altijd een klein stukje spoor aan de andere kant.

@Benelux795
Vincent, ik had al een aantal sporen met bielzen beveiligd.



Alleen die heel korte stukjes spoor niet, dus het is wel een goed idee om dat daar ook te doen, misschien ook met bielzen, maar wat je laat zien lijkt mij ook wel wat.

Groet Meino