Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
Vandaag om 12:04:02
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
21 mei 2022, 19:31:31
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 154218 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #105 Gepost op: 05 januari 2019, 16:05:59 »
Maar toch nog een vraagje, je stelt dat bij het enkelvoudig vertakkingsein beide armen tegelijkertijd naar beneden gaan. Bij een electrieke aandrijving kan ik me dat voorstellen, maar gaat dat ook op bij een mechanische aandrijving? Daar zullen toch twee hendels voor nodig zijn? of werkt dat anders?

Daar heb je inderdaad gelijk in. Bij een elektrisch bediend voorsein (meestal in de situatie dat de rijweginstelling over meerdere seinhuizen heen gaat) gaan beide armen tegelijk naar beneden. Als het voorsein mechanisch bediend is (slechts 1 seinhuis nodig voor de complete rijweginstelling), zal het voorsein eerst in de stand "stop verwachten" gebracht moeten worden, voordat het hoofdsein in de stand stop gebracht kan worden. Dit wordt mechanisch ook afgedwongen in het seinhuis.
Ik zal nog wat voorbeelden plaatsen, maar moet eerst e.e.a even uitzoeken.

Meestal werdt er gekozen voor een elektrisch aangedreven voorsein.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2019, 16:09:52 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #106 Gepost op: 05 januari 2019, 16:35:46 »
Dit is toch wel erg prettig van dit forum, al die kennis. Het begint behoorlijk duidelijk te worden. Aangezien ik 2 van dit type armseinen heb, die de toegang tot het station bewaken, maar de overige seinen lichtseinen stelsel 46 zijn, kan ik er van uitgaan dat ook deze seinen electrisch aangedreven worden, want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen. Gelukkig is het simpel om het gedrag van de seinen in de Arduino code aan te passen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #107 Gepost op: 06 januari 2019, 16:00:02 »
Na een kleine wijziging in de Arduino schets, functioneert het sein zoals in het volgende filmpje:  Werking Enkelvoudig vertakkingsein

Groet meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 4311
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #108 Gepost op: 06 januari 2019, 18:49:22 »
Citaat: want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen.
Jawel, dat kwam zeker voor. Zie de site van Klassieke beveiliging. Zat voorbeelden van de combinatie mechanische armseinen en lichtseinen van de stelsels 1946 of 1954. Verbaasde mij overigens ook, omdat ik dezelfde aanname had.
Groet, Frank

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1718
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #109 Gepost op: 06 januari 2019, 20:12:02 »
Kijk eens aan, helemaal mooi!

En inderdaad, de combi klassiek en elektrisch kwam best vaak voor. Zie o.a. Amsterdam Muiderpoort voor de combi Klassiek - '46 en  Lage Zwaluwe voor de combi Klassiek - '54.
Vriendelijke groet, Servé.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #110 Gepost op: 06 januari 2019, 22:48:58 »
Fraai!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #111 Gepost op: 16 januari 2019, 23:12:32 »
Hallo

aangezien ik zit te wachten op spul uit China (Canbus en Arduino's), even wat anders. Er zijn nog flinke stukken waar ik aan de scenery moet werken. In een hoek heb ik al wat industrie gebouwd, maar daar moest nog wat bij. Dus maar weer eens bij scalescenes gekeken en de T024b en T024c leken me wel bruikbaar. Kortom weer een paar tubes alleslijm aangeschaft en restjes karton opgeduikeld. en dat is dit het resultaat.



op de plek waar nog iets moest komen





Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7313
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #112 Gepost op: 17 januari 2019, 08:38:47 »
Hoi Meino,

Ik vind het mooi geworden.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #113 Gepost op: 17 januari 2019, 11:19:53 »
Dank je Koen

het werken met zelf afgedrukte "bouwplaten/pdfs" en karton bevalt me goed. Helaas is de keus zo langzamerhand wel uitgeput. Voor industriele gebouwen is er nog wel wat te vinden op deze engelse sites, maar ik heb nog Nederlandse stadswoningen nodig, en die zijn er niet. Dus dat wordt zelf bedenken en bouwen. Maar het moeilijkste komt nog, dit moet nog aangekleed worden met "rommel". Verder wil ik er ook nog verlichting in maken, dus moet ook het interieur nog met van alles aangekleed worden. Het zal wel een of ander soort constructie bedrijf gaan worden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7313
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #114 Gepost op: 17 januari 2019, 16:26:02 »
Kijk dan eens bij Peard.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #115 Gepost op: 17 januari 2019, 18:09:16 »
Dag Koen

ja Peard dat ken ik. Er zitten een paar halfrelief bouwplaten tussen, die zou ik kunnen gebruiken. De gewone hebben geen relief en dat vindt ik te simpel. Een ander nadeel is, dat je geen fouten met snijden en dergelijke kunt maken, want je hebt maar een afdruk. Bij die pdf's die je koopt, kun je gewoon een nieuwe afdruk maken. Dat biedt ook de mogelijkheid om een gebouw te veranderen door prints te combineren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #116 Gepost op: 20 januari 2019, 21:34:00 »
Vandaag nog een paar relaiskasten van Alsacast geplaatst. De kleur die ik ze heb gegeven is zelf gemengd. De basis is Revell 75 (Stone grey) dat groener is gemaakt met een beetje Humbrol 68 (Light Olive).



Het resultaat bevalt me wel.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 22:26:28 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #117 Gepost op: 30 januari 2019, 21:44:33 »
Het fabriekje moet nog aangekleed worden. Iets wat me wel nuttig leek was een hijskraantje. Kibri heeft een modelletjes van een Fuchs 301 in de collectie, die dus maar gebouwd, met het volgende resultaat.

De losse componenten:




Klaar:


Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #118 Gepost op: 31 januari 2019, 15:07:55 »
In de vorige post liet ik een Fuchs 301 kraan van Kibri zien. Maar iets in de uitvoering beviel me niet. Dat heeft te maken met de uitvoering van de kraanschop en de knijper. Die kloppen niet met de foto's van het echte ding welke je op internet kunt vinden. Het blijkt dat beiden een hydraulische uitvoering zijn. Fuchs kwam pas midden jaren 60 met hydrauliek, dus veel te laat voor mijn periode. Verder zijn die nooit te combineren met een kraan die met lieren werkt. Dus ben ik in mijn rommeldoosjes opzoek gegaan voor onderdeeltjes om een simpele hijshaak te maken. Dat is gelukt, en dus ziet de kraan er nu zo uit.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #119 Gepost op: 09 februari 2019, 21:19:38 »
Een fotootje van de Fuchs 301 bij de fabriek in aanbouw.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg