Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 190618 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #630 Gepost op: 07 June 2022, 09:38:18 »
Anders ik wel. Aan het gebouw en omgeving zitten heel veel details. Zal dus niet in een achternamiddag klaar zijn. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #631 Gepost op: 07 June 2022, 11:13:04 »
Mooi werk dit, ga ik volgen (y)
Groeten, Eeg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #632 Gepost op: 21 June 2022, 13:11:40 »
Het boetseren met Sculptamold is vrijwel klaar. Om overal goed bij te kunnen zijn de meeste modules los geweest en achterstevoren gelegd. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het achterste deel van de modules te begrassen. Als ze op hun plak liggen is het lastig om tegen de achtergrond met de elektrostaat te werken.

Nu bezig om alle modules definitief op hun plek te leggen. Ik ga er van uit dat ze niet meer los moeten. Als alles ligt en uitgelijnd is ga ik de naden dichtsmeren en ballasten over de modulescheidingen heen. De bedoeling is dat je die scheidingen straks niet meer ziet. Bij het ballasten zal er ongetwijfeld lijm tussen de voegen lopen. Om te voorkomen dat daardoor de modules aan elkaar plakken heb ik op de koppen plastic folie geplakt. Ik verwacht dat ze niet meer los moeten, maar zeg nooit nooit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26066
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #633 Gepost op: 21 June 2022, 13:14:08 »
Wanneer kunnen we wat meer van het gemaal zien?
Zal ongetwijfeld mooi worden  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #634 Gepost op: 21 June 2022, 13:23:39 »
Mijn bedoeling is dat ik eerst weer kan rijden. Het gemaal komt daarna. Het is geen bouwdoos, ik moet elk stukje muur apart pas maken, en dat gaat tijd kosten. En dan kan het zo maar zijn dat ik daar even mee stop om tussendoor iets anders te doen. .Dat is het prettige van modelbouw, er is geen baas die zegt dat het volgende week klaar moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #635 Gepost op: 16 July 2022, 21:02:17 »
Intussen liggen alle modules definitief op hun plek. Dat ging niet zonder wat gefoezel. Hoewel de rails op de overgangen was doorgelegd en daarna doorgeslepen, bleken de aansluitingen niet precies te passen. Vooral in de hoogte waren er verschillen. Er moesten op diverse plekken vulplaatjes onder om de zaak op gelijke hoogte te krijgen.

De laatste meters spoor zijn geballast, waarbij ik gewoon over de modulescheidingen heen heb gewerkt.
Verder nog wat gras gestrooid met de elektrostaat. O.a. ook de uitneembare heuvel, die ziet er nu zo uit:



Voorlopig ga ik overal een grasmat aanbrengen om de zaak toonbaar te maken. Later kan er nog heel wat variatie in begroeiing worden aangebracht.

Ik kan nu ook weer rijden, maar daarbij dook een elektrisch probleempje op dat ik nog niet eerder had opgemerkt. In de schuiflade waar de besturing van het opstelterrein is ondergebracht zat ook een stroomdetector voor de ingang van het opstelterrein. Maar die bleek spontaan bezet te melden als er geen trein was.
De oorzaak bleek te zitten in de lange bedrading tussen het spoor de de stroomdetector, die als antenne werkte. Daarom dat deel gesloopt en nu ben ik opnieuw aan het bedraden, waarbij de stroomdetector in de module, dicht bij het spoor komt. Maar enkele relais die direct in verbinding staan met de stroomdetector moesten mee verhuizen. Het wordt dus een hele operatie die nog niet is afgerond.

Als de wegneembare heuvel wordt weggenomen is de frontgoot in de achterste module zichtbaar, met daarin een printplaatje met relais die de opstelsporen inschakelen.
Het aansluiten van de bedrading daar is nog een hele uitdaging. Het mangat is daar 40 bij 40 cm, en daar moet ik met mijn hoofd in om te kunnen zien wat ik doe. Maar dat valt niet mee met het werkterrein op 10 cm voor m'n gezicht.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #636 Gepost op: 16 July 2022, 21:24:14 »
Oeps :o succes met het aanpassen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #637 Gepost op: 16 July 2022, 21:33:14 »
Och, zo erg is het niet. Voor mij is het bouwen van elektronische schakelingen en het aanbrengen van bedrading het leukste onderdeel van de hobby. Ik heb nog meer elektronisch ongemak geconstateerd, maar dat is voor een volgend hoofdstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #638 Gepost op: 17 July 2022, 09:56:21 »
Tja, als je het juist leuk vindt, dan maakt het niet veel uit natuurlijk, anders was het wellicht een optie geweest om de lange aders met een paar pF naar massa te ontkoppelen.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2022, 13:11:51 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #639 Gepost op: 17 July 2022, 13:07:15 »
Die ontkoppeling zit al in de stroomdetector, niet een paar pF, maar 10nF. Die heb ik verhoogd naar 100nF, maar dan wordt de detector te traag. Vandaar dat ik maar aan de verbouwing ben begonnen.
In de blokprinten zitten identieke detectors, die zitten zo dicht mogelijk bij het spoor en werken zonder storingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #640 Gepost op: 18 July 2022, 13:48:42 »
De volgende episode uit het verbouwingsverhaal.
Vanuit het hoofdspoor kan ik een trein binnen nemen naar het opstelterrein. Om te laten zien hoe dat ging even een plaatje:


Het binnen nemen gebeurt in 2 stappen. Eerst wordt de spoorkeuze gemaakt, daarop wordt het sein rood gezet en de wissels gesteld. Het rood zetten van het sein ging heel simpel door een weerstand parallel over het spoor van blok 6 te zetten. Blok 6 wordt daarmee kunstmatig bezet gemaakt en het sein gaat rood. Tevens gaat er een signaal naar blok 5 zodat de trein die daar binnenkomt remt en uiteindelijk voor het sein stopt.
 
De tweede stap is het toestemming geven om binnen  te rijden. Het sein gaat geel knipperen en blok 5 wordt losgekoppeld van zijn eigen blokprint en verbonden met het opstelterrein. De trein kan dan met de handregelaar van het opstelterrein worden binnen genomen.
Als laatste een druk op de restknop en alles gaat weer in de stand doorrijden over de hoofdbaan.

Dat ging goed totdat ik een overweg toevoegde. Blok 6 is de aanmelding voor de overweg. Als ik blok 6 kunstmatig bezet gaf ging dus de overweg draaien, ook als daar geen trein was. Tijd dus voor een andere aanpak.

Volgende plaatje:


Blok 6 wordt niet meer bezet gegeven, maar de uitgaande signalen worden gemanipuleerd.
Bij de voorbereiding voor het binnenrijden wordt het signaal "sper" aan de signaalmanipulator toegevoerd. Blok 5 krijgt de melding dat blok 6 bezet is en het sein wordt naar rood gedwongen.
Als er toestemming wordt gegeven om binnen te rijden wordt signaal "go" gegeven. Het sein gaat dan geel knipperen.
Na indrukken van de reset is alles weer normaal.

Tenslotte nog een plaatje van de signaalmanipulator. Die had ik kunnen maken met 2 vierpolige relais, maar het leek me sjieker om het elektronisch te maken.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #641 Gepost op: 18 July 2022, 15:29:22 »
Citaat van: Klaas Zondervan
... Die had ik kunnen maken met 2 vierpolige relais, maar het leek me sjieker om het elektronisch te maken...

 ;D 8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #642 Gepost op: 09 August 2022, 21:10:46 »
De elektrische verbouwing is inmiddels compleet. Het resultaat is dat de rijspanningen niet meer in de bedieningslade worden geschakeld, maar in de modules. Daardoor worden de verbindingen korter.
Maar tot mijn grote frustratie kwam het probleem waar het allemaal om begonnen was gewoon weer terug. De bezetmelder van het opstelterrein bleef vertellen dat er een trein werd gedetecteerd, terwijl er geen trein stond.

Diverse dingen geprobeerd, b.v. draden losmaken om te kunnen meten of er soms scheidingen waren dichtgelopen door de warmte. Dat leverde niks op. Uiteindelijk bleek de bezetmelding te verdwijnen als de voeding naar de opstelsporen werd losgekoppeld. Zou daar dan toch ergens een stroomlek zitten? Met de ohmmeter gemeten, maar ook daar vond ik niks raars.

Tot ik ineens een helder idee kreeg. De draden naar de opstelsporen zaten in 1 bundel, en in mijn Permaloog systeem staat er niet alleen gelijkspanning op de baan , maar ook een 20kHz wisselspanning. Daar zou daar wel eens voldoende capacitieve koppeling kunnen bestaan om genoeg stroom door de detector te laten lopen.

Om te zien of daar het probleem kon zitten heb ik de tyraps van die bundel losgeknipt zodat de draden los van elkaar kwamen te hangen. Bingo! ineens was het probleem over.
Van die ene draadbundel ga ik nu twee bundels maken, één voor de noordelijke spoorstaven en één voor de zuidelijke.  En die twee bundels houd ik 10 centimeter bij elkaar vandaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #643 Gepost op: 09 August 2022, 22:11:03 »
Mooi dat je een oorzaak en een oplossing hebt gevonden Klaas  (y)

Doet me denken aan een brandmeldinstallatie bij een van onze klanten die al jaren probleemloos werkte, maar ineens allerlei vreemde storingen, gerelateerd aan verstoorde communicatie, op één melderlus ging vertonen.
Op de vraag of er iets veranderd was in dat deel van het pand werd in eerste instantie ontkennend geantwoord, maar na enig doorvragen bleek dat er door een derde partij wat kabels bij waren getrokken.
Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar dit waren dus voedingskabels naar frequentieregelaars waar men waarschijnlijk om economische redenen de ingangsfilters maar had weggelaten ...
Machines UIT, storingen weg, machines AAN, storingen weer terug, heeft die derde partij uiteindelijk toch wel wat centjes gekost.

(En die kabels zaten niet eens in dezelfde bundel, maar lagen netjes in aparte compartimenten, mét scheidingsschotten)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2022, 22:12:49 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #644 Gepost op: 09 August 2022, 23:07:40 »
Weet uit ervaring dat bij niet logische reacties je out of de box moet denken, is het reproduceerbaar of niet.

Leuke ervaring uit eind jaren 80, een tanken park (zo als in de Botlek) maar dan nu in Limburg. Om een aantal tanks lag een dijk en zo waren meer tanken farms opgebouwd.
Op een gegeven moment kregen we van de klant dat onze apparatuur niet goed werkte, om 12 uur nachts ging de inhoud van de tank omhoog, om 7 uur de volgende dag weer naar de juiste waarde te gaan.
Niet alle tanks hadden hier last van, we hebben heel wat lopen zoeken naar de oorzaak.

Oorzaak, radio 1, 2 en 3, vroeger waren er in de nacht geen uitzendingen, dus de steunzender die in de verte stond ging uit om de volgende ochtend weer aan te gaan.
De tanks die het dichtste hadden hier last van, *** verder hier vandaan ging het signaal over de dijk heen.

Gelukkig is er een hoop veranderd

Groetjes

Arthur 
Arthur is helaas in januari 2025 overleden