Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236745 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #90 Gepost op: 25 september 2018, 15:04:29 »
Bedankt Wim

Maar ik moet wel eerlijk zijn, dit nivo van verwering aanbrengen op een model, beheers ik nog niet. Dit is door de ontwerper van de "bouwplaat" in de afbeelding van de muren en poort verwerkt.
Dat is een van de voordelen van het gebruik van papieren afdrukken, de ontwerper heeft vaak al de verwering meegenomen in de afdruk.
Nu we het er toch over hebben, naast het voordeel van de kosten, en de snelle levering (directe download), zijn er ook mindere punten aan deze manier van werken. Het is en blijft papier op karton, dat betekend dat kleine details niet in relief aanwezig zijn. Bijvoorbeeld spijlen van ramen hebben geen relief, dat kun je natuurlijk wel aanbrengen met evergreen strips of karton, maar dat is voor mij te hoog gegrepen. Ook sier- en lofwerk aan gebouwen is vlak en wordt hooguit met schaduwen gesuggereerd.
Daarom gebruik ik dit soort gebouwen tot nu toe alleen in de achtergrond, dat is op mijn baan 70-80 centimeter verwijderd van de toeschouwer en valt het ontbreken van relief minder op.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #91 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:21:13 »
Na de problemen met de bestrating, nu het opnieuw aangepakt, klinkers afgedrukt op wat zwaarder mat papier en ook de rotatie van het verband aangepast. De bestrating nu gelijmt met universele lijm (Velpon, Collal etc). Dat ging goed. Via de engelse site voor papier bouw een pdfje voor trottoirs gedownload en uitgeprint. De onderlaag voor de trottoirs zijn uitgesneden uit 0.5mm karton waar het papier met de tegelprint op is geplakt.



Echter de eerste versie klopte ergens niet. Wat bleek, ik had hem verkleint (70%) zodat de tegels 50x50cm waren, dit is echter te groot, stoeptegels zijn in Nederland 30x30. dus de pagina met tegels opnieuw, maar dan kleiner (42%) afgedrukt. en opnieuw de trottoirs beplakt.



Met een meer bevredigend resultaat.



Het eindresultaat op de baan.



Het is nu nog erg netjes, en de kleur van de trottoirs is iets te licht naar mijn zin, maar ik ben nog wel van plan om het een en ander nog te vervuilen. Maar dat ga ik wel doen als alle bestrating klaar is.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #92 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:12:03 »
Naast het leggen van de bestrating, ben ik ook verder gegaan met de achtergrond bebouwing. Na lang dubben besloten om weer een gebouw uit karton te maken. De keuze viel dit keer op een Victoriaans hotel. Misschien iets te grootstads, maar ik vond het wel mooi. Dus na downloaden en printen van de pdf, begonnen.



Het fraaie is dat het ook een interieur heeft, dus er moet wel verlichting in en eventueel meubeltjes.



Het resultaat tot nu toe.

Groet Meino




A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #93 Gepost op: 24 oktober 2018, 08:23:40 »
Hoi,

Das lang niet slecht.
Hopelijk bevalt deze methode voor meerdere projecten.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #94 Gepost op: 24 oktober 2018, 11:42:12 »
Dag Koen

dat bevalt zeker. Het kost wat meer tijd dan een resin- of plastic kit, maar ik vind het leuk om te doen. Het enige probleem is dat het meeste aanbod erg Engels is en er zo langzamerhand weinig modellen over zijn die ik geschikt vind.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #95 Gepost op: 02 november 2018, 14:17:45 »
Het hotel is nu aan de buitenkant klaar.





Ik heb ook het interieur met wat zaken gevuld.



De volgende stap is om met behulp van smd ledjes een binnenverlichting aan te brengen en sommige kamers te bevolken met wat preisertjes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #96 Gepost op: 02 november 2018, 17:58:45 »
Je zal wel lenige preisers moeten vinden.
Als iemand uit die stoelen bij de deur wil komen word het hordelopen over het bed,want dat staat in de weg  ;D  ;)
Verder niks meer dan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #97 Gepost op: 02 november 2018, 19:13:14 »
Ik hoop dat ik die kan vinden  ;). Maar ja het zijn dan ook erg kleine kamertjes. Het hotel is dan ook erg ondiep. Als de gevel er voor zit, zie je dat niet meer, het gaat mij dan ook meer om de illusie van wat door de ramen zichtbaar blijft.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 20:58:05 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #98 Gepost op: 17 november 2018, 17:42:21 »
De preisertjes en de verlichting is aangebracht. In eerste instantie had ik wat SMD ledjes (0603) aangeschaft, maar dat lukt me niet om daar draadjes aan te solderen. Gelukkig herinnerde ik me dat ik vorig jaar op de lokale kerstmarkt een setje met kerstverlichting had aangeschaft.

Die bleken uitstekend geschikt hiervoor te zijn. Dus het interieur ziet er nu zo uit.

Met dit als uiteindelijk resultaat.







Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #99 Gepost op: 17 november 2018, 18:57:25 »
Voor zo'n groot gebouw (of bv. een huizenblok) zijn die inderdaad erg geschikt. Leuk zo, net een poppenhuis  (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #100 Gepost op: 18 december 2018, 13:54:23 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Maar nu toch maar weer wat. Ik gebruik op de baan lichtseinen stelsel 46 (met dank aan Mitchell van spoorobjecten). Helaas was de positie van een sein niet zo goed, direct naast de trap naar de kelder, daar blijk je erg makkelijk met je kleren langs te gaan, met dit als resultaat.



Deze moest dus vervangen worden. Omdat ik uiteindelijk achter de tunnel toch van plan ben een schaduwstation aan te leggen, besloten om een driehoogsein te plaatsen.



Tot nu toe zijn alle Arduino's voor de aansturing op een centrale plek onder de baan geconcentreerd, maar dit gaat veranderen, de onderlinge koppeling ga ik met de CanBus doen (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79241.0), dus de Arduino voor de aansturing komt vlak bij dit nieuwe sein te zitten.



Voor de aansturing gebruik ik een Arduino mega, want die heeft de benodigde 9 PWM pinnen. Ik gebruik PWM pinnen voor de leds omdat de 3kleuren leds die ik gebruik (rood,groen en blauw) onderling nogal wat variaties in lichtintensiteit hebben. Dat is niet zo'n probleem voor de kleuren groen en rood, maar geel en wit moeten gemaakt worden door kleuren te mengen. Geel door rood en groen, en wit door rood, groen en blauw. Door de verschillen in intensiteit, kan geel lopen van groengeel tot oranje, en ook wit krijgt allerlei zwemen. Door het gebruik van de PWM pinnen, kan ik de intensiteit van iedere kleurled apart regelen zodat ik ook bij de geel en wit een gelijke kleurtint krijg. Voor het afregelen heb ik een klein testprogrammaatje waarmee ik de PWM waarden voor iedere led kan varieren.


De testopstelling.

Naast dit sein is er ook nog een ander sein gesneuveld. Dat staat aan bij het perron, maar wel na een wisselstraat. Helaas wil daar een enkele keer iets ontsporen, en dan zijn de 3d geprinte seinen (vooral de ladders) erg kwetsbaar.



Kortom die gaat ook vervangen worden. Wel plan ik een aantal schakelkasten die erachter komen te staan om toekomstige ontsporingen op te vangen. In eerste instantie had ik het idee om hier ook een driehoogte sein te plaatsen (als voorsein voor het vorige vervangen sein), maar bij nader inzien vond ik dat toch niet een goed idee, omdat er op deze plek diverse routes bij elkaar komen en elkaar kruisen. Dus met dank aan Mitchell een paar driehoogte voorseinen bij Shapeways besteld, een daarvan komt een stuk verder in de hoofdbaan die als voorsein voor het nieuwe driehoogte sein gaat dienen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #101 Gepost op: 02 januari 2019, 22:03:57 »
De Canbus is geinstalleerd en werkend. Een aantal nieuwe seinen moeten nog geplaatst worden, maar de 3D prints zijn nog niet binnen, dus dat komt later. Ik heb de software voor de seincontroller nog wat aangepast. Voor de armseinen heb ik namelijk een "bounce" toegevoegd. Helaas kon ik geen filmpjes op het internet vinden van een werkend armsein, dus heb ik zelf maar een implementatie bedacht. Op dit moment doe ik het alleen als de arm naar beneden gaat, dan laat ik als het ware de arm vallen. Zie het filmpje van een Versimpeld vertakkingsein. Als iemand wel een filmpje kent, of weet hoe dit er uitzag, laat me het weten.
Ik heb ook nog een filmpje gemaakt van de werking van een Driehoogtesein, stelsel 46.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 22:14:47 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #102 Gepost op: 05 januari 2019, 13:01:51 »
Helaas kon ik geen filmpjes op het internet vinden van een werkend armsein, dus heb ik zelf maar een implementatie bedacht.

Ik heb helaas ook geen filmpje voor je, maar ik kan je wel vertellen dat Nederlandse armseinen vrijwel niet "bouncen". Dit komt door de constructie van de groefschijf zoals deze wordt toegepast op armseinen. Vaak genoeg gezien vanuit het seinhuis :)

Betreffende de enkelvoudige vertakkingsein, beide armen vallen tegelijk naar beneden als het hoofdsein in de stand stop wordt gebracht.

Edit: Toch een filmpje kunnen vinden: https://youtu.be/D7aCqvbWwFw?t=1593
Je ziet dat het sein wel een beetje na-vibreert, maar lang niet zo extreem als Duitse seinen die echt "bouncen".

Edit 2: Verderop in het filmpje wordt een sein wat rustiger teruggelegd en daar zie je helemaal niks nabewegen: https://youtu.be/D7aCqvbWwFw?t=1977
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2019, 13:14:14 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Gerard

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #103 Gepost op: 05 januari 2019, 13:42:16 »
Meino,
Met welke middelen verweer jij je gebouwen ?

Gerard

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #104 Gepost op: 05 januari 2019, 14:49:51 »
Allen nog de beste wensen voor 2019

@Servé

Bedankt, voor je informatie, hier heb ik wat aan. Maar toch nog een vraagje, je stelt dat bij het enkelvoudig vertakkingsein beide armen tegelijkertijd naar beneden gaan. Bij een electrieke aandrijving kan ik me dat voorstellen, maar gaat dat ook op bij een mechanische aandrijving? Daar zullen toch twee hendels voor nodig zijn? of werkt dat anders? Maar het is wel duidelijk dat de stuiter (bounce) die ik in geprogrammeerd heb veel te overdreven is voor NS armseinen.

@Gerard
Ik verweer met heel sterk verdunde zwarte verf. Zorg wel dat de oorspronkelijke verflaag goed droog is (minimaal een paar dagen laten drogen). Ik werk zelf met Humbrol en Revell verf die ik met terpentine verdun. Goed nat maken en met tissues en watten staafjes de "wash" weer verwijderen. Daarna ga ik nu vaak nog met poeders aan de gang. Als het dan naar mijn zin is, spuit ik er nog een matte lak overheen. Dat heeft wel tot gevolg dat de verwering met poeders vaak wat minder zichtbaar wordt. Als je dat een aantal keren hebt gedaan, weet je dat je met de poeders best kunt overdrijven omdat de matte eindlak het effect daarvan laat afnemen. Overigens hangt dat ook van de poeder soort af, bijv rood/oranje oker (voor roest) blijft beter zichtbaar dan andere pigmenten. De gebouwen die ik de laatste tijd van papier/karton (het hotel en de fabriek) gebouwd heb, verweer ik niet, omdat degene die deze prints ontworpen heeft, de verwering al meegenomen heeft.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg