Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 19:22:48
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 18:44:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Rheinburg, TP V/VI door 741230
Vandaag om 18:18:33
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 189521 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #450 Gepost op: 09 December 2019, 15:04:44 »
Het probleem is (voorlopig) opgelost. Na een tijdje de spanning van een blok in de gaten te houden zag ik waar de hik zat. Het bleek dat ik onbewust al een startschot had ingebouwd. Dat heeft te maken met de timing van de bezetmelders. Daar zitten vertragingen in. Als de trein een detectiesectie in rijdt spreekt de detector na 0,2 seconde aan. Maar als de trein de sectie verlaat blijft de detector nog 2 seconden hangen.

Wat gebeurt er nu als de trein b.v. van blok 1 naar blok 2 rijdt. Blok 2 raakt na 0,2 seconden bezet, maar de remsectie van blok 1 blijft ook bezet zolang de trein daar nog in zit. En als de trein blok 1 heeft verlaten blijft die detectie nog even hangen. We krijgen dan de situatie dat blok 2 bezet is, tegelijk met de stopsectie van blok 1. En dat veroorzaakt dat de spanning in blok 1 zakt naar nul. Dat is dus al een startschot. Daarbovenop had ik dus nog een bewust startschot gemaakt dat daar nog eens achteraan komt.

De trein heeft daar geen last van want die is al door blok 2 overgenomen. Maar een volgende trein die in blok 1 binnenkomt heeft er wel last van. Die mag doorrijden omdat het blok vrij is, maar dat blok blijft meerdere seconden op nul volt hangen waardoor die trein plotseling stopt en daarna weer optrekt.

Op alle blokken het startschot uitgeschakeld door 1 draadje door te knippen. Het lopende treinverkeer loopt nu soepel door. Alleen heb ik nu een nieuw probleem gecreëerd, een trein die echt gestopt is voor een bezet blok gaat er nu als een speer vandoor zodra dat blok vrij komt. En daar had ik nou net dat startschot voor bedacht. Kortom, een nieuwe uitdaging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #451 Gepost op: 09 December 2019, 18:11:08 »
Fascinerend weer Klaas!

Leuk en interessant om te lezen, ook voor een niet elektrotechnicus zoals ik.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #452 Gepost op: 09 December 2019, 21:04:54 »
Intussen wat rondjes gereden met steeds meer treinen. Het hele circuit telt 7 blokken, meer kon ik er niet van maken anders worden ze te kort. Nu is elk blok ongeveer 2,50 m lang.
De opzet was dat er 3 treinen tegelijk kunnen rijden, dan heeft elk trein minstens 1 vrij blok voor zich. Vanmiddag eens geprobeerd hoe ver ik kan gaan. Met 4 treinen blijkt het ook nog redelijk door te lopen, soms zie je een trein even inhouden maar ze blijven doorrijden. Bij 5 en 6 treinen gaat het ook nog wel, maar dan schuiven ze om de beurt een blok op om dan weer even te wachten. Tot mijn verrassing ging het zelfs met 7 treinen een tijdje goed, dus in elk blok een trein. Maar door het systeem van overname komen er uiteindelijk 2 treinen in 1 blok terecht. Dat is dus geen succes. Ik houd het maar op maximaal 3 tegelijk op de baan.

Voor het probleem van het startschot heb ik ook een oplossing bedacht. Bij het rondjes rijden blijkt het niet nodig te zijn, de treinen houden zo af en toe iets in, maar alles blijft doorrijden. Daarvoor is het startschot niet nodig.
Het wordt straks wel nodig bij het in- en uitrijden van het schaduwstation. Daarvoor is het nodig dat het verkeer op de hoofdbaan wordt tegengehouden en dat ga ik doen door een blok kunstmatig bezet te maken. Bij het vrijgeven van dat blok zal de eerste trein in de wachtrij er direct op volle snelheid vandoor gaan. Maar elk blok heeft de mogelijkheid om het startschot extern toe te voeren, en dat ga ik dan doen vanuit de besturing van het schaduwstation.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #453 Gepost op: 12 December 2019, 19:39:38 »
Na het gestoei met elektronica vond ik het nodig om wat aan de scenery te gaan doen. Om te beginnen bij het kanaal, of eigenlijk de sluis in het kanaal. Met een paar stroken multiplex zijn de contouren van de sluiskolk uitgezet.
Links van de sluis komt een fietspad te lopen, aan de rechterkant een weg. Tussen de weg en de sluis is ruimte gepland voor een bedieningsgebouwtje.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #454 Gepost op: 14 December 2019, 19:38:11 »
De oevers van sluis en kanaal zijn opgehoogd. De weg en het fietspad hebben een basiskleur gekregen.
En die auto op de sluisbodem? Die was nodig omdat mijn camera anders niet wilde scherpstellen.

« Laatst bewerkt op: 14 December 2019, 19:40:45 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #455 Gepost op: 14 December 2019, 21:47:55 »
Die auto bewijst nog maar eens hoeveel ruimte een kanaal in kan nemen op een modelbaan.

En je houtbewerking is zeer netjes zoals altijd al geweest.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7552
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #456 Gepost op: 14 December 2019, 21:50:43 »
Gaat lekker zo Klaas  (y)
Had je (nog) geen bootje op voorraad? :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #457 Gepost op: 14 December 2019, 22:02:55 »
Ik heb wel een bootje, maar dat vond de camera te klein. Hij zag het niet liggen.

Kanalen nemen inderdaad veel ruimte in. En sluizen ook. In mijn beleving was een sluis ongeveer 10 meter breed. Tot ik ze google maps ging opmeten. 20 meter blijkt vrij gangbaar te zijn, en veel sluizen zijn nog breder. Ik heb er 13 cm van gemaakt, niet erg breed maar het oogt goed genoeg.

In de lengte kom ik helemaal niet uit. Een echte sluis is al gauw meer dan 100 meter lang. Op een module van 50 cm breed gaat dat niet passen. De andere sluisdeur komt dus niet eens in beeld. T.z.t. moet ik ook maar eens een half schip aanschaffen, meer past er niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7076
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #458 Gepost op: 14 December 2019, 22:47:12 »
Ik heb sluisdeuren en hoofden op she...ways staan.
Voor je aan te passen?

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #459 Gepost op: 14 December 2019, 22:55:27 »
Aardig aangeboden maar ik ga ze zelf bouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #460 Gepost op: 23 December 2019, 15:36:11 »
Zaterdag eens naar Veere gefietst om de sluizen te bezichtigen en wat inspiratie op te doen.
Daar liggen twee sluizen, een kleine met houten deuren en een grote met stalen deuren. Opmerkelijk verschil is dat bij de houten deuren de dichte wand aan de hoge waterzijde zit en de versterkingsbalken aan de lage zijde, bij de stalen deuren is het net andersom. Ik denk dat ik voor de houten deuren kies.
Verder zijn er veel details te bouwen, zoals: bolders, ladders, lantaarnpalen, verkeerslichten, een bedieningsgebouw



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17793
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #461 Gepost op: 23 December 2019, 15:56:40 »
Ik heb sluisdeuren en hoofden op she...ways staan.


Je kunt het gewoon benoemen hoor; Shapeways  :)

@Klaas; goed bezig 8)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #462 Gepost op: 23 December 2019, 19:02:39 »
Hoi Klaas ,
Als je het niet mocht weten  ,het hele sluizen complex staat ook op Google Earth ,dat kan je opmeten ,en hoef je niet met een rolmaat te gaan meten ter plaatse.  ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26626
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #463 Gepost op: 23 December 2019, 20:53:18 »
Peter, ik ga het niet opmeten. Heb ook al op google maps gezien hoe groot die sluizen zijn. De  afmetingen van mijn sluis staan al vast, maar daar ging het niet om. Het ging me meer om de constructie van de deuren en alle details die er op en rond zo'n sluis te zien zijn. Ik ga er vast nog wel eens naar toe, maar dan bij wat beter weer. Het was zaterdag best koud.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #464 Gepost op: 23 December 2019, 21:25:21 »
Hoi Klaas ,
Ik begrijp best ,dat je niet het hele complex zou kunnen nabouwen. een sluis zal nog wel gaan.
Ik heb ze wel eens gezien ,toen we een keer uit Vlissingen er heen zijn gefietst ,met veel tegenwind. uit het noord oosten.

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen