Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 190854 keer)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8555
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #105 Gepost op: 02 April 2018, 10:40:26 »
Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om messing spijkertjes onder de rails te solderen. Die kun je dan in het hout onder de ondervloer slaan. Voorzichtig natuurlijk ;). Je kunt dan de normale bielsen blijven gebruiken. Voordeel is dan iig dat je ook nerven op je 'eindbielsen' hebt, de boel licht te stellen is en absoluut onzichtbaar wordt na ballasten.
Afijn, er zijn vele wegen die naar Rome leiden  :)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #106 Gepost op: 02 April 2018, 10:42:37 »
Ik ga er geen afschuwelijke printplaatjes van maken. Net als jij vind ik dat ook geen gezicht.

Jouw draadjes kennende had ik ook niet anders verwacht van je  (y) ;D

Er komt ook geen stelmogelijkheid op, het moet gewoon in één keer goed zijn.

Jouw manier van werken kennende zal het bij jou inderdaad exact op maat zijn. Ik had eens ergens gezien/gelezen dat men het printplaatje achteraf instelde zodat het spoor exact uitgelijnd was met het aanliggende spoor. Ik dacht dat dat de reden was van het printplaatje aan het einde.

De bedoeling van deze operatie is om te zorgen dat de railstaven niet "uit de bocht" spatten als ze worden doorgezaagd.

Zoveel moeite om te voorkomen dat de kunststof dwarsliggers beschadigen bij het doorzagen van de railstaven? Als je de railstaven doorslijpt met de dremel blijven de dwarsliggers toch in takt? Zo doe ik het bij flexrails ook. Maar goed ik moet toegeven nog nooit zelf een module bak gebouwd te hebben en juist daarom lees ik mee en hoop ik van jou te leren.

Succes,
Frits

Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #107 Gepost op: 02 April 2018, 11:35:36 »
Ik had eens ergens gezien/gelezen dat men het printplaatje achteraf instelde zodat het spoor exact uitgelijnd was met het aanliggende spoor. Ik dacht dat dat de reden was van het printplaatje aan het einde.
Die instelmogelijkheid is nuttig als je in clubverband werkt en je niet van tevoren weet wie er aansluit. Zoals b.v. bij de BNLS modulebaan. Maar bij mij komen de secties altijd in dezelfde opstelling tegen elkaar. Dus is het een kwestie van secties koppelen, spoor over de overgang doorleggen en achteraf doorzagen. Dan past het later ook altijd weer precies.

Citaat
Zoveel moeite om te voorkomen dat de kunststof dwarsliggers beschadigen bij het doorzagen van de railstaven? Als je de railstaven doorslijpt met de dremel blijven de dwarsliggers toch in takt?
De dwarsliggers zullen niet beschadigen. Maar als de spoorstaven de neiging hebben terug te veren na het doorzagen dan zijn de plastic railstoelen te zwak om dat te verhinderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #108 Gepost op: 02 April 2018, 11:58:46 »
Duidelijk.  Dank voor de uitleg. Ben benieuwd naar het eindresultaat met de printplaat als biels vermomd en met balast afgewerkt.

Gr. Frits


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #109 Gepost op: 02 April 2018, 12:41:39 »
Nog even geduld. Eerst de laatste sectie bouwen, en dan gaat de spoorbouwploeg aan de gang. Als het zo ver is komen er uiteraard foto's.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #110 Gepost op: 07 April 2018, 22:02:32 »
De rechter lus is nu gesloten, we zijn rond, Binnenkort wordt de geluidsdemping aangebracht en dan kan het spoor gelegd worden.
Maar dat zal niet hard gaan. Ik ben intussen aan een 1:1 project begonnen, de bouw van een bijkeuken. En dat krijgt bij mooi weer natuurlijk voorrang.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #111 Gepost op: 07 April 2018, 23:08:15 »
Heel gaaf stukje zaagwerk Klaas  (y) (y)

Daar hoop ik nog veel meer van te zien!!

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #112 Gepost op: 08 April 2018, 12:27:39 »
Misschien heb ik wat gemist....
Maar waarom bouw je eigenlijk in modules Klaas, als het toch een stationaire baan thuis is?

(Ik kan natuurlijk wel redenen verzinnen, maar hoor het liever van jou zelf.)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #113 Gepost op: 08 April 2018, 12:54:42 »
Bas, dat doe ik omdat ik geen zin heb om er onder te kruipen om de bedrading en wisselaandrijvingen aan te leggen.
Die bedrading onder de baan wordt overigens heel sober, elke railstaafaansluiting gaat rechtstreeks naar de voorkant. Alle doorverbindingen en elektronica komen in de goot die aan de voorkant is uitgespaard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #114 Gepost op: 09 April 2018, 20:36:05 »
Verstandig. Door ervaring wijs geworden ;)

(Ik heb pas nog boven m'n hoofd moeten solderen. Zwaar werk, vooral door de ongemakkelijke houding)

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #115 Gepost op: 09 April 2018, 20:50:37 »
Boven mijn hoofd solderen doe ik uit principe niet. Als er een hete druppel soldeer naar beneden valt weet je niet waar die terecht komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2889
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #116 Gepost op: 10 April 2018, 09:11:09 »
Ik ook niet. Maar soms noodgedwongen wel schuin boven m'n hoofd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #117 Gepost op: 14 April 2018, 16:04:01 »
De eerste moduleovergang is in de maak. Het spoorleggen gaat beginnen op het dubbelsporige deel achterin. Op de foto ligt in het achterste spoor het opvulkartonnetje, in het voorste spoor liggen de printplaatbielzen er op.

Tijdens deze operatie zit er een stripje doorzichtig styreen tussen de modules geklemd. Dit moet voorkomen dat de modules aan elkaar worden gelijmd. Dit stripje heeft nog een bijkomende functie; als de rails worden doorgeslepen en het styreen gaan er tussenuit dan wordt de spleet tussen de raileinden een stukje kleiner.
Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 14 April 2018, 16:07:46 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #118 Gepost op: 14 April 2018, 16:52:56 »
Citaat van: Klaas Zondervan
...Dit stripje heeft nog een bijkomende functie; als de rails worden doorgeslepen en het styreen gaan er tussenuit dan wordt de spleet tussen de raileinden een stukje kleiner....

Let op Klaas, dat gaat alleen op bij overgangen die haaks op de modulekopwand staan ;) In alle andere gevallen krijg je een meer of minder versprongen overgang.
 
Mijn tip: Rails aan 1 zijde vastleggen ( b.v. drupje secondenlijm op het "Kleineisen" ), dan doorslijpen en aan de losse kant de rails "opschuiven" richting overgang en ook verlijmen. Stripje er dus tussenuit halen en vervangen door een polyetheen folie ( pedaalemmerzak oid ).

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #119 Gepost op: 14 April 2018, 17:37:51 »
Karst, ik ben me er van bewust dat de zaak zijdelings verspringt als de strip er tussenuit gaat. In dit geval laat ik de modules tijdens de operatie tegengesteld verspringen zodat het uiteindelijk vanzelf "recht" komt. Overigens zal bij de getoonde overgang de verspringing ongeveer 0,1 mm zijn, dus makkelijk te versjoemelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.