Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40786 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #45 Gepost op: 13 maart 2018, 22:26:29 »
@ Ernst:
Goed voorstel. Mijn ontwerpen hebben de status ‘definitief’ nog lang niet bereikt, dus valt er nog te schuiven, zijn er mogelijkheden voor grote veranderingen en sta ik open voor andere inzichten, ideeën of voorstellen.

@ Floris:
Twee schaalverhoudingen kunnen elkaar in de weg zitten. De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Voorlopig zit mijn hobbytijd in de verkoop van de spoor 2-verzameling. Als dat minder tijd gaat vragen, ga ik weer verder met Dahinterhofen, Dönsdorf en Oberwankl.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #46 Gepost op: 13 maart 2018, 23:16:59 »
We zijn geduldig
Als je maar beide soms laat zien  (y)  :angel:

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2018, 20:37:01 »
Leuk projectje  (y) Maar hoe is het er nu mee? Al weer een beetje verder?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2018, 16:03:15 »
Heb je inmiddels de rails aan de gang vloer gespijkerd  :angel:

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2018, 19:31:11 »
Dahinterhofen im Bau   –   10


Terug naar af

Al maandenlang is weinig tot geen nieuws te melden in Dahinterhofen. De beschikbare hobbytijd werd grotendeels opgeslokt door verkoop van de LGB-verzameling van het Steinwalder Bähnle. Veel is al de deur uit. De rest volgt later. Ik heb even geen zin om op de markt te staan. Verkopen is een aardige bezigheid, maar het kost veel energie. Verkooptekstjes schrijven, foto’s maken, vragen beantwoorden, nonsensbiedingen negeren, betalingen in de gaten houden, artikelen netjes inpakken en versturen. Winkelier als beroep is op de lange duur niet helemaal aan mij besteed, geloof ik. Iemand raadde mij aan om de prijzen ietwat te verlagen. Zo zou de verkoop vlotter kunnen verlopen. Dat zal best, maar de penningmeester denkt daar enigszins anders over.

Door een ingrijpende beslissing zijn de ontwerpen voor Dahinterhofen inmiddels achterhaald. Ik kan terug naar de tekentafel. De oorzaak ligt in een op handen zijnde wisseling van de slaapkamer van zoonlief en de hobbykamer. Hierdoor zal de hobbyruimte met 40 procent slinken. Om toch een klein en uitdagend rangeerbaantje in spoor 1 te kunnen bouwen, zal ik helaas mijn randvoorwaarden moeten bijstellen. Vermindering van de minimum boogstraal van 3000 naar 2300 millimeter is een van de mogelijkheden.


12   SO 37.4. Wissels R = 2321 mm.

In dit schetsontwerp pas ik twee driewegwissels toe. Alleen KM1 heeft deze met een straal van 2321 mm in het assortiment, maar ze zijn (nog) niet leverbaar. Tweedehands zie ik ze maar erg sporadisch driewegwissels aangeboden worden. Hegob heeft ze wel in het programma met een straal van 3000 mm. Ik zal nog eens proberen deze wissels toe te passen, maar daarvoor is de ruimte eigenlijk te beperkt. De opstelsporen worden dan te kort.

Natuurlijk kruipt het bloed overal en vooral waar het niet gaan kan. Totdat ik een definitief ontwerp heb, ben ik van plan om in de nieuwe hobbyruimte wat losse rails op een plank te leggen, zodat er gerangeerd kan worden.


13   SO 40.1. Tijdelijke sporen. Wissels R = 2321 mm.

De voorbereidingen voor de verhuizing – verkamering is hier misschien een beter woord – zijn al in volle gang. Ze zullen grotendeels buiten het zicht van dit topic gehouden worden. Dit is een modelspoorforum, geen orgaan voor meubelpaneelverzaagdiscussies, binnenhuisarchitecten of woninginrichters.


Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2018, 20:25:35 »
Citaat van: Bas
De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Als ik je een raad mag geven zou ik daar voorlopig ook mee wachten. De Grote Nummers (0 en 1 vooral) zijn ontegenzeggelijk fascinerend en ook voor mij bijna onweerstaanbaar. Maar het grote nadeel is dat je voor het hierboven genoemde plezier - D-treinen van tien tot twaalf rijtuigen en lange goederentrein rond laten rijden -in spoor 1 (en 0 ook) wel heel veel ruimte nodig hebt. Misschien lukt dat een keertje tijdens sessies met soortgenoten, maar dat is veelal ook maar eens in de zoveel tijd.
Zou je het H0-gebeuren van de hand doen en de korte stukjes heen-en-weer tuffen met de grote jongens gaat, hoe leuk het ook is, tòch een keertje vervelen, dan heb je toch iets om op terug te vallen. Mocht dat meevallen, dat vervelen, dan kun je het altijd nog proberen te slijten.

Sterkte, en vooral veel plezier! Met kleine en grote treintjes en met de kleine grote jongen  :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2018, 09:25:10 »
Dat is juist, Jan.
Ik weet dat ik mijn H0-baan ernstig zou gaan missen, als die er niet meer zou zijn. Deze baan is zo ontworpen, dat met lange treinen gereden kan worden. In Spoor 1 heb ik hiervoor geen ruimte; om over het benodigde kapitaal maar niet te spreken. In clubverband is dat wel mogelijk, maar niet spontaan op een avond, als ik opeens de behoefte voel opborrelen om F-Zug ‘Michael Meinholt’ naar Lümmeln te laten rijden.
Kortom: ook in H0 blijf ik actief.

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:45:10 »
 (y)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #53 Gepost op: 07 augustus 2018, 11:01:55 »
Hoi bas,

Ik weet niet hoe jij met jou hobby ruimte zit.  Maar als je een tuin heb neem ik aan dat je een schuur heb of de mogelijkheid om de schuur uit te bouwen.  In goede geïsoleerde schuur kan je ook iets maken met spoor 1

gr bernard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #54 Gepost op: 14 december 2018, 16:30:37 »
Dahinterhofen im Bau   –   11


Schroefkoppeling

In de afgelopen tijd is van alles gebeurd en gedaan, zoals de inrichting van een nieuwe hobbykamer. Tussendoor arriveerden enkele nieuwe aanwinsten. Daaronder een voorraadje rails om een klein, uiterst eenvoudig, tijdelijk rangeerbaantje aan te kunnen leggen. Een andere aanwinst is een tweede gesloten goederenwagen Gmhs 54 (zie Dib-6).


14   Tweeling van MBW.

De modellen zijn mooi gedetailleerd. De tweede heeft nieuwe wielstellen van MBW. De nieuwe zouden beter zijn dan de oude, las ik ergens op het Spur-1-Gesellschaftsforum. Zonder Spoor 1-baantje heb ik het onderscheid nog niet zelf kunnen ontdekken. Bovendien moet ik eerst een ander klein probleempje overwinnen.
MBW-materieel beschikt over kortkoppelmechaniek en de bevestiging van de koppeling lijkt erg op een NEM-schacht, die bij H0 veelvuldig voorkomt. Ik kan de koppelingen dus eenvoudig verwijderen. Gaten voor schroefkoppelingen zijn ook aanwezig; dat is bijna vanzelfsprekend. Modelkoppelingen eraf, schroefkoppelingen erop. Handig. Toch is het klusje minder eenvoudig dan het lijkt.


15   Schroefkoppeling aan een wagen van MBW.

De schroefkoppeling zit nu klemvast in het gat, maar gat is niet diep genoeg of is de pen van de koppeling te lang. Het is maar hoe je het benadert. Het gat is vierkant. Met een boormachine dieper maken is dus niet zonder meer mogelijk. Bovendien zou de V van het kortkoppelmechaniek geruïneerd kunnen worden. De pen moet dus korter.
De schroefkoppelingen uit mijn voorraad worden gefixeerd met een klemring (heet dat zo?) en een spiraalveer, of een speciaal gevormde spiraalveer. Voor beide heeft MBW geen ruimte gereserveerd. Bovendien is montage niet meer mogelijk, als ik de pen inkort. Vastlijmen van de schroefkoppeling is een oplossing, maar dan kan de koppeling in bogen niet uitgerekt worden, met eventuele ontsporingen tot gevolg. En lijmen is me eigenlijk net iets te definitief.


16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.
  • Is klemvast voldoende?
  • In hoeverre is het nodig, bij boogstralen van 2321mm en groter, de koppeling verend aan te brengen?
  • Hoe hebben anderen schroefkoppelingen aan MBW-materieel gemonteerd?

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 20:18:35 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #55 Gepost op: 03 april 2019, 21:09:10 »
Dahinterhofen im Bau   –   12


Bayerische D VI – 1

Over de Beierse D VI, Baureihe 98.75, van KM1 is op diverse fora al veel geschreven en nog veel meer geklaagd. Het geklaag betreft vooral de steeds opnieuw verlengde leveringstermijn. Dat sleept nu al een jaar of 7 voort. De vertraging heeft allerlei redenen. Een daarvan is het besluit om een nieuwe, door KM1 zelf ontwikkelde decoder toe te passen. Onlangs gaf KM1 aan nu toch en echt op korte termijn de modellen te gaan leveren. Op het Duitse spoor 1-forum werd gemeld, dat er weer modellen beschikbaar zijn, waarschijnlijk door geannuleerde bestellingen.

Vanwege deze berichten schommelt de D VI door mijn gedachten. Een D VI staat niet op mijn verlanglijst, maar heeft wel een belangrijk pluspunt: de lengte. Het model is zo kort, dat het goed zou passen op mijn spoor 1-baan in miniformaat. Het minpunt is dat de Baureihe 98.75 al buiten dienst gesteld was in de periode, waarin mijn modelbaan in wording is gesitueerd: rond 1965. KM1 produceert de D VI ook met zelf aan te brengen opschriften en als fabrieksloc. Leuk, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Is er een compromis? Om dat uit te vinden, blader ik in boeken en kijk rond op het wereldwijde web.


17   Beierse D VI van KM1.
Foto: www.km-1.de.

Tussen 1880 en 1894 leverden Maffei 30 en Kraus 23 locomotieven van de serie D VI aan de Königlich Bayerischen Staatseisenbahnen. Het is de eerste serie locomotieven voor de in die tijd opkomende lokaalbanen. Ze werden in heel Beieren ingezet. De in 1920 opgerichte Deutsche Reichsbahn vernummerde de serie in Baureihe 98.75. Aan het hoge Ordnungsnummer (75xx) is af te lezen, dat men binnen afzienbare tijd de D VI aan de kant zou zetten. De serie was toen al meer dan 40 jaar oud. De laatste machines van de Reichsbahn werden tot 1938 ingezet op de scheepsbruggen bij Maximiliansau en Speyer. Toen bleef alleen 98 7512 over. Zij ging als Betriebslok 805-80-01 naar Bw Mainz voor klein rangeerwerk, wat ze nog tot in jaren vijftig volhield. Kort daarna is deze D VI gesloopt.

Reeds vanaf 1897 werden locomotieven van de serie D VI overtollig en verkocht. Een bekende daarvan is D VI 83 ‘Berg’. Ze kreeg van de Deutsche Reichsbahn nog het nummer 98 7508, maar het is twijfelachtig of ze dit nummer nog gedragen heeft, want in 1927 werd ‘Berg’ verkocht aan het Torfwerk Raubling. Daar deed ze nog eens een kleine 40 jaar dienst. Op 82-jarige leeftijd nam de Deutsche Gesellschaft für Eisenbahngeschichte de laatste overgebleven D VI over en knapte haar op. Na jaren trouwe dienst op, onder andere, het Kuckucksbähnel tussen Lambrecht (Pfalz) en Elmstein ging ‘Berg’ buiten dienst en is sindsdien te bezichtigen in het DGEG-museum in Neustadt an der Weinstrasse.

Een andere D VI heeft het ook tot museumlocomotief gebracht. D VI 863 ‘Nürnberg’ (98 7509) stond in het spoorwegmuseum in Nürnberg, totdat ze wegens plaatsgebrek (!) na de tweede wereldoorlog van de lijst werd geschrapt en gesloopt.


18   ‘Berg’ in de loods. Neustadt an der Weinstrasse, juni 2018.
Foto: Basilicum.

Resumerend is er dus één loc, die iets heeft, wat op een alibi zou kunnen lijken: 805-80-01. Zij is de enige D VI, die nog de naam ‘Deutsche Bundesbahn’ op haar machinistenhuis kreeg geschilderd. Het nummer bevalt me matig, maar het gaat om de loc, niet om het nummer. Mooi is de loc ook niet. Misschien mooi van lelijkheid. Toch groeit mijn waardering voor de D VI, niet alleen vanwege de kleine afmetingen. Bovendien kan KM1 de gekozen versie nog leveren.

Zal ik toch…?
Tja…, wat nu?
...
Ich freue mich d’rauf!


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 10:26:17 door Reinout van Rees. Reden: Op verzoek "– 1" toegevoegd aan de titel »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #56 Gepost op: 03 april 2019, 21:25:42 »
Ik hoop van harte dat mevrouw Tisiphone (van beroep wraakgodin) het mij vergeeft dat ik, bij het zien van de KM1 foto, als eerste " 't is iPhone " dacht....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #57 Gepost op: 04 april 2019, 07:30:00 »
:D  What’s in a name?

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #58 Gepost op: 05 mei 2019, 15:15:15 »
Dahinterhofen im Bau   –   13


Bayerische D VI – 2

Vorige week heb ik mijn D VI ontvangen. Dat mijn wachttijd beduidend korter was dan bij veel hobby-collegae, heeft niets te maken met de lange productietijden, maar met mijn late, spontane bestelling (zie DiB-12). Het gelegenheidsaankoopje staat nu te pronken boven mijn bureau en zorgt voor inspiratie om een reeks verhalen te schrijven.

Mijn keuze is gevallen op de versie met het ‘onmogelijke’ locnummer 805-80-01. Deze versie haalde het net boven de versie, waarbij opschriften door de koper aangebracht moeten worden. Na openen van de doos is mijn verbazing groot: mijn loc heeft geen opschriften, wel een set met zelf aan te brengen opschriften. Ik controleer het artikelnummer op de doos en de afleverbon. Inderdaad: de juiste versie. Meteen zet ik google aan het werk en vind een foto van net zo’n loc als de mijne: ook losse opschriften. Ik zal er dus zelf nummers op moeten knutselen. Iets wat niet mijn voorkeur heeft, maar wel mogelijkheden biedt, om dat 805-nummer te vervangen door iets anders. Even laten bezinken.


19   D VI in een nog leeg Dahinterhofen.

Op een rustig moment lees ik de handleiding door en zet het locje op de rails. Na strubbelingen met een losse aansluiting aan de rails komt-ie in beweging en rijdt vrolijk fluitend over mijn baantje. Ik hoef hiervan geen bewegende beelden te maken, want dat kan Herr Pernschneider veel beter, zoals hij in deze film aantoont. Mijn locje rijdt erg mooi, gelijkmatig en kan over de rails kruipen. Ik ben erg te spreken over de geluidsweergave in CD-kwaliteit. Wat me tegenvalt, is de eindeloos doorgaande Zufallsgeräusche, ook nadat de stroom is uitgeschakeld. Pas als de elco’s leeggezogen zijn, zwijgt het machientje. Gelukkig heeft KM1 hiervoor een oplossing bedacht. Door de waarde van CV 126 te veranderen in 139 en de waarde van CV 127 te wijzigen in 170, is het opgelost. Nu kan ik rustig gaan nadenken over locomotiefnummers.


20   D VI en V60.

Over locomotiefnummers gesproken. De D VI van KM1 met artikelnummers 100009, 109815 en 119815 bevat locnummer 98 7525. Dit nummer hoort bij een D VI met waterreservoirs naast de ketel en past dus niet bij de modellen van KM1 (zie afbeelding 428 in Deining in Dönsdorf – 233 en het tweede deel van het boek ‘Die Baureihe 98’ van S. Lüdecke, EK-Verlag 2005).

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2019, 15:28:13 door Basilicum. Reden: Link toegevoegd. »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #59 Gepost op: 05 mei 2019, 16:08:47 »
Na lange tijd van stilte dan toch weer activiteit hier in dit draadje,ben benieuwd naar het vervolg  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0