Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174494 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #525 Gepost op: 17 januari 2021, 09:44:20 »
Wet van Pouillet, weerstand is omgekeerd evenredig met de oppervlakte van de doorsnede.

(Analoog met waterleiding; hoe dunner de leiding, hoe hoger het drukverlies en hoe minder water er doorheen stroomt.)
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 11:55:17 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #526 Gepost op: 17 januari 2021, 11:02:28 »
En dat is een hele bekende analogie, de werking van vrijwel alle elektronica componenten kan met watermodellen worden uitgelegd :)

Klaas heeft dus de 3e wet van Kirchhoff "Waar het rookt is de stroom te hoog" weer duidelijk bewezen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #527 Gepost op: 17 januari 2021, 12:13:41 »
Ja, zo iets. Ik kan niet exact reproduceren hoe het brandje is gestart want op dat moment stond ik er met mijn rug naar toe, om dat onwillige treinstel er toe te bewegen om door te rijden.
Pas toen ik me omdraaide zag ik een vlammetje en het eerste waar ik aan dacht was de spanning uitschakelen.
Toen ging die vlam ook direct uit. De printplaat waar ik die dwarsligger van heb gemaakt is van het zogenoemde FR4 materiaal, dus zelfdovend.
En ik snap nu ook waarom de trein stopte, door de kortsluiting stond het blok bezet.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #528 Gepost op: 18 januari 2021, 15:42:50 »
Filmpje op youtube waar 4 treinen Uit rijden en weer Thuis komen. (5 min.40)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #529 Gepost op: 18 januari 2021, 15:52:04 »
Leuk filmpje Klaas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #530 Gepost op: 18 januari 2021, 22:16:08 »
Nog een filmpje, maar nu van de andere kant gezien. (2:40)

https://youtu.be/yNwiUfG6cQY

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #531 Gepost op: 18 januari 2021, 22:38:50 »
Hoi Klaas ,
Het rijdt goed , geen ontsporingen , maar ik vind de srielheid toch wel wat hoog ,ook van de goederentrein.  :o
Maar dat moet je mss nog instellen ergens. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #532 Gepost op: 18 januari 2021, 22:49:07 »
Ik snap ook niet waarom je 3,5A op je baanspanning zet  ;D

Leuke filmpjes trouwens. Kan je de hele bende bedienen door slechts een paar schakelaars om te zetten? Of heb je hier ook een automaat ingebakken?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #533 Gepost op: 19 januari 2021, 09:43:11 »
@Peter, de snelheid is inderdaad wat te hoog. Had ik zelf ook al geconstateerd maar om dat te kunnen instellen moeten alle blokprinten aangepast worden. Zo blijf je van de straat.

@Bas, de 3,5A is gekozen vanwege het aantal treinen dat tegelijk kan rijden, en omdat alle hulpapparatuur daar ook uit wordt gevoed. Maar achteraf gezien had het wel wat minder gekund.

De besturing was eerst volautomatisch gedacht, maar dat werd me te ingewikkeld. Nu werkt het met drukknoppen die ik in de juiste volgorde moet bedienen, waarbij ik zelf de gebeurtenissen op de baan in de gaten moet houden.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #534 Gepost op: 19 januari 2021, 09:55:51 »
Leuk om zo even met het filmpje een gedeelte van je baan te kunnen zien.

En een spannend avontuur kan dus ook altijd gebeuren als je aan een modelbaan bouwt.
Sommige zeggen wel eens dat het een saaie hobby is, echt niet  ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #535 Gepost op: 19 januari 2021, 10:05:13 »
om dat te kunnen instellen moeten alle blokprinten aangepast worden
Kan je achter je voeding geen instelbare buckconverter zetten? Je kan in China van die kant en klaar printjes kopen waarbij je de spanning makkelijk kan instellen met een potmetertje en die komen met een kortsluitbeveiliging. Heb je trouwens een beschrijving, van de elektronica?

@Bas, de 3,5A is gekozen vanwege het aantal treinen dat tegelijk kan rijden, en omdat alle hulpapparatuur daar ook uit wordt gevoed. Maar achteraf gezien had het wel wat minder gekund.
De 3.5A voeding is niet zozeer het probleem, je hebt immers dat vermogen nodig wat je nu eenmaal nodig heb. Het probleem is de afwezigheid van aparte zekeringen per blok.

Ik krijg hierdoor wel weer een goed idee voor een nieuw printontwerp voor kleine miniboosters. Instelbare stroomlimiet, automatisch af en in schakelen, feedback ledje voor de kortsluiting en een toelaatbare kortsluiting voor ~50ms. Ik denk dat de BMB die misschien wel kan gebruiken  :police:.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #536 Gepost op: 19 januari 2021, 10:15:15 »
Bas, ik haat convertors achter een voeding. Dan zou ik liever een instelbare voeding nemen, ik wil geen dingen achter elkaar rijgen. Bovendien kan ik de spanning niet verlagen want daar zitten ook relais op en die doen het dan niet meer. Het enige wat ik kan doen is de regelspanning van de blokprinten begrenzen. Dat zal op zich niet zo moeilijk zijn, maar dat moet ik nog even bekijken.

Die 3,5A is ook geen echt probleem, maar achteraf heb ik het idee dat het met 2A ook wel had gekund. Er kunnen maximaal 3 treinen tegelijk rijden. Ik moet er nog eens een stroommeter tussen hangen om te zien wat er gebeurt als de zaak in vol bedrijf is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #537 Gepost op: 19 januari 2021, 10:35:24 »
Hoi Klaas ,
Een motortje van Mashima trekt ca 200-300 mA.
Voor alleen rijstroom is dan 1 A net genoeg  voor de treinen.
Voor de relais ook nog wat ,ik denk dat 2-2,5 A genoeg is.
Je zou eens kunnen meten wat de kortsluitstroom op verschillende plaatsen op de baan is,dan weet je of die mss minder kan  als die veel meer is dan de gezamenlijke rijstroom.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #538 Gepost op: 19 januari 2021, 12:44:52 »
Stroom meten ga ik nog doen. Maar dat betekent niet dat ik die 3,5A voeding direct ga vervangen. De kans dat ik nog een keer zo'n ongelukje krijg is niet groot en ik schakel altijd alles uit als ik de treinenkamer verlaat.

Intussen ook een oplossing bedacht om de snelheid te matigen. Bleek vrij eenvoudig, 1 instelpotmeter en 1 transistor. Die vormen een soort overstort waardoor de maximale regelspanning wordt begrensd. In 1 blokprint al ingebouwd om te zien of het werkt, en dat doet het. Scheelt ook meteen in het rijlawaai.
Schema volgt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #539 Gepost op: 19 januari 2021, 13:52:04 »
Scheelt ook meteen in het rijlawaai.
Over lawaai..
Ik had mijn volume enigszin wat hard staan toen ik de filmpjes bekeek, maar die wissels en relais klonken ook wel erg hard  :D. Daar heb ik thuis ook last van op een baantje.

Citaat
Intussen ook een oplossing bedacht om de snelheid te matigen. Bleek vrij eenvoudig, 1 instelpotmeter en 1 transistor
hebben de blok modules geen PWM regeling?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)