Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 12:11:08
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door henk
Vandaag om 12:05:34
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 189874 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2018, 16:42:27 »
Strak timmerwerk Klaas!  (y)
Dat zegt al een hoop over hoe iemand werkt.  :D
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2018, 16:44:09 »
Mooi zo. Wanneer kunnen we rijden?  8)
Als ik een heleboel rails heb. Van mijn oude baan heb ik genoeg spoorstaven teruggewonnen om de wisselstraat te bouwen, maar voor de rest heb ik nog vele meters nodig. Gelukkig ben ik binnenkort jarig. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2018, 16:53:57 »
Binnenkort, binnenkort.... als we daar op moeten wachten....

Is Profigleis goed? Dat vind je vast wel mooi. Ook lekker makkelijk te leggen en zo.
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2018, 17:00:39 »
Echte profi's gebruiken geen Profigleis.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2018, 21:15:41 »
Met de restanten hout kon ik nog een begin maken met de invulling van de boog linksachter. Ik hoefde dus niet meteen naar de bouwmarkt.

Toen dit er in zat bedacht ik me ineens iets, de spoorafstand van 50 mm h.o.h., kan dat wel bij deze boogstralen? (600 en 550 mm) De NEM112 geraadpleegd en die is streng: nee dat kan niet. Bij de voertuigklasse B waar mijn langste rijtuigen in vallen moet die afstand minstens 53 mm zijn, en als ik met lange 1:87 rijtuigen ga rijden moet het zelfs 57 mm zijn. Typisch gevalletje van: ik wist het wel, maar even niet bij voorgedacht. Om het een beetje inzichtelijk te maken heb ik een proefopstelling gemaakt en die liet zien dat bij een afstand van 50 mm de langste rijtuigen in mijn collectie elkaar net raken. Er moet dus weer een beetje gerommeld worden. Het was even puzzelen hoe ik dat het beste kon doen. Door het achterste wissel een paar centimeters op te schuiven wordt de afstand ongeveer 5 mm groter, en dat lijkt me in mijn situatie net genoeg.

Voor wie zich afvraagt waar dat uitsteeksel in de ronde hoek van de module voor dient: daarop is het middelpunt van de bogen aangegeven en die puist moet voorlopig even blijven zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #35 Gepost op: 02 February 2018, 11:58:51 »
Dat is een strakke onderbouw Klaas. Een goede basis om op verder te bouwen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #36 Gepost op: 02 February 2018, 13:06:13 »
Dank je Frans.
Intussen bezig met de volgende module. Als die klaar ik ben ik met de onderbouw halverwege.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8502
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #37 Gepost op: 02 February 2018, 15:32:52 »
Grappig. Jij bouwt een baan in h0 rond, ik begin met een paar maanden met een baan heen en weer (Heneweer) op een iets beperktere ruimte :)

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #38 Gepost op: 02 February 2018, 16:20:59 »
Al lekker strak gebouwd tot nu toe. Goed multiplex ziet er ook gewoon mooi uit.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #39 Gepost op: 05 February 2018, 21:23:29 »
En dat multiplex wordt straks voor het grootste deel onzichtbaar.
Intussen liggen er al weer twee modulegeraamten klaar, ik ben nu over de helft.
Ik was eerst van plan om de spoorbouw direct achter het houtwerk aan te laten lopen, maar heb nu besloten om eerst al de modules te bouwen.

In de linkse van deze twee modules zit een inzinking. Daar moet een kanaal komen met een brug er overheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #40 Gepost op: 05 February 2018, 21:28:56 »
Blijft altijd leuk houtbouw. Ben zelf nooit verder gekomen dan houtbouw en rails leggen en aansluiten.
Electronica heb ik een hekel aan. Tegen de tijd dat ik verder kan ben ik het alweer zat en krijg ik nieuwe ideeën.

Ben benieuwd hoe de vorderingen verder gaan. ga je de rails zelf bouwen of fabriek rails?

Gr Arnout.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #41 Gepost op: 05 February 2018, 21:52:58 »
De schaal is H0. Voor de rails gebruik ik Peco code 75 flexrails. De wissels ga ik zelf bouwen met dezelfde spoorstaven.

 ;)
Reinier

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #42 Gepost op: 05 February 2018, 22:23:53 »
duidelijk.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8502
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #43 Gepost op: 06 February 2018, 10:14:46 »
Ha Klaas. De tekening bekijkend valt mij toch de beperkte ruimte voor het geheel op. De opstelsporen links zijn niet langer dan een meter, gok ik zo.
Wat voor exploitatie ligt ten grondslag aan je baan?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #44 Gepost op: 06 February 2018, 14:30:45 »
De opstelsporen zijn inderdaad niet erg lang. De twee middelste zijn netto 1,20m lang, de andere 0,90 à 1,0 meter.
De bedoeling is dat daar treinstellen komen te staan die ik naar keuze de hoofdbaan op kan sturen. En eventueel laat ik een lange goederentrein rijden, die wordt dan op de hoofdbaan opgebouwd.
Het plan is een beetje ongebruikelijk, maar mijn doel is om treinen door een landschap te zien rijden zonder verdere poespas.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.