Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236928 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #75 Gepost op: 22 april 2018, 00:01:39 »
Nog bedankt voor je uitgebreide reactie m.b.t. het vervuilen Meino  (y)
Ik ga binnenkort aan de slag :)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #76 Gepost op: 13 september 2018, 18:00:09 »
Het is al weer een tijd geleden dat ik iets publiceerde in dit draadje. Hoe gaat dat, lang op vakantie (ja ik ben gepensioneerd), klussen aan huis, voorbereiding voor open ateliers (Atelierlint in Soest komend weekend).Verder de afgelopen maanden druk bezig geweest met de automatisering (Arduino's en Canbus). Zie een ander draadje <draadje>. Alleen moet ik nu alle arduino's gaan ombouwen voor het gebruik van de Canbus. Deze klus heb ik voorlopig even uitgesteld tot dat ik nieuwe arduino nodes ga toevoegen (voor een AKI en een schaduwstation).
Daarom mijn aandacht maar weer eens richten op de scenery. Ik heb bij het station wel al een aantal huisjes als achtergrond neergezet maar tot nu toe niets gedaan aan de weg. Kortom het wordt tijd daarvoor. Eerst maar alles vlak maken met karton.

Daarna een bestratingpatroon uitprinten. Ik had op Internet een aantal plaatjes met diverse bestratingspatronen gevonden. (keper verband) Die vondt ik wat klein, dus met Openoffice Draw een aantal plaatjes aan elkaar geplakt zodat ik deze op een vel A3+ kan afdrukken. Ook het resultaat nog wat aangepast, zodat het niet al te egaal werd.

Afdrukken gemaakt op 120g mat inktjet papier (was achteraf geen goede keus) en die op de ondergrond geplakt. Ik heb niet de weg uitgesneden, mijn plan is om dat te doen er door later de trottoirs overheen te plakken, waardoor dan de weg als het ware ontstaat. Normaal gesproken gebruik ik plakfolie om dit soort grote vlakken te bevestigen, helaas bleek ik niet voldoende meer in huis te hebben, dus overgegaan op het gebruik van hobbylijm. Jammer genoeg werkt dat niet goed met dit dunne papier.

Kortom dit moet nog een keer over.

Wordt vervolgd.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #77 Gepost op: 13 september 2018, 18:17:38 »
Ziet er leuk uit die straat.
Jammer van de bobbels. Als je het goed laat drogen (nachtje) trekken ze dan niet weg?

Ik gebruik altijd gewone witte hobbylijm, die ik een klein beetje verdun met wat water en dan met een sponsje heel erg dun opbreng (sponsje is gewoon een keukenschuursponje, sponsje met lijm bijna droog als het ware). Eigenlijk zo dun mogelijk, des te dunner des te minder kans op bobbels en rimpels, is mijn ervaring. Wellicht alleen de ondergrond insmeren?

Overigens, in welke richting loopt de straat? Een keperverband hoort altijd haaks op de weg te staan, niet in de lengterichting, dit ivm met de sterkte van het verband. Maar dat terzijde.

Verder vind ik het er heel erg mooi uitzien!
Mvg, Eric

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #78 Gepost op: 13 september 2018, 19:43:38 »
Het heeft al een paar weken de kans gekregen om te drogen, dus dat trekt niet meer weg. Voor veel dingen gebruik ik ook verdunde witte houtlijm, alleen dan wordt het papier erg nat en gaat uitzetten, ik was bang dat daardoor kieren zouden ontstaan. Ik heb nu een busje spuitlijm van de Action dat eens ga proberen.
Dat keper verband gaat inderdaad de verkeerde kant op. Dat ontdekte ik later toen ik nog eens goed naar straten keek. Dus dat is nog een reden om het over te gaan doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #79 Gepost op: 15 september 2018, 11:54:13 »
Voordat ik de bestrating over ga doen, heb ik me eerst maar eens bezig gehouden met een ander detail. Ik wil een soort (fiets) pad aanleggen welk de hoofdbaan en het secundaire spoor kruist. De kruising van het hoofdspoor geeft me dan ook een excuus om een AKI te plaatsen.
Eerst maar met strookjes karton het pad in het talud van het hoofdspoor aangelegd.



Daarna met strookjes papier, gedrenkt in verdunde houtlijm, het talud naar het pad gemaakt en een keermuurtje met Slaters steentjes aangelegd.



Het geheel een kleurtje gegeven met goedkope muurverf van de bouwmarkt. Nadat de handel goed droog is de bestrating aangebracht. Die is weer afgedrukt op mijn inktjet printer op Mat photopapier 235g van de HEMA, helaas alleen in a4 te krijgen. De bestrating zelf is een pdf die ik bij paperbrick heb gegenereerd.

Dit is dan het resultaat.





Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2018, 00:02:52 »
Hoi,

Dat ziet er zeer creatief uit. Op meerdere fronten.

@Straatstenen keeperverband, hiervoor gebruik ik geprint materiaal van GM&S, daar zit reliëf op wat je een deklaag kan geven en met een dry wash of poeder kan ophalen.
Zoiets als dat Slaters steentjesmotief.

Gr Koen.


 
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #81 Gepost op: 16 september 2018, 11:33:23 »
Dag Koen

Wat is dat voor geprint materiaal, ik kan het niet vinden op de website van GM&S. Misschien straks op Houten maar eens bij hun langsgaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #82 Gepost op: 24 september 2018, 13:28:05 »
In bericht #52 heb ik het al eens gehad over het maken van achtergrond gebouwen met behulp van (pdf) prints. Nu was ik van plan om met behulp van Alsacast en Artitec kits nog meer te gaan maken. Maar dat loopt wel in de papieren. Dus toch maar eens kijken of er ook nog alternatieven zijn. Voor volledige zelfbouw voel ik me nog niet toe in staat (gebrek aan ervaring en tijd) dus het bouwen in karton wat voorbedrukt is, vind ik wel te doen. Nu vond ik een andere Engelse site waar je pdf bestanden kunt kopen voor gebouwen. De schaal is 00 maar dat is door verkleind af te drukken oplosbaar, wel is vrijwel niets geschikt omdat het allemaal erg Engels is. Maar een 30er jaren fabrieksgebouw is ook in Nederland wel mogelijk, dus dat samen met een pdf voor een bakstenen muur aangeschaft. Het voordeel is dat je na de koop niet hoeft te wachten, want je kunt direct daarna de pdf's downloaden.

Eerst maar eens gebouwd zoals het op de pdf staat.



Aangezien je de gekochte pdf's zovaak als je wilt voor persoonlijk gebruik mag afdrukken, besloten om nog een tweede versie te bouwen, waarbij ik meerdere geveldelen tot een geheel combineerde.







Het resultaat.



Op de Baan.



Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #83 Gepost op: 24 september 2018, 14:00:57 »
Waarop druk je dit af? Zwaar papier, en zo ja hoeveel grams?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #84 Gepost op: 24 september 2018, 14:12:09 »
Zwaar papier werkt niet goed, want het is te lastig om daar scherpe hoeken mee te krijgen. De pagina's met schablonen druk ik op gewoon 80g kopierpapier af. Alle pagina's met kleur druk ik op 120g mat inkjet papier af (Proline Vibrant mat inkjet papier). Ik heb ook wel 120g papier gebruikt, maar dat drukt wat minder scherp af dan speciaal inkjet papier. Ik gebruik wel zwaar (235g) papier voor het aanbrengen van details. Bijvoorbeeld de ramen zijn vlak, dus planken over ruiten druk ik op zwaarder papier af, om het uitgesneden op de ruiten te plakken. In dit geval zaten er ook openslaande ruiten in de ramen, die heb ik ook op 235g papie uitgeprint en uitgesneden op de ramen aangebracht.


Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 14:15:46 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #85 Gepost op: 24 september 2018, 17:04:15 »
Hoi,

Ervaring of niet met zelfbouw, hetgene wat je bouwt heeft een eigen look.
Op USA sites is het mogelijk om ook industriële achtergrondgebouwen uit karton te downloaden.
Complete fabriekspanden en dergelijke, zo heel gek is het dus niet.

Heb zo niet direct de link maar zal hem eens opsnorren op het www.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #86 Gepost op: 24 september 2018, 22:00:13 »
Omdat de twee fabrieken tot een complex behoren, heb ik ook een poort gemaakt voor tussen de twee gevels. Die is ook weer gemaakt door middel van een pdf print en karton.



In detail.



Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 22:04:58 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #87 Gepost op: 25 september 2018, 08:56:09 »
Meino,

Ziet er goed uit. Weet jij of ze zoiets ook in andere schalen hebben (bv. N).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #88 Gepost op: 25 september 2018, 11:27:50 »
Gerard

ze hebben dit ook voor schaal N. En anders kun je natuurlijk ook een schaal 00 verkleinen naar schaal N. Dat doe ik ook om ze te gebruiken voor schaal H0. Voor gebruik als H0 druk ik ze af in Adobe reader op 87%. Voor N zou je dan op 48% kunnen afdrukken. Wel moet je dan bij het bouwen dunner karton gebruiken, ik gebruik meestal 1-2mm karton.
Ik heb de volgende 2 sites gevonden; Modelrailscenery en Scalescenes. Ik ben ook wel eens een Amerikaanse site tegengekomen, maar daar vond ik niets van mijn gading.
Overigens, het was een artikeltje in Railhobby over een twee onder een kap woning die me naar Scalescenes bracht en waardoor ik dit ben gaan doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #89 Gepost op: 25 september 2018, 12:36:36 »
Mooi gebouwd en nog mooie verweerd Meino  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim