Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:03:15
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:58:30
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 346219 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #105 Gepost op: 05 January 2019, 16:05:59 »
Maar toch nog een vraagje, je stelt dat bij het enkelvoudig vertakkingsein beide armen tegelijkertijd naar beneden gaan. Bij een electrieke aandrijving kan ik me dat voorstellen, maar gaat dat ook op bij een mechanische aandrijving? Daar zullen toch twee hendels voor nodig zijn? of werkt dat anders?

Daar heb je inderdaad gelijk in. Bij een elektrisch bediend voorsein (meestal in de situatie dat de rijweginstelling over meerdere seinhuizen heen gaat) gaan beide armen tegelijk naar beneden. Als het voorsein mechanisch bediend is (slechts 1 seinhuis nodig voor de complete rijweginstelling), zal het voorsein eerst in de stand "stop verwachten" gebracht moeten worden, voordat het hoofdsein in de stand stop gebracht kan worden. Dit wordt mechanisch ook afgedwongen in het seinhuis.
Ik zal nog wat voorbeelden plaatsen, maar moet eerst e.e.a even uitzoeken.

Meestal werdt er gekozen voor een elektrisch aangedreven voorsein.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2019, 16:09:52 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #106 Gepost op: 05 January 2019, 16:35:46 »
Dit is toch wel erg prettig van dit forum, al die kennis. Het begint behoorlijk duidelijk te worden. Aangezien ik 2 van dit type armseinen heb, die de toegang tot het station bewaken, maar de overige seinen lichtseinen stelsel 46 zijn, kan ik er van uitgaan dat ook deze seinen electrisch aangedreven worden, want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen. Gelukkig is het simpel om het gedrag van de seinen in de Arduino code aan te passen.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #107 Gepost op: 06 January 2019, 16:00:02 »
Na een kleine wijziging in de Arduino schets, functioneert het sein zoals in het volgende filmpje:  Werking Enkelvoudig vertakkingsein

Groet meino

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #108 Gepost op: 06 January 2019, 18:49:22 »
Citaat: want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen.
Jawel, dat kwam zeker voor. Zie de site van Klassieke beveiliging. Zat voorbeelden van de combinatie mechanische armseinen en lichtseinen van de stelsels 1946 of 1954. Verbaasde mij overigens ook, omdat ik dezelfde aanname had.
Groet, Frank

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #109 Gepost op: 06 January 2019, 20:12:02 »
Kijk eens aan, helemaal mooi!

En inderdaad, de combi klassiek en elektrisch kwam best vaak voor. Zie o.a. Amsterdam Muiderpoort voor de combi Klassiek - '46 en  Lage Zwaluwe voor de combi Klassiek - '54.
Vriendelijke groet, Servé.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #110 Gepost op: 06 January 2019, 22:48:58 »
Fraai!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #111 Gepost op: 16 January 2019, 23:12:32 »
Hallo

aangezien ik zit te wachten op spul uit China (Canbus en Arduino's), even wat anders. Er zijn nog flinke stukken waar ik aan de scenery moet werken. In een hoek heb ik al wat industrie gebouwd, maar daar moest nog wat bij. Dus maar weer eens bij scalescenes gekeken en de T024b en T024c leken me wel bruikbaar. Kortom weer een paar tubes alleslijm aangeschaft en restjes karton opgeduikeld. en dat is dit het resultaat.



op de plek waar nog iets moest komen





Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #112 Gepost op: 17 January 2019, 08:38:47 »
Hoi Meino,

Ik vind het mooi geworden.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #113 Gepost op: 17 January 2019, 11:19:53 »
Dank je Koen

het werken met zelf afgedrukte "bouwplaten/pdfs" en karton bevalt me goed. Helaas is de keus zo langzamerhand wel uitgeput. Voor industriele gebouwen is er nog wel wat te vinden op deze engelse sites, maar ik heb nog Nederlandse stadswoningen nodig, en die zijn er niet. Dus dat wordt zelf bedenken en bouwen. Maar het moeilijkste komt nog, dit moet nog aangekleed worden met "rommel". Verder wil ik er ook nog verlichting in maken, dus moet ook het interieur nog met van alles aangekleed worden. Het zal wel een of ander soort constructie bedrijf gaan worden.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9106
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #114 Gepost op: 17 January 2019, 16:26:02 »
Kijk dan eens bij Peard.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #115 Gepost op: 17 January 2019, 18:09:16 »
Dag Koen

ja Peard dat ken ik. Er zitten een paar halfrelief bouwplaten tussen, die zou ik kunnen gebruiken. De gewone hebben geen relief en dat vindt ik te simpel. Een ander nadeel is, dat je geen fouten met snijden en dergelijke kunt maken, want je hebt maar een afdruk. Bij die pdf's die je koopt, kun je gewoon een nieuwe afdruk maken. Dat biedt ook de mogelijkheid om een gebouw te veranderen door prints te combineren.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #116 Gepost op: 20 January 2019, 21:34:00 »
Vandaag nog een paar relaiskasten van Alsacast geplaatst. De kleur die ik ze heb gegeven is zelf gemengd. De basis is Revell 75 (Stone grey) dat groener is gemaakt met een beetje Humbrol 68 (Light Olive).



Het resultaat bevalt me wel.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 20 January 2019, 22:26:28 door meino »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #117 Gepost op: 30 January 2019, 21:44:33 »
Het fabriekje moet nog aangekleed worden. Iets wat me wel nuttig leek was een hijskraantje. Kibri heeft een modelletjes van een Fuchs 301 in de collectie, die dus maar gebouwd, met het volgende resultaat.

De losse componenten:




Klaar:


Groet Meino


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #118 Gepost op: 31 January 2019, 15:07:55 »
In de vorige post liet ik een Fuchs 301 kraan van Kibri zien. Maar iets in de uitvoering beviel me niet. Dat heeft te maken met de uitvoering van de kraanschop en de knijper. Die kloppen niet met de foto's van het echte ding welke je op internet kunt vinden. Het blijkt dat beiden een hydraulische uitvoering zijn. Fuchs kwam pas midden jaren 60 met hydrauliek, dus veel te laat voor mijn periode. Verder zijn die nooit te combineren met een kraan die met lieren werkt. Dus ben ik in mijn rommeldoosjes opzoek gegaan voor onderdeeltjes om een simpele hijshaak te maken. Dat is gelukt, en dus ziet de kraan er nu zo uit.



Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #119 Gepost op: 09 February 2019, 21:19:38 »
Een fotootje van de Fuchs 301 bij de fabriek in aanbouw.



Groet Meino