Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 236720 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #45 Gepost op: 28 januari 2018, 18:07:51 »
Na het verbouwen van de wissels en het maken van de wisselmotors werd het tijd om de baan zelf te bouwen. Het emplacement is gebouwd op een lattenframe met een toplaag  van 18mm MDF, latten 70x12mm. Ook het deel waar de dubbelsporige hoofdlijn en de secundaire lijn in het zicht zijn is gebouwd op een lattenframe.


Voor de andere twee zijden heb ik stroken 18mm MDF gelijmd en geschroefd op  achterwand van MDF. Dat geheel is met bouten aan de wand bevestigd.



Daarna op het MDF eerst een laag van groene ondervloerplaten aangebracht gevolgd door stroken blauw ondervloer plaat. Deze stroken vormen ook de ballast dijkjes in de hoofdbaan. Het emplacement is in zijn geheel bedekt met dunne ondervloerplaten omdat daar de ballast vlak op het oppervlakte ligt. De rails en wissels zijn op deze onderlaag aangebracht en met kleine spijkertjes vast gezet. Om de positie van het een en ander helpen te bepalen zijn een aantal delen  (wisselstraten) van het baanplan 1 op 1 uitgeprint en op de onderlaag bevestigd. Verder wisselmotoren geïnstalleerd, deze worden onder de tafel geïnstalleerd. Voor de de verenstalen stang van de aandrijving wordt een gat door de tafel geboord onder de tiebar van de wissel. Het gat moet net groot genoeg zijn zodat de stang vrij kan bewegen. Een bedieningspaneel gemaakt en aangesloten.



Het geheel testen totdat alles naar tevredenheid werkt. Rails en wissels gefixeerd met verdunde witte houtlijm. Kabelgoten naar de wissels gemaakt met behulp van Evergreen strips. Vervolgens rails en ondergrond met matte, verdunde muurverf een kleurtje gegeven. Ik gebruik gewoon matte muurverf van de bouwmarkt, twee kleuren, een donker bruine roestkleur voor de rails en bielzen en een wat lichtere aard/zandkleur om de rest te kleuren. Maar voor dat ik ballast aanbracht, heb ik eerst de perrons gebouwd.



Deze zijn gebouwd door middel van dunne latjes die op de ondergrond met schroefjes, spijkertjes en witte houtlijm zijn vastgezet. De perron kanten bestaan uit dunne strips museumkarton waar ik op papier geprinte baksteen op geplakt heb. Die baksteen prints maak ik via een Engelse website:  http://paperbrick.co.uk. Op die site kun je allerlei baksteen formaten, kleur en metselverbanden genereren. Het resultaat print ik vervolgens uit op mat fotopapier (235g HEMA) welk met dubbelzijdige plakfolie op het karton geplakt is. De strips zijn vervolgens op de latjes gelijmd.



Ook de bestrating van het perron is gemaakt van dun karton waar weer baksteen prints op gelijmd zijn. De randen van de bestrating is zodanig op maat gesneden dat het een 0.5mm uitsteekt over de perron rand. Verder heb ik de perronranden beplakt met smalle strookjes grijs gekleurd papier. Dit bootst de betonnen randen van het perron na.



Als laatste heb ik het geheel gevernist (het is papier dus dat leek me beter). Begin het vernissen wel eerst met een glanzende vernis, en niet zoals ik deed gelijk met Revell mat, want dat gaat niet goed door het zuigen van het papier. Dus eerst het papier afsluiten met een of twee lagen glanzend en als dat goed droog is nog met een of twee lagen mat.

Daarna ballasten, dat is gedaan met verschillende kleuren (grijs, lichtgeel bruin en donkerbruin) Woodland Scenics ballast (fijn). Voor het locdepot heb ik de kleur sintels gebruikt. De ballast met verdunde witte houtlijm gefixeerd. Omdat ik de kleur van het ballast te licht vond, heb ik door de verdunde houtlijm ook wat van de matte muurverf gedaan om de ballast een wat donkere, verroeste kleur te geven. Op diverse foto's uit de 50er jaren, blijkt dat de spoorbaan in die tijd, vooral als er nog met stoom wordt gereden, niet die schone welverzorgde indruk heeft die tegenwoordig vaak het geval is.
Na het drogen van de houtlijm ben ik doorgegaan met het verven van de sporen, totdat ik een resultaat had dat me beviel. Het locdepot is geballast met sintels, die heb ik ook met verdunde matte muurverf bewerkt alleen dan met zwarten en grijzen, soms met wat aardkleuren vermengd om een gevarieerd oppervlak te krijgen.
Wel is er een punt van aandacht, ik heb gemerkt dat de gebruikte groene ondervloerplaten ongelijkmatig kunnen gaan zwellen als deze te vochtig worden. Op het emplacement was dat geen probleem omdat daar de bovenlaag in zijn geheel uit grijze en blauwe (plastic) ondervloerplaten bestaat, maar op sommige plaatsen in de hoofdbaan, waar de groene ondervloerplaat aan het oppervlak komt, heeft mij dat wel parten gespeeld.



De perrons zijn verder aangekleed met 2 kibri perron overkappingen (Detmold), alleen waren die wat iel ten opzichte van de perrons, te smal, daarom met evergreen strips de overkapping bredere gemaakt zodat de overkapping de rand van het perron volgt. Verlichting met leds. Verder aankleding met van alles uit de rommeldoos, bankjes hekwerk rond de trap etc.
Het hekwerk langs het perron aan de stadskant is gemaakt van GWR spear fencing van Peco.



het uiteindelijk resultaat.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #46 Gepost op: 28 januari 2018, 20:42:56 »
Prachtig baantje zeg! Zoals al opgemerkt door anderen ook keurig geweatherd. Dit is hoe het eruit hoort te zien. Als ik dan nog één kritische noot mag maken: zorg voor een achtergrond: de witte muur doet echt afbreuk aan de kwaliteit van je baan :).

Hoe rijdt jouw materieel trouwens op je rails? Als je nu iets nieuws koopt, moet je dat dan ook afdraaien of kan hedendaags materieel prima op jouw code 70 rijden?

Met vriendelijke groet,
Dennis

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #47 Gepost op: 28 januari 2018, 21:35:53 »
Hallo Dennis

Ja een achtergrond staat nog wel in de planning. Alleen ben ik er nog niet goed uit hoe. Bij landschappen is dat vrij simpel, bomen, en heuvels kun je nog wel commercieel krijgen, eventueel met een mooie wolkenlucht. Maar voor een klein stedelijk gebied is dat wat lastiger. Het zal er wel op neer komen dat ik zelf iets maak met foto's of zo. maar dan moet ik wel iets vinden dat ik zelf kan fotograferen en afdrukken.
Mijn huidige materiaal rijdt goed op de rails. Wel is het erg belangrijk dat je in staat bent om de afstand van de wielen op een as te kunnen aanpassen omdat code 70 wissels erg gevoelig voor die afstelling zijn. Maar GS&M heeft goede (tand)wiel trekkers in hun assortiment waar je dat mee kunt doen. Van al mijn locomotieven heb ik vroeger de wielen laten afdraaien naar RP25 profiel. Ook van de wagons zijn toen de meeste wielen afgedraaid. Tot nu toe heb ik geen nieuwe locomotieven aangeschaft (Ik had er al teveel). Van de nieuwste generatie van Roco en Brawa schijnt de flenshoogte overeen te komen met RP25, dus dat zou goed moeten rijden, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Het aanpassen van de wielen van nieuw aangeschafte wagons doe ik zelf, ik klem een wieltje in een boormachine, en laat het wieltje snel ronddraaien, dan met een sleutelvijltje verklein ik de flens. Het is niet super professioneel, maar het werkt voor mij wel. Overigens ben ik nog geen wagons tegengekomen die met wielen volgens de laatste NEM norm (NEM 311.1) zijn uitgerust, ook de Artitec Dg had nog hoge NEM flenzen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #48 Gepost op: 28 januari 2018, 22:25:00 »
Van de nieuwste generatie van Roco en Brawa schijnt de flenshoogte overeen te komen met RP25, dus dat zou goed moeten rijden, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Brawa ken ik niet, maar bij Roco zie ik wel een tendens om naar een flenshoogte van 1 mm te gaan. RP-25 ben ik daar nog niet tegengekomen. De hoogte van RP-25 is 0,635 mm, volgens NEM 310 mag je tot 0,6 mm gaan.

Rivarossi heeft een loc die een model is van de USATC loc zoals ze bij de SGB ook hebben. Die loc heeft flenzen van 0,6 mm. Maar dat is vooral ingegeven door het feit dat bij die loc de wielen heel dicht bij elkaar staan. Als ze daar flenzen van 1,2 mm hadden aangehouden zouden ze elkaar raken.

Zelf draai ik al mijn flenzen af op 0,6 à 0,8 mm.

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #49 Gepost op: 28 januari 2018, 23:06:13 »
Leuk om te lezen dit, dank voor je reactie Meino en jij ook Klaas. Ik wil te zijner tijd al mijn materieel van RP25 voorzien. Ik ga Weinert code 75 gebruiken in de zichtbare gedeelten, maar Piko A-Gleis in de schaduwstations. RP25 rijdt feilloos op beide, heb ik tot nu toe ondervonden.

Met vriendelijke groet,
Dennis

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #50 Gepost op: 29 januari 2018, 00:08:26 »
Hallo Dennis

ik wil niet je pret bederven. Een kleine wielflens van 0.6mm zoals RP25 is optisch veel mooier. Maar er is een reden dat de standaard NEM norm een grotere flenshoogte had. Het Amerikaans wagenpark bestaat voor 100% uit wagens met draaistellen en zonder buffers. Verder hebben veel merken een vorm van compensatie in de draaistellen. Deze zijn daardoor veel beter in staat om oneffenheden in het spoor te verwerken. Europeese (vracht) wagons zijn vaak 2 assig en zonder compensatie. Als je spoor niet absoluut goed aangelegd is, is dat materiaal veel minder in staat om met oneffenheden om te gaan. Dat geldt ook voor stoomlocomotieven. Ik heb een Roco BR93 die achterwaarts rijdend probleemloos door bepaalde wisselstraten gaat maar vooruit rijdend alleen als ik de snelheid reduceer naar 30km/uur. Gelukkig is dat met Koploper makkelijk in te stellen, maar het is wel iets wat je moet weten.
Overigens heb je wel eens naar Peco code 75 gekeken. Omdat ik niet voldoende code70 flex had voor het emplacement, ben ik verder gegaan met Peco code 75 en dat is nadat het ligt, niet te onderscheiden van Shinohara code70. Voordeel van Peco code 75 wissels is dat recente modellen met NEM flenzen daar ook goed doorheen gaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #51 Gepost op: 29 januari 2018, 01:19:19 »
Overigens heb je wel eens naar Peco code 75 gekeken. Omdat ik niet voldoende code70 flex had voor het emplacement, ben ik verder gegaan met Peco code 75 en dat is nadat het ligt, niet te onderscheiden van Shinohara code70. Voordeel van Peco code 75 wissels is dat recente modellen met NEM flenzen daar ook goed doorheen gaan.

Weinert Mein Gleis is 'gebaseerd' op Peco 75, dus vrij identiek. Daarom is Weinert dus ook prima en ik vind de bielzen daarvan iets beter dan van Peco :).

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #52 Gepost op: 16 maart 2018, 20:45:12 »
Het is een tijdje stil geweest, voordat ik verder ga met mijn avonturen met DCC en computer besturing, even een korte intermezzo over wat zaken die ik de afgelopen maand gebouwd heb.
Ik las in Railhobby een artikeltje over 2 onder een kap woningen die gebouwd waren van papier. Op een engelse site linkje kun je een pdf kopen die je vervolgens uitprint om te bouwen. Dat leek me wel interessant. Helaas is het meeste erg engels, dus niet erg bruikbaar voor mijn baan, maar de bioscoop en winkel leek mij wel bruikbaar als achtergrond. Dus die maar eens gebouwd. Met dit als reultaat



Het mist de scherpte die je krijgt van een plastic- of resin kit, maar als achtergrond is het absoluut acceptabel en de prijs is ook nog erg vriendelijk.

Verder had ik ook nog een extra seinhuis nodig op de baan. Markenburg heeft een mooi seinhuis, maar ik had ook het seinhuis Erfurt van Auhagen gezien, en dat leek mij na een verbouwing ook wel passen. Vorig weekend op onTrax kwam ik dat tegen, en dus dat maar aangeschaft.  Dit is het resultaat van de verbouwing naar een Nederlands aandoend seinhuis.







Nog wat plaatjes van het seinhuis op de baan.





Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #53 Gepost op: 26 maart 2018, 01:12:26 »
Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets gepubliceerd had. Dus wordt het tijd om verder te gaan. Omdat ik in eerste instantie nog niet goed wist of ik met DCC aan de gang wilde, dat was een erg aanlokkelijk idee, maar ja de investering, 30+ locs met een decoder plus de rest. Kortom ik heb de baan in eerste instantie toch gebouwd voor analoog bedrijf, daar had ik tenslotte ook de spullen nog voor. Maar na een tijdje begon het toch te kriebelen. Dus via Ebay een Roco lokmaus R3 en 10764 controller/booster aangeschaft. Uit China een paar decoders (Lais DCC) over laten komen.  Ik kwam er al snel achter dat de combinatie van Lais decoders en Faulhaber motors (veel van mijn locs hebben een upgrade met faulhabers gekregen) geen gelukkige keuze was. Dus op zoek naar een alternatief, dat werden Tams LD-G-32 decoders welke wel goed met Faulhaber motors werkten. Een tijdje met de Lokmaus de baan bestuurd, maar dat is toch op den duur wat te simpel voor het geïmplementeerde baanplan. Dus toen besloten om meer geautomatiseerd te gaan rijden met behulp van een PC. Kortom informatie verzamelen over wat er allemaal voor komt kijken. Je kunt natuurlijk van alles en nog wat kant en klaar kopen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Dus toch naar mogelijkheden om zelf het een en ander te bouwen. OpenDCC sprak me erg aan, maar dat was toch wel een zeer uitgebreid systeem met een forse investering in zelfbouw, nu heb ik geen problemen met het zelf bouwen van kleine elektronische schakelingen, maar ik vond dit toch wat te hoog gegrepen. Toen ontdekte ik op het internet een artikel over het MDRRC-II systeem van Robert Everts. Dat sprak me erg aan, dus op Ebay een Cortex STM32 board besteld zoals dat op MDRRC-II beschreven is, en een klein bedieningspaneel gemaakt waar het in geplaatst kon worden.



In eerste instantie aangesloten rechtstreeks op de pinnen van het cortex board, maar later toch het interface board van Robert aangeschaft en gebouwd. 



Daarna Koploper op de laptop geïnstalleerd en de baan gedefinieerd.  Over Koploper zullen we het verder niet hebben, het is een programma met heel veel mogelijkheden, maar het heeft ook zo zijn eigenaardigheden, en alhoewel ik gepokt en gemazeld ben in het IT vak, heeft het best wat gepuzzel opgeleverd om het aan de praat te krijgen zoals ik het wilde.  Oorspronkelijk had ik JMRI willen gebruiken, helaas bleek dat net het type intellibox protocol dat de MDRRC-II gebruikt, niet door JMRI ondersteund is. Al hoewel ik beschik over een gedegen java kennis en het erg aanlokkelijk is om te proberen om dit protocol in JMRI in te bouwen, maar de realiteit is dat dit weer een echt project gaat worden  en ik mijn tijd maar een keer kan besteden, dus vandaar de keuze voor Koploper als zijnde een werkende oplossing. In de zelfde periode heb ik ook nog een aantal andere zaken gebouwd, een Peco LK-55 draaitafel aangedreven door een stepper motor en een arduino voor wissel aandrijving via DCC commando's en een arduino voor het monitoren van bezetmelders (noodzakelijk door Koploper).  Maar dat is voor later.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #54 Gepost op: 28 maart 2018, 09:20:23 »
Hoi,

Dit wordt en hele mooie modelspoorbaan.

Ik zag in het baanplan op de rijgedeeltes dat die erg smal zijn.

Ga je daar nog delen verbreden voor scenery? Of laat je dat zo?

Techniek, daar kun je zoveel kanten mee op, zo dat verhaal lezende.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #55 Gepost op: 28 maart 2018, 12:33:43 »
Hallo Koen

De smalle delen aan de boven- en onderkant blijven zo, ze krijgen een aankleding met scenery, maar ze blijven smal want dat wordt door de ruimte bepaald die ik daar heb. Het smalle deel aan de linker kant komt niet in het zicht want dat zit achter kasten. Wel denk ik er over om dat te verbreden om een schaduw station te bouwen. Maar dat is iets voor later.
Op dit moment probeer ik de interface (bezetmelders) met Koploper goed te krijgen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #56 Gepost op: 02 april 2018, 00:19:55 »
In het oorspronkelijke ontwerp van Kranenberg had ik ook een (klein) locdepot opgenomen. Nu ik een begin gemaakt had met DCC, werd het tijd om te beginnen met de bouw van dit locdepot. Centraal hierin is de draaischijf. Dus die heb ik als eerste aangepakt. Het zou natuurlijk makkelijk zijn om een kant en klare oplossing van Roco, Fleischmann of Märklin aan te schaffen. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan, dus wilde ik zelf iets bouwen.
In eerste instantie een kit van Dapol (oud Airfix) gekocht, maar die bleek niet echt geschikt om een functionerende draaischijf te maken. Op Internet vond ik een goed artikel over het bouwen van een met DCC gecontroleerde draaischijf op basis van de Peco LK-55 met behulp van een Arduino en een stappenmotor, DCC controlled Peco turntable. Dus een Peco LK-55, Chinese Arduino, Adafruit motorshield, stappenmotor, stripboard en de rest van de onderdelen aangeschaft en begonnen.
De constructie van de draaischijf kende in eerste instantie geen problemen. Wel is het belangrijk om de bodem van de put te versterken door er een platte schijf multiplex tegen aan te lijmen. Dit wordt wel in het artikel beschreven maar daar lees je makkelijk overheen. Helaas maakte ik een fout, die me later veel problemen heeft gegeven. In de handleiding van Peco wordt gesproken om een 4mm Meccano asje te gebruiken, dat leek makkelijk, sinds mijn vroege jeugd ben ik in het bezit van Meccano. Helaas had ik geen rekening gehouden met het feit dat ik nog de oorspronkelijke engelse Meccano heb, en dat de asjes een Engelse maat hebben, dus iets dikker zijn dan 4mm. Pas na dat ik het asje met grote moeite in de aansluiting van de brug had gekregen, en bleek dat de flexibele koppeling (4-5mm) voor de stappenmotor niet paste, realiseerde ik me dat. Jammer genoeg bleek later dat vermoedelijk door de kracht waarmee de as in de ashouder van de brug gedaan was, de as nu niet meer absoluut haaks op de brug stond. De afwijking was miniem, maar genoeg om te zorgen dat tijdens het draaien van de brug, de wielen van de brug niet constant meer in contact met de rails van de put waren. Voor een deel kon ik dit oplossen door voorzichtig de ashouder onder de brug rechter te buigen. Echter ik kreeg het niet zo goed dat de wielen tijdens het draaien van de brug constant meedraaien. Uiteindelijk het frame waar de wielen in zitten, los gesneden van de brug en opnieuw met de brug verbonden door middel van een verende constructie met fosforbrons draad. Het dikte verschil van de as was uiteindelijk niet zo'n groot probleem, ik had nog wat messing buis van 5mm buitenmaat, dat precies over het Meccano asje paste, dus de stappenmotor kon ik toen aansluiten met een 5-5mm flexibele koppeling. Verder had ik geen grote problemen. Na schilderen en vervuilen een gat gemaakt in de baan en de draaischijf provisorisch gemonteerd.
Ondertussen ook al begonnen met het programmeren van de Arduino. Dat koste mij geen grote problemen (met meer dan 40jr ervaring, waaronder C, C++ en Java is dat ook niet te verwachten). Daarbij de sketch uit het artikel gaf me een goede start. Wel heb ik uit eindelijk een totaal eigen sketch geprogrammeerd.  Aangezien een stappenmotor die niet onder spanning staat vrij kan bewegen, is de precieze stand van een stappenmotor na inschakelen niet bekend. Daarom de functie van de Hall sensor, de sketch zal tijdens de initialisatie (in de setup method) de positie van de hall sensor zoeken en daarmee een nulpunt voor de draaischijf bepalen. De exacte posities van de aansluitrails zijn vastgelegd vanuit dit nulpunt.  Hiertoe eerst de locaties van de aansluitrails geprogrammeerd en vervolgens de aansluitrails gemonteerd op de positie waar de brug uitkwam.
De aansturing gebeurt met DCC wisselcommando's, waarbij ieder aansluitspoor zijn eigen DCC adres heeft. Bijvoorbeeld commando '–' op adres 201 zet de brug met het bedieningsconsole op aansluitspoor 1. Commando '/' op adres 201 draait de brug 180 graden ten opzichte van het vorige commando. Commando '–' op adres 207 draait de brug met het bedieningsconsole naar spoor 7. Dit is op het bedieningsconsole van de MDRRC-II makkelijk in te geven.





Jammer genoeg bleek in het gebruik dat de Adafruit motorshield ook een nadeel heeft, microstepping wordt gedaan d.m.v. PWM, helaas is de maximale frequentie slechts 1500hz, dus nogal aanwezig in de vorm van een piep. Dit stoorde me uiteindelijk toch te veel, dus na het probleem in het volgende draadje gepost te hebben https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77538.0, heb ik uiteindelijk het gebruik van de Adafruit vervangen door een TMC2130 driver. Deze is absoluut stil en kan de stappenmotor met 256 microsteps aansturen, wat nog een veel preciezer positionering van de brug mogelijk maakt. Zie het volgende filmpje https://youtu.be/GGx_TVwNgfw

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 02 april 2018, 13:36:38 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #57 Gepost op: 02 april 2018, 08:55:02 »
Ik ben onder de indruk zo fraai
Groet,

Gerard

puntenglijder

  • Online Online
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #58 Gepost op: 02 april 2018, 09:09:07 »
Heerlijk al die details.

Ook het ombouwen van de shinohara wissel geeft mij inspiratie, aangezien ik code 100 nodig heb.
Het vervangen van de wisseltong is al zo een verbetering. (y)

Kees.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #59 Gepost op: 02 april 2018, 15:38:37 »
Naast de draaischijf en de opstelsporen moest er ook een Locloods komen. Nu had ik lang geleden een 2standige locloods van Pola gebouwd voor op de baan die ik in de 80er jaren had, maar die beviel me eigenlijk niet (te grof). In eerste instantie aan een ringloods (Kibri Ottbergen) gedacht, maar die paste niet goed in de ruimte die ik gereserveerd had. Dus uiteindelijk besloten om een 2standige locloods van Volmer te bouwen.

Echter als je deze loods bouwt zoals hij in de doos zit, dan word hij te hoog naar mijn smaak, de loods is standaard ook geschikt voor elektrisch materiaal. Dus heb ik van de muren en deuren van de locloods zelf (niet van het aangebouwde zijgebouw) aan de onderkant 1-1.5 cm afgehaald. Dit was niet zo moeilijk omdat in de achterkant van de muur- en deurplaten al een insnede zit die je alleen met een scherp hobbymes hoeft door te snijden. Op de buitenkant van de muren heb ik met evergreen strip het trasraam nagebootst.



Nu ik voor het eerst na 3 jaar na mijn pensionering weer aan het programmeren was en begon uit te vinden wat er allemaal met een Arduino mogelijk was, leek het mij ook een goed idee om de deuren van de locloods met servo's open en dicht te doen. Tenslotte heeft de Adafruit motorshield 2 servo aansluitingen. Dus 2 microservo's gebruikt, die ik nog over had van de wissel bouw en die nog niet gemodificeerd waren. Deze met servo verlengkabels op de Adafruit aangesloten.





Dus de zelfde sketch die verantwoordelijk is voor de aansturing van de draaischijf verzorgd ook de aansturing van de deurservo's. Ook die worden weer via DCC Wisselcommando's aangestuurd. Het '–' commando sluit een deur en het '/' commando opent de deur. De DCC adressen zijn afgeleid van het spooradres. De locloods bevat aansluitspoor 208 en 209, dus de deuradressen zijn 108 en 109.
Om een zo natuurlijk mogelijke beweging van de deuren en de draaischijf te krijgen, maakt de sketch uitgebreid gebruik van timers (dus geen delays). Zie het filmpje uit mijn vorige post over de draaischijf.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg