Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:52:34
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Spoor 0 meterspoor door FritsT
Vandaag om 19:11:43
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:06:10
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 16:38:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 16:12:43
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:26
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 191613 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #420 Gepost op: 27 November 2019, 14:46:33 »
@Jan 44, ik kan me niet herinneren dat ik je ooit een schema heb gestuurd. Ben net als Rutte, aan sommige dingen heb ik geen actieve herinnering.  ;D Maar mooi dat je er mee geholpen bent.

@Peter, ik heb geen last van mijn rug maar ik werk niet graag boven mijn hoofd onder de spoorbaan. Vandaar mijn frontgootsysteem waar alle bedrading en elektronica in zit. En allerlei hulpmiddeltjes zodat ik zo veel mogelijk op een tafel kan voorbereiden
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #421 Gepost op: 27 November 2019, 19:06:45 »
Alle stuurprinten zijn getest. Er kwamen wel wat foutjes naar boven, zoals vergeten onderbrekingen in de koperbaantjes, een vergeten weerstand en elco. Maar nu doen ze allemaal wat ze moeten doen.
Volgende etappe: de powerprinten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #422 Gepost op: 27 November 2019, 19:18:07 »
Dat testprintje is welbesteed, dat is wel duidelijk :)

Wellicht dat het al eens ter sprake is geweest, maar die schroefaansluitingen, is dat een bewuste keuze?
Ik zit geïnteresseerd met je hele concept mee te kijken en persoonlijk zou ik waarschijnlijk kiezen voor een steekverbinding, zodat bij een eventuele storing de print snel vervangen kan worden voor een reserve exemplaar.
Tevens zou dan de mogelijkheid ontstaan om een verleng/meetprint te gebruiken om te kunnen meten aan de in bedrijf zijnde print.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #423 Gepost op: 27 November 2019, 19:36:17 »
De schroefaansluitingen zijn inderdaad een bewuste keuze. De eerste proefexemplaren waren voorzien van een 31-polige connector, die zijn te zien op een foto die ik op 5 mei plaatste. Het voordeel van connectors is dat de printen snel te wisselen zijn, maar dat heeft alleen zin als je reserveprinten hebt en ik was niet van plan om die te maken.
Ik ga er vanuit dat de zaak heel blijft als het eenmaal in bedrijf is. En mocht er toch nog iets fout gaan dan is het voordeel van schroefklemmen dat je draden afzonderlijk kunt losmaken bij het storingzoeken.
Bijkomend voordeel is dat de oplossing met schroefklemmen iets goedkoper is dan met connectors.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #424 Gepost op: 27 November 2019, 20:27:36 »
Helder :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #425 Gepost op: 29 November 2019, 11:22:26 »
De powerprinten zijn aan de beurt. Daar heb ik ook een testbordje voor gemaakt. Het bestaat in hoofdzaak uit 2 leds en 2 schakelaars. Met de schakelaars kan ik het rem- en stopbevel geven. Hier staat de stop ingeschakeld, er zijn dus geen rijpulsen en er staat alleen maar de HF wisselspanning op de uitgang. Dat is te zien aan de leds die antiparallel staan en allebei even helder branden. Met de symmetriepotmeter kan ik de uitgang op 0 volt brengen.
Door de rem en stop beide vrij te geven moet de de spanning oplopen naar ongeveer 12 volt. Bij dit exemplaar gebeurt dat niet, hij komt niet verder dan 1,8 volt. Reden dus voor nader onderzoek.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #426 Gepost op: 29 November 2019, 17:19:27 »
Probleem opgelost. Het zat niet in de powerprint, maar in het testbordje. Ik had de voltmeter niet op de uitgang zitten, maar parallel aan de leds. Geen wonder dat hij niet hoger ging dan 1,8V.
Typisch gevalletje "Dat overkomt mij niet". ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #427 Gepost op: 29 November 2019, 17:23:27 »
En ik had nog willen vragen, heb je het testbordje ook getest?  ;D
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #428 Gepost op: 29 November 2019, 17:29:28 »
Ik kon mijn testbordjestester niet vinden. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #429 Gepost op: 29 November 2019, 17:45:55 »
Meten is weten! (mits je weet wat je meet)  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #430 Gepost op: 29 November 2019, 20:04:12 »
Powerprinten zijn intussen allemaal getest. Vijf exemplaren waren direct in orde. De zesde had er wat minder zin in, maar nadat ik er een ontbrekende draadbrug en ontbrekende transistor in had gesoldeerd snapte die ook wat de bedoeling was.
Buiten de voordelen die de opgeplakte layout heeft bij de montage is er ook een nadeel. Je ziet heel makkelijk over het hoofd dat er iets ontbreekt. Het plaatje staat er en daardoor zie je niet zo gauw dat er iets mist. Pas door met de meetpen het signaalpad te volgen ontdekte ik dat er iets ontbrak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #431 Gepost op: 29 November 2019, 22:23:12 »
Ik vind het knap werk!  (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #432 Gepost op: 29 November 2019, 22:29:00 »
Chris,

Kan ik het alleen maar mee eens zijn.

De laatste der Mohikanen  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #433 Gepost op: 29 November 2019, 23:10:08 »
Raadseltje :
Wat is  moeilijker  te vinden ,een vergeten verbinding of een foute verbinding ?    ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #434 Gepost op: 02 December 2019, 14:14:26 »
Vergeten verbinding == Foute verbinding.

Dus het moeilijkst is een foute verbinding te vinden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.