Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 17:24:22
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ad Cleijsen
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:04:17
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door bellejt
Vandaag om 16:55:30
Aansluiting Bezetmelding door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
Modelwensen 2026 door Arjan6511
Vandaag om 16:42:12
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:44
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 16:20:58
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen door Keska
Vandaag om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 15:59:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:42:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:32:47
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Ronald Halma
Vandaag om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Arjan6511
Vandaag om 15:04:26
Tricolore trein door Wim Romijn
Vandaag om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen? door raf
Vandaag om 14:34:40
Goede wensen voor 2026 door Karben
Vandaag om 13:24:27
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door Reinout van Rees
Vandaag om 12:58:31
Trix wielen vervangen van rijtuigen en wagons door Petertje
Vandaag om 12:44:45
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 348420 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #105 Gepost op: 05 January 2019, 16:05:59 »
Maar toch nog een vraagje, je stelt dat bij het enkelvoudig vertakkingsein beide armen tegelijkertijd naar beneden gaan. Bij een electrieke aandrijving kan ik me dat voorstellen, maar gaat dat ook op bij een mechanische aandrijving? Daar zullen toch twee hendels voor nodig zijn? of werkt dat anders?

Daar heb je inderdaad gelijk in. Bij een elektrisch bediend voorsein (meestal in de situatie dat de rijweginstelling over meerdere seinhuizen heen gaat) gaan beide armen tegelijk naar beneden. Als het voorsein mechanisch bediend is (slechts 1 seinhuis nodig voor de complete rijweginstelling), zal het voorsein eerst in de stand "stop verwachten" gebracht moeten worden, voordat het hoofdsein in de stand stop gebracht kan worden. Dit wordt mechanisch ook afgedwongen in het seinhuis.
Ik zal nog wat voorbeelden plaatsen, maar moet eerst e.e.a even uitzoeken.

Meestal werdt er gekozen voor een elektrisch aangedreven voorsein.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2019, 16:09:52 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #106 Gepost op: 05 January 2019, 16:35:46 »
Dit is toch wel erg prettig van dit forum, al die kennis. Het begint behoorlijk duidelijk te worden. Aangezien ik 2 van dit type armseinen heb, die de toegang tot het station bewaken, maar de overige seinen lichtseinen stelsel 46 zijn, kan ik er van uitgaan dat ook deze seinen electrisch aangedreven worden, want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen. Gelukkig is het simpel om het gedrag van de seinen in de Arduino code aan te passen.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #107 Gepost op: 06 January 2019, 16:00:02 »
Na een kleine wijziging in de Arduino schets, functioneert het sein zoals in het volgende filmpje:  Werking Enkelvoudig vertakkingsein

Groet meino

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #108 Gepost op: 06 January 2019, 18:49:22 »
Citaat: want ik denk niet dat de kombinatie van mechanisch en electrisch op het zelfde emplacement zal voorkomen.
Jawel, dat kwam zeker voor. Zie de site van Klassieke beveiliging. Zat voorbeelden van de combinatie mechanische armseinen en lichtseinen van de stelsels 1946 of 1954. Verbaasde mij overigens ook, omdat ik dezelfde aanname had.
Groet, Frank

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1773
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #109 Gepost op: 06 January 2019, 20:12:02 »
Kijk eens aan, helemaal mooi!

En inderdaad, de combi klassiek en elektrisch kwam best vaak voor. Zie o.a. Amsterdam Muiderpoort voor de combi Klassiek - '46 en  Lage Zwaluwe voor de combi Klassiek - '54.
Vriendelijke groet, Servé.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #110 Gepost op: 06 January 2019, 22:48:58 »
Fraai!

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #111 Gepost op: 16 January 2019, 23:12:32 »
Hallo

aangezien ik zit te wachten op spul uit China (Canbus en Arduino's), even wat anders. Er zijn nog flinke stukken waar ik aan de scenery moet werken. In een hoek heb ik al wat industrie gebouwd, maar daar moest nog wat bij. Dus maar weer eens bij scalescenes gekeken en de T024b en T024c leken me wel bruikbaar. Kortom weer een paar tubes alleslijm aangeschaft en restjes karton opgeduikeld. en dat is dit het resultaat.



op de plek waar nog iets moest komen





Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9116
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #112 Gepost op: 17 January 2019, 08:38:47 »
Hoi Meino,

Ik vind het mooi geworden.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #113 Gepost op: 17 January 2019, 11:19:53 »
Dank je Koen

het werken met zelf afgedrukte "bouwplaten/pdfs" en karton bevalt me goed. Helaas is de keus zo langzamerhand wel uitgeput. Voor industriele gebouwen is er nog wel wat te vinden op deze engelse sites, maar ik heb nog Nederlandse stadswoningen nodig, en die zijn er niet. Dus dat wordt zelf bedenken en bouwen. Maar het moeilijkste komt nog, dit moet nog aangekleed worden met "rommel". Verder wil ik er ook nog verlichting in maken, dus moet ook het interieur nog met van alles aangekleed worden. Het zal wel een of ander soort constructie bedrijf gaan worden.

Groet Meino

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9116
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #114 Gepost op: 17 January 2019, 16:26:02 »
Kijk dan eens bij Peard.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #115 Gepost op: 17 January 2019, 18:09:16 »
Dag Koen

ja Peard dat ken ik. Er zitten een paar halfrelief bouwplaten tussen, die zou ik kunnen gebruiken. De gewone hebben geen relief en dat vindt ik te simpel. Een ander nadeel is, dat je geen fouten met snijden en dergelijke kunt maken, want je hebt maar een afdruk. Bij die pdf's die je koopt, kun je gewoon een nieuwe afdruk maken. Dat biedt ook de mogelijkheid om een gebouw te veranderen door prints te combineren.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #116 Gepost op: 20 January 2019, 21:34:00 »
Vandaag nog een paar relaiskasten van Alsacast geplaatst. De kleur die ik ze heb gegeven is zelf gemengd. De basis is Revell 75 (Stone grey) dat groener is gemaakt met een beetje Humbrol 68 (Light Olive).



Het resultaat bevalt me wel.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 20 January 2019, 22:26:28 door meino »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #117 Gepost op: 30 January 2019, 21:44:33 »
Het fabriekje moet nog aangekleed worden. Iets wat me wel nuttig leek was een hijskraantje. Kibri heeft een modelletjes van een Fuchs 301 in de collectie, die dus maar gebouwd, met het volgende resultaat.

De losse componenten:




Klaar:


Groet Meino


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #118 Gepost op: 31 January 2019, 15:07:55 »
In de vorige post liet ik een Fuchs 301 kraan van Kibri zien. Maar iets in de uitvoering beviel me niet. Dat heeft te maken met de uitvoering van de kraanschop en de knijper. Die kloppen niet met de foto's van het echte ding welke je op internet kunt vinden. Het blijkt dat beiden een hydraulische uitvoering zijn. Fuchs kwam pas midden jaren 60 met hydrauliek, dus veel te laat voor mijn periode. Verder zijn die nooit te combineren met een kraan die met lieren werkt. Dus ben ik in mijn rommeldoosjes opzoek gegaan voor onderdeeltjes om een simpele hijshaak te maken. Dat is gelukt, en dus ziet de kraan er nu zo uit.



Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #119 Gepost op: 09 February 2019, 21:19:38 »
Een fotootje van de Fuchs 301 bij de fabriek in aanbouw.



Groet Meino