Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:33:24
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 310697 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #675 Gepost op: 16 October 2021, 09:10:36 »
#662 Huup
Citaat
Dit is dan het resultaat van de eerste poging. Hij is nog niet klaar, ik zit nog te wachten op een bestelling van isolatoren en er moeten nog boutjes onder gesoldeerd worden. Dus moet ik nog even een bezoekje aan de bouwmarkt plegen voor lange m2 boutjes.
Jouw doorsteken van de masten zette mij trouwens wel aan het denken, niet dat ik ooit model 'waslijnen' ga ophangen  ;D
Het gebruikte H profiel is 2,5 x 2,5 als ik daar Piet Apegras op loslaat kom ik op een diagonaal van ca. 3,5 daar moet toch M3 op te snijden zijn lijkt mij.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #676 Gepost op: 16 October 2021, 10:18:16 »
Het klopt dat het H profiel eindigt in de betonnen voet.
Mijn eerste idee was om er een M2 boutje onder te solderen die dan gebruikt wordt om het portaal te bevestigen. Dat heb ik niet gedaan, in mijn rommeldoos bleek ik nog een hoop andere profieltjes te hebben waaronder buis met 2,5mm diameter. Daar heb ik stukjes van 3cm afgeslepen en er onder gesoldeerd. Dus nu gaatjes boren in de grondplaat (3mm) en het portaal kan geplaatst worden.
De portalen in het station, die op het perron staan, daar hoefde ik niets aan te doen, ik steek de H profielen gewoon door een gat dat ik in het perron heb geboord.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #677 Gepost op: 16 October 2021, 16:51:33 »
Voor de liefhebber, even wat fotootjes van de voortgang. 12 portalen zijn geplaatst, nog 10 portalen en 8 masten te gaan. Heel lang geleden, toen ik nog in de planningsfase was, heb ik ooit van 0,5mm Sommerfeldt draad een aantal bovenleidingen gemaakt. Die heb ik er maar eens provisorisch in gehangen voor het effect. Dat valt niet tegen. Alhoewel ik van plan ben om dat opnieuw te doen, maar dan met 0,3mm draad van Sommerfeldt, kan ik dit achter de hand houden voor het geval dat dat niet goed gaat.











Ik kan me nu wel goed voorstellen dat banen zonder bovenleiding een zekere aantrekkingskracht hebben. Maar bij een NS baan in de jaren 50-60 kun je haast niet zonder. Een NS1000, NS1100 etc. zonder bovenleiding ziet er zo sneu uit en personen materiaal getrokken door diesel kwam bij de NS niet vaak voor. Zie het debacle van de NS2600.

Groet Meino

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #678 Gepost op: 16 October 2021, 16:52:35 »
Héél fraaie en sfeervolle foto's  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #679 Gepost op: 16 October 2021, 17:07:07 »
Dag Meino,

Dat oogt al heel goed met de 0,5 mm draad. In deze omgeving misstaat het niet gauw, mooi. 'Voor de liefhebber' zeg je, als ik nog geen liefhebber was dan ben ik het nu.
Ik heb al een trein

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #680 Gepost op: 16 October 2021, 17:08:20 »
Dank je Wim.
Maar zelf ben ik nog niet helemaal tevreden. In het begin gebruikte ik een 250wat halogeen bouwlanp voor de belichting. Nu met de lichtkoof, is dat 4000K led strip. Ledstrips hebben echter geen continue spectrum, dus ben ik nog steeds bezig in Lightroom om een instelling te vinden die ik prettig vind kwa kleur. Ik weet dat er leds zijn die wel goed zijn op dat gebied, maar die horen niet tot het standaard Aliexpress en Ebay assortiment. Maar misschien stel ik mijn eisen ook wel te hoog.
Nu we het er toch over hebben, wat gebruik jij voor de belichting?

Groet Meino

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #681 Gepost op: 16 October 2021, 22:00:21 »
Ik ben Wim niet, maar volgens mij gebruikt Wim TL-licht.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8547
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #682 Gepost op: 16 October 2021, 23:23:32 »
Ziet er goed uit, Meino. Als je de rij- en hangdraad afspant, kan het nog dunner. Zie mijn foto in vorig bericht.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #683 Gepost op: 16 October 2021, 23:37:23 »
Dank je Wim.
Maar zelf ben ik nog niet helemaal tevreden. In het begin gebruikte ik een 250wat halogeen bouwlanp voor de belichting. Nu met de lichtkoof, is dat 4000K led strip. Ledstrips hebben echter geen continue spectrum, dus ben ik nog steeds bezig in Lightroom om een instelling te vinden die ik prettig vind kwa kleur. Ik weet dat er leds zijn die wel goed zijn op dat gebied, maar die horen niet tot het standaard Aliexpress en Ebay assortiment. Maar misschien stel ik mijn eisen ook wel te hoog.
Nu we het er toch over hebben, wat gebruik jij voor de belichting?

Groet Meino

Hoi Meino.

Ik gebruik en zweer bij TL daglicht buizen. En ik houd van heel veel licht.
Mijn lichtbakken (5) zijn wel onderling en- en uitschakelbaar.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #684 Gepost op: 16 October 2021, 23:48:35 »
Dag Wim

Toch nog een vraagje, wat is de CRI (kleurweergave) van jouw TL lampen. Zijn het lampen speciaal voor de fotografie, die hebben vaak een CRI boven de 80-90%. Ik ben bang dat de goedkope ledstrip die ik gebruikt heb in de lichtkoof niet boven de 70% uitkomt. Dat is geen enkel probleem als je naar de baan kijkt, maar een camera heeft er wel problemen mee.

Groet Meino



Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #685 Gepost op: 17 October 2021, 09:38:56 »
Hallo Meino,

De CRI van mijn TL buizen is daglicht.
Om precies te zijn het zijn:

Philips
Master
TL-D 58 W/865 buizen (150 cm).

Ze zijn ook in kortere versies verkrijgbaar.

Mijn treinenkamer is 4 x 2,75 meter en ik gebruik 5 lichtbakken met elk 2 buizen. In totaal dus 10 buizen.
Erg veel licht dus maar ik kan de bakken onderling schakelen.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #686 Gepost op: 17 October 2021, 09:54:42 »
Meino.

Ik heb vroeger ook bovenleiding van Sommerveld gehad, ook in had eerst 0.5 mm en later overgestapt naar 0.3 mm.

Ik heb wel onder vonden dat het 0.3 mm mooier oogt, toch ben ik weer terug gegaan naar 0.5 mm.

Ik vond het 0.3 mm te slap, als je de draad groen ( geoxideerd koper ) maakt ogen ze nog fijner.

Het is maar een tip.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #687 Gepost op: 17 October 2021, 10:54:18 »
@Wim

Bedankt. Volgens Philips hebben die TL buizen een CRI van 80-90% Dat is dus prima om foto's mee te belichten. Dus toch nog eens nadenken om de ledstrips t.z.t. te vervangen met strips met een hogere CRI.

@Kees
Je vond ze te slap, reed je met de pantograaf tegen de draad? Ik ben inderdaad van plan om de draden een kleurtje te geven, groen van de koperoxide is inderdaad een goede keuze.

Groet Meino

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #688 Gepost op: 17 October 2021, 11:05:34 »
Ja Meino.

Bij mij stond de pantograaf tegen de rijdraad aan, de druk waarmee de pantograaf tegen de rijdraad word aangedrukt
zorgt voor een omhoog gaande draad, je zie continu de pantograaf omhoog en bij de masten omlaag gaan.

Ook heb ik de spanning van de veer op de pantograaf verlaagt, het effect neemt dan wel af, maar het blijft een naar gezicht.
Natuurlijk had ik de rijdraad ook gespannen, dat zorgt ook voor minder door buiging.

Ik zou het gewoon eens proberen, en doe wat jij het mooist vind.

Je kunt natuurlijk ook je rijdraad zelf gaan maken.
Als je de juiste rijdraad wilt maken voor de NS, moet de rijdraad onder dubbel zijn.
Misschien dat 2 maal 0.3 wel volstaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2333
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #689 Gepost op: 17 October 2021, 12:24:23 »
Dag Kees

Ik ga inderdaad zelf de rijdraden maken, dat had ik ook al met de 0,5mm uitvoering gedaan. Ook de 0,5mm uitvoering die ik jaren geleden gemaakt had, hebben een dubbele draad onder. Dat ga ik ook met de 0,3mm uitvoering doen.



Verder ben ik van plan om de pantograaf niet tegen de rijdraad te zetten, maar te fixeren op 1mm onder de rijdraad. Dat doe ik om niet in de ondergrondse/schaduw gedeelten ook een rijdraad te moeten aanleggen. Dus denk ik dat ik geen last van doorbuigen heb. Ik zal wel de hoogte van de rijdraad heel precies moeten fixeren.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 17 October 2021, 12:31:38 door meino. Reden: Plaatje toegevoegd »