Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 10:07:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door ruudns
Vandaag om 09:51:43
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 09:21:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 190410 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #525 Gepost op: 17 January 2021, 09:44:20 »
Wet van Pouillet, weerstand is omgekeerd evenredig met de oppervlakte van de doorsnede.

(Analoog met waterleiding; hoe dunner de leiding, hoe hoger het drukverlies en hoe minder water er doorheen stroomt.)
« Laatst bewerkt op: 17 January 2021, 11:55:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #526 Gepost op: 17 January 2021, 11:02:28 »
En dat is een hele bekende analogie, de werking van vrijwel alle elektronica componenten kan met watermodellen worden uitgelegd :)

Klaas heeft dus de 3e wet van Kirchhoff "Waar het rookt is de stroom te hoog" weer duidelijk bewezen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #527 Gepost op: 17 January 2021, 12:13:41 »
Ja, zo iets. Ik kan niet exact reproduceren hoe het brandje is gestart want op dat moment stond ik er met mijn rug naar toe, om dat onwillige treinstel er toe te bewegen om door te rijden.
Pas toen ik me omdraaide zag ik een vlammetje en het eerste waar ik aan dacht was de spanning uitschakelen.
Toen ging die vlam ook direct uit. De printplaat waar ik die dwarsligger van heb gemaakt is van het zogenoemde FR4 materiaal, dus zelfdovend.
En ik snap nu ook waarom de trein stopte, door de kortsluiting stond het blok bezet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #528 Gepost op: 18 January 2021, 15:42:50 »
Filmpje op youtube waar 4 treinen Uit rijden en weer Thuis komen. (5 min.40)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26063
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #529 Gepost op: 18 January 2021, 15:52:04 »
Leuk filmpje Klaas  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #530 Gepost op: 18 January 2021, 22:16:08 »
Nog een filmpje, maar nu van de andere kant gezien. (2:40)

https://youtu.be/yNwiUfG6cQY
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #531 Gepost op: 18 January 2021, 22:38:50 »
Hoi Klaas ,
Het rijdt goed , geen ontsporingen , maar ik vind de srielheid toch wel wat hoog ,ook van de goederentrein.  :o
Maar dat moet je mss nog instellen ergens. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #532 Gepost op: 18 January 2021, 22:49:07 »
Ik snap ook niet waarom je 3,5A op je baanspanning zet  ;D

Leuke filmpjes trouwens. Kan je de hele bende bedienen door slechts een paar schakelaars om te zetten? Of heb je hier ook een automaat ingebakken?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #533 Gepost op: 19 January 2021, 09:43:11 »
@Peter, de snelheid is inderdaad wat te hoog. Had ik zelf ook al geconstateerd maar om dat te kunnen instellen moeten alle blokprinten aangepast worden. Zo blijf je van de straat.

@Bas, de 3,5A is gekozen vanwege het aantal treinen dat tegelijk kan rijden, en omdat alle hulpapparatuur daar ook uit wordt gevoed. Maar achteraf gezien had het wel wat minder gekund.

De besturing was eerst volautomatisch gedacht, maar dat werd me te ingewikkeld. Nu werkt het met drukknoppen die ik in de juiste volgorde moet bedienen, waarbij ik zelf de gebeurtenissen op de baan in de gaten moet houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #534 Gepost op: 19 January 2021, 09:55:51 »
Leuk om zo even met het filmpje een gedeelte van je baan te kunnen zien.

En een spannend avontuur kan dus ook altijd gebeuren als je aan een modelbaan bouwt.
Sommige zeggen wel eens dat het een saaie hobby is, echt niet  ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #535 Gepost op: 19 January 2021, 10:05:13 »
om dat te kunnen instellen moeten alle blokprinten aangepast worden
Kan je achter je voeding geen instelbare buckconverter zetten? Je kan in China van die kant en klaar printjes kopen waarbij je de spanning makkelijk kan instellen met een potmetertje en die komen met een kortsluitbeveiliging. Heb je trouwens een beschrijving, van de elektronica?

@Bas, de 3,5A is gekozen vanwege het aantal treinen dat tegelijk kan rijden, en omdat alle hulpapparatuur daar ook uit wordt gevoed. Maar achteraf gezien had het wel wat minder gekund.
De 3.5A voeding is niet zozeer het probleem, je hebt immers dat vermogen nodig wat je nu eenmaal nodig heb. Het probleem is de afwezigheid van aparte zekeringen per blok.

Ik krijg hierdoor wel weer een goed idee voor een nieuw printontwerp voor kleine miniboosters. Instelbare stroomlimiet, automatisch af en in schakelen, feedback ledje voor de kortsluiting en een toelaatbare kortsluiting voor ~50ms. Ik denk dat de BMB die misschien wel kan gebruiken  :police:.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #536 Gepost op: 19 January 2021, 10:15:15 »
Bas, ik haat convertors achter een voeding. Dan zou ik liever een instelbare voeding nemen, ik wil geen dingen achter elkaar rijgen. Bovendien kan ik de spanning niet verlagen want daar zitten ook relais op en die doen het dan niet meer. Het enige wat ik kan doen is de regelspanning van de blokprinten begrenzen. Dat zal op zich niet zo moeilijk zijn, maar dat moet ik nog even bekijken.

Die 3,5A is ook geen echt probleem, maar achteraf heb ik het idee dat het met 2A ook wel had gekund. Er kunnen maximaal 3 treinen tegelijk rijden. Ik moet er nog eens een stroommeter tussen hangen om te zien wat er gebeurt als de zaak in vol bedrijf is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #537 Gepost op: 19 January 2021, 10:35:24 »
Hoi Klaas ,
Een motortje van Mashima trekt ca 200-300 mA.
Voor alleen rijstroom is dan 1 A net genoeg  voor de treinen.
Voor de relais ook nog wat ,ik denk dat 2-2,5 A genoeg is.
Je zou eens kunnen meten wat de kortsluitstroom op verschillende plaatsen op de baan is,dan weet je of die mss minder kan  als die veel meer is dan de gezamenlijke rijstroom.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #538 Gepost op: 19 January 2021, 12:44:52 »
Stroom meten ga ik nog doen. Maar dat betekent niet dat ik die 3,5A voeding direct ga vervangen. De kans dat ik nog een keer zo'n ongelukje krijg is niet groot en ik schakel altijd alles uit als ik de treinenkamer verlaat.

Intussen ook een oplossing bedacht om de snelheid te matigen. Bleek vrij eenvoudig, 1 instelpotmeter en 1 transistor. Die vormen een soort overstort waardoor de maximale regelspanning wordt begrensd. In 1 blokprint al ingebouwd om te zien of het werkt, en dat doet het. Scheelt ook meteen in het rijlawaai.
Schema volgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5008
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #539 Gepost op: 19 January 2021, 13:52:04 »
Scheelt ook meteen in het rijlawaai.
Over lawaai..
Ik had mijn volume enigszin wat hard staan toen ik de filmpjes bekeek, maar die wissels en relais klonken ook wel erg hard  :D. Daar heb ik thuis ook last van op een baantje.

Citaat
Intussen ook een oplossing bedacht om de snelheid te matigen. Bleek vrij eenvoudig, 1 instelpotmeter en 1 transistor
hebben de blok modules geen PWM regeling?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)