Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 238880 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #60 Gepost op: 02 april 2018, 21:14:26 »
Een locdepot is natuurlijk niet compleet zonder kolen, water en zand. Ik had nog waterkolommen van Vollmer. Verder een zandtoren en drogerij van Kibri en een watertoren van Auhagen aangeschaft. De kolenbunker, asput en opslag is zelfbouw met evergreen strips. Een kraan van Peco en kolenkarretjes die ik nog had maken het af.







De komende tijd zal het locdepot nog verder wordt aangekleed met details en losse rommel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #61 Gepost op: 07 april 2018, 11:18:15 »
Hoi Meino,

Wat een fantastische baan! Ik volg je al een tijdje hier, maar nu dan een reactie  :)
Ik vind je ballast overtuigend, de perrons ook gaaf. Dat brengt mij op het idee om het ook zo aan te pakken.

Het vervuilen vind ik ook erg overtuigend! Ergens schrijf je:
Citaat
Ja vervuilen, dat is voor mij een must, het eerste dat ik doe bij een nieuwe aanschaf. Dat doe ik met sterk verdunde zwarte of donkergrijze verf, maar vooral met pigment poeders. Wel spuit ik daarna alles met een matte transparante lak (nu eigenlijk alleen Revell, met Humbrol heb ik recentelijk wat slechte ervaringen  gehad, dat zal wel aan mijn techniek gelegen hebben). Wel is het zo dat het vervuilen met pigment poeders nogal heftig kan uitpakken. Daarom het overspuiten, dat vermindert het effect van de poeders.

Ik zie een op de foto's een aantal pareltjes langs komen zo her en der. De bollenwagen, de Nieuwe Matex ketelwagen, de kolenbakken etc. Zou je wellicht in een post - als het niet teveel moeite is - wat uit kunnen leggen hoe je dat precies doet? Ik zou namelijk niet weten in welke volgorde, welke pigment, lak etc ik moet kopen. Ik denk dat je daar mee lezers blij mee maakt :)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #62 Gepost op: 07 april 2018, 13:22:43 »
Ja, dat weet ik wel zeker.
Hier ook een beginnend verouderaar, met beginners angsten.  ;D

Groeten,

Christoph

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #63 Gepost op: 15 april 2018, 13:40:48 »
@Cristaff en @Geert, good grief, hoe doe ik dat. Is dat makkelijk, ik denk dat je gewoon moet beginnen met een simpel en goedkope wagon.
Ik begin altijd met een "wash", sterk verdunde matte verf (humbrol-revell), kleur zwart of een aardkleur (camouflage kleuren olive green of dark earth). Dat breng ik aan op plaatsen waarvan ik denk dat die als eerste vervuilen (onderstel, dak). Wat te veel is verwijder ik weer met een wattenstaafje of een tissue. Aan de zijkant soms met een wat streperig effect veroorzaakt door de regen. Daarna maak ik het af met pigment poeders, die zijn nu te koop bij alsacast of artitect. Ik heb ze ooit gekocht bij Harolds (in Rotterdam) of bij Swaak (in Utrecht) dat weet ik niet meer, het waren zakjes van 250g. Kortom dat gebruik ik voor de rest van mijn leven. Kleuren rode oker (voor roest), burn sienna (dit weet ik niet meer zeker, het is een groen-grijze kleur) en roet (voor vervuiling). Ik doop een kwastje in de pigment en kwast dat over de plekken waar ik dat nog nodig vind. Het gebruik van een wash levert soms te sterke strepen op, dat verdoezel ik dan weer met de pigment, vooral burnt sienna gebruik ik hier voor. Overigens voor ik met de pigementen aan de gang ga, laat ik de wash wel goed drogen. Pigmenten hebben geen bindmiddel, dat betekend dat je met een nat wattenstaafje het meeste weer kunt verwijderen (alleen roet gaat niet volledig weg). Dus asl je denkt dat het te veel is, dan haal je het zo weer weg. Na deze behandeling maak ik het af door er nog een laag matte vernis over te spuiten. Hiervoor gebruik ik tegenwoordig bij voorkeur Revell matt #2. Dit dempt ook de toon van de pigmenten, vooral de rode oker is erg vel.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Het belangrijkste is om gewoon te beginnen en ervaring op te doen. Vroeger deed ik het vevuilen alleen met de luchtkwast, maar sinds ik met pigmenten werk, doe ik het meeste gewoon met een kwastje, alleen voor de laatste vernis laag gebruik ik nog de luchtkwast. Overigens kan dit ook met spuitbusjes met matte vernis. Laatst heb ik voor een aantal gebouwen Talens Picture Varnish Mat gebruikt, dat had mijn echtegenote nog staan voor haar schilderijen, en dat ging op gebouwen ook goed.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 15 april 2018, 14:16:44 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #64 Gepost op: 15 april 2018, 14:38:51 »
Zalig getroffen sfeer  (y) (y)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #65 Gepost op: 15 april 2018, 16:53:52 »
Dag Samuel,

het is jammer dat ik je op de afgelopen Ontrax niet zelf hebt gesproken, maar wat jij met Wouter gebouwd hebt (Voor de Dok) is een grote inspiratie voor mij. Die kwaliteit haal ik nog niet. En niet te vergeten Miel aan zee.

Groet meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #66 Gepost op: 15 april 2018, 22:06:41 »
Dat is idd jammer, maar er komen vast nog kansen  :)

Ik ben anders wel jaloers op je technische kunnen en nog meer op je schilder en verweerkunst.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #67 Gepost op: 15 april 2018, 22:12:19 »
Samuel

wat ik gezien heb (Voor de Dok), zit het bij jouw en Wouter ook wel snor met je kunde over verweren en techniek. Bijvoorbeeld, als ik er aan denk hoe jullie dat scheepswerfje gebouwd hebben en ook andere details.
Maar wel bedankt voor je lovende woorden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #68 Gepost op: 18 april 2018, 20:13:41 »
Een van de laatste zaken die ik de afgelopen tijd gebouwd heb, zijn de seinen. In eerste instantie was ik van plan om alles met armseinen te "beveiligen". Het seinbeeld zou dan door Koploper bepaald worden. Helaas lukte het me niet om in Koploper het correcte seinbeeld te krijgen, dat zat voornamelijk in het seinbeeld voor het versimpeld aftakkingsein. Toen ontdekte ik dat er 3D geprinte seinen voor het seinstelsel '46 beschikbaar waren. Dat leek me eigenlijk veel interessanter om die te gaan gebruiken. Kortom maar eens een besteld en met een ledje uitgerust, aan een arduino gehangen en dat werkte. Een beschrijving van de bouw heb ik gepost in https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=34476.540 vanaf reactie #543. Op twee armseinen - type versimpeld vertakkingssein - na, heb ik toen de rest met seinen van het seinstelsel '46 gedaan.







Aangezien Koploper niet in staat is om voor deze seinen een correct seinbeeld te maken, doe ik dat door middel van Arduino's (die ik toch al gebruik om de ledjes aan te sturen). Koploper zet het sein op veilig of stop. In het geval van stop is het simpel, toon rood. Bij veilig bepaald de Arduino aan de hand van de wisselstanden en het volgende sein in de route wat het exacte seinbeeld wordt.
Op de exacte details ga ik hier niet in, daarvoor heb ik een nieuw draadje gestart https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=79241.0 waarin ik de gebruikte  techniek achter deze seinen ga beschrijven. Dit draadje blijft gereserveerd voor scenery en aanverwante zaken.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 18 april 2018, 21:18:02 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #69 Gepost op: 19 april 2018, 09:31:41 »
Mooie een lamps seinen. Waarom kan Koploper niet de juiste stand van het sein weergeven? Als je het seinstelsel voor Nederland lkaat genereren kan Koploper 8 seinstanden aan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #70 Gepost op: 19 april 2018, 10:18:38 »
Dag Gerard

Of het Koploper het echt niet had gekund, dat weet ik niet. Maar na een maand etteren met het seinbeeld voor armseinen, besloten dat ik het makkelijker zelf kon oplossen. Het probleem met armseinen zat in het seinbeeld voor het versimpeld vertakkingssein. Dat heeft 3 seinbeelden, veilig, stop en beperkt. Stop was geen probleem echter het verschil tussen veilig en beperkt lukte me niet om Koploper zover te krijgen om dat goed weer te geven. Gezien het nivo van antwoorden op het Koploper forum had ik geen behoefte om mijn probleem daar te posten. Toen ik besloten had om met het seinstelsel '46 te gaan werken, waarvoor ik toch al een Arduino nodig had om de leds te kunnen aansturen, was het voor mij een natuurlijke route om ook de seinbeeld implementatie in de Arduino te regelen en Koploper alleen te gebruiken voor de aanduiding stop of veilig. Overigens het seinstelsel '46 is vrij complex, als je naar het 3 hoogte sein kijkt, dat kent in de oorspronkelijke opzet 11 seinbeelden, welke heel snel gereduceerd zijn naar 9 seinbeelden. En dan heb ik de beelden geel langzaam knipper en geel snel knipper nog niet eens meegerekend. Als je die ook meerekent dan komen er bij het 3 hoogte sein nog 6 seinbeelden bij. Nu weet ik wel dat die seinbeelden niet standaard zijn, maar er kunnen omstandigheden zijn om ze wel te kunnen gebruiken. In mijn geval toon ik geel langzaam knipper in een aantal situaties . Dat is het prettige van een Arduino, dat is heel makkelijk te programmeren.
Ik verkeer wat dat betreft in de prettige omstandigheid dat ik 45 jaar als programmeur/ontwerper/it architect werkzaam ben geweest, dus heb ik geen probleem met het ontwikkelen van programmatuur voor een Arduino.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #71 Gepost op: 19 april 2018, 12:23:05 »
Ik verkeer in dezelfde omstandigheid, zoals nog een paar anderen op het forum. Programmeren van de Arduino of andere complexere apparaten is geen probleem. Nog geen 45 jaar (pas 30+), maar met de verschuivende pensioensleeftijd ga ik het wel halen  ;D
Zit niet meer actief op het Koploper forum, maar heb samen met Paul Haagsma en nog wat anderen het Nederlandse seinstelsel in Koploper gebracht (was nog versie 3.x)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #72 Gepost op: 19 april 2018, 13:36:23 »
Dag Gerard

Welk seinstelsel?, want het lichtseinen "55 heb ik niet geprobeerd. Het kan goed zijn dat ik daar een heel eind meegekomen was. Ik programmeer makkelijker dan het physieke aspect van de modelbouw. Het is jammer dat toen ik 3 jaar geleden weer begon, dat ik toen geheel onkundig van het bestaan van de Arduino's was, dat had me veel werk bespaard.
Iets anders, is het misschien een idee om een lijst met programmeer experts aan te leggen?

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 19 april 2018, 13:40:22 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #73 Gepost op: 19 april 2018, 13:54:52 »
Het huidige, seinstelsel 54. Hiervan hadden we via mijn toenmalige werkgever de beschikking over de gehele ontwerp capaciteit (als vraagbaak) die ook ProRail tot zijn beschikking had. Ontwerp tekeningen van Rotterdam, en kleine stations zijn als OBE/OS bladen met Paul Haagsma besproken.
In het begin lag het patroon op de uitgangen vast, maar heden ten dage is dat ook vrij instelbaar. Als je dan nog een laag dieper graaft kun je ook je eigen seinstelsel maken (met 8 standen als beperking).
En dan blijkt in ene dat DB en NS, alhoewel met een geheel eigen filosofie, toch aardig wat gemeenschappelijk hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #74 Gepost op: 19 april 2018, 14:59:41 »
Een beetje jammer, dat ik dat toen niet geweten had. Ik heb inderdaad gekeken of ik zelf iets kon wijzigen in het seinstelsel, maar daar liep ik al heel snel vast in en ik had ook geen zin om me daar al te ver in te verdiepen. Vandaar dat ik zelf maar iets ben gaan bouwen. Overigens ben ik wel lid geworden van de Facebook groep van Koploper. Ook omdat ik nog een klein probleempje heb, iets waarmee te leven valt, maar dat soms tot blokkades in de treinenloop leidt. Misschien dat ik dat tzt toch eens aankaart.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg