Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 23:07:40
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 23:05:10
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:03:12
H0 NS modellen van verlichting voorzien: Sneak Preview door Carel Ruysink
Vandaag om 23:02:53
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Rondje_HO
Vandaag om 22:58:09
Stroomdetectie M-Rails en gebruik UTP bekabeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:56:45
MRDirect aansturen door JMRI door HansQ
Vandaag om 22:54:22
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 22:53:54
Krokettenkarren en restauraties LS models door Rondje_HO
Vandaag om 22:53:09
Een nieuw begin in 0 door roadster36
Vandaag om 22:35:04
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 22:33:14
Martin's geknoei met groen.. door bosje77
Vandaag om 22:26:40
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 22:10:43
Fleischmann DB BR218-452-1 door ron.kraaijkamp
Vandaag om 22:05:59
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door Roy van Dijk
Vandaag om 21:59:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:57:31
Botsing NMBS trein op losgeslagen goederenwagons door Falcon10
Vandaag om 21:55:21
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door Duits-lijntjefan
Vandaag om 21:54:32
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 21:46:33
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door phdirk
Vandaag om 21:38:18
Pendelbaantje: langzamer optrekken en wel meteen stoppen door PeterC
Vandaag om 21:32:19
To sound of niet to sound door Roy van Dijk
Vandaag om 21:30:34
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 21:08:15
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Jan-Peter
Vandaag om 21:01:47
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 20:33:16
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 19:55:01
Hulp met een baanplan gezocht. 350/420 H0 door dave89
Vandaag om 19:47:39
Live workshop vanuit Bentink in Apeldoorn 12.30 uur door Patrick1975
Vandaag om 19:38:44
De Hef in N schaal... door Twanvuurens
Vandaag om 19:37:57
Trix C-Gleis ballast kleur door Daan in Las Vegas
Vandaag om 18:53:23
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 82983 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #450 Gepost op: 08 december 2019, 19:52:32 »
Bij het testen van het bloksysteem heb ik een effect opgemerkt wat ik niet had voorzien. Een trein die de stopsectie in rijdt stopt soms abrupt, in plaats van netjes af te remmen. Om er achter te komen waardoor dat komt heb ik de treinen maar gewoon rondjes laten  rijden, en ondertussen gekeken wat er allemaal gebeurt. Het blijkt een samenloop te zijn van de blokovername en het startschot.

Blokovername: als een trein in de stopsectie komt en het volgende blok is vrij, dan wordt het blok waar de trein vandaan komt gekoppeld aan het blok waar de trein naar toe gaat. Zodra de trein uit het eerste blok is verdwenen wordt de koppeling weer verbroken.

Startschot: als een trein in de stopsectie staat te wachten tot het volgende blok vrij komt zou hij bij dat vrijkomen direct op volle snelheid gaan rijden. Om dat te voorkomen wordt de rijspanning bij het vrijkomen van het blok even naar nul getrokken zodat de binnenkomende trein netjes optrekt.

Bij een trein die staat te wachten werkt dat goed. Maar bij een trein die net de stopsectie inkomt als het volgende blok vrij komt gebeurt iets wat  ik niet had voorzien. De trein valt dan midden in het startschot en stopt abrupt , om direct daarna weer op te trekken.

In een filmpje is dit effect goed te zien: https://youtu.be/UPMWIDQgmO0

Toelichting: de film is gemaakt op het dubbelsporige deel. Midden in beeld waar de rode schroevendraaier staat ligt in beide sporen een blokgrens. Het begin van de beide stopsecties ligt op de randen van het beeld.

Om van dit ongewenste effect af te komen heb ik 3 mogelijkheden bedacht:
1. het startschot buiten werking stellen. Dit is de makkelijkste oplossing, 1 draadje doorknippen en het werkt niet meer.
2. het startschot niet naar nul laten gaan, maar naar halve spanning. Daarvoor moeten 2 verbindingen worden verwisseld.
3. Het blok pas vrijgeven als het startschot is afgelopen. Dat heeft wat meer voeten in de aarde en daar moet ik nog wat op puzzelen.

Ik ga beginnen met de makkelijkste oplossing.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #451 Gepost op: 09 december 2019, 15:04:44 »
Het probleem is (voorlopig) opgelost. Na een tijdje de spanning van een blok in de gaten te houden zag ik waar de hik zat. Het bleek dat ik onbewust al een startschot had ingebouwd. Dat heeft te maken met de timing van de bezetmelders. Daar zitten vertragingen in. Als de trein een detectiesectie in rijdt spreekt de detector na 0,2 seconde aan. Maar als de trein de sectie verlaat blijft de detector nog 2 seconden hangen.

Wat gebeurt er nu als de trein b.v. van blok 1 naar blok 2 rijdt. Blok 2 raakt na 0,2 seconden bezet, maar de remsectie van blok 1 blijft ook bezet zolang de trein daar nog in zit. En als de trein blok 1 heeft verlaten blijft die detectie nog even hangen. We krijgen dan de situatie dat blok 2 bezet is, tegelijk met de stopsectie van blok 1. En dat veroorzaakt dat de spanning in blok 1 zakt naar nul. Dat is dus al een startschot. Daarbovenop had ik dus nog een bewust startschot gemaakt dat daar nog eens achteraan komt.

De trein heeft daar geen last van want die is al door blok 2 overgenomen. Maar een volgende trein die in blok 1 binnenkomt heeft er wel last van. Die mag doorrijden omdat het blok vrij is, maar dat blok blijft meerdere seconden op nul volt hangen waardoor die trein plotseling stopt en daarna weer optrekt.

Op alle blokken het startschot uitgeschakeld door 1 draadje door te knippen. Het lopende treinverkeer loopt nu soepel door. Alleen heb ik nu een nieuw probleem gecreëerd, een trein die echt gestopt is voor een bezet blok gaat er nu als een speer vandoor zodra dat blok vrij komt. En daar had ik nou net dat startschot voor bedacht. Kortom, een nieuwe uitdaging.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #452 Gepost op: 09 december 2019, 18:11:08 »
Fascinerend weer Klaas!

Leuk en interessant om te lezen, ook voor een niet elektrotechnicus zoals ik.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #453 Gepost op: 09 december 2019, 21:04:54 »
Intussen wat rondjes gereden met steeds meer treinen. Het hele circuit telt 7 blokken, meer kon ik er niet van maken anders worden ze te kort. Nu is elk blok ongeveer 2,50 m lang.
De opzet was dat er 3 treinen tegelijk kunnen rijden, dan heeft elk trein minstens 1 vrij blok voor zich. Vanmiddag eens geprobeerd hoe ver ik kan gaan. Met 4 treinen blijkt het ook nog redelijk door te lopen, soms zie je een trein even inhouden maar ze blijven doorrijden. Bij 5 en 6 treinen gaat het ook nog wel, maar dan schuiven ze om de beurt een blok op om dan weer even te wachten. Tot mijn verrassing ging het zelfs met 7 treinen een tijdje goed, dus in elk blok een trein. Maar door het systeem van overname komen er uiteindelijk 2 treinen in 1 blok terecht. Dat is dus geen succes. Ik houd het maar op maximaal 3 tegelijk op de baan.

Voor het probleem van het startschot heb ik ook een oplossing bedacht. Bij het rondjes rijden blijkt het niet nodig te zijn, de treinen houden zo af en toe iets in, maar alles blijft doorrijden. Daarvoor is het startschot niet nodig.
Het wordt straks wel nodig bij het in- en uitrijden van het schaduwstation. Daarvoor is het nodig dat het verkeer op de hoofdbaan wordt tegengehouden en dat ga ik doen door een blok kunstmatig bezet te maken. Bij het vrijgeven van dat blok zal de eerste trein in de wachtrij er direct op volle snelheid vandoor gaan. Maar elk blok heeft de mogelijkheid om het startschot extern toe te voeren, en dat ga ik dan doen vanuit de besturing van het schaduwstation.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #454 Gepost op: 12 december 2019, 19:39:38 »
Na het gestoei met elektronica vond ik het nodig om wat aan de scenery te gaan doen. Om te beginnen bij het kanaal, of eigenlijk de sluis in het kanaal. Met een paar stroken multiplex zijn de contouren van de sluiskolk uitgezet.
Links van de sluis komt een fietspad te lopen, aan de rechterkant een weg. Tussen de weg en de sluis is ruimte gepland voor een bedieningsgebouwtje.

"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #455 Gepost op: 14 december 2019, 19:38:11 »
De oevers van sluis en kanaal zijn opgehoogd. De weg en het fietspad hebben een basiskleur gekregen.
En die auto op de sluisbodem? Die was nodig omdat mijn camera anders niet wilde scherpstellen.

« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 19:40:45 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1123
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #456 Gepost op: 14 december 2019, 21:47:55 »
Die auto bewijst nog maar eens hoeveel ruimte een kanaal in kan nemen op een modelbaan.

En je houtbewerking is zeer netjes zoals altijd al geweest.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3926
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #457 Gepost op: 14 december 2019, 21:50:43 »
Gaat lekker zo Klaas  (y)
Had je (nog) geen bootje op voorraad? :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #458 Gepost op: 14 december 2019, 22:02:55 »
Ik heb wel een bootje, maar dat vond de camera te klein. Hij zag het niet liggen.

Kanalen nemen inderdaad veel ruimte in. En sluizen ook. In mijn beleving was een sluis ongeveer 10 meter breed. Tot ik ze google maps ging opmeten. 20 meter blijkt vrij gangbaar te zijn, en veel sluizen zijn nog breder. Ik heb er 13 cm van gemaakt, niet erg breed maar het oogt goed genoeg.

In de lengte kom ik helemaal niet uit. Een echte sluis is al gauw meer dan 100 meter lang. Op een module van 50 cm breed gaat dat niet passen. De andere sluisdeur komt dus niet eens in beeld. T.z.t. moet ik ook maar eens een half schip aanschaffen, meer past er niet in.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #459 Gepost op: 14 december 2019, 22:47:12 »
Ik heb sluisdeuren en hoofden op she...ways staan.
Voor je aan te passen?

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #460 Gepost op: 14 december 2019, 22:55:27 »
Aardig aangeboden maar ik ga ze zelf bouwen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #461 Gepost op: 23 december 2019, 15:36:11 »
Zaterdag eens naar Veere gefietst om de sluizen te bezichtigen en wat inspiratie op te doen.
Daar liggen twee sluizen, een kleine met houten deuren en een grote met stalen deuren. Opmerkelijk verschil is dat bij de houten deuren de dichte wand aan de hoge waterzijde zit en de versterkingsbalken aan de lage zijde, bij de stalen deuren is het net andersom. Ik denk dat ik voor de houten deuren kies.
Verder zijn er veel details te bouwen, zoals: bolders, ladders, lantaarnpalen, verkeerslichten, een bedieningsgebouw



"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11534
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #462 Gepost op: 23 december 2019, 15:56:40 »
Ik heb sluisdeuren en hoofden op she...ways staan.


Je kunt het gewoon benoemen hoor; Shapeways  :)

@Klaas; goed bezig 8)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #463 Gepost op: 23 december 2019, 19:02:39 »
Hoi Klaas ,
Als je het niet mocht weten  ,het hele sluizen complex staat ook op Google Earth ,dat kan je opmeten ,en hoef je niet met een rolmaat te gaan meten ter plaatse.  ;D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 19721
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #464 Gepost op: 23 december 2019, 20:53:18 »
Peter, ik ga het niet opmeten. Heb ook al op google maps gezien hoe groot die sluizen zijn. De  afmetingen van mijn sluis staan al vast, maar daar ging het niet om. Het ging me meer om de constructie van de deuren en alle details die er op en rond zo'n sluis te zien zijn. Ik ga er vast nog wel eens naar toe, maar dan bij wat beter weer. Het was zaterdag best koud.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.